Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Värre än Italien om man inte använder mer effektiva metoder än Italien. Det är logik, ingen kärnfysik.

Nu har Italiens dödstal ökat explosionsartat 😔
Panik blir det om spridningen eskalerar och sjukvården inte klarar av att hantera alla sjuka, hårda regler för att begränsa spridningen skulle göra att en del som förlorar pengar skulle knorra men också till kontroll över situationen och att folk inte får panik .

Så har det varit här i alla fall. Min pappa testade sig i början av veckan, dom kom ut och tog provet i bilen på baksidan av sjukhuset.
Det är ju skitbra, tyvärr är det långt ifrån alla som gör så. Vårdcentraler har fått sätta upp varningslappar på dörrarna där de uppmanar folk som har förkylningssymtom att absolut INTE gå in, utan att ta sig hem och ringa 1177 istället. Och jag gissar att det framför allt är det som gjort att de fått ta beslutet om att prover inte tas på ”allmänheten”.

Nej. Det du skrev var att Sverige skulle bli det värst drabbade landet. Gå tillbaka och läs ditt eget inlägg.

Så nu undrar jag över logiken bakom ditt påstående? Varför vill du sprida panik?
Våra drabbade landet i sammanhanget var Italien eftersom det var Italien jag skrev om i texten. Sluta övertolka.

Så har det varit här i alla fall. Min pappa testade sig i början av veckan, dom kom ut och tog provet i bilen på baksidan av sjukhuset.
Dom har även gått ut med info om att inte få in på akut och vc med misstänkt coronasmittan så tror inte det är anledningen till att man slutar testa folk i sthlm

Nu kommer ju sifforna dala i början eftersom den värst drabbade regionen i Sverige slutar testa folk som inte behöver sjukhusvård. Så det blir intressant att se dagens nya siffror.
Jag ska storhandla idag sen kommer ni inte möta mig i någon affär på länge 😬

Italien, släng dig i väggen, Sverige kommer springa om Italien och bli värst drabbat om ingenting görs NU

Vad menar du med ”om ingenting görs”? Sverige har tagit ovanligt stora beslut på kort tid som kommer att påverka landet enormt ekonomiskt. Ett massivt arbete pågår med att begränsa smittan - och begränsa den gör man inte genom att släppa in alla med hosta på landets sjukhus för provtagning.

Dom har även gått ut med info om att inte få in på akut och vc med misstänkt coronasmittan så tror inte det är anledningen till att man slutar testa folk i sthlm
Det kanske det inte är, även om jag tror det är bidragande. Men det lär ju inte vara för att de ”inte bryr sig” eller inte ser provtagning som nödvändigt, utan att de av någon anledning tvingas prioritera.

Vad menar du med ”om ingenting görs”? Sverige har tagit ovanligt stora beslut på kort tid som kommer att påverka landet enormt ekonomiskt. Ett massivt arbete pågår med att begränsa smittan - och begränsa den gör man inte genom att släppa in alla med hosta på landets sjukhus för provtagning.
Fast vem har sagt att man släpper in alla på sjukhus? Jag har mest läst om folk som fått hem folk som tagit prov eller kommit ut till bilar osv. Alla vet ju att man INTE ska in på vc /akuten med smittsamma virus.
Och det är klart det drabbar Sverige hårt ekonomiskt, något annat alternativt finns inte i dagsläget och hade man agerat direkt så hade det kanske gått lindrigare till.

Det drabbar knappast Sverige mindre om man i den värst drabbade regionen helt struntar i att provta folk.

Det kanske det inte är, även om jag tror det är bidragande. Men det lär ju inte vara för att de ”inte bryr sig” eller inte ser provtagning som nödvändigt, utan att de av någon anledning tvingas prioritera.
Håller helt enklet inte med dig om att det var rätt beslut i Stockholm. Men du har såklart rätt till din åsikt. Framtiden får utvisa vad som var rätt.

Väldigt många gör ju det tyvärr. Av vissa på buke verkar det nästan ses som en rättighet med sjuknärvaro :crazy:
Men det är ju skillnad om det gäller en vanlig förkylning utan en allmän spridning på ett virus i samhället. Nu tänker nog fler till än vad de gjort tidigare då den dära vanliga förkylningen kan vara ett virus som kan döda folk. Är ju ett annat läge nu. I tråden om smittspridning så diskuterades det inte om coronaviruset utan hur det ser ut annars. När det inte finns ett farligare virus i samhället.

Men det är ju skillnad om det gäller en vanlig förkylning utan en allmän spridning på ett virus i samhället. Nu tänker nog fler till än vad de gjort tidigare då den dära vanliga förkylningen kan vara ett virus som kan döda folk. Är ju ett annat läge nu. I tråden om smittspridning så diskuterades det inte om coronaviruset utan hur det ser ut annars. När det inte finns ett farligare virus i samhället.
Du har högre tilltro till människor än vad jag har. Jag sågs som otroligt konstig som tyckte att man skulle vara hemma när man var sjuk. Jag har mkt svårt att tro att de människorna som tänker så kommer ändra sig nu.

Men jag hoppas att du har rätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 064
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 088
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 326
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 929
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår