Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket är fullkomligt galet anser jag. Vem är Kina att fördöma några länder som mörkat både det ena och det andra. En jäkla diktatur som behandlar både människor och djur fruktansvärt illa. Vem startade denna smitta och alla andra liknande? Jo Kina så shut the fuck up!
Ja, även digerdöden, alltså pesten, kom antagligen från Kina....

Statsepidemologen Anders Tegnells senaste uttalande ang. att UD nu avråder från resa till alla länder:

"Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.

– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan"

Senast igår (idag?) sa han att vi har ingen spridning inom landet utan de fall vi ser är utlandsresenärer eller direkt kopplat till dem. Hur går det ihop med att förkasta UD:s avrådan? Antingen blir han konstant missförstådd i alla dessa intervjuer han ger ( i så fall varför kräver han inte att få lösa igenom innan publicering) eller så är det något fel på honom.

Statsepidemologen Anders Tegnells senaste uttalande ang. att UD nu avråder från resa till alla länder:

"Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.

– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan"

Senast igår (idag?) sa han att vi har ingen spridning inom landet utan de fall vi ser är utlandsresenärer eller direkt kopplat till dem. Hur går det här ihop med att förkasta UD:s avrådan? Antingen blir han konstant missförstådd i alla dessa intervjuer han ger ( i så fall varför kräver han inte att få lösa igenom innan publicering) eller så är det något fel på honom.
Men, du tror inte att UD infört restriktioner pga av kriserna i dessa länder samt att många länder sätter sig själva i karantän och stänger av viktiga funktioner i landet så man inte kan garantera svenska medborgare säkerhet där?

Senast igår (idag?) sa han att vi har ingen spridning inom landet utan de fall vi ser är utlandsresenärer eller kopplat till dem. Hur går det här ihop med att förkasta UD:s avrådan? Antingen blir han konstant missförstådd i alla dessa intervjuer han ger ( i så fall varför kräver han inte att få lösa igenom innan publicering) eller så är det något fel på honom.
Har inte lyssnat på intervjun men det citat du har med ovan skulle man ju lika gärna kunna tolka att han menar att det överlag inte spelar någon roll pga internspridning i de flesta länder. Citatet du citerar och påståendet att Sverige inte har internspridning säger ju inte emot varandra (eller så är jag lite för trött 😅).

Senast igår (idag?) sa han att vi har ingen spridning inom landet utan de fall vi ser är utlandsresenärer eller direkt kopplat till dem. Hur går det ihop med att förkasta UD:s avrådan? Antingen blir han konstant missförstådd i alla dessa intervjuer han ger ( i så fall varför kräver han inte att få lösa igenom innan publicering) eller så är det något fel på honom.
Det handlar inte särskilt mycket om att hindra smittan från att sprida sig, utan snarare mer om att det införs restriktioner lite varstans och resenärer riskerar att bli kvar på bortaplan pga dessa restriktioner.
När UD avråder från att resa på det här viset tar de samtidigt bort sitt ansvar för att få hem svenska medborgare som valt att resa trots denna avrådan. Typ. (sa de på tv4-nyheterna vid 22)
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12532908
1584223303142.png

Och Danmark har erkänt att stängningen av deras gränser är ett politiskt beslut, som inte har någon grund i att förhindra smittspridning...

Har inte lyssnat på intervjun men det citat du har med ovan skulle man ju lika gärna kunna tolka att han menar att det överlag inte spelar någon roll pga internspridning i de flesta länder. Citatet du citerar och påståendet att Sverige inte har internspridning säger ju inte emot varandra (eller så är jag lite för trött 😅).
Tegnell påstod tidigare idag eller igår att vi har inte inhemsk spridning i Sverige utan de fall vi får kommer från utlandsresor. Nu säger han att stoppa utlandsresor inte har någon effekt. De två påståenden går inte att förena.

Personligen så stör jag mig på något som liknar en hysterisk galen panik, som har drabbat alldeles för många människor, i synnerhet den politiska ledningen i många länder.

Vi har en ny sjukdom, som av allt att döma, är förhållandevis snäll, med en relativt låg dödlighet.

Man agerar, och framförallt argumenterar, som om det vore böldpest, Kolera, ebola, fläcktyfus, TBC, polio, mässling, smittkoppor, eller någon av de andra många sjukdomarna, som historiskt har dödat så många människor. Sjukdomar som dessutom grasserat i form av epidemier.

Vi som är gamla nog att ha överlevt de senaste polioepidemierna, den senaste (sista?) smittkoppsepidemin, vi har varit sjuka, men överlevt mässlingen och röda hund, har faktiskt ett uns svårt att inte bara stå och titta storögt förvånat på en del vansinnigheter, som när Norge, Danmark och Polen "stänger gränserna", eller när den urbana medelklassen vill stänga skolor och förskolor.

Det är också vi som länge gnällt över "just in time"-ekonomin, och över att alla former av beredskapslager i stort sett bokstavligen "kastats bort". Det är också vi som undrat över hur i helvete man kan tro att man i stort sett kan tänka sig att lägga ner inhemsk matproduktion.

Stängandet av gränser, är antagligen mer ett sätt för nationalistiska politiker att visa sig handlingskraftiga, än ett effektivt sätt att få ett utdraget förlopp för att nå gruppimmunitet, när sjukdomen redna nått en viss spridning.

Att det råder en stor brist på material till vården, och brist på vårdplatser, handlar om hur man låter förenklade företagsekonomiska teorier, råda över företeelser som bör/ska planeras utefter samhällsnytta, snarare än efter största möjliga effektivitet och minsta kostnad.

Det handlar inte särskilt mycket om att hindra smittan från att sprida sig, utan snarare mer om att det införs restriktioner lite varstans och resenärer riskerar att bli kvar på bortaplan pga dessa restriktioner.
När UD avråder från att resa på det här viset tar de samtidigt bort sitt ansvar för att få hem svenska medborgare som valt att resa trots denna avrådan. Typ. (sa de på tv4-nyheterna vid 22)Visa bifogad fil 46976

Och Danmark har erkänt att stängningen av deras gränser är ett politiskt beslut, som inte har någon grund i att förhindra smittspridning...
Att UD även ser andra skäl förutom risken för att smittas är inte det Tegnell kommenterade och det var hans kommentar mitt inlägg handlade om.

Sen tror jag du absolut har fel när det gäller anledningen. Utbredd smittspridning är nu inte begränsad till enstaka regioner i några få länder utan mycket mera utbredd och utökas för varje dag. I ett sånt läge finns det av smittskyddsskäl inte mycket till alternativ för UD annat än att ta ett beslut liknande det de gjorde ikväll.

Senast ändrad:

Jag läser följande citat av Anders Tegnell:
– Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell. (DN)

Jag tvivlar på att danska politiker har bättre koll på smittskydd än danska experter men vem vet, eller såslår de i blindo.
Den danska experten kommenterar inte vilken betydelse beslutet har ur smittskyddssynpunkt.

Den betydelse utlandsresorna har haft i det här kan väl inte ha undgått någon i Sverige? Det frågan gäller är om beslutet att stänga gränsen kommer för sent för att ha någon verkan och om effekten motiverar de andra konsekvenser beslutet för med sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 354
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka