Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och varför ska de sitta hemma om de är friska?

För att inte själva bli sjuka, smitta andra i familjen eller liknande. Också för att inte lärare ska bli sjuka, om det nu är så att ju mer du utsätts för viruset ju sjukare kan du bli, kanske inte elever blir så sjuka men deras lärare?

Fast det står ju:
"Även personal inom vård och omsorg som får förkylnings- eller influensasymtom rekommenderar myndigheten ska testas."

Vart testas man då när man inte är välkommen på vårdcentralen eller sjukhuset?
Det kommer troligen varje arbetsgivare ha rutiner för. Om jag förstått det rätt har man på tex karolinska valt att just nu inte testa personal utan regeln är att du är hemma vid sjukdom och några dagar till. Får de total personalkris kanske de tänker om och kanske väljer de att testa de yrken de har mest brist på men inte tex läkare som de kan täcka upp för.

För att inte själva bli sjuka, smitta andra i familjen eller liknande. Också för att inte lärare ska bli sjuka, om det nu är så att ju mer du utsätts för viruset ju sjukare kan du bli, kanske inte elever blir så sjuka men deras lärare?
De blir friska och immuna och så kan de fortsätta jobba / gå till skolan.

• Gilla
Reactions: Sel
Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? Annars så kanske det ger motsatt effekt om ungdomarna får mer tid att umgås och vara ute och röra sig i samhället.

Tycker det är så tråkigt när vuxna bara antar att ungdomar inte kan ta ansvar och göra det som behövs/förväntas av dom. Varför skulle inte dom förstå allvaret och ta sitt ansvar? En liten andel kanske inte kan eller vill förstå vad dom ska/borde göra men tänker även att det är bättre om dom umgås i mindre grupper mot att hela skolor med 100 vis av elever och anställda umgås?

Då uppstår genast problemet med att de riskerar att röra sig i större och i andra kretsar än de vanligtvis gör. Få kommer sitta hemma även om distansundervisning sker utan de kommer hänga på stan, åka iväg och hälsa på folk längre bort och dylikt än mer än vad de redan gör i sin normala vardag. Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Då har vi "efter lov" situationer hela tiden istället. Bättre att träffa samma personer hela tiden än riskera att fler träffar fler än de vanligtvis gör i vardagen.
Jag tycker att du har en låg uppfattning om hur gymnasieelever beter sig. Kan försäkra dig om att en majoritet av gymnasieungdomarna har full förståelse för hur viruset sprids, och är beredda att ta sitt ansvar för att spridningen ska gå långsamt. Dessutom ska ju eleverna göra sitt skolarbete hemma, de blir inte lediga.

Faktum är att de flesta gymnasier här i 08-området har över 1000 elever, med personal blir det riktigt stora arbetsplatser där alla har nära kontakt, OCH där det faktiskt finns alternativa sätt att sköta själva arbetet.

Hur många människor tror du en gymnasielärare möter varje dag, och inte bara möter utan är i nära kontakt med under längre tidsperioder? Vad gör vi när en majoritet av lärarna är sjuka? Då blir det stängning utan distansundervisning.

Tycker det är så tråkigt när vuxna bara antar att ungdomar inte kan ta ansvar och göra det som behövs/förväntas av dom. Varför skulle inte dom förstå allvaret och ta sitt ansvar? En liten andel kanske inte kan eller vill förstå vad dom ska/borde göra men tänker även att det är bättre om dom umgås i mindre grupper mot att hela skolor med 100 vis av elever och anställda umgås?
Fast gymnasieelever vore ju nästan bra om de blev smittade nu. Jag tror att majoriteten i Sverige kommer bli smittade och unga, friska människor får gärna bli immuna under denna vågen. Däremot måste det ju finnas alternativ för lärare i riskgrupperna och elever från dito.

Det är tråkigt när du gör om det till någon slags "ungdomar är inte dumma" och "ungdomar tar ansvar" och "fy vuxna litar inte på ungdomar". Man behöver göra samma övervägande oavsett åldersgrupp.

Man försöker efter bästa förmåga att göra bedömningar vad som kommer att ske i olika scenarios och ta beslut, vi kommer kanske aldrig få veta vad som är det optimala.

Jag tycker att du har en låg uppfattning om hur gymnasieelever beter sig. Kan försäkra dig om att en majoritet av gymnasieungdomarna har full förståelse för hur viruset sprids, och är beredda att ta sitt ansvar för att spridningen ska gå långsamt. Dessutom ska ju eleverna göra sitt skolarbete hemma, de blir inte lediga.

Faktum är att de flesta gymnasier här i 08-området har över 1000 elever, med personal blir det riktigt stora arbetsplatser där alla har nära kontakt, OCH där det faktiskt finns alternativa sätt att sköta själva arbetet.

Hur många människor tror du en gymnasielärare möter varje dag, och inte bara möter utan är i nära kontakt med under längre tidsperioder? Vad gör vi när en majoritet av lärarna är sjuka? Då blir det stängning utan distansundervisning.
Nej jag har inte låg uppfattning om hur gymnasieelever beter sig. Jag har en realistisk människosyn. Sålänge vissa vuxna människor inte tycker att det är något att bry sig om utan de ser det som larv att de ska behöva begränsa sina liv med hänvisning till att det ju "bara är gamla" som stryker med och istället fortsätter gå på de evenemang och dylikt som finns och vill fortsätta resa trots att de mycket väl vet hur dumt det är tycker jag att det är alldeles för mycket begärt att begära att barn inte ska följa deras exempel.

Och hur skulle det rent praktiskt gå till, hur "håller man sig borta från jobb" fast man är frisk? Min man har diabetes och har ingen möjlighet att jobba hemifrån.
Och hur menar du att det hjälper med att stänga skolorna? Om de är tvugna att jobba som friska utan möjlighet att ta ut semester eller likn. Kommer det ju inte hjälpa om de måste vara hemma med barnen?

Om det blir så är det förstås helt super men jag ser inte helt vad samhället har att tappa ekonomiskt på om gymnasierna har hemmaundervisning i en period.

Det måste väl ändå vara av vikt att inte medverka till hysteri? det är precis som många människor VILL att det ska vara farligt för alla, det är en smitta, smittor kommer och smittor går när folk blir immuna och de äldreboenden jag känner till jobbar alltid med smittskydd/ besöksförbud etc. för bästa skydd.

Nej jag har inte låg uppfattning om hur gymnasieelever beter sig. Jag har en realistisk människosyn. Sålänge vissa vuxna människor inte tycker att det är något att bry sig om utan de ser det som larv att de ska behöva begränsa sina liv med hänvisning till att det ju "bara är gamla" som stryker med och istället fortsätter gå på de evenemang och dylikt som finns och vill fortsätta resa trots att de mycket väl vet hur dumt det är tycker jag att det är alldeles för mycket begärt att begära att barn inte ska följa deras exempel.
Jag vet förstås inte vilka människor med defekt ansvarskänsla och dålig moral som du har i din närhet, men min omgivning ser inte ut så.

Grundfrågan i det här fallet är: Stänga nu, och behålla distansundervisning för nästan vuxna elever, eller vänta tills så många gymnasielärare är sjuka att skolan måste stängas, och då UTAN undervisning?

Det är tråkigt när du gör om det till någon slags "ungdomar är inte dumma" och "ungdomar tar ansvar" och "fy vuxna litar inte på ungdomar". Man behöver göra samma övervägande oavsett åldersgrupp.

Man försöker efter bästa förmåga att göra bedömningar vad som kommer att ske i olika scenarios och ta beslut, vi kommer kanske aldrig få veta vad som är det optimala.

Jag håller med dig om det, det jag regerade på var ditt ordval i tidigare svar, när vi diskuterar just ungdomar och gymnasieskolor. Olika länder gör olika, förhoppningsvis utvärderas resultaten på det olika besluten efter.

"Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? "

Då har vi "efter lov" situationer hela tiden istället.
Det här är något jag (som inte har någon sjukvårdsutb eller annan kunskap inom ämnet) funderat på ang nedstängning av skolor. Blir det inte samma effekt som när alla kommer tillbaka efter lov, att alla smittor startar upp igen och kör ett par varv till? Eller dör det här viruset helt efter 14 dagar och kan inte återstartas?

Det måste väl ändå vara av vikt att inte medverka till hysteri? det är precis som många människor VILL att det ska vara farligt för alla, det är en smitta, smittor kommer och smittor går när folk blir immuna och de äldreboenden jag känner till jobbar alltid med smittskydd/ besöksförbud etc. för bästa skydd.

Fast större kontor här hemmakontor, gymnasier har densamma möjligheten, varför inte ta den? Förstår inte alls hur det är hysteri.

Jag känner till flera gymnasieskolor i Stockholm som redan gått över till distansundervisning eller planerar att göra det. Det är redan ett bortfall av elever som är hemma pga oro, medan andra är hemma pga förkylningssymptom och ska då vara hemma länge efter tillfrisknande. Att som lärare planera för både klassrumsundervisning och distansundervisning är ett ganska övermäktigt arbete, dessutom blir det svårt att hålla igång klassrumsundervisningen när lärare är sjuka. Så inte alls dumt att gå över till distansundervisning och jag hoppas att många skolor redan planerar för ett scenario med distansundervisning.

Om eleverna socialt distanserar sig vid distansundervisning är väl svårt att veta, men förhoppningsvis åker de i alla fall inte och besök morfar på ålderdomshemmet.

Jag vet förstås inte vilka människor med defekt ansvarskänsla och dålig moral som du har i din närhet, men min omgivning ser inte ut så.

Grundfrågan i det här fallet är: Stänga nu, och behålla distansundervisning för nästan vuxna elever, eller vänta tills så många gymnasielärare är sjuka att skolan måste stängas, och då UTAN undervisning?

Jag kan bara gratulera om du bara har ansvarstagande personer som gör bar överväganden i din närhet (och inte köper för mycket dasspapper ;) )

Du har missuppfattat grundfrågan. Man gör en bedömning utifrån många fler aspekter och ser inte bara det lilla perspektivet salsundervisning nu och inget sedan eller hemundervisning. Som det är nu har skolorna stora möjligheter att göra bedömningar utifrån aktuellt smittläge och jag gissar att många kommer att successivt gå över till distansundervisning där det fungerar. Alla länder i Västeuropa håller nu på med experiment hur man effektivast kan ta sig igenom den här perioden. Om det är en korrekt bedömning att inte stänga skolorna vet jag inte, och inte du heller.

Hur vet du att alla lärare blir sjuka samtidigt? Det låter osannolikt.

Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? Annars så kanske det ger motsatt effekt om ungdomarna får mer tid att umgås och vara ute och röra sig i samhället.
Med distansundervisning och skype-lektioner kommer frånvaro att noteras precis som under vanliga lektioner i skolan. Alltså finns samma incitament att vara närvarande och skolarbeta hemma.

Jag är hemma idag - känner mig mosig, snuvig, ont i halsen, en halv grad förhöjd temp ungefär... ska avvakta. Men nu blev det diskussion i stallet , att jag ska höra av mig varje gång jag ska dit så att all andra kan "fly fältet osv". Började också tänka på hur man skulle gör aom det blir karantän med hästen????

Jag håller med dig om det, det jag regerade på var ditt ordval i tidigare svar, när vi diskuterar just ungdomar och gymnasieskolor. Olika länder gör olika, förhoppningsvis utvärderas resultaten på det olika besluten efter.

"Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? "
Jag är ledsen att jag inte orkade paketera budskapet bättre. Oavsett vad du tycket om ordvalet så är det just det som är den springande punkten. Vad får det för effekt med en viss åtgärd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 041
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 625
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka