Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att när den värsta paniken lagt sig kommer just minskningen av dessa marknader att bli en positiv effekt av Corona.
Och nej, tyvärr är det inget nytt med en hemsk hantering av djur. Men det blir bättre och bättre, mycket tack vare en ung generation som har mer kunskap och andra värderingar.

Hur blir det bättre? Vi ser ju videon av hur det ser ut i dessa marknader. Vajerburar som sitter ovanpå varandra, så all spillning, blod och var från djuren ovanför faller på djuren under osv. Flera olika arter som sitter tätt intill varandra, stressade och lågt immunförsvar osv... Kineser (ej alla) äter i stor sett all sorts djur som andas, zoonoser är ett faktum. Hur har det blivit bättre hantering? :( Var det än värre förr? :eek:

Jag var inte så orolig över att bli sjuk, men nu när jag tänker efter varför ska man riskera?
Det är meningen att jag skall till mitt vikariejobb imorron (paketutdelning) , men nu undrar jag om jag inte borde avboka för att minimera risken för smitta :/
Tillhör du en riskgrupp eller regelbundet måste träffa folk som tillhör en riskgrupp? Om inte så är det väl bara att gå till jobbet som alla andra. Kollektivtrafik eller att handla är i dagsläget antagligen en betydligt större smittorisk än att sitta i ett eget fordon och köra ut paket till folk där man kan välja att både ha handskar och att sprita av föremål innan man tar i dom. Med tanke på hur länge det här lär hålla på så har åtminstone inte jag möjlighet att låta bli att jobba så länge jag är frisk.

Nu är väl situationen långt ifrån samma med tanke på spridning och nutida människors resemönster så förhoppningsvis uppnås gruppimmunitet fortare. Men tittar man på spanska sjukan så tog det två år har jag för mig.

Senast ändrad:
Hur man ska utforma dem beror på vilket syfte man vill uppnå och hur de kombineras med andra åtgärder, finns såklart inget givet svar på den frågan.
Nu duckar du frågan, det är väl ganska givet att syftet med en hälsocheck utifrån denna tråd har som syfte att stoppa virusinfektioner såsom Corona. Helst då nya virus som vi inte känner till då de tidigaste importfallen kan ha kommit innan viruset var upptäckt.

Det räcker på att du ger exempel på vad man kan göra, inte en en hel strategi, jag kan tyvärr inte komma på något som man utom typ ta tempen och det räcker knappast långt.

Förbud mot fritidshus? Om man äger ett torp då?
Skolorna stängde och folk jobbar hemifrån/blev lediga. Då passar de på att "dra på hytta". (smart med massor med folk som rör sig mellan olika orter: nej)
Resultatet är att det finns massor med folk i en liten kommun som har sjukvård dimensionerad utifrån sin fastboende befolkning. När personerna blir sjuka ringer de efter hjälp och ska hämtas på platser som är svåra att nå fram till med ambulans, ibland helt utan bilväg. (snacka om att skapa merbelastning på samhällsresurserna)
https://www.nrk.no/norge/hyttefolk-ber-rode-kors-om-hjelp-1.14945024
https://www.nrk.no/osloogviken/full...nter-25.000-hytteturister-i-helgen-1.14942371

Senast ändrad:
Förbud mot fritidshus? Om man äger ett torp då?
Jag läste bara rubriken på DN men det låter som en Norgehistoria.
Verkar ha att göra med att de vill att man ska befinna sig i den kommun man är skriven. ingenting hindrar väl dock att man skickar in papper och ändrar folkbokföringsadress om man vill vara på sommarstället.
Annars är det inte bra att alla människor inte ör samlade på några få ställen? -> större smittspridning.

Så jag tänker snarare lite tvärtom att låt de som vill vara på landet få vara det. Men det är feltänkt alltså då enligt Norges regering.

Fast detta är ett allvarligt problem i Norge om det skulle bli epidemier i områden som inte har kapacitet för det, i en kommun var det ca 20 000 fasta boende dom blev 55 000 när alla hytte ägare åkte dit. Detta är efter att man rådde folk att inte åka till sina fritidshus, sen blev nötterna sjuka kunde inte få vård och börja ringa Röda korset? 🤷‍♀️ så nu är det förbud...

Regjeringen oppfordrer alle til å dra hjem fra hyttene sine fordi det kan bidra til å overbelaste kommunene og beredskapen der. Om nødvendig vil Sivilforsvaret bli brukt til å oppsøke folk på hyttene og minne dem om at de må reise hjem.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...-av-flyplasser-og-havner-maalet-er-aa-beskytt

Hur blir det bättre? Vi ser ju videon av hur det ser ut i dessa marknader. Vajerburar som sitter ovanpå varandra, så all spillning, blod och var från djuren ovanför faller på djuren under osv. Flera olika arter som sitter tätt intill varandra, stressade och lågt immunförsvar osv... Kineser (ej alla) äter i stor sett all sorts djur som andas, zoonoser är ett faktum. Hur har det blivit bättre hantering? :( Var det än värre förr? :eek:
I Kina har de goda förutsättningar att bli bättre, vad jag vet är de förbjudna nu.

En kollega som varit i Kina en del sa en gång att "kineser äter allt med fyra ben och allt som inte har fyra ben".

Dessa marknader har länge blivit kritiserade pga att det är en utmärkt grogrund för virus att utvecklas. Jag tror att dessa forskare kommer tas mer på allvar, jag tror knappast Kina vill sammankopplas till ytterligare en pandemi.
I Sydkorea har det största hundslakteriet stängts och rivits, på platsen planeras en park för människor och hundar. Sydkoreas president deltar i kampanjer mot hundkött konsumtion. Även i Kina har flera hundkött festivaler stängts.

Jag tror att när den värsta paniken lagt sig kommer just minskningen av dessa marknader att bli en positiv effekt av Corona.
Och nej, tyvärr är det inget nytt med en hemsk hantering av djur. Men det blir bättre och bättre, mycket tack vare en ung generation som har mer kunskap och andra värderingar.
Ja förhoppningsvis blir det bättre. De har väl förbjudit marknader med vilda djur om jag förstått det rätt? För man misstänker att corona kommit från djur de ätit. Får hoppas det håller i sig. Finns ju också många kineser som jobbar hårt för att förändra djurens välfärd där. Kanske detta blir en ögonöppnare. Hygienen på dessa marknader är ju också under all kritik :yuck: hur de handskas med kött och låter det ligga i värmen..

Nu är vi här i Tirol/Tyrolen i en form av begränsans isolering, vi far bara lämna hemmet för nödvändiga saker (tex de som jobbar med samhällsviktiga jobb och för inköp av mat och mediciner).

Jag fick precis en notis från min 112-app med ett meddelande i stil med "myndighetsinformation". När jag öppnar appen finns dock inga meddelanden, och när jag försöker ladda om den sidan stå det bara "ingen internetanslutning" trots att jag har det. Någon annan som faktiskt fick ett meddelande?

Tillhör du en riskgrupp eller regelbundet måste träffa folk som tillhör en riskgrupp? Om inte så är det väl bara att gå till jobbet som alla andra. Kollektivtrafik eller att handla är i dagsläget antagligen en betydligt större smittorisk än att sitta i ett eget fordon och köra ut paket till folk där man kan välja att både ha handskar och att sprita av föremål innan man tar i dom. Med tanke på hur länge det här lär hålla på så har åtminstone inte jag möjlighet att låta bli att jobba så länge jag är frisk.

Nu är väl situationen långt ifrån samma med tanke på spridning och nutida människors resemönster så förhoppningsvis uppnås gruppimmunitet fortare. Men tittar man på spanska sjukan så tog det två år har jag för mig.

Nej är ej i en riskgrupp. Däremot kommer jag behöva ta kollektiv trafik 1 timme fram och tillbaks. O andra sidan bor jag med flera som åker till jobb kollektivt varje dag, så om dem smittas... fan får beslutsångets!

Spanska sjukan?😅 Är inte jämförbart med den väl? Corona har enbart 3,2% dödlighet, och det om man är över 60-70 år. Plus den får fäste främst på asiater (enligt vissa virologer) något med deras dna är olikt européers och afrikaners.

Ja många kommer nog smittas förr eller senare i höst-nästa vinter eller året därefter tills vi når immunitet:/

Jag fick precis en notis från min 112-app med ett meddelande i stil med "myndighetsinformation". När jag öppnar appen finns dock inga meddelanden, och när jag försöker ladda om den sidan stå det bara "ingen internetanslutning" trots att jag har det. Någon annan som faktiskt fick ett meddelande?
Nerver mind. Fick appen att fungera nu, och det var inga nyheter utan mest uppmaning om att var hemma om du är sjuk, tvätta händerna och håll dig uppdaterad - ish.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25