Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart, men det kan ju vara bra att veta om det t.ex. finns många fall av corona i ens närområde. Om man själv tillhör en riskgrupp eller har närstående som gör det, så kan ju läget i närheten av var man bor vara ganska avgörande för hur mycket man kan röra sig i samhället.
Sen är det ju tyvärr så också att vissa inte bryr sig om att stanna hemma om de är sjuka/hålla sjuka barn hemma. Det är väl inget nytt.
Fast det finns inte resurser till att testa alla, det är anledningen till begränsningen. Det är ju då rätt givet att de resurser som finns används till att testa de personer som faktiskt behöver vård, så man kan behandla dem korrekt. Övriga får helt enkelt ta ansvar och vidta försiktighetsåtgärder utan test. Vi gör det ju vid influensa, varför känner vi sånt behov av att testas för covid-19?

Det mesta låter vettigt, men om mobilen dör varför ha en papperslista med viktiga telefonnummer? Kan man ladda mobilen med en powerbank eller vevladdare så kan man ändå kommunicera. Kontanter behöver väl fortfarande slås in i kassan så det behövs el till det?
Om det saknas el i samhället, som t.ex vid dina kassor, så saknas också el vid den kommunikationsutrustning som din vevladdade mobil vill kommunicera med.

(ja, det finns batteribackup - men den är inte designad för att hålla master och knutpunkter vid liv dygn efter dygn, utan är mer till för att överbygga kortare strömavbrott...)

En liten undran.
Är det så i Italien att man umgås mer med sina äldre släktingar än man gör här? Att man bor tillsammans i samma hus kanske istället för att de äldre är i egen lägenhet med fåtal besök- eller på boende? För det verkar ju som att väldigt många gamla smittats om snittåldern är över 80?

Tänker att de medelålders umgås mycket på restaurang etc och blir smittade men inte så sjuka och drar hem det till övrig familj. Jag har ingen aning hur det ser ut i verklighetens men på TV är italienare väldigt familjära och fysiskt nära varandra om man jämför med svenskar. Kindpussas och kramas och umgås. Att hålla avstånd är vi ju liksom uppväxta med här och många gamla får ju otroligt lite besök. Hoppas lite att det ska vara positivt för en gångs skull...

Om man inte har bil och blir sjuk så att man behöver söka vård, i nåt som troligtvis inte är corona men kanske liknande symptom, hur löser man transporten egentligen? Inte buss, inte taxi, kan ju egentligen inte be en vän köra heller? Vården kan ju inte gärna lösa transporten åt alla med halsfluss, öroninflammation etc.

Jag har bestämt mig att sluta gå in på sociala medier och nyhetssidor. Jag får bara ångest och magont av all alarmism.
Vi har strålande vårväder, när jag gick ut i morse kändes det verkligen som att alla överreagerar, att viruset inte är mycket värre än en vanlig säsongsinfluensa och att det hela snart kommer att vara historia. Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.

Om man inte har bil och blir sjuk så att man behöver söka vård, i nåt som troligtvis inte är corona men kanske liknande symptom, hur löser man transporten egentligen? Inte buss, inte taxi, kan ju egentligen inte be en vän köra heller? Vården kan ju inte gärna lösa transporten åt alla med halsfluss, öroninflammation etc.
Om du har corona symptom oavsett om du reser med bil eller inte så bör du först kontakta vården via telefon, därifrån får du hjälp med behandling. Du ska alltså inte uppsöka en vårdinrättning i person. Egentligen är det ju samma vid alla typer av smitta, håll dig hemma ta kontakt via telefon. Men trots det är ju väntrummen fulla av sjuka människor. Om du är så sjuk att du behöver läggas in så får ambulansen komma och hämta dig i skyddskläder.

Är det inte bättre att sjuka håller sig hemma än att de ska åka och testa sig? Till vilken nytta är det att veta om man har Corona eller inte . Man är sjuk, man ska vara hemma

Det vore mycket bra om vi hade kapacitet att ta fler tester och jag hoppas det kommer, om inte annat så för att se om man kan gå till jobbet med sin lindriga sjukdom. En del är som jag hemma (okej jag jobbar hemifrån) med mycket lindriga symptom som jag knappt skulle registrera annars, skulle behövas ute på överbelastade arbetsplatser. Vet man att man har Corona så är man förmodligen ännu mer försiktig. Att testa alla som jobbar inom äldrevården regelbundet har stor potential att rädda liv.

Nu har vi inte det då får vi lita på att de använder testmaterialet som finns på bästa möjliga vis. Troligen kommer utökad möjligheter att testa sig.

Jag dricker vatten, jag … och trocadero. Mjölk är inte livsnödvändigt så varför folk bunkrar det fattar jag inte.

Är många barn som dricker det, sen används det ju i bakning och matlagning, inte bara som dryck. Men att hamstra i överflöd är kanske inte helt befogat.

Fast att köpa ett litet lager för din familj om det skulle behövas tycker jag inte är helt orimligt. Vi har lite extra hemma av det mesta så att vi inte behöver åka till affären varje dag. Problemet blir ju när i en stad alla ska handla på sig lite extra på samma dag.

b) Länder med en population på mindre än en miljon invånare får gärna en skev statistik då man räknar på per miljonen invånare. Att det är illa i San Marino kan man dock förstå, med tanke på det geografiska läget och dess grannland.

Vet du att de medvetet räknar fel och inte räknar med den faktiska folkmängden? Det går utmärkt att räkna/miljon oavsett folkmängd och få en korrekt jämförelsesiffra. Man kan räkna med 0.1 miljon till exempel.

Vet du att de medvetet räknar fel och inte räknar med den faktiska folkmängden? Det går utmärkt att räkna/miljon oavsett folkmängd och få en korrekt jämförelsesiffra. Man kan räkna med 0.1 miljon till exempel.
Vem är 'de' som räknar fel, och inte räknar med den faktiska folkmängden?

I övrigt hänvisar jag till @sjoberga's Det finns en undre gräns när statistik blir enstaka observationer. - Det handlar ju inte om folkmängden i sig, utan om den är en faktisk person, två faktiska personer, eller tre faktiska personer man delar den lilla folkmängden med.

Om du har corona symptom oavsett om du reser med bil eller inte så bör du först kontakta vården via telefon, därifrån får du hjälp med behandling. Du ska alltså inte uppsöka en vårdinrättning i person. Egentligen är det ju samma vid alla typer av smitta, håll dig hemma ta kontakt via telefon. Men trots det är ju väntrummen fulla av sjuka människor. Om du är så sjuk att du behöver läggas in så får ambulansen komma och hämta dig i skyddskläder.
Jag vet. Men det lär ju inte funka att vården sköter transport av alla med sådana symptom? Jag får ofta öroninflammation när jag varit sjuk, behöver då penicillin.

Vet inte om tälten är kvar här, men det byggde ju på att folk själva tog sig till tälten för provtagning? Och då undrar jag alltså hur det är tänkt med transport om man inte har egen bil.

Jag vet. Men det lär ju inte funka att vården sköter transport av alla med sådana symptom? Jag får ofta öroninflammation när jag varit sjuk, behöver då penicillin.

Vet inte om tälten är kvar här, men det byggde ju på att folk själva tog sig till tälten för provtagning? Och då undrar jag alltså hur det är tänkt med transport om man inte har egen bil.
Men det är ju väldigt få som faktiskt behöver sjukhusvård. Tills dess ska man vara hemma, så det är ett ickeproblem just nu.

Nationell bönedag. Som de svenska statskyrkan utlyste på 1600- och 1700-talen när det inte räckte med krigsmaktens egna prestationer i krigen? Jag skulle påstå ett evidensen för att de brukar ha någon kraftfull effekt är ganska svaga. :down:

Men om man får folk att tro på att de kommer att ha effekt så kanske de kan fungera som panikdämpare. :idea:

Nationell bönedag. Som de svenska statskyrkan utlyste på 1600- och 1700-talen när det inte räckte med krigsmaktens egna prestationer i krigen? Jag skulle påstå ett evidensen för att de brukar ha någon kraftfull effekt är ganska svaga. :down:

Men om man får folk att tro på att de kommer att ha effekt så kanske de kan fungera som panikdämpare. :idea:

Tja, det känns ändå som en rimligare åtgärd än att bunkra toapapper...

Kontakta din VC via 1177 och be om ett recept. Har du en historia av öroninflammation efter förkylning borde det kanske inte vara svårt att kanske få Kåvepenin utskrivet istället för att ta dit dig? Alternativet så förklarar de om de vill att du ska komma, om de tror du har coronaviruset eller öroninflammation och därmed kan du ju bestämma dig hur du tar dig dit.

Men det är ju väldigt få som faktiskt behöver sjukhusvård. Tills dess ska man vara hemma, så det är ett ickeproblem just nu.
Sjukhusvård ja. Men många med symptom behöver ju träffa läkare på hälsocentral för att kanske få penicillin, det var det jag undrade hur det löstes.

Kontakta din VC via 1177 och be om ett recept. Har du en historia av öroninflammation efter förkylning borde det kanske inte vara svårt att kanske få Kåvepenin utskrivet istället för att ta dit dig? Alternativet så förklarar de om de vill att du ska komma, om de tror du har coronaviruset eller öroninflammation och därmed kan du ju bestämma dig hur du tar dig dit.
Undrade mer allmänt hur det skulle lösas. Det är ju många med symptom som skulle kunna vara corona (men troligtvis inte) som ändå behöver träffa läkare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 081
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka