Nej, det var långtifrån såhär oroligt då vad jag minns.
Jag tror det till stor del beror på att nyheter är snabbare idag och inte minst att folk ojar sig på sociala media mycket mer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det var långtifrån såhär oroligt då vad jag minns.
Man trodde ju först att många skulle dö. Dödligheten var väl även högre än i vanlig influensa?Vad jag kommer ihåg var svininfluensan jämförbar med en vanlig säsongsinfluensa, jag tror det här viruset är långt allvarligare.
Vad jag kommer ihåg var svininfluensan jämförbar med en vanlig säsongsinfluensa, jag tror det här viruset är långt allvarligare.
Det finns en hel del bra artiklar för din släkting att ta del av som kan lugna henne ang. denna konspirationsteori. ett exempel : https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-labPratade med mycket nojig släkting som varit hos läkare (ortoped). Läkaren menat att detta virus "rymt" från forskningslaboratorium i Kina (har sett det skrivas om, men det är väl inget man vet?) och att det överlever 28 dagar på ytor (läste just på Folkhälsomyndighetens hemsida och det verkar ju oklart exakt hur länge viruset klarar sig, beror på temperatur etc så varifrån kommer 28 dagar?).
Det var fler saker och när jag sa emot sa släkting att hon litar på sin läkare. Känns ganska knepigt att läkaren säger sådär, till en redan jätteorolig patient?
Tror det kanske är hopplöst fall, t.ex. Folkhälsomyndigheten klargjorde hon att hon hade INGET förtroende överhuvudtaget för. Blir bara så less på att jag ägnat flera dagar åt att lugna, och så går hon till sin ortoped som skrämmer upp henne totalt.Det finns en hel del bra artiklar för din släkting att ta del av som kan lugna henne ang. denna konspirationsteori. ett exempel : https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
Min arbetsgivare har idag, utöver redan strikta reserestriktioner, infört totalt reseförbud i tjänsten, och mot externa kundbesök på arbetsplatsen. Alla externa möten skall bokas av och köras digitalt.
FHM bemannas av myndighetsanstäld medicinskt utbildad personal, det lokala sjukhuset bemannas av myndighetsanställd medicinskt utbildad personal. Enorm skillnad på trovärdighetspotensial... eller?Tror det kanske är hopplöst fall, t.ex. Folkhälsomyndigheten klargjorde hon att hon hade INGET förtroende överhuvudtaget för. Blir bara så less på att jag ägnat flera dagar åt att lugna, och så går hon till sin ortoped som skrämmer upp henne totalt.
Jag kommer också ihåg det som att man först trodde svininfluensan skulle vara allvarligare än den var men att det ganska snart blev klart att den var mer som en vanlig influensa med låg dödlighet, mindre än 0,1%.Man trodde ju först att många skulle dö. Dödligheten var väl även högre än i vanlig influensa?
Minns inte var jag läste det men anledningen till att Italien spärrat av i landet var tydligen pga att folk som fått hemkarantän sket i förhållningsorderna de fått. Så då slog myndigheterna till och begränsade allas rörlighet.När jag läser artiklar som den här i DN undrar jag hur det kommer att gå i Sverige.
FHM bemannas av myndighetsanstäld medicinskt utbildad personal, det lokala sjukhuset bemannas av myndighetsanställd medicinskt utbildad personal. Enorm skillnad på trovärdighetspotensial... eller?![]()
Det här med 28 dagar måste läkaren ha nämnt för igår kväll diskuterade jag och släktingen det och då nämndes ingenting om 28 dagar och nu var hon väldigt bestämd på just det. Även det här med att viruset spridits från forskningslaboratorium i Kina måste läkaren nämnt för släktingen hade inte ens läst om det tidigare. Sen hur läkaren formulerade sig exakt vet jag ju inte, men jävligt klumpigt måste det varit i alla fall.SA läkaren verkligen så är det ju jätteknäppt. Kan släktingen ha vädrat diverse funderingar, läkaren mest hummat och undvikit att fördjupa sig i saken (hopplöst fall att diskutera inom tidsram som egentligen ska användas för annat?) Och släktingen har övertygat sig själv om bekräftelse som aldrig funnits bara för att hon inte har fått omfattande protester och motargument på det hon sagt?
Det här med 28 dagar måste läkaren ha nämnt för igår kväll diskuterade jag och släktingen det och då nämndes ingenting om 28 dagar och nu var hon väldigt bestämd på just det. Även det här med att viruset spridits från forskningslaboratorium i Kina måste läkaren nämnt för släktingen hade inte ens läst om det tidigare. Sen hur läkaren formulerade sig exakt vet jag ju inte, men jävligt klumpigt måste det varit i alla fall.
Jo sant, men jag har iaf lyckats lugna. Läkaren misslyckades totalt, så orden kan inte ha varit särskilt väl valda.Folk hör det som bekräftar deras egna farhågor och rädslor. Jag kan tänka mig att läkaren kan ha sagt - " det finns dom som tror att viruset kommer från lab i Kina" och då hör din släkting bara det sista och inte det första.
Problemet är att det är en av de där sakerna man inte vet innan.Dödligheten låg väl på 0,31 i Sverige om jag minns rätt. Influensa är väl lite lägre än det?
Lite ironiskt att Sverige vaccinerade 60% och hade en dödlighet på 0,31. Tyskland vaccinerade 10% (riskgrupper) hade samma dödlighet. Polen å andra sidan vaccinerade ingen och hade en dödlighet på 0,47. Så det där vaccinet gjorde inte så mycket ändå![]()