Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag valde att bemöta att ditt scenario med att 10 000 döda var många, det andra har jag inte svarat på/ diskuterat.
Jag noterar det, då tappar du dock hela poängen och diskussionen blir meningslös då möjligheten till intensivvård är vital för att hålla dödstalen nere. Kart att man väljer bort det problematiska om ens mål är att visa att det inte är någon fara.

Går utmärkt att kontakta en doktor-app för det, fick sjukintyg sist av en app-doktor när jag inte slutade hosta efter en vecka sist jag var sjuk och det inte fanns någon vårdcentral med tider.
Smart. Men inte lätt om man är döv/hörselskadad :cautious: Det finns tolkningstjänster men de ringer åt en till vanliga telefonnummer, det skulle nog inte funka på en app...

Men skulle varenda kotte som är förkyld stanna hemma så rasar hela landet. Självklart om man misstänker Corona men en vanlig förkylning som jag aldrig hade stannat hemma för i vanliga fall?
Vem är kompetent att avgöra skillnaden?
Enliggt uppgifter så finns det ju smittade som knappt har symptom alls?

Vem är kompetent att avgöra skillnaden?
Enliggt uppgifter så finns det ju smittade som knappt har symptom alls?

Det är ju just det! Vad jag har läst så har dom inte haft symtom i början av förloppet , precis innan det brutit ut.
Då är det väl bättre att gå ut med minsta snuva så stanna hemma istället för feber, hosta eller luftvägssymton .
Men i vår kommun är det 3 fall som varit i Italien och suttit i karantän sen dess och inga nya fall här de senaste 4 dgr

Det beror väl på vem man är och vad man arbetar med antar jag.
Jag tror att du kan vara lugn för att din arbetsgivare informerar dig. Om du är krigsplacerad på din arbetsplats så kan du vara säker på att ditt jobb är nödvändigt att upprätthålla. (inser att jag är osäker på om man fortfarande är krigsplacerad?)

Är det anledning att tro att så mycket som 10% av befolkningen kommer att smittats? (Det har sagts att upp till 70% KAN smittas eftersom vi inte har motståndskraft mot detta virus, men är det sannolikt?)

Vi har ett ganska glest befolkat land jämfört med de hårdast drabbade länderna där smittan rimligtvis eskalerar som värst. I Wuhan bor 11miljoner människor, i hela Kina 1.4miljarder. Antalet smittade i Kina enligt officiella siffror har gått ned till omkring 20500 nu. Runt 81000 har rapporterats som sjuka totalt sett så det är många som tillfrisknat nu.
Jag tog ett exempel, och ja det finns anledning att tro att det blir 25% liksom 10, 5, 3 eller 1 procent vi vet inte.

Smart. Men inte lätt om man är döv/hörselskadad :cautious: Det finns tolkningstjänster men de ringer åt en till vanliga telefonnummer, det skulle nog inte funka på en app...

Prova appen "Min Doktor". Där har jag spelat in videoklipp på när jag hostar och sedan bara chattat med läkaren via text. Inget videosamtal eller telefonsamtal.

Jag har inte läst de tidigare inläggen, lite för många för att läsa ikapp, så hoppas att jag inte upprepar något eller så.
Men jag funderar på Corona vs Svininfluensan. Vart det sån här hysteri när svininfluensan spreds? Va den mindre farlig eller nåt? Var bara 20 år då men minns inte alls denna rapporteringen. Minns bara de långa köerna till folk som ville vaccinera sig.
Svininfluensan var allvarligare och även unga, tidigare helt friska, personer dog. Därför brådskan med vaccinet, där en batch tyvärr visade sig ge en variant av narkolepsi. Men vaccinet ska trots det bidragit till att stoppa smittan och ska ha räddat många liv även i Sverige.

Svininfluensan var allvarligare och även unga, tidigare helt friska, personer dog. Därför brådskan med vaccinet, där en batch tyvärr visade sig ge en variant av narkolepsi. Men vaccinet ska trots det bidragit till att stoppa smittan och ska ha räddat många liv även i Sverige.
En batch? Det måste varit en stor en då det drabbat många i flera länder.

Jag tog ett exempel, och ja det finns anledning att tro att det blir 25% liksom 10, 5, 3 eller 1 procent vi vet inte.
Och sedan måste man definiera över hur lång tid man mäter/beräknar/gissar. Är det hur många som i värsta fall blir sjuka samtidigt eller hur många som efter 1-2 år visar sig ha antikroppar, dvs har haft sjukdomen i någon form?

Och sedan måste man definiera över hur lång tid man mäter/beräknar/gissar. Är det hur många som i värsta fall blir sjuka samtidigt eller hur många som efter 1-2 år visar sig ha antikroppar, dvs har haft sjukdomen i någon form?
Måste och måste, jag får väl ta vilka exempel jag vill eller? Jag har aldrig påstått att det är annat än ett exempel. Och hur menar du att någon skulle kunna ta hänsyn till eventuella antikroppar om ett år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka