Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räknas ridhus som inomhus eller utomhus? Har ett evenemang jag ska på i slutet av mars och funderar på ifall jag tar en onödig risk att vara där. Jag tillhör ingen riskgrupp, men slipper gärna att bli sjuk.

Jag tror det kommer direktiv tills dess. Jag ska ju tävla ft nu i slutet av mars är det tänkt. Vem vet, allt kanske blir inställt till dess. Känns som det inte går att veta nu hur det kommer utveckla sig om en vecka eller två.

Min vän som bor i Danmark och jobbar som lärare berättade att skolorna nu stängs och eleverna får uppgifter hemskickade. Min vän är gravid och har redan fått gå hem på betald "ledighet", och hennes man som också är lärare jobbar veckan ut på skolan sen ska han också vara hemma i två veckor.

Hon berättade också att i Danmark förbjuder evenemang/folksamlingar på över 100 pers, istället för 500 pers som här i Sverige.
Frågan är hur man förväntar sig att samhället ska flyta på när alla måste vara hemma med sina barn + de som blir sjuka då och är frånvarande av den anledningen.

Jag tror det kommer direktiv tills dess. Jag ska ju tävla ft nu i slutet av mars är det tänkt. Vem vet, allt kanske blir inställt till dess. Känns som det inte går att veta nu hur det kommer utveckla sig om en vecka eller två.

Det kan såklart bli så att arrangören ställer in. Men i annat fall ska jag nog klura på ifall jag blir hemma oavsett.

Räknas ridhus som inomhus eller utomhus? Har ett evenemang jag ska på i slutet av mars och funderar på ifall jag tar en onödig risk att vara där. Jag tillhör ingen riskgrupp, men slipper gärna att bli sjuk.
Inomhus, om det har väggar och tak. Jag tror ingen börjar tänka ut specialregler för vad som kan tänkas inte vara det.

Frågan är hur man förväntar sig att samhället ska flyta på när alla måste vara hemma med sina barn + de som blir sjuka då och är frånvarande av den anledningen.
Man förväntar sig inte att det ska fungera perfekt det....man får hanka sig fram så gott det går.

Ja givetvis dör det folk ändå men siffran du nämner är utspritt på ett år, inte på ett par tre månade månader. Utslaget per månad så blir det 7.500 och nu ska vi plussa på kanske 3-5000 till i månaden ett par-tre månader. Om vi nu klarar oss med 10% sjuka.

Det blir ändå ingen särskild hög siffra sedd till antal i befolkning eller antal som faktum ändå dör i andra sjukdomar om man ser till det scenario du beskrev.

Om jag får gissa så är anledningen till att man slutat testa för corona i sthlm är att det inte längre är effektivt. När väntan på att få bli testad och väntan på att få tillbaka provsvar blir längre än de 14 dagar man skulle hålla sig hemma så fyller testet inte nån större funktion längre. Antagligen har antalet tester börjat bli ett överväldigande berg att processa och det finns helt enkelt inte kapacitet att köra mer än nödvändigt med tester för att det ska vara hanterbart.
Även om det frustrerande för gemene man så gäller det att hålla sjukvården flytande och inte ägna sig åt att bygga upp ett berg av prover från alla som har symptom och vill testa sig men inte hinna med att få ut provsvaren i rimlig tid.
Skulle tro en betydelsefull aspekt också är att meningen med att testa försvinner när det inte längre är effektiv resursfördelning att syssla med detaljerad smittspårning.

Speciellt om nyttan dessutom ska vägas mot den negativa effekten av de där som oplanerat drullar in på mottagningarna enbart i testsyfte.
Och man ändå kommit så långt att man behöver gå över till att dämpa den allmänna spridningen med generella åtgärder. Då har inte identifieringen av varje enskilt fall oavsett svårighetsgrad samma betydelse.

Okej, men folk behöver ju vård, varor och liknande. Det lär ju vara fler som dör om samhället lägger ner än av corona.
Det är ju precis därför man skickar alla icke-samhällsnödvändiga, statligt anställda hem med lön. Det frigör mer resurser till att de kritiska rollerna kan fortsätta. Sjukhuspersonal, polis mfl jobbar såklart. Jag jobbar i detaljhandeln (livsmedel) och vi jobbar på mer än någonsin! Om folk bara kunde låta bli att hamstra!!!!!!! Det gör vårt jobb inihelvete svårt kan jag berätta :/ . Detta är inte en livsmedelskris! Handla som vanligt!

Edit: bor alltså i Danmark

Det blir ändå ingen särskild hög siffra sedd till antal i befolkning eller antal som faktum ändå dör i andra sjukdomar om man ser till det scenario du beskrev.
Du missade det väsentliga i inlägget
Det stora problemet är dock inte de döda utan att vårda de svårast sjuka, det är mångdubbelt fler än de som förväntas dö (och vårdas de inte ökar dödstalet). Jo jag leker med siffror men även om vi inte står inför domedagen, långtifrån, så känns det som du gräver ner huvudet i sanden och inte ser problemen med att hantera sjuka och döda under en nu mycket möjlig epidemi (klassad som pandemi) .
Det är andra gången du duckar för huvudbudskapet, att det är sjukvården som blir högst belastad.

Det är ju precis därför man skickar alla icke-samhällsnödvändiga, statligt anställda hem med lön. Det frigör mer resurser till att de kritiska rollerna kan fortsätta. Sjukhuspersonal, polis mfl jobbar såklart. Jag jobbar i detaljhandeln (livsmedel) och vi jobbar på mer än någonsin! Om folk bara kunde låta bli att hamstra!!!!!!! Det gör vårt jobb inihelvete svårt kan jag berätta :/ . Detta är inte en livsmedelskris! Handla som vanligt!

Edit: bor alltså i Danmark
Okej men vem tar då hand om barnen till de samhällsnödvändiga? Jag jobbar inom kommun här är de flesta samhällsnödvändiga. Förvisso kan man lägga en del projekt åt sidan och enbart rikta in sig på omsorgsdelar. Men det betyder ju fortfarande att alla chefer måste vara på plats för att fatta beslut, för att dessa inte ska bli sjuka måste städ vara på plats för att göra rent, alla uskor måste jobba alla administratörer som sköter uskorna måste vara på plats alla som sköter administratörernas lokaler måste vara på plats alla som sköter vårdlokalerna måste vara på plats alla som sköter sophämtning, va måste vara på plats alla som administrerar dessa måste vara på plats. Oftast måste någon svara på frågor så kommunikation måste vara på plats etc etc. Så tillslut är det kanske 5-10 % som inte är samhällsnödvändiga. Ur smittskyddsynpunkt är det så liten del att de lika gärna kan fortsätta med sitt arbete som vanligt.

Okej men vem tar då hand om barnen till de samhällsnödvändiga? Jag jobbar inom kommun här är de flesta samhällsnödvändiga. Förvisso kan man lägga en del projekt åt sidan och enbart rikta in sig på omsorgsdelar. Men det betyder ju fortfarande att alla chefer måste vara på plats för att fatta beslut, för att dessa inte ska bli sjuka måste städ vara på plats för att göra rent, alla uskor måste jobba alla administratörer som sköter uskorna måste vara på plats alla som sköter administratörernas lokaler måste vara på plats alla som sköter vårdlokalerna måste vara på plats alla som sköter sophämtning, va måste vara på plats alla som administrerar dessa måste vara på plats. Oftast måste någon svara på frågor så kommunikation måste vara på plats etc etc. Så tillslut är det kanske 5-10 % som inte är samhällsnödvändiga. Ur smittskyddsynpunkt är det så liten del att de lika gärna kan fortsätta med sitt arbete som vanligt.

Det gör såklart kommunen och den vanliga barnomsorgen. Det här handlar om att begränsa smittan så mycket som möjligt, utan att hela ruljansen i samhället stänger ner. Det är inte tala om att folk sätts i karantän, utan om få så många som möjligt hem i stugorna så smittotrycket minskar, så att sjukhusen får möjlighet att ha kapacitet till de sjukaste.

Men hur många av dessa som arbetar skulle kunna göra de viktiga delarna av sitt jobb hemifrån med hjälp av dator och telefon?
I många fall tror jag att de som blir hemskickade inte blir lediga utan just får jobba hemifrån istället iaf om man inte är sjuk

Har haft problem med hosta sedan förra året, och jag har så dåligt samvete när jag hostar de enstaka gångerna jag vistas på offentlig plats. Samtidigt så är jag väl lite orolig för egen del, eftersom mitt immunförsvar är sänkt av min bromsmedicin. Läste en matnyttig text av en välrenommerad neurolog där där han listade olika MS-bromsmediciner utifrån vilka han trodde skulle innebära störst risk om man insjuknar, men var tydlig med att påpeka att man helt enkelt inte vet exakt. Min rankade som tredje "farligaste", men är inte alls jämförbar med de två behandlingar som kom först på listan, som innebär en mer allvarlig risk. Medicinen jag står på reducerar B-celler, vilket kan göra det svårt för immunförsvaret att svara på en ny infektion, och också att det troligtvis tar längre tid för sjukdomen att ge med sig - men neurologen underströk att man inte vet om det innebär att sjukdomen skulle bli allvarligare eller ej. Överlag uppmanade texten framförallt till sunt förnuft med handhygien och att följa allmänna riktlinjer, utan att hetsa upp och skrämma.

Det gör såklart kommunen och den vanliga barnomsorgen. Det här handlar om att begränsa smittan så mycket som möjligt, utan att hela ruljansen i samhället stänger ner. Det är inte tala om att folk sätts i karantän, utan om få så många som möjligt hem i stugorna så smittotrycket minskar, så att sjukhusen får möjlighet att ha kapacitet till de sjukaste.
Så förskolor och fritids är inte stängda?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka