Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror den största risken för mig att bli smittad är kollektivtrafiken. Så här brukar det se ut varje eftermiddag

IMG_20200224_154857281.jpg
IMG_20200224_154857281.jpg

hmm vet inte varför jag fick in dubbla kort men tar jag bort en så försvinner båda av någon anledning.

Använder detta inlägg som exempel.
Det verkar som att ganska många har missuppfattat vad en pandemi innebär. Det behöver inte alls vara någon särskilt allvarlig sjukdom, utan det betyder bara att det är en ny sjukdom som sprider sig över flera kontinenter. Jag har markerat i texten på skärmdumpen nedan.Visa bifogad fil 46904

Jag vet inte om det är lokalt/regionalt reglerat men jag har sett besöksförbud på sjukhus och äldreboenden just för att inte sprida smitta till äldre.
Menar att de gamla och sjuka sitter i hemkarantän och alla andra lever som vanligt, låter viruset komma. Vi blir inte så sjuka, bli friska och allt är tillbaka till vanligt. Jag vågar inte tänka på hur detta kommer sluta. Tänk alla små bussbolag och hotell tex. De kommer gå i konkurs. Folks livsverk försvinner. Folk kommer bli arbetslösa.

Vi på landet är inte så snabba,eller rättare sagt vi hade heller inte något konstaterat fall då

Det jag menade var att det var de direktiv som gick ut allmänt - dvs inte kopplat till att det fanns fall direkt i närhet utan allmänt direktiv utifrån att man då etablerat konstaterat att det är en pandemi .

Menar att de gamla och sjuka sitter i hemkarantän och alla andra lever som vanligt, låter viruset komma. Vi blir inte så sjuka, bli friska och allt är tillbaka till vanligt. Jag vågar inte tänka på hur detta kommer sluta. Tänk alla små bussbolag och hotell tex. De kommer gå i konkurs. Folks livsverk försvinner. Folk kommer bli arbetslösa.
Men alltså, det handlar om ett par veckor, en månad. Ingen domedag direkt ;)

Jag hoppas verkligen inte man kommer med beslut om att stänga förskola/skola. Det kommer ju inte bli kul för oss barnlösa som har jobb man inte kan jobba hemifrån på. Risken är ju att vi får jobba ihjäl oss då.
Fast om du tänker utanför din box ;) Så inser du säkert vad som bör prioriteras :)

Men alltså, det handlar om ett par veckor, en månad. Ingen domedag direkt ;)
I hotell-, restaurang och turistbranschen går det jättefort flera tusen har redan varslats och hotell med mycket internationella gäster tappar otroligt mycket redan. Lägg därtill alla inställsa konserter, kulturevenemang och sportevenemang så kan man förstå att detta redan påverkar ekonomin enormt mycket. Att en del företag inom olika delar av de här branscherna kommer att gå i konkurs är bara en tidsfråga.

Var inte så orolig först och tänkte att det inte är värre än en vanlig influensa som blir varje år. Men nu börjar jag bli lite orolig
Från DN idag. Citat A Tegnell:
"Hur ser den vanliga influensan ut just nu?

– Den verkar vara på nedgång och vi går mot en mild säsong.

Har någon avlidit?

– Det vet vi inte förrän om några månader. Men det brukar ligga på mellan 700 till ett par tusen personer men det varierar från år till år."

En (1) svensk har dött i corona. En äldre sjuk person.

Från DN idag. Citat A Tegnell:
"Hur ser den vanliga influensan ut just nu?

– Den verkar vara på nedgång och vi går mot en mild säsong.

Har någon avlidit?

– Det vet vi inte förrän om några månader. Men det brukar ligga på mellan 700 till ett par tusen personer men det varierar från år till år."

En (1) svensk har dött i corona. En äldre sjuk person.
För bara en vecka sedan sa samma person att toppen i antal fall var nådd och antalet nya fall skulle avstanna inom en till två¨dagar, då hade vi 137 fall.

Idag när antalet konstaterade fall trots en mycket begränsad provtagning ligger på 800(?) säger han tvärsäkert i DN att "vi har inte någon spridning i samhället än". Jag hoppas såklart att han har rätt denna gång.

Senast ändrad:
En som jobbar där jag städar skrev just detta:
20200313_222150.webp

Jag har inte fått höra nånting mer än att min städkollega har fått 1.75 mer timmar att få runt och sprita stället.
Känner mig orolig.

• Ledsen
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka