Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker lite tvärt om. Inte för egen del då jag inte lusläst siffrorna eller nyheterna ändå, men med tanke på hur en del reagerar på och fixerar vid sagda siffror. Lika bra att folk får fokusera på någonting annat istället, som att helt enkelt följa råd och anvisningar. :)
Jag är orolig för att man beslutar att sluta provta annat än rejält sjuka. Det gör att statistiken kommer visa en snabbt avtagande kurva för nyinsjuknade och risken är då att folk får känslan av att det värsta är över knappt innan det börjar

Jag har nu nästan stängt ner Facebook. Jag börjar bli lite orolig.
Jag har tillräckligt med insulin och sånt för att inte behöva springa på apotek och mycket handsprit som även sambon kommer ha med sig i bilen och nyttja ofta.
Känner ingen oro över att åka och handla men allt hamstrande.
Frys full skafferiet fullt. Eller ja någorlunda iallafall. Ska köpa lite mer saft för diabetesen skull.

Allt känns ganska overkligt

Det står ingenting där om att inte gå och handla att helt undvika andra människor eller att låta bli att åka kollektivtrafik. Det står bara helt rimliga saker som att tvätta händerna, inte peta sig i ansiktet och inte gå till jobbet när man är sjuk. Inga konstigheter.
Att bli ombedd av myndighet att vara hemma från jobbet vid minsta snuva klassar jag givetvis som snäppet utanför det normala.

Men visst, inget om mataffärer.

Jag har tillräckligt med insulin och sånt för att inte behöva springa på apotek och mycket handsprit som även sambon kommer ha med sig i bilen och nyttja ofta.
Frys full skafferiet fullt. Eller ja någorlunda iallafall. Ska köpa lite mer saft för diabetesen skull.

Sprids det saker på FB, eller varför stänga ner det?

Får du slut på saft så har jag i frysen. Nästan inget socker i det dock, men går ju att tillföra. Och kött hittar du ju i skogen runt stallet :angel: så vi kan ju byta kött mot saft. :D

Jag är orolig för att man beslutar att sluta provta annat än rejält sjuka. Det gör att statistiken kommer visa en snabbt avtagande kurva för nyinsjuknade och risken är då att folk får känslan av att det värsta är över knappt innan det börjar

Sant. Samtidigt kommer det förmodligen att visa en betydligt högre procent dödlighet också, just eftersom det bara bokförs rejält sjuka. Plus och minus, men personligen tror jag mer på ett plus. Resursparandet är också på den goda sidan förstås. det känns lite dumt att slösa resurser på att konstatera att lindrigt sjuka människor bör stanna hemma när det står skrivet på varenda löpsedel varenda dag.

Sant. Samtidigt kommer det förmodligen att visa en betydligt högre procent dödlighet också, just eftersom det bara bokförs rejält sjuka. Plus och minus, men personligen tror jag mer på ett plus. Resursparandet är också på den goda sidan förstås. det känns lite dumt att slösa resurser på att konstatera att lindrigt sjuka människor bör stanna hemma när det står skrivet på varenda löpsedel varenda dag.
Ja visst är det tudelat men i min värld blir det nog mest negativt. Om folk inte klarar av att förstå ett anslag i stora bokstäver på VC dörren om att "Har du förkylningsymptom kom INTE in" så lär de inte bli intelligentare när den visuellt tydliga grafen som är lätt att tolka (feltolka) visar att problemet är ur världen

Fast vi ser ju att folk går till jobbet och liknande trots sjukdom. Trots alla varningar. Så jag tror att man har bitit sig rejält i röven när man slutade provta alla med symptom.

Ja siffrorna kommer se bättre ut, ett tag. I själva verket har man ingen aning om hur många som är sjuka.

Mitt företag är nog ganska extremt, gissar pga vi är US ägda och har siter över typ hela världen samt att det är inom Life Science och att just vi är en väldigt viktig produktionssite. Jag är inte nojig alls men tycker ändå det känns lite tryggt att de har dagliga möten och info via mail. Vi har många högriskklassade områden som automatisk innebär självkarantän, generellt besöksförbud, massor med strikta regler för möten/leveranser/lokaler osv, ständigt uppdaterande. Jag har själv blivit utvald till att göra mig redo att jobba hemifrån eftersom jag är engagerad i dokumentation. Allt detta för att inte få in smitta i vår produktion där jag normalt jobbar, vi försöker minska kontaktytorna mellan produktionsvåningarna o produktionspersonalen och analys/kontor på övriga våningar och deras tjänsteresor är extremt strikt reglerade. Allt med utomstående personer ska godkännas som affärskritiskt annars avbokas besök/resor/möten/inspektioner/audits osv.

Gårdagens mail var väl lite över the top kan jag tycka (tex att man ska sätta sig ensam vid ett bord på lunchen tills alla bord har en person och då fylla på osv) men har ändå lett till att jag har minskat intresse av att träffa folk på min fritid. Kommer inte avboka grejer men kanske tacka ja till färre umgänge framöver ett tag.

Fast vi ser ju att folk går till jobbet och liknande trots sjukdom. Trots alla varningar. Så jag tror att man har bitit sig rejält i röven när man slutade provta alla med symptom.

Ja siffrorna kommer se bättre ut, ett tag. I själva verket har man ingen aning om hur många som är sjuka.
En liten parentes och reflektion
Sen blir det ju lite extra intressant eftersom man drog in Iran Airs tillstånd eftersom man klagade på att Iran inte hade koll på smittan. För mig blir det väldigt dubbla signaler när man här hemma tar beslut som leder till exakt det man anklagar andra för.

Ja visst är det tudelat men i min värld blir det nog mest negativt. Om folk inte klarar av att förstå ett anslag i stora bokstäver på VC dörren om att "Har du förkylningsymptom kom INTE in" så lär de inte bli intelligentare när den visuellt tydliga grafen som är lätt att tolka (feltolka) visar att problemet är ur världen

Sant, men då lär inte några ökade siffror hjälpa heller tänker jag. Tvärtom lär de stolpskotten bli ännu mer benägna att tränga sig på sjukvården samt att tokhorda onödiga varor och sprida allsköns panik. Det går inte att vinna över vissa människors dumhet, de lär köra sitt rejs ändå. Men om provtagningarna minskar kan provtagningspersonalen i alla fall göra någonting mer värdefullt, som att vårda de faktiskt sjuka eller hjälpa till med framställning av vaccin till exempel.

Är det bara jag som ändå tror det är helt okej att få en släng av corona nu medan man är stark och frisk? Det kommer kännas som en förkylning/värst influensa, och troligen blir man ju immun sen och blir det corona-återfall längre fram i framtiden (när jag är äldre/sjuk) är jag ju bättre rustad då :idea:
Ja kanske det,
Typ det jag har sagt Hells tiden 🤔 men då kallas man för att sprida panik. Det är inget fel att vara rädd för okända virus, snarare hälsosamt så länge man inte får panik och drabbas av tunnelseende.

Men varför fortsätter du att driva på att Covid 19 skulle vara en unik katastrof ? Det är inte lika smittsamt som andra virus om man ska jämföra. Att man inte provtar nu när det etablerat är en pandemi är ju helt i linje med hur man allmänt hanterar pandemier. Det är inget avvikande eller konstigt .

Eftersom du idogt tidigare uttryckt starka åsikter om att folk öht inte bör gå till jobbet vid minsta snuva för då kan du bli smittad så tycker jag dina reflektioner blir rätt överdrivna. . Ffa iom att du utifrån Corona har ännu mera , inte så objektiva responser.

Senast ändrad:

Fast desamma människor är knappast de som skulle söka provtagning heller. Är en övertygad om att en int ehar corona och går till jobbet kontaktar en ju inte sjukvården.
Och jag tror som sagt att siffrorna kommer att se mer skrämmande ut. Inte högre i antal, men dödlighetsprocenten lär som sagt öka.

Fast desamma människor är knappast de som skulle söka provtagning heller. Är en övertygad om att en int ehar corona och går till jobbet kontaktar en ju inte sjukvården.
Och jag tror som sagt att siffrorna kommer att se mer skrämmande ut. Inte högre i antal, men dödlighetsprocenten lär som sagt öka.
Fast det tar oftast runt 17 dagar att dö. Innan dödstalen ökar så kommer antalet smittade vara gigantiskt.

Mitt företag är nog ganska extremt, gissar pga vi är US ägda och har siter över typ hela världen samt att det är inom Life Science och att just vi är en väldigt viktig produktionssite. Jag är inte nojig alls men tycker ändå det känns lite tryggt att de har dagliga möten och info via mail. Vi har många högriskklassade områden som automatisk innebär självkarantän, generellt besöksförbud, massor med strikta regler för möten/leveranser/lokaler osv, ständigt uppdaterande. Jag har själv blivit utvald till att göra mig redo att jobba hemifrån eftersom jag är engagerad i dokumentation. Allt detta för att inte få in smitta i vår produktion där jag normalt jobbar, vi försöker minska kontaktytorna mellan produktionsvåningarna o produktionspersonalen och analys/kontor på övriga våningar och deras tjänsteresor är extremt strikt reglerade. Allt med utomstående personer ska godkännas som affärskritiskt annars avbokas besök/resor/möten/inspektioner/audits osv.

Gårdagens mail var väl lite över the top kan jag tycka (tex att man ska sätta sig ensam vid ett bord på lunchen tills alla bord har en person och då fylla på osv) men har ändå lett till att jag har minskat intresse av att träffa folk på min fritid. Kommer inte avboka grejer men kanske tacka ja till färre umgänge framöver ett tag.
Mitt företag har sagt att vi ska hushålla med handspriten och tvätta händer när vi kan. Annars inga mer instruktioner. Då har vi möten som vanligt hela personalen och sysslar med sälj externt med kundmöten hela dagarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 080
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 369
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pluggtråden
  • Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur