Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min resa som var inplanerat till Danmark i helgen är inställd. Jag skulle åka som publik till en stor kattutställning. Där har de valt att köra utställningen utan publik. Även i Sverige ställs en större utställning i Stockholm in, samt Scandinavian Winner (motsvarande NM) in i Norge om några veckor.

Nu börjar det bli väldigt verkligt. På jobbet sitter en akutinsatt samordningsgrupp i detta nu och funderar över strategier i denna fråga.

Pratade med mycket nojig släkting som varit hos läkare (ortoped). Läkaren menat att detta virus "rymt" från forskningslaboratorium i Kina (har sett det skrivas om, men det är väl inget man vet?) och att det överlever 28 dagar på ytor (läste just på Folkhälsomyndighetens hemsida och det verkar ju oklart exakt hur länge viruset klarar sig, beror på temperatur etc så varifrån kommer 28 dagar?).

Det var fler saker och när jag sa emot sa släkting att hon litar på sin läkare. Känns ganska knepigt att läkaren säger sådär, till en redan jätteorolig patient?

Precis den här sortens nyhetsrapportering tycker jag är bra i sådana här situationer:

Screenshot 2020-03-10 at 17.02.37.png

Det här är alltså förhandsgranskningen för en artikel av BBC, som visades på hemsidan innan man klickade sig in på själva artikeln. Saklig, informativ och inleder med info om att mannen alltså hade underliggande hälsoproblem, så att gemene man inte ska bli alltför uppskrämd. Jag har sett SÅ många andra källor rapportera om precis samma sak, men på helt andra sätt med mer dramatik och tydliga inslag av skrämselpropaganda.

Pratade med mycket nojig släkting som varit hos läkare (ortoped). Läkaren menat att detta virus "rymt" från forskningslaboratorium i Kina (har sett det skrivas om, men det är väl inget man vet?) och att det överlever 28 dagar på ytor (läste just på Folkhälsomyndighetens hemsida och det verkar ju oklart exakt hur länge viruset klarar sig, beror på temperatur etc så varifrån kommer 28 dagar?).

Det var fler saker och när jag sa emot sa släkting att hon litar på sin läkare. Känns ganska knepigt att läkaren säger sådär, till en redan jätteorolig patient?
Det finns en hel del bra artiklar för din släkting att ta del av som kan lugna henne ang. denna konspirationsteori. ett exempel : https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab

Det finns en hel del bra artiklar för din släkting att ta del av som kan lugna henne ang. denna konspirationsteori. ett exempel : https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
Tror det kanske är hopplöst fall, t.ex. Folkhälsomyndigheten klargjorde hon att hon hade INGET förtroende överhuvudtaget för. Blir bara så less på att jag ägnat flera dagar åt att lugna, och så går hon till sin ortoped som skrämmer upp henne totalt.

Min arbetsgivare har idag, utöver redan strikta reserestriktioner, infört totalt reseförbud i tjänsten, och mot externa kundbesök på arbetsplatsen. Alla externa möten skall bokas av och köras digitalt.

Kollegor på resa rapporterar om tomma flygplatser och tomma flygplan. Vilket är väldigt annorlunda mot normalläget.

Tror det kanske är hopplöst fall, t.ex. Folkhälsomyndigheten klargjorde hon att hon hade INGET förtroende överhuvudtaget för. Blir bara så less på att jag ägnat flera dagar åt att lugna, och så går hon till sin ortoped som skrämmer upp henne totalt.
FHM bemannas av myndighetsanstäld medicinskt utbildad personal, det lokala sjukhuset bemannas av myndighetsanställd medicinskt utbildad personal. Enorm skillnad på trovärdighetspotensial... eller? :cautious:

SA läkaren verkligen så är det ju jätteknäppt. Kan släktingen ha vädrat diverse funderingar, läkaren mest hummat och undvikit att fördjupa sig i saken (hopplöst fall att diskutera inom tidsram som egentligen ska användas för annat?) Och släktingen har övertygat sig själv om bekräftelse som aldrig funnits bara för att hon inte har fått omfattande protester och motargument på det hon sagt?

Man trodde ju först att många skulle dö. Dödligheten var väl även högre än i vanlig influensa?
Jag kommer också ihåg det som att man först trodde svininfluensan skulle vara allvarligare än den var men att det ganska snart blev klart att den var mer som en vanlig influensa med låg dödlighet, mindre än 0,1%.

Från wiki:
"Symptomen var desamma som för vanlig säsongsinfluensa och för de allra flesta innebar influensan en ofarlig men ibland obehaglig sjukdom med relativt milda symptom som gick över på några få dagar. Emellertid löpte personer i vissa riskgrupper högre risk att drabbas av allvarligare symptom. Inkubationstiden var i medeltal cirka 3 dagar, men varierade mellan 1–7 dagar.[4] Dödligheten låg på samma nivå som en vanlig influensa. Tidigt fanns dock farhågor att flera än normalt skulle smittas och insjukna samtidigt, vilket befarades kunna störa samhällsviktiga funktioner, och även orsaka ett ökat behov av sjukvård.[5] Förloppet var dock milt, vilket berodde på att stora delar av befolkningen hade varierande grad av immunitet mot viruset.[6]"

Dödligheten låg väl på 0,31 i Sverige om jag minns rätt. Influensa är väl lite lägre än det?

Lite ironiskt att Sverige vaccinerade 60% och hade en dödlighet på 0,31. Tyskland vaccinerade 10% (riskgrupper) hade samma dödlighet. Polen å andra sidan vaccinerade ingen och hade en dödlighet på 0,47. Så det där vaccinet gjorde inte så mycket ändå 🤷‍♀️

FHM bemannas av myndighetsanstäld medicinskt utbildad personal, det lokala sjukhuset bemannas av myndighetsanställd medicinskt utbildad personal. Enorm skillnad på trovärdighetspotensial... eller? :cautious:
😆
SA läkaren verkligen så är det ju jätteknäppt. Kan släktingen ha vädrat diverse funderingar, läkaren mest hummat och undvikit att fördjupa sig i saken (hopplöst fall att diskutera inom tidsram som egentligen ska användas för annat?) Och släktingen har övertygat sig själv om bekräftelse som aldrig funnits bara för att hon inte har fått omfattande protester och motargument på det hon sagt?
Det här med 28 dagar måste läkaren ha nämnt för igår kväll diskuterade jag och släktingen det och då nämndes ingenting om 28 dagar och nu var hon väldigt bestämd på just det. Även det här med att viruset spridits från forskningslaboratorium i Kina måste läkaren nämnt för släktingen hade inte ens läst om det tidigare. Sen hur läkaren formulerade sig exakt vet jag ju inte, men jävligt klumpigt måste det varit i alla fall.

😆

Det här med 28 dagar måste läkaren ha nämnt för igår kväll diskuterade jag och släktingen det och då nämndes ingenting om 28 dagar och nu var hon väldigt bestämd på just det. Även det här med att viruset spridits från forskningslaboratorium i Kina måste läkaren nämnt för släktingen hade inte ens läst om det tidigare. Sen hur läkaren formulerade sig exakt vet jag ju inte, men jävligt klumpigt måste det varit i alla fall.

Folk hör det som bekräftar deras egna farhågor och rädslor. Jag kan tänka mig att läkaren kan ha sagt - " det finns dom som tror att viruset kommer från lab i Kina" och då hör din släkting bara det sista och inte det första.

Dödligheten låg väl på 0,31 i Sverige om jag minns rätt. Influensa är väl lite lägre än det?

Lite ironiskt att Sverige vaccinerade 60% och hade en dödlighet på 0,31. Tyskland vaccinerade 10% (riskgrupper) hade samma dödlighet. Polen å andra sidan vaccinerade ingen och hade en dödlighet på 0,47. Så det där vaccinet gjorde inte så mycket ändå 🤷‍♀️
Problemet är att det är en av de där sakerna man inte vet innan.

Det ska vara :devil: att jobba med smittskydd - fågelinfluensan, svininfluensan, SARS, zika, ebola, MERS... allt kan bli digerdöden 2.0. Så varje gång något nytt dyker upp så måste man få folk oroliga nog att vara försiktiga utan att få panik... Man kan inte vänta och se om en sjukdom sprider sig och orsakar massdöd innan man väljer att sätta i karantän eller försöka vaccinera eller vad man nu har för motåtgärd. Och varje gång sjukdomen inte blir världens undergång, har man svårare att skapa engagemang för nästa hot. Och eftersom virus och bakterier alltid muterar så kommer ett nästa hot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 614
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka