Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur har en som enskild individ, allt som oftast utan sjukvårds eller annan relevant utbildning, möjlighet att göra några som helst välgrundade beslut om ens agerande utifrån en siffra? Och hur kommer detta skilja sig från expertgrundade uttalanden från myndigheter?
Det senaste "expertgrundande" uttalandet jag har från svenska myndigheter är att det inte förekommer någon inhemsk smittspridning utom i några enstaka fall. Är det verkligen så? Mot bakgrund av att deras främsta "expert" har haft fel i nästan varje sak han sagt om spridningen och att det nu inte längre ens tas prover för att kontrollera hur omfattande spridningen är, är jag som enskild individ nästan helt utlämnad åt att försöka göra min egen bedömning.

Det senaste "expertgrundande" uttalandet jag har från svenska myndigheter är att det inte förekommer någon inhemsk smittspridning utom i några enstaka fall. Är det verkligen så? Mot bakgrund av att deras främsta "expert" har haft fel i nästan varje sak han sagt om spridningen och att det nu inte längre ens tas prover för att kontrollera hur omfattande spridningen är, är jag som enskild individ nästan helt utlämnad åt att försöka göra min egen bedömning.
Min bedömning är att jag litar på att det är bättre att rikta resurserna mot de som är allvarligt sjuka än att lägga energi på att testa folk som "kan knapra lite Alvedon hemma" (det sista något raljant skrivet från min sida), vilket det verkar vara tanken med rådande beslut.

Har sett det på flera ställen på fb,konstigt nog skrivit av olika profiler.
Jaha, han fanns i tidningen Ridsport.

Dessutom, som många här vet, är jag halvitalienska, har många vänner och släkt kvar som jag har daglig kontakt med. Sverige agerar helt fel...

Senast ändrad av en moderator:
Vi har vårat första testade o bekräftade fall i byn (töreboda) en alpsemestrande utsocknes boende som åkte o jobbade i måndags direkt efter resan och insjuknade natten till tisdag, så nu har det företaget restriktioner.

Min bedömning är att jag litar på att det är bättre att rikta resurserna mot de som är allvarligt sjuka än att lägga energi på att testa folk som "kan knapra lite Alvedon hemma" (det sista något raljant skrivet från min sida), vilket det verkar vara tanken med rådande beslut.
Och det var också vad jag skrev i mitt inlägg men bara för att det med de mycket begränsade resurser som nu finns är bättre att styra dem till de som är i störst behov ändrar inte det faktum att antal smittade, dvs hur spridd smittan är, är en i högsta grad relevant information för hur man som enskild bör agera.

Senast ändrad:
Jag håller inte med.
Och vad har du för erfarenhet av någon pandemi? Ursäkta mig, men nä. Det enda vi kan göra är att se och lära från tidigare länder, såsom Kina och Italien, men nä, inte det heller. Så dina teorier är inte verklighetsförankrad.

• Gilla
Reactions: fio
Och vad har du för erfarenhet av någon pandemi? Ursäkta mig, men nä. Det enda vi kan göra är att se och lära från tidigare länder, såsom Kina och Italien, men nä, inte det heller. Så dina teorier är inte verklighetsförankrad.
Ingen alls. :) Ungefär lika mycket som de flesta på forumet med andra ord. Jag ser inte att Sverige eller UK (som har en ännu mer soft approach än så länge) är i värre läge än vare sig Italien eller Kina.

Men vad är det för regler som gäller för hur länge man ska stanna hemma?
Jag har haft envisa förkylningssymptom i flera veckor i form av halsont på morgonen. Idag började jag må dåligt under dagen genom att bli matt, mer ont i halsen samt frusen.
Sökt lite på hur länge man ska vara hemma efter att man är frisk på ett ställe hittar jag två dygn och på ett annat 6-8 dygn.
/Shaggy som inte har feber, hosta eller andningssvårigheter utan troligen en vanlig förkylning

Samma här men enligt direktiv från chefen så ska jag stanna hemma över helgen och sen ta ett nytt beslut innan ons då jag har mitt nästa jobb. Jag hade lätt kunnat jobba men jaja följer såklart direktiven.

Antalet smittade är i allra högsta grad relevant för hur man som enskild bör agera, sen kanske vi nu inte har resurser ens till provtagning och att annat måste prioriteras, men det ändrar inte betydelsen av den infon.
Visst vore det bra att veta exakt vem som är smittad, men det är inte vettigt att avsätta resurser till den typen av provtagning, så här års är var och varannan förkyld, det skulle bli ett massiv arbete.

Däremot behöver rimligen folkhälsomyndigheten rimligen provta ett bättre urval än italienresenärer.

Med tanke på hur många turister som blivit smittade så låter det som om smittan verkligen är mycket utbredd där. Eller så har folk blivit smittade på flyget...

Jag gissar att de skulle vetat om det vore en stor spridning, de skulle stött på den ofta bland de som söker vård i så fall. Men nog lär det finnas en hel del fall, förhoppningsvis håller sig flertalet hemma nu, om inte annat så blir säkert många hemskickade. Tur i oturen är att smittan börjat främst hos sportlovsresenärer, de är inte så stor andel från riskgrupperna där.

Jag tror vi börjat vidta åtgärder för att sänka hastigheten på smittan tidigare än Italien och vi lever mindre tätt+ kindpussas mindre men hur pass bra det räcker det kan man fråga sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 082
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur