Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser inte hur jag bidrar till smittspridning? Jag följer de rekommendationer som finns och är noga med hygien. Så länge inte myndigheter avråder mig från att gå och gymma eller handla.
Vi kan inte stänga ner hela samhället. Blir jag smittad så blir jag, då håller jag mig självklart hemma.
Paniken och hysterin hos folk är galen.

Det är panik och hysteri att bunkra toapapper och sno handsprit som att jorden ska gå under. Men det är såklart inte panik att hålla sig hemma mer och tänka på hur man för sig för att minska smittspridning. Attityden "Om jag blir sjuk så blir jag, då stannar jag väl hemma men jag tänker minsann inte begränsa MITT LIV." är otroligt ledsam och nonchalant mot människor som är i riskgrupper. Det handlar inte om att stänga ner hela samhället, utan om att tänka på att undvika saker som ger en högre risk för smittspridning.

Jag ser inte hur jag bidrar till smittspridning? Jag följer de rekommendationer som finns och är noga med hygien. Så länge inte myndigheter avråder mig från att gå och gymma eller handla.
Vi kan inte stänga ner hela samhället. Blir jag smittad så blir jag, då håller jag mig självklart hemma.
Paniken och hysterin hos folk är galen.
Ja när du kallar det att ha panik för att man inte tycker att det är lämpligt att flåsa med andra på ett gym så förstår jag att du ser en massa människor med panik. Jag själv blir smått oroad av att folk inte tar det på allvar och inte ens kan se vilken risk gym kan ha.

Jag själv blir smått oroad av att folk inte tar det på allvar och inte ens kan se vilken risk gym kan ha.

Det är bättre att göra som vanligt vid smittor, skydda svagare, stänga boenden, besöksförbud och låta livet i övrigt fortgå som vanligt, är det några som anser sig vara i riskzonen så får väl de skippa gymmet nga veckor eller tills det gått över, helt vansinnigt att stänga ner nära allt för att friska personer inte ska bli smittade och därför inte immuna.

Det är bättre att göra som vanligt vid smittor, skydda svagare, stänga boenden, besöksförbud och låta livet i övrigt fortgå som vanligt, är det några som anser sig vara i riskzonen så får väl de skippa gymmet nga veckor eller tills det gått över, helt vansinnigt att stänga ner nära allt för att friska personer inte ska bli smittade och därför inte immuna.

Precis så.
Jag har redan begränsat mitt liv och följer alla rekommendationer som finns i dagsläget.
Jag har inte ens varit inom 1 meters avstånd av någon på gymmet idag och går inte på gruppträning.

Min kommentar rörde inte vad som är bäst eller sämst utan att folk inte kan se vad som riskerar extra mycket smittspridning. Gör man inte det så tar man gärna extra risker.

Jag tar heller ett par veckor med kanske onödiga åtgärder än får helvetet som de har i Italien.

SATS har ju stängt i minst två veckor, väldigt dåligt tycker jag. Övriga gym håller ju öppet.
Köpte engångsentré till ett annat gym här i kvarteret och där har man laddat upp med extra handsprit och desinficeringsspray samt uppmanar till god hygien via lappar överallt.

Måste säga att alla som var där var väldigt duktiga med att tvätta händerna samt göra rent maskiner och redskap efter sig, betydligt mer än vad det brukar vara på gym!
Dessutom är det få som tränar när de är sjuka och träning stärker immunförsvaret så att hålla alla SATS-gym stängda är överdrivet enligt mig.
SATS har stängt i hela norden, SATS har ju Norska ägare och valde att inte bara stänga i Norge när det blev åtgärder i där.

Vet inte om det kanske redan diskuterats, men jag förstår inte varför svenska myndigheter agerar så olika många andra länder. Sverige har ju betydligt fler bekräftat smittade än många andra länder som vidtagit mer omfattande restriktioner (stängda skolor, inreseförbud etc). Varför är det så? Alltså, varför agerar man i Sverige typ tvärt emot och slutar testa på bred front (då blir ju de officiella siffrorna jättemissvisande? Och helt omöjligt att veta hur smittläget ser ut i landet), inte vill stänga ner skolor osv?

Vet inte om det kanske redan diskuterats, men jag förstår inte varför svenska myndigheter agerar så olika många andra länder. Sverige har ju betydligt fler bekräftat smittade än många andra länder som vidtagit mer omfattande restriktioner (stängda skolor, inreseförbud etc). Varför är det så? Alltså, varför agerar man i Sverige typ tvärt emot och slutar testa på bred front (då blir ju de officiella siffrorna jättemissvisande? Och helt omöjligt att veta hur smittläget ser ut i landet), inte vill stänga ner skolor osv?
Det har väl gått bra i Sydkorea utan dessa drakoniska åtgärder som folk skriker efter.

Fakta: Det här kan du bunkra upp med
Vid en krissituation är det viktigt att ha tillgång till värme, vatten, mat och kommunikation. Man kan bli isolerad på grund av exempelvis smitta, hårt väder eller långa elavbrott.
Tips på saker att ha förberedda i en krislåda:
• Mat som klarar rumstemperatur (ris, bulgur, nötter, konserver, choklad och så vidare)
• Filtar, sovsäckar och varma kläder
• Fotogenlampa, stearinljus, tändstickor, ficklampa
• Hygienartiklar som fungerar utan vatten, såsom våtservetter
• Batterier och vevladdare/laddad powerbank till mobilen
• Telefonlista i papper med viktiga nummer (bra när mobilen dör)
• Vevradio och en batteririven radio så du kan lyssna på P4
• Första hjälpen-låda
• Kontanter
Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Det mesta låter vettigt, men om mobilen dör varför ha en papperslista med viktiga telefonnummer? Kan man ladda mobilen med en powerbank eller vevladdare så kan man ändå kommunicera. Kontanter behöver väl fortfarande slås in i kassan så det behövs el till det? Ris, bulgur, pasta och liknande är väl beroende av att man har tillgång till vatten. :idea:

Många fall av åtgärder är mer "titta vad handlingskraftig jag är", snarare än att faktiskt hjälpa. Visst, det fungerar väl att stänga ner ett helt land, men det betyder inte det är det bästa sättet.

Är det inte bättre att sjuka håller sig hemma än att de ska åka och testa sig? Till vilken nytta är det att veta om man har Corona eller inte . Man är sjuk, man ska vara hemma

Självklart, men det kan ju vara bra att veta om det t.ex. finns många fall av corona i ens närområde. Om man själv tillhör en riskgrupp eller har närstående som gör det, så kan ju läget i närheten av var man bor vara ganska avgörande för hur mycket man kan röra sig i samhället.
Sen är det ju tyvärr så också att vissa inte bryr sig om att stanna hemma om de är sjuka/hålla sjuka barn hemma. Det är väl inget nytt.

Självklart, men det kan ju vara bra att veta om det t.ex. finns många fall av corona i ens närområde. Om man själv tillhör en riskgrupp eller har närstående som gör det, så kan ju läget i närheten av var man bor vara ganska avgörande för hur mycket man kan röra sig i samhället.
Sen är det ju tyvärr så också att vissa inte bryr sig om att stanna hemma om de är sjuka/hålla sjuka barn hemma. Det är väl inget nytt.
Och de som inte bry sig kommer ändå inte testa sig. Då får vi ett stort mörkertal i samhället och det kommer ändå bara invagga till falsk säkerhet.

Är det inte bättre att sjuka håller sig hemma än att de ska åka och testa sig? Till vilken nytta är det att veta om man har Corona eller inte . Man är sjuk, man ska vara hemma
Det har inte så jättestor nytta för den enskilda individen men det kan ha en gigantisk betydelse för att se hur smittläget ser ut om ett par veckor och resultatet av de åtgärder som vidtagits. Med dagens ickeprovtagning så kommer myndigheterna famla i ett mörker och alla framtida beslut i frågan kommer bli av 'fingret i luften' modellen. Att utgå från resultatet från de som läggs in för vård blir ett rätt trubbigt vapen då den gruppen säger väldigt lite om den totala spridningen i populationen.

Eftersom världsstatistiken på antal fall i världen förmodligen (understatement) inte visar någon reell lägesbild, funderade jag på hur en mer representativ lägesrapport på utbrottet i världens länder skulle kunna se ut.

Kom fram till att det flesta länder har koll på är dels antal döda och antal intensivvårdsfall, så en summa av dessa båda siffror per capita borde bättre kunna visa hur illa det är från land till land.

Här är 40-värsta-listan just nu, siffran är alltså intensivvårdare eller döda per miljonen invånare. (Och just 40 för att jag ville få med både Tyskland och USA)

235,77 San Marino, b)
118,82 Hubei, China, a)
42,91 Italy
8,66 Spain
7,27 Iran
5,16 Norway
5,01 China
3,57 France
3,21 Netherlands
2,55 South Korea
1,92 Slovenia
1,88 Singapore
1,60 Luxembourg, b)
1,50 Switzerland
1,42 Ireland
1,27 Guyana, b)
1,07 Hong Kong
1,04 Albania
0,94 Kuwait
0,88 Lebanon
0,59 Bahrain
0,52 Belgium
0,48 Greece
0,46 UK
0,40 Sweden
0,39 Japan
0,35 Israel
0,35 Denmark
0,29 Bulgaria
0,25 Georgia
0,23 Panama
0,22 Austria
0,22 Iraq
0,20 Germany
0,20 United Arab Emirates
0,20 Costa Rica
0,19 Czech Republic
0,18 USA
0,18 Tunisia

a) Hubei-provinsen är med som referens, siffran visar inte nuläge då de har passerat sin peak. Däremot visar den hur högt och illa det kan bli, om inte samhället är med i starten.

b) Länder med en population på mindre än en miljon invånare får gärna en skev statistik då man räknar på per miljonen invånare. Att det är illa i San Marino kan man dock förstå, med tanke på det geografiska läget och dess grannland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 081
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka