Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dottern (19) ska åka till Australien den 24 - via Köpenhamn-London-Hongkong-Melbourne....... Hon reser med ett företag (GoXplore) som anordnar såna resor, sk work and travel-resor. Hon bokade en gruppavgång - och fick idag veta att det bara är hon som reser, själv..... Alltså, hon borde ju verkligen inte resa. Men hon är myndig och bestämmer själv. Herregud, vad gör man?!? När hon kommer fram lär hon ju inte få jobb som nyss anländ från Europa..... För att nu ta en detalj av tusen.....

Oj! Jag hade verkligen inte velat resa.... är väl bara att hoppas att hon hinner ändra sig innan den 24e tänker jag...

Men är du rolig? Misstolkar du med flit nu eller vad håller du på med? Du får gärna visa mig vart jag skriver att man genom tvångsåtgärder ska tvinga och detaljstyr företag? Det är något du själv valt att tolka in och har absolut INGENTING med mina inlägg att göra. Försök inte skriva till mig massa negativa ord och meningar jag aldrig ens formulerat.

Man ska givetvis locka folk till att starta företag i Sverige vad tusan trodde du? Lagom långsökt att anta att jag är för att TVINGA folk att starta företag här.

Där försöker du bara förminska mig i diskussionen genom att dra diktaturkortet. Mysigt diskussionsklimat
Om man fattar beslut som leder till att 100% produktionen flyttas till Sverige tror jag inte någon skulle uppfatta det som annat än tvångsåtgärder. Det går inte att locka tillbaks alla.

Förutom omöjligheten att producera 100% i Sverige då, det var länge sedan vi lyckades med det om det någonsin funnits en tid utan handel utanför Sverige (eller motsvarande områden).

Oj! Jag hade verkligen inte velat resa.... är väl bara att hoppas att hon hinner ändra sig innan den 24e tänker jag...
Jag tror inte att hon ändrar sig, tyvärr. Jag hoppas på att företaget ställer in resan, men de vill väl ha sina pengar. Tänk om hon fastnar i Hongkong i nån slags karantän på nåt ställe?!? Och vi inte kan hjälpa?

Bara ett exempel på hur Folkhälsoinstitutet informerar. Idag i DN ang. att stänga skolor (mina kommentarer inom parentes):

Norge och Danmark har valt att stänga förskolor och skolor. Vad är argumenten mot att Sverige ska göra det?
– Två saker. Den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter. Och vi har inte sett någon gigantisk spridning i skolor någonstans i världen hittills.

(Är det så konstigt att det inte skett någon gigantisk spridning i skolor när de stängts i alla länder med större utbrott som Kina, Iran, Sydkorea, Italien?)

Vad vet ni om vilken spridning av nya viruset barn kan orsaka?

– Det är ingen som vet något än.

(Ehh, du sa ju precis att det "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" av att stänga skolor och nu säger du ingen vet något alls om i vilken utsträckning barn sprider smittan?)

Folkhälsoinstitutet i DN ang. att stänga skolor (mina kommentarer inom parentes):

Norge och Danmark har valt att stänga förskolor och skolor. Vad är argumenten mot att Sverige ska göra det?
– Två saker. Den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter. Och vi har inte sett någon gigantisk spridning i skolor någonstans i världen hittills.

(Är det så konstigt att det inte skett någon gigantisk spridning i skolor när de stängts i alla länder med större utbrott som Kina, Iran, Sydkorea, Italien?)

(Ehh, du sa ju precis att det "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" av att stänga skolor och nu säger du ingen vet något alls om i vilken utsträckning barn sprider smittan?)
Med tanke på att smittor, virus, parasiter och annat sprids oerhört effektivt annars via barn så skulle jag bli ytters förvånad ifall inte samma sak gällde corona.

Bara ett exempel på hur Folkhälsoinstitutet informerar. Idag i DN ang. att stänga skolor (mina kommentarer inom parentes):

Det första uttalandet gällde åtgärden som sådan ur ett generellt smittskyddsperspektiv.
Och det andra vilken specifik kunskap man har om just detta nya coronavirus.

Även i de fall barn är smittspridare så betyder det inte nödvändigtvis att skolstängningar är ett effektivt sätt att hindra den. Så du kan inte automatiskt dra slutsatsen att det är en självmotsägelse, även om det hade rört samma sak.

Först, för att undvika begreppsförvirring: myndigheten heter sedan 2014 Folkhälsomyndigheten och inget annat.

Jag tolkar inte svaren så som du gör. Skolor har inte någonstans i världen stängts som första åtgärd, utan det har skett när smittan redan varit ett faktum i samhället i stort - dock inte med någon överrepresentation i skolor. Barn verkar inte bli allvarligt sjuka, däremot vet ingen hur/om barn sprider smitta.

Eftersom den vetenskapliga litteraturen sedan tidigare inte talar för stora effekter av skolstängning är det ett grepp utan stark evidens, men med stora samhällskostnader. Så det beror väl på om man vill att beslut ska ha stark vetenskaplig evidens, eller om det räcker med svag sådan i kombination med starkt folkligt tryck.

Hur många barn har provtagits?

De provtar väl inte folk längre? Men det verkar ju inte vara många barn som visat symtom iaf. Läste ngt om att det var ett barn som insjuknat vid Prinsessan Estelles skola (efter sportlov i Italien) och det var det enda bekräftade fallet just då. Barn verkar generellt klara sig undan enligt den artikeln.

Jag förstår tanken att stänga skolor är effektivt, men jag tror att det i praktiken kommer att fungera i en till två veckor. Sedan kommer barn och elever (säkert även vissa vuxna) tröttna på att vara instängda. Då kommer de att åka till köpcentret osv. Tror det är bättre om skolorna hålls öppna så länge det går.

De provtar väl inte folk längre? Men det verkar ju inte vara många barn som visat symtom iaf. Läste ngt om att det var ett barn som insjuknat vid Prinsessan Estelles skola (efter sportlov i Italien) och det var det enda bekräftade fallet just då. Barn verkar generellt klara sig undan enligt den artikeln.
Barn är (ännu?) underrepresenterade bland dem som smittats men man vet inte varför. Det kan vara en slump - barn kanske befinner sig relativt sällan i de miljöer där smittspridning hittills skett (de vetenskapliga texter jag sett har byggt på de första kinesiska fallen och där kan man föreställa sig en underrepresentation av barn). Det skulle också kunna finnas något som gör barn mindre mottagliga.

Svenska myndigheter gick först ut och drog lite väl höga växlar på underrepresentationen.

Ytterligare från samma DN-artikel och statsepidemolog:

– ... Det vi vet är att vi sett en väldigt liten andel barn som blir sjuka. Det brukar för de flesta sjukdomar finnas en ordentlig korrelation mellan hur sjuk man blir och hur mycket man smittar. Det vore förvånande om det inte vore så här också. Vi har inte sett några utbrott i skolmiljö, det är vanligt att vi snabbt ser utbrott av mässling eller influensa i skolor. Det finns inga sådana beskrivningar någonstans.

(Det första verkar inte stämma enligt nyare forskningsrapporter som den här. där det rapporteras att barn smittas i lika hög grad som vuxna. Skillnaden verkar vara att de i de flesta blir lindrigare sjuka, inte att de inte smittas. Sen påståendet att de med milda symptom smittar i mycket mindre omfattning är en ren gissning från hans sida som mycket väl kan vara fel, att det nu kommer rapporter om att en stor del blivit smittade av personer utan symptom talar för det.)

Barn är (ännu?) underrepresenterade bland dem som smittats men man vet inte varför. Det kan vara en slump - barn kanske befinner sig relativt sällan i de miljöer där smittspridning hittills skett (de vetenskapliga texter jag sett har byggt på de första kinesiska fallen och där kan man föreställa sig en underrepresentation av barn). Det skulle också kunna finnas något som gör barn mindre mottagliga.

Svenska myndigheter gick först ut och drog lite väl höga växlar på underrepresentationen.
Enligt nya rapporter jag läst smittas barn i lika stor utsträckning som vuxna om de utsätts för smittan:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20028423v1.full.pdf

Det är ju rådet från alla myndigheter också. Var försiktiga. Känn efter. Ta ansvar. Bästa sättet att skydda sig på om man är i riskzonen är väl att stanna hemma i största möjliga mån?
Jag förstår inte hur samhället vore hjälpt av att hela landet hamnade i karantän och att friska personer skulle hindras från att gå till jobbet eller friska barn till skolan för att det finns människor i riskzonen.
En anledning är att om för många människor i Sverige kommer att behöva intensivvårdsresurser kraschar sjukvården, som redan balanserar på gränsen utan pandemi. Eftersom vi ligger i tre-i-topp i den globala skattebetalarligan, borde vi också kunna förvänta oss tre-i-topp offentlig sjukvård.

Så är inte riktigt fallet, och om många klaffpatienter och andra ur riskgrupperna, älskade morföräldrar, farföräldrar och vanliga människor avlider på grund av brist på andningshjälp kommer det att påverka hela samhällsklimatet. "Vad fick vi för pengarna vi betalt in månad för månad i förvissningen att vi skulle få hjälp den dag vi behövde den?" Då är samhällskontraktet brutet, och det kommer att få dyrbarare konsekvenser än dem du målar upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka