Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har INTE ett bra system, tyvärr. Vi med väldigt sjuka i vår närhet märker sådant fortare än ni vanligt dödliga.
Jag tror inte du är insatt i Kina och Italiens handlingsplaner. Och ja, de har inte gjort allt perfekt, men det kan man oxå lära sig utav!
Vad är det du menar att vi ska ta efter från Italien? Italiens extrema spridning kom ju av en jättemiss - något som inte hänt i Sverige. Det viktigaste måste ändå vara att vi civila tar ansvar och INTE besöker vårdmottagningar vid sjukdom, inte rör oss bland folk i onödan, sköter hygienen och håller lite extra avstånd.

Att stänga ned ett helt land är verkligen inget som ska ses lätt på, det kan få extremt stora konsekvenser för lång tid framöver.

Ja vad är det jag har sagt i flera månader nu?! Hur kan någon här har missat det?
Infon från FHI har varit att de studier som gjorts indikerar att det smittar i samband med att personen insjuknar. Då kan den ju vara i princip symptomfri. På dig låter det som om de mörkat eller informerat felaktigt.

Sen måste man alltid vara källkritisk med medierna, i synnerhet när det delas i andra hand. Mest aktuell och korrekt info finner man sannolikt hos WHO.

Vad är det du menar att vi ska ta efter från Italien? Italiens extrema spridning kom ju av en jättemiss - något som inte hänt i Sverige. Det viktigaste måste ändå vara att vi civila tar ansvar och INTE besöker vårdmottagningar vid sjukdom, inte rör oss bland folk i onödan, sköter hygienen och håller lite extra avstånd.

Att stänga ned ett helt land är verkligen inget som ska ses lätt på, det kan få extremt stora konsekvenser för lång tid framöver.
Jag har aldrig skrivit "ta efter", jag hade önskat att Sverige hade analyserat deras strategier på vad som fungerade och icke fungerade, dvs tänka om där.
Jag har länkat till en intervju med Italiens exPM, där han tar upp exempel på vad de gjorde för fel.

Min bedömning är att jag litar på att det är bättre att rikta resurserna mot de som är allvarligt sjuka än att lägga energi på att testa folk som "kan knapra lite Alvedon hemma" (det sista något raljant skrivet från min sida), vilket det verkar vara tanken med rådande beslut.
Exakt!
Och precis så gör man vid andra virussjukdomar, och det är helt normalt. Man behöver inte veta exakt vilket virus man har såvida man inte blir allvarligt sjuk och behöver sjukvård, och inte ens då testar man alltid utan man behandlar symptomen och eventuella komplikationer.

Infon från FHI har varit att de studier som gjorts indikerar att det smittar i samband med att personen insjuknar. Då kan den ju vara i princip symptomfri. På dig låter det som om de mörkat eller informerat felaktigt.

Sen måste man alltid vara källkritisk med medierna, i synnerhet när det delas i andra hand. Mest aktuellt är och korrekt info finne man sannolikt hos WHO.
Ja! Det är ju precis det de har gjort! Jag har ju läst själva studierna. Jag har läst på CDC och WHO.

Nu hinner jag inte hänga med i samma takt då det släpps otroligt många vetenskapliga artiklar om detta. Jag har dessutom praktik nu och därmed inte lika mkt tid framför skärmarna.

Jag tror inte någon av de länderna som har stängt ner ser lätt på det. Jag bor i Dk och det kommer bli jättetufft.
Men de stänger nu, efter att ha blivit uppmanade av Italien att agera nu innan sjukhusen kraschar av för många patienter på en gång. Så att göra som Italien kan också betyda att man försöker förhindra att det blir som i Italien.

Folk som jobbar på sjukhus vittnar om att alla planlagt inte livsnödvändiga operationer är inställda och anställda går runt och gör klart inför eventuella Coronapatienter, hittar alla respiratorer mm. Myndigheterna har tom frågat danska veterinärförbundet om där är några medlemmar där som kan ställa upp med respirator om det blir nödvändigt.

Jag har aldrig skrivit "ta efter", jag hade önskat att Sverige hade analyserat deras strategier på vad som fungerade och icke fungerade, dvs tänka om där.
Jag har länkat till en intervju med Italiens exPM, där han tar upp exempel på vad de gjorde för fel.
Okej, fast det är ju bara några dagar sen de började stänga ned landet, facit på vad som fungerat och inte har vi ju knappast fått än?

Jag tror inte någon av de länderna som har stängt ner ser lätt på det. Jag bor i Dk och det kommer bli jättetufft.
Men de stänger nu, efter att ha blivit uppmanade av Italien att agera nu innan sjukhusen kraschar av för många patienter på en gång. Så att göra som Italien kan också betyda att man försöker förhindra att det blir som i Italien.

Folk som jobbar på sjukhus vittnar om att alla planlagt inte livsnödvändiga operationer är inställda och anställda går runt och gör klart inför eventuella Coronapatienter, hittar alla respiratorer mm. Myndigheterna har tom frågat danska veterinärförbundet om där är några medlemmar där som kan ställa upp med respirator om det blir nödvändigt.
Nej, det var absolut inte så jag menade. De som tar beslutet för det egna landet vet ju i allra högsta grad vad det innebär och väger antagligen riskerna för de olika valen noga innan man tar ett sånt beslut. Dock låter det ibland på civila lekmän som att det ”bara är att stänga ned landet så tidigt som möjligt så är allt löst” och riktigt så enkelt är det ju inte.

Nej, det var absolut inte så jag menade. De som tar beslutet för det egna landet vet ju i allra högsta grad vad det innebär och väger antagligen riskerna för de olika valen noga innan man tar ett sånt beslut. Dock låter det ibland på civila lekmän som att det ”bara är att stänga ned landet så tidigt som möjligt så är allt löst” och riktigt så enkelt är det ju inte.
Det är ju din tolkning. Jag uttalar mig endast efter forskares uttalanden samt mina erfarenheter i detta nu, med svårt sjuk anhörig :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 081
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II