Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick samma regler på mailen nyss av verksamhetschefen och jag ringde min chef som tyckte jag skulle ta det säkra före det osäkra och vara hemma i helgen även om jag inte är ett dugg orolig för att det skulle vara Corona.
Min chef har varit borta men fick tag på henne nu och det var ett av symptomen som räckte. Jag är förkyld sedan länge men har möjlighet att jobba hemifrån så kommer göra det.

Men varför låtsas som att det är en apokalyps när det inte är det. Gå och handla bara! Ju mer man ger efter för den där rädslan ju mer växer den.
Hm låtsas som det är en apokalyps genom att beställa varor? Stor chans att det skulle gå...

Har du någon koll på vad apokalyps är?

Ang rädslor och källkritik.... Bara sista dygnet har ”kedjebrevet” ang Corona , som påstås vara från en läkare, delats som en löpeld helt okritiskt. Trots att ett av råden är att varm dryck - vilken som helst - ”deaktiverar” viruset . Folk bara köper det rakt av och delar . Trots att både DN och otaliga andra har förklarat att det är ren bogus, hittas direkt vid en snabb googling.

Ang rädslor och källkritik.... Bara sista dygnet har ”kedjebrevet” ang Corona , som påstås vara från en läkare, delats som en löpeld helt okritiskt. Trots att ett av råden är att varm dryck - vilken som helst - ”deaktiverar” viruset . Folk bara köper det rakt av och delar . Trots att både DN och otaliga andra har förklarat att det är ren bogus, hittas direkt vid en snabb googling.

Bara påståendet att det dör vid 27 grader borde göra att man drar öronen åt sig.

Se bara till att låta bli kylda drycker och snö 🙄

Hur vet de vilka de är? Jag tror norska staten har dålig koll på svenskar, danskar och finnar, även sina egna medborgare med. Hur vet de om någon varit i t ex Tyskland, Polen eller Holland efter den 27?
Är väl ett panikbeslut. De verkar gå all in där borta.
8E3BD621-2C17-43C1-B355-19B496B18C7F.webp

På tal om att tvätta händerna så har vi idag pratat med våran 3åring om handtvätt. Hon hatar att tvätta händerna men gör det ändå.

Så vid matbordet talade vi om hur viktigt det nu är att tvätta händerna eftersom det går en smittsam sjukdom i landet. För att inte smitta andra är det då jätte viktigt att tvätta händerna ofta med tvål och vatten. När du tvättar händerna kan du sjunga "blinka lilla stjärna".

Gissa vem som stod och nynnade i badrummet efter maten och tvättade händerna noga.

Barn är härliga :love:

@Sonnenschein Norge har det riktigt tufft då de är väldigt beroende av oljemarknaden för sin ekonomi, inte är med i EU och det påverkar säkert deras beslut om åtgärder för att med alla medel slippa ett större pandemiproblem ovanpå det hela.
Plus att de väl haft en rätt kraftig ökning av fall på extremt kort tid nu? Med reservation för att jag kan ha helfel för att jag plockar det ur nåt vagt minne.

Plus att de väl haft en rätt kraftig ökning av fall på extremt kort tid nu? Med reservation för att jag kan ha helfel för att jag plockar det ur nåt vagt minne.

Icke koll på det, men de ligger ju oavsett långt ner på listan av antal fall - jag tror som sagt att det är helheten som avgör besluten - precis som du.

@Habina just buffé i allmänhet - oavsett när och var, är en etablerad välkänd smitthärd . Så jag tycker på intet sätt just den punkten är utmärkande - snarare helt logisk .

En sak man oroar sig för med pandemier är ju att samhällen blir utslagna pågrund av att så många är sjuka. Om vi slår ut samhället själva innan sjukdomen lyckas så faller vi ju på eget grepp?
Precis. Vi kommer få leva med smitta under en längre tid så åtgärder måste vara på en nivå att de är genomförbara med långsiktighet. Undantaget om det krisar så man behöver en temporär hårdstängning typ Wuhan/Italien. Men målet är väl just att inte behöva hamna i det läget.

Verkar som en del föreställer sig att vi ska stoppa smittan, som om man isolerade sig en tid och sedan har problemet övervunnits? Avsluta pandemin kan bara vaccin eller spridd immunitet göra. Andra insatser handlar om hur samhällshanteringen av situationen ska bli den bästa möjliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 365
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur