Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny statistik från italienska myndigheter.

74,6% av 1266 döda är män.

Genomsnittsåldern för de döda kvinnorna är 84,2 år. För männen är genomsnittsåldern 80,3 år.

Hittills har två döda varit under 40 år, båda har haft svårare sjukdomar sedan tidigare.

Dödligheten är för män 7,2% och för kvinnor 4,1%. En siffra man får ta med en nypa salt såklart eftersom den bygger på kända fall.

Inget som egentligen är nytt, men att män är så mycket överrepresenterande bland dödsfallen är intressant tycker jag.

Fattar det som att den här gränsen på 500 personer gäller både inomhus och utomhus? Känns lite märkligt att ha samma?

Världscupen i byn ställdes in helt, samtidigt som folk fortsätter gå på after ski :confused:.

Hur då? Jag ville bara påpeka att 2-dagars regeln är ganska vanlig, men också att det som händer (göra om timmar/dagar vs allt) skiljer sig.
Kåren skulle absolut kunna driva frågan att ändra reglerna, men att driva ärendet om den individuella studenten skulle inte gå eftersom reglerna ser ut som de gör och att alla studenter har samma spelregler.
Mvh kåraktiv sedan måååånga år.
De behövde ju göra om HELA praktiken om de var borta 3 dagar. Det är jättestor skillnad! Hur kan du inte se det?

Ny statistik från italienska myndigheter.

74,6% av 1266 döda är män.

Genomsnittsåldern för de döda kvinnorna är 84,2 år. För männen är genomsnittsåldern 80,3 år.

Hittills har två döda varit under 40 år, båda har haft svårare sjukdomar sedan tidigare.

Dödligheten är för män 7,2% och för kvinnor 4,1%. En siffra man får ta med en nypa salt såklart eftersom den bygger på kända fall.

Inget som egentligen är nytt, men att män är så mycket överrepresenterande bland dödsfallen är intressant tycker jag.
Nu är detta en ren killgissning men tänker att det kan ha att göra med hjärt- och kärlsjukdomar. Tyckte någon på SVT häromdagen sa att det procentuellt sett denna grupp som blivit sjukast. Och min, egenupplevda, uppfattning är att män är överrepresenterade i den gruppen.

SATS har ju stängt i minst två veckor, väldigt dåligt tycker jag. Övriga gym håller ju öppet.
Köpte engångsentré till ett annat gym här i kvarteret och där har man laddat upp med extra handsprit och desinficeringsspray samt uppmanar till god hygien via lappar överallt.

Måste säga att alla som var där var väldigt duktiga med att tvätta händerna samt göra rent maskiner och redskap efter sig, betydligt mer än vad det brukar vara på gym!
Dessutom är det få som tränar när de är sjuka och träning stärker immunförsvaret så att hålla alla SATS-gym stängda är överdrivet enligt mig.

SATS har ju stängt i minst två veckor, väldigt dåligt tycker jag. Övriga gym håller ju öppet.
Köpte engångsentré till ett annat gym här i kvarteret och där har man laddat upp med extra handsprit och desinficeringsspray samt uppmanar till god hygien via lappar överallt.

Måste säga att alla som var där var väldigt duktiga med att tvätta händerna samt göra rent maskiner och redskap efter sig, betydligt mer än vad det brukar vara på gym!
Dessutom är det få som tränar när de är sjuka och träning stärker immunförsvaret så att hålla alla SATS-gym stängda är överdrivet enligt mig.
Samtidigt lär det ju vara ett stort möjligt riskspridningsområde om nån nu blir sjuk? En väns lokala gym stängde häromdagen, pga att en aktiv medlem fått smittan. Smittar man innan man blir sjuk så kan ju folk träna ändå, tänker jag.

Nu är detta en ren killgissning men tänker att det kan ha att göra med hjärt- och kärlsjukdomar. Tyckte någon på SVT häromdagen sa att det procentuellt sett denna grupp som blivit sjukast. Och min, egenupplevda, uppfattning är att män är överrepresenterade i den gruppen.

Kanske det. Jag läste andra läkarteorier. En var att det finns en skillnad i immunsystemets förmåga att hantera virus. En annan var livsstilskillnader (vet inte vad som menas med det dock, rökning?).

Mitt jobb har stängt ner alla gym och träningslokaler (jobbet har flertalet egna) just på grund av att risken för att sprida smittan vidare är väldigt hög i just gym och liknande miljöer. Visst att träning stärker immunförsvaret, men det fungerar lika bra att träna olika saker hemma under tiden eller gå ut och springa i skogen istället för att dela redskap med hur många människor som helst.

De behövde ju göra om HELA praktiken om de var borta 3 dagar. Det är jättestor skillnad! Hur kan du inte se det?
Men jag har ju inte påstått något annat! Jag sa bara att tvådagarsregeln är vanligt men att olika institutioner har olika regler för vad som gäller därefter.
Sen kan inte kåren göra något åt det för den individuella studenten så jag förstår inte riktigt det rådet. Däremot skulle kåren kunna arbeta för att förändra reglerna överlag.

Mitt jobb har stängt ner alla gym och träningslokaler (jobbet har flertalet egna) just på grund av att risken för att sprida smittan vidare är väldigt hög i just gym och liknande miljöer. Visst att träning stärker immunförsvaret, men det fungerar lika bra att träna olika saker hemma under tiden eller gå ut och springa i skogen istället för att dela redskap med hur många människor som helst.

För mig hjälper det inte ett dugg att springa i skogen. Jag måste träna ordentligt pga smärtproblematik och konditionsträning hjälper inte då.

Jag ser inte problemet med att hålla gym öppet, lika lite som att hålla restauranger eller caféer öppna. En hel del håller sig hemma ändå i nuläget och troligtvis sprids inte smitta fören vid insjuknande.
Jag går inte och hostar på någon på gymmet och har inte heller närkontakt när jag tränar själv. De flesta gym har fortsatt öppet som vanligt här, vad jag vet är det enbart SATS som stängt ner i Stockholm.

För mig hjälper det inte ett dugg att springa i skogen. Jag måste träna ordentligt pga smärtproblematik och konditionsträning hjälper inte då.

Jag ser inte problemet med att hålla gym öppet, lika lite som att hålla restauranger eller caféer öppna. En hel del håller sig hemma ändå i nuläget och troligtvis sprids inte smitta fören vid insjuknande.
Jag går inte och hostar på någon på gymmet och har inte heller närkontakt när jag tränar själv. De flesta gym har fortsatt öppet som vanligt här, vad jag vet är det enbart SATS som stängt ner i Stockholm.
Du ser inte problem med att bidra till smittspridning?

Risken att bli smittad på ett gym torde vara betydligt större än på en restaurang. Det är bra att åtminstone en gymkedja tar smittrisken på allvar.

Du ser inte problem med att bidra till smittspridning?

Risken att bli smittad på ett gym torde vara betydligt större än på en restaurang. Det är bra att åtminstone en gymkedja tar smittrisken på allvar.

Jag ser inte hur jag bidrar till smittspridning? Jag följer de rekommendationer som finns och är noga med hygien. Så länge inte myndigheter avråder mig från att gå och gymma eller handla.
Vi kan inte stänga ner hela samhället. Blir jag smittad så blir jag, då håller jag mig självklart hemma.
Paniken och hysterin hos folk är galen.

Ska jobba andra natten nu inbeordrad... Få se hur det här fortsätter, vi har ju som sagt problem med att få in folk i normala fall så det här med coronan lär inte underlätta 🙄.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 086
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 068
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka