Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom tillbaka till jobbet (lokalvårdare på hotell) efter ett par lediga dagar och fick stränga order om att inte fylla på med mer än en extra toarulle i varje toalettbås i de almänna toaletterna- för att gästerna Stjäl toarullar. De tar också handgelen vi tillhandahåller så vi har fått byta ut innehållet i de fastskruvade handlotionflaskorna istället.
Jag är verkligen inte rädd för viruset, men folk är inte kloka.

Ska på ett läkarbesök på Karolinska Huddinge och ringde för att kolla om de ville jag skulle komma (definitivt inget akut eller nära infektion osv men eftersom jag är i riskgruppen så) svaret var att jag kan absolut komma om jag inte känner några symtom. La på luren och kände omedelbart att jag fick symtom.

Frågade lite nyfiket om vad som pågår och tydligen är det tält utanför Infektion där det testas folk för fullt.

Jag måste erkänna att jag följt med dåligt i allt. Trots att jag är en högriskpatient. Nu har 2 av mina kollegor på annan ort börjat jobba mer hemifrån. Jag har sagt Nej till kommande mässor. (lokala visserligen som inte ställts in)
Sambon hade en kollega på jobbet som blev sjuk idag och nu har han nojjat ihop totalt. Dock misstänker de att det är en helt vanlig förkylning och hela arbetslaget har varit involverat i och sökt på nätet och pratat med sjukvården om tecken mm.

Nu tycker sambon att jag ska börja jobba mer hemifrån och undvika tillställningar. Jag har alltid handsprit med på både kontor och i bil men det är pga av att jag ofta är ute bland avlopp och inte vill ha dessa baskelusker på mig. Redan blivit riktigt dålig en gång efter inspektion av ett större reningsverk och trots rejält med tvätt/handsprit blev jag ruggigt sjuk.

Vad tror ni? Bör jag vara mer försiktig? Bör jag börja jobba mer hemifrån?

Har inte oroat mig direkt över detta men mina närmaste oroar sig rejält för mig just nu.
Jag skulle vilja hålla både dig och din sambo hemma.

Nej det kan jag inte. Känns bra att vara uppdaterad.
Fast det är inte bra att vara uppdaterad. Jag har emetofobi så jag är livrädd för allt som kan ge kräkningar, bl.a. calicivirus. När det var som värst satt jag och läste veckorapporterna från Folkhälsomyndigheten (då Smittskyddsinstitutet). Dagen innan en ny rapport skulle komma tänkte jag i princip bara på det, imorgon kommer ny rapport. Jag var med i facebookgrupper där det diskuterades. Det blir aldrig bättre av att hålla på sådär. Jag fick sluta läsa veckorapporter och gå ur eller i alla fall avfölja fb-grupper där det diskuterades. Läser aldrig det nu, försöker att inte ens klicka på nyhetsrubriker typ "nu är vinterkräksjukan här".

Corona lär ju vara ett problem ett tag, så om du inte vill ha ett helvete lär du behöva förändra hur du förhåller dig till det. Avfölj eller gå ur fb-grupper om det. Läs inte massor om det. Vill du ha nån information, kolla Folkhälsomyndigheten och liknande men kolla inte flera gånger om dagen. Om det redan är så att du inte vågar handla så kommer det bara bli värre, bryt nu, direkt. Du behöver inte veta exakt hur många som är smittade. Den informationen är bara dålig för dig just nu.

Vi har fått förhållningsregler på jobb bl a:
Vid minsta symtom på luftvägsinfektion som torrhosta, förkylning och feber etc, ska man stanna hemma och meddela sin närmsta chef

Inte helt säker på om man ska stanna hemma vid förkylning eller först om man har alla 3 symptomen dock
Tolkar som ett symtom räcker.

Icke koll på det, men de ligger ju oavsett långt ner på listan av antal fall - jag tror som sagt att det är helheten som avgör besluten - precis som du.

@Habina just buffé i allmänhet - oavsett när och var, är en etablerad välkänd smitthärd . Så jag tycker på intet sätt just den punkten är utmärkande - snarare helt logisk .
Norge ligger ganska högt upp på Corona-listan totalt sett, tror det var nionde plats sist jag uppdaterade mig, det är drygt 730 bekräftade fall nu. Men så är det också väldigt fokus på testande just nu verkar det som.

Norge ligger ganska högt upp på Corona-listan totalt sett, tror det var nionde plats sist jag uppdaterade mig, det är drygt 730 bekräftade fall nu. Men så är det också väldigt fokus på testande just nu verkar det som.

Norge finns på listan ja.

Per invånare var Norge på plats 3, Sydkorea och Italien var före.

En misstänkt smittad i grannstaden några mil från där vi bor. Känns som en tidsfråga innan det kommer hit också.

Vänner börjar fråga om vi vågar ha dottern på förskolan nu. Jag ser fortfarande ut som ett frågetecken. Klart hon får gå dit så länge förskolan inte säger annat.

Vi har också sjukdomsfall ett par mil bort och typ alla föräldrar jobbar i den staden. Men jag är inte speciellt orolig. Vi har fått hårdare restriktioner så alla barn som visar minsta symptom på förkylning får inte komma till förskolan. Jag tycker det är bra. Sonen är dock som sin mamma och är snorig mest hela vintern så vi får hålla oss hemma.

Svininfluensan var allvarligare och även unga, tidigare helt friska, personer dog. Därför brådskan med vaccinet, där en batch tyvärr visade sig ge en variant av narkolepsi. Men vaccinet ska trots det bidragit till att stoppa smittan och ska ha räddat många liv även i Sverige.
Om man jämför siffrorna så räddade inte vaccinet en massa. Polen vaccinerade inte en kotte och hade en dödlighet på 0,47 medans Sverige som vaccinerade 60% hade 0,31, Tyskland hade samma dödlighet som vi och vaccinerade 10%. Det har gjorts beräkningar på att med massvaccineringen i Sverige så räddades 6 liv.. Så att man räddade en massa liv med det stämmer inte riktigt.

Vi har också sjukdomsfall ett par mil bort och typ alla föräldrar jobbar i den staden. Men jag är inte speciellt orolig. Vi har fått hårdare restriktioner så alla barn som visar minsta symptom på förkylning får inte komma till förskolan. Jag tycker det är bra. Sonen är dock som sin mamma och är snorig mest hela vintern så vi får hålla oss hemma.

Utifrån att många skolor själva kan bestämma / att välja att rentav stänga så kommer det nog variera beroende på hur det utvecklar sig.
Det viktigaste ang barn tycker jag är att inga vuxna på något sätt sprider skräck bland barnen i sådana här fall. Det kan lätt bli så om föräldrar som har Corona panik instruerar barn att nu är det en väldigt extra allvarlig smitta som man måste tvätta händerna extra noga för. Det är bättre att isåfall allmänt vänja barnen vid att det ALLTID är viktigt att tvätta händerna.

Om man jämför siffrorna så räddade inte vaccinet en massa. Polen vaccinerade inte en kotte och hade en dödlighet på 0,47 medans Sverige som vaccinerade 60% hade 0,31, Tyskland hade samma dödlighet som vi och vaccinerade 10%. Det har gjorts beräkningar på att med massvaccineringen i Sverige så räddades 6 liv.. Så att man räddade en massa liv med det stämmer inte riktigt.
Att viruset var relativt milt var dessutom information man redan hade innan man startade vaccinationsprogrammet, SMI rapport 2009-08-17

Vi fick ett mail igår om att förskolan följer utvecklingen men ingenting om några restriktioner. Jag kommer dock hålla barnet hemma om hon blir snorig/förkyld ändå vilket jag brukar göra oavsett. Vad gäller förskolan är jag mest orolig för magsjuka än corona :angel:

Vi fick utskick idag från Universitetet att vi inte får besöka Campus om vi en minsta snoriga, vet att en i mitt arbetslag är orolig då hen ligger i riskgruppen pga diabetes. Som tur är studerar vi på distans och är bara upp 1 gång i månaden så vi får se om vi får komma dit i slutet på månaden eller om de ställer in .. Dock blev jag lite sådär när programansvarig påtalade att vi aldrig blir mer en 500 personer på våra träffar, men resterande av alla studerande då som rör sig på Campus? Då är de långt över 500 personer på ett och samma ställe .. Så är lite sådär om jag ens vill åka men vi får se är iaf 1½ vecka kvar mycket kan hända fram tills dess.

Samma sak nu också fick sms förut idag då jag har Starthäst på Tisdag, ingen publik, hästägare etc kommer släppas in på travbanorna framöver .. Bara aktiva som måste vara med hästen för att kunna genomföra starten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 086
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 372
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka