Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur många av dessa som arbetar skulle kunna göra de viktiga delarna av sitt jobb hemifrån med hjälp av dator och telefon?
I många fall tror jag att de som blir hemskickade inte blir lediga utan just får jobba hemifrån istället iaf om man inte är sjuk
Tyvärr inte så många då systemen inte är byggda för att vara åtkomliga från utsidan.

Jag menar endast att jag är förberedd för alla eventualiteter. Jag förlitar mig inte på att nån annan ska försörja mig. Det känns för mig bra i magen. Sen att det skulle krävas lagändringar och nåt typ av undantagstillstånd, det tror jag inte kommer att hända.
Ok då är jag med. Men då finns ju även smittbärarpenning från Försäkringskassan (förutsatt att kraven är uppfyllda).

Men läste du anledningen? Det är ju för att skydda de som är sjuka (och sjukvårdspersonalen). Som det varit har ju folk som misstänkt Corona klivit rätt in på mottagningar och sjukhus för att få prover tagna. Där kan vi snacka livsfarlig spridningsrisk... Skulle folk ta lite mer ansvar själva över sitt eget beteende vid risk för smitta så skulle de åtgärderna antagligen inte behöva tas.
Här har de satt upp tält för provtagning, borde ju kunna göras på fler ställen om problemet är att man inte vill ha in folk på sjukhus/hälsocentraler. Men har för mig att jag läste att det var ont om material? Och vid tillräckligt många smittade blir det ju orimligt att testa alla förstås.

Jo, för alla som inte har samhällsnödvändiga jobb och heller inga möjligheter för att finna andra lösningar. En ensamstående sjuksköterska blir inte tvungen att stanna hemma från jobbet för att hon inte hittar barnvakt.
Måste bli otroligt komplicerat att bedöma om man har ett samhällsnödvändigt arbete eller ej.

Här har de satt upp tält för provtagning, borde ju kunna göras på fler ställen om problemet är att man inte vill ha in folk på sjukhus/hälsocentraler. Men har för mig att jag läste att det var ont om material? Och vid tillräckligt många smittade blir det ju orimligt att testa alla förstås.
I Västervik blåste tältet bort igår man hann bara provta en person
Och idag ska det blåsa ännu värre så det vet te f-n om det kommer upp några tält idag

Jag har inte läst de tidigare inläggen, lite för många för att läsa ikapp, så hoppas att jag inte upprepar något eller så.
Men jag funderar på Corona vs Svininfluensan. Vart det sån här hysteri när svininfluensan spreds? Va den mindre farlig eller nåt? Var bara 20 år då men minns inte alls denna rapporteringen. Minns bara de långa köerna till folk som ville vaccinera sig.

Om jag får gissa så är anledningen till att man slutat testa för corona i sthlm är att det inte längre är effektivt. När väntan på att få bli testad och väntan på att få tillbaka provsvar blir längre än de 14 dagar man skulle hålla sig hemma så fyller testet inte nån större funktion längre. Antagligen har antalet tester börjat bli ett överväldigande berg att processa och det finns helt enkelt inte kapacitet att köra mer än nödvändigt med tester för att det ska vara hanterbart.
Även om det frustrerande för gemene man så gäller det att hålla sjukvården flytande och inte ägna sig åt att bygga upp ett berg av prover från alla som har symptom och vill testa sig men inte hinna med att få ut provsvaren i rimlig tid.
Jag undrar fortfarande hur man tänker att man ska kunna stanna hemma i 14 dagar utan att kunna bevisa något efter 7 dagar, dvs utan läkarintyg.
Läkarintyget är ju inget som gemene man vill ha, om man hade kunnat vara chill i 14 dagar så hade det inte varit något problem, utan något som arbetsgivaren kräver.
Det är ju därför folk har velat testa sig, för att kunna hålla sig hemma enligt rekommendationerna.

Jag förstår att man inte hinner med och att det till slut tar så lång tid att det går över 14 dagar. Men då behöver man säga något om det där kravet om läkarintyg från chefernas eller regeringens sida, jag har inte hört någonting om det.
Eller har jag missat något?

Jag har inte läst de tidigare inläggen, lite för många för att läsa ikapp, så hoppas att jag inte upprepar något eller så.
Men jag funderar på Corona vs Svininfluensan. Vart det sån här hysteri när svininfluensan spreds? Va den mindre farlig eller nåt? Var bara 20 år då men minns inte alls denna rapporteringen. Minns bara de långa köerna till folk som ville vaccinera sig.

Tror precis samma fråga redan avhandlats i tråden.

Jag undrar fortfarande hur man tänker att man ska kunna stanna hemma i 14 dagar utan att kunna bevisa något efter 7 dagar, dvs utan läkarintyg.
Läkarintyget är ju inget som gemene man vill ha, om man hade kunnat vara chill i 14 dagar så hade det inte varit något problem, utan något som arbetsgivaren kräver.
Det är ju därför folk har velat testa sig, för att kunna hålla sig hemma enligt rekommendationerna.

Jag förstår att man inte hinner med och att det till slut tar så lång tid att det går över 14 dagar. Men då behöver man säga något om det där kravet om läkarintyg från chefernas eller regeringens sida, jag har inte hört någonting om det.
Eller har jag missat något?

Går utmärkt att kontakta en doktor-app för det, fick sjukintyg sist av en app-doktor när jag inte slutade hosta efter en vecka sist jag var sjuk och det inte fanns någon vårdcentral med tider.

Den klingade ju av relativt snabbt till skillnad från Corona som eskalerar hela tiden. Men visst var det hysteri och även lynchvarning på oss som valde att inte vaccinera oss. Även här på buke vad jag minns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka