Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fanns ju ingen risk att de skulle sprida viruset?
Sportloven i Sverige pågick mellan v.8-10. (Alltså flera veckor efter att den artikeln skrevs) De som nämns i artikeln från början av februari hade väl varit i Kina? Var de smittade eller i frivillig karantän av säkerhetsskäl?

En mycket stor andel (ca500st!) av de smittade i Norge (där jag bor) hade varit i antingen Österrike eller Italien nyligen. Vecka 9 är en stor semestervecka här.

4E4D441E-BC55-418F-9BDC-87A88E8D6771.jpeg

Illustrationen är från tidningen Verdens gang: vg.no

Senast ändrad:
Folk är såna jävla idioter. Butikerna här har slut på wcpapper, potatis, handsprit, laktosfri mjölk och bröstmjölksersättning. De pratar på nyheterna om hur det inte är nödvändigt, men att folk får panik. Om alla bara handlade normalt skulle det ju räcka till alla också...

Ja, man blir ju vansinnig. På Ica maxi här i Göteborg var det slut på toapapper, krossade tomater, mjöl, alla soppkonserver och dessutom mjölk? Mjölk känns som en helt orimligt sak att bunkra.

Vet vi? Det har jag inte läst nånstans! Sitter du på någon länk? 😀 Redigerat: Italienturistersom italienska turister eller som svenskar som turistat i Italien ?
Varenda uppdatering från fall som sjukhusen identifierade och smittspårade rapporterades ju i media med info om att de varit i Italien eller träffat folk som varit där?

Men menar du på allvar att du tror detta utbrottet har sitt ursprung i det fåtal personer som kontrollerades och isolerades mycket noga när de evakuerades? Det är ju dem som artikeln handlar om.

Fick äntligen en fungerande termometer och kunde ta tempen nyss - 37,3.
Knepig gräns :cautious: Jag har tyvärr dålig koll på min vanliga temp. Och så har jag mens, vette 17 om det kan påverka min temp.
Jaja, får chilla över helgen och sedan se vad jag gör på måndag.

Sportloven i Sverige pågick mellan v.8-10. (Alltså flera veckor efter att den artikeln skrevs) De som nämns i artikeln från början av februari hade väl varit i Kina? Var de smittade eller i frivillig karantän av säkerhetsskäl?

En mycket stor andel (ca500st!) av de smittade i Norge (där jag bor) hade varit i antingen Österrike eller Italien nyligen. Vecka 9 är en stor semestervecka här.

Sportlovet är v 7 till 10. Men Göteborg, Kungsbacka, Sjuhärad, Skaraborg, Jönköpings län, Ydre har vecka 7, och är kanske därför mindre utsatta.

Fast varför det, ungarna är ju inte sjuka. Det är ju det som gör det hela så skevt om de stänger skolor och liknande.

Ja, fast som tex när jag jobbat lördagar och barnet ska vara hos mormor, mormor blev sjuk och jag fick lov att stanna hemma från jobb för att ha sonen. Jag kontaktade FK, och jag skulle enligt dom vabba pga ordinarie vårdare var sjuk? Sonen var som sagt inte sjukt, utan barnvakten....

Nu är ju detta inte samma sak, MEN, man kan vabba trots friska barn.

Edit: Såg nu att detta redan tagits upp!:angel:

Hur som, 137 nya fall i Sverige i dag...:down:

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kanske tänker fel, men jag tycker att det känns olyckligt att man slutar testa och därmed gör det mycket svårt för den som är sjuk att uppbära smittbärarpenning samtidigt som man förlänger fristen för läkarintyg till 14 dagar.

Det gör att arbetsgivarna får bära kostnaderna för de sjuka i två veckor istället för en vecka Det kan ju bli förödande för mindre företag. Hade de fortsatt testa och i större utsträckning så hade fler kunnat få smittbärarpenning.

Jag hoppas att jsg har missförstått något.

Jag kanske tänker fel, men jag tycker att det känns olyckligt att man slutar testa och därmed gör det mycket svårt för den som är sjuk att uppbära smittbärarpenning samtidigt som man förlänger fristen för läkarintyg till 14 dagar.

Det gör att arbetsgivarna får bära kostnaderna för de sjuka i två veckor istället för en vecka Det kan ju bli förödande för mindre företag. Hade de fortsatt testa och i större utsträckning så hade fler kunnat få smittbärarpenning.

Jag hoppas att jsg har missförstått något.

Men hur menar du då? När det är en förkunnad pandemi som det nu klassas att vara, blir tester helt meningslösa annat än för de riktigt akuta fallen som kräver intensivvård.

Men hur menar du då? När det är en förkunnad pandemi som det nu klassas att vara, blir tester helt meningslösa annat än för de riktigt akuta fallen som kräver intensivård.

Jag pratar om kombinationen av åtgärder. Man får gärna sluta testa för min del. Det är inte det som är själva huvudpoängen, utan vem som bär kostnaden för de som blir sjuka oavsett om det är covid 19 eller inte.

Danmark stänger gränserna imorgon kl 12. Shit det kommer att kosta det här... :(
Men känner inte du liksom jag, en stor tillit till hur regeringen hanterar det här :) ? Statsministern har verkligen vuxit i mina ögon och skapar ändå en trygghet i den handlingskraft som visas. Min känsla är att dessa extrema tilltag aldrig någonsin hade varit till övervägande om det inte var strängt nödvändigt :) . Nu kan vi glädjas över bankernas påtvingade buffert på 200 miljarder efter finanskrisen :up: .

Till alla andra: Det finns fortfarande massor av mat och inga danskar behöver hamstra. Och om inte Danmark behöver det, med alla dessa tilltag, så behöver ni i Sverige heller inte oroa er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka