Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter påsk ska Danmark öppna upp skola och barnomsorg för barn upp till och med femte klass. Men små butiker, frisörer, gym och liknande ska fortfarande vara stängt.
 
Överlag verkar många agera känslostyrt just nu. Det är ju väldigt synd, såklart, att många känner sig rädda och därmed inte riktigt vet vad de ska göra av alla känslor. Jag tycker mig se allt från ilska till långa känslosamma inlägg på sociala medier om att leva här och nu osv. På ett sätt är det nog bra för oss svenskar att få träna lite på krishantering. Vi upplever det så sällan att en del fullständigt klappar ihop vid minsta motgång, så det kan ju vara bra att lära känna sig själv under kris helt enkelt.

Själv har jag gått från förnekelse till "vi får se hur det blir" till att försöka ta tillfället i akt att utvecklas och lära mig saker. Med såklart små duster av rädsla då och då kring hur omfattande skada viruset kommer att göra på människor och ekonomi.

Jag brukar säga att vi (kollektivt) haft det för bra för länge. Vi har inte lärt oss att klara oss på egen hand, spotta i nävarna och ta i när det kommer motgångar. Det i kombination med de senaste decenniernas självförverkligande har gjort oss till egoistiska individualister som skriker så fort man inte får det man upplever sig ha rätt till. Tyvärr men det är så jag tycker det ser ut. Disclaimer: Naturligtvis är inte alla så men om man tex jämför med den civila andan under andra världskriget så tycker jag att jag ser en skillnad.

Sedan var döden närvarande i samhället på ett annat sätt förr i tiden. Idag ska vi stoppa undan allt som är svårt och upplevs skrämmande. Det har gjort att vi har inte verktygen för att hantera döden på samma sätt som förr i tiden. Jag tror också att det har blivit en större skillnad iom den urbana livsstilen, livets kretslopp är inte närvarande på samma sätt för så många längre.

Jag hoppas naturligtvis att det här kommer att gå bra, för samhället i stort men även personligen. Blir jag sjuk och det finns plats kommer jag naturligtvis att få vård. Är det ont om plats... tja, jag har flera riskfaktorer och är jag riktigt dålig är det nog kört. Dvs jag kommer inte att få plats i en respirator, med rätta. Det är en ganska isande insikt men har man tänkt den tanken så blir det faktiskt lättare sedan. Livet har ett slut och det kan faktiskt komma när som helst. Det är inte så himla mycket att göra åt det. Sedan kommer ju det där irriterande valet, hur vill jag att mitt liv ska se ut? Ska jag sitta och oja mig eller tänker jag leva den tid jag får? Jag gjorde det valet för länge sedan och ser inte någon anledning att ändra mitt val pga någon liten mikroorganism ;)
 
Apropå munskydd. Text skriven av läkare.

Ok vet inte vem som behöver höra det men om du använder dig av någon form av skyddsmask/mun-och andningsskydd för att undvika smittspridning så behöver du även göra följande:

• Tvätta/sprita händerna innan du tar på dig masken.

• När masken väl är på ska du inte röra den. Tvätta/sprita händerna igen eftersom du nu pillat dig i ansiktet.

• Rör inte masken. Råkar du ändå göra det så måste du tvätta/sprita händerna igen. På masken hamnar nämligen allt du inte vill andas in och våra händer är förträffliga på att kontaminera vår omgivning. Du kan alltså inte fälla upp masken för att dricka din latte och sedan sätta på dig den igen. När masken är på är den på och inget annat.

• När masken blir blöt av din andedräkt måste du byta den för skyddet fungerar endast så länge produkten är torr. Slänger du den i en soptunna så är det bra om du har en plastpåse runt din mask för att ingen ska råka komma i kontakt med den. Och nu måste du tvätta/sprita händerna igen.

• Även om masken är torr när du kommer in från ditt ärende ut så måste du slänga den. Den är nu kontaminerad och om du tar i den och sätter på dig den igen så får du allt härligt du försökt skydda dig från rätt in i ansiktet.

• Använder du en egentillverkad tygmask måste du tvätta den i minst 60 grader (gärna högre) för att avdöda de mikroorganismer som landat på den. Även detta efter varje gång du använt den. Kom ihåg att om du tar på masken och sedan direkt på tvättmaskinen utan att tvätta/sprita händerna så behöver du städa av maskinen med, gärna med ytdesinfektion. Och sedan tvätta/sprita händerna.

Detta är ett exempel på sk aseptiskt arbetssätt - räkna med att allt du tar på har pest/kolera/dysenteri/covid-19 och agera därefter. Jag orkar inte gå in på var/när/hur olika masker skyddar, men om du tar på dig ett andningsskydd är det viktigt att förstå att det är skyddsutrustning och ingen magisk sköld. Din mask kommer bli kontaminerad - även om du köpt den i Japan och den är jättesöt. Och är din mask kontaminerad måste du slänga den om det är ett engångsskydd, eller sanera den i hög temperatur om du har en mask i tyg. Annars riskerar du sprida smitta och att själv bli sjuk. Det är lite samma sak som att byta underkläder. Inte så komplicerat men ack så äckligt om du inte gör det.

Nu kommer du med sådana där jobbiga fakta igen :cautious: :D
 
Fr.o.m nästa vecka ska vi jobba på ett lite annorlunda sätt, vi får se hur det funkar 🤔 Vi är fyra personer, under en vecka kommer två vara på plats under hela arbetstiderna medan de andra två kommer och gör sina arbetsuppgifter och om det är ok för de andra två så får de gå hem tidigare.
Gör troligen ingen skillnad i smittskydd (tänker jag) men minskar arbetsstyrkan lite grann 🤷‍♀️
 
Ja, men det fungerar bara ca 20% av gångerna jag försöker. :cautious:
Det blir en liten ikon i tråden men jag får fasiken inga notiser. Men, det får jag om jag skriver i tråden.
Notiser får du väl bara om någon citerar ett av dina inlägg. Annars hittar du tråden bland Bevakade trådar.
 
Efter påsk ska Danmark öppna upp skola och barnomsorg för barn upp till och med femte klass. Men små butiker, frisörer, gym och liknande ska fortfarande vara stängt.
Österrike öppnar alla affärer 15 april men med maxantal inne osv. Skola och dagis ska fortfarande vara stängt. Sportevenemang planeras starta i maj men tills 30 juni utan publik.

I Tyskland har Bundesliga fotbollslagen fått börja träna igen men med begränsningar, de får vara från 2 till 8 i en grupp (beroende på vilket Bundesland de tillhör, alla har sina egna regler) men när matcherna ska starta är inte bestämt.

Im affärerna kan öppna igen 19 april bestäms efter påsk.
 
Min kollega på verkstadsgolvet skickade upp en (utlands)chaufför till kontoret idag
Absolut inte alls nödvändigt eftersom han följde med själv upp för att visa vägen :meh: :banghead:

Han har även en mobil så han hade också kunnat ringa upp och sagt det kommit en leverans som behövde hjälp lasta av
Varför kan vissa inte tänka?
 
Apropå munskydd. Text skriven av läkare.

Ok vet inte vem som behöver höra det men om du använder dig av någon form av skyddsmask/mun-och andningsskydd för att undvika smittspridning så behöver du även göra följande:

• Tvätta/sprita händerna innan du tar på dig masken.

• När masken väl är på ska du inte röra den. Tvätta/sprita händerna igen eftersom du nu pillat dig i ansiktet.

• Rör inte masken. Råkar du ändå göra det så måste du tvätta/sprita händerna igen. På masken hamnar nämligen allt du inte vill andas in och våra händer är förträffliga på att kontaminera vår omgivning. Du kan alltså inte fälla upp masken för att dricka din latte och sedan sätta på dig den igen. När masken är på är den på och inget annat.

• När masken blir blöt av din andedräkt måste du byta den för skyddet fungerar endast så länge produkten är torr. Slänger du den i en soptunna så är det bra om du har en plastpåse runt din mask för att ingen ska råka komma i kontakt med den. Och nu måste du tvätta/sprita händerna igen.

• Även om masken är torr när du kommer in från ditt ärende ut så måste du slänga den. Den är nu kontaminerad och om du tar i den och sätter på dig den igen så får du allt härligt du försökt skydda dig från rätt in i ansiktet.

• Använder du en egentillverkad tygmask måste du tvätta den i minst 60 grader (gärna högre) för att avdöda de mikroorganismer som landat på den. Även detta efter varje gång du använt den. Kom ihåg att om du tar på masken och sedan direkt på tvättmaskinen utan att tvätta/sprita händerna så behöver du städa av maskinen med, gärna med ytdesinfektion. Och sedan tvätta/sprita händerna.

Detta är ett exempel på sk aseptiskt arbetssätt - räkna med att allt du tar på har pest/kolera/dysenteri/covid-19 och agera därefter. Jag orkar inte gå in på var/när/hur olika masker skyddar, men om du tar på dig ett andningsskydd är det viktigt att förstå att det är skyddsutrustning och ingen magisk sköld. Din mask kommer bli kontaminerad - även om du köpt den i Japan och den är jättesöt. Och är din mask kontaminerad måste du slänga den om det är ett engångsskydd, eller sanera den i hög temperatur om du har en mask i tyg. Annars riskerar du sprida smitta och att själv bli sjuk. Det är lite samma sak som att byta underkläder. Inte så komplicerat men ack så äckligt om du inte gör det.
Jag tycker inte man bör sprida den här typen av delvis felaktiga och delvis vilseledande råd och information från "läkare".
 
Jag tycker inte man bör sprida den här typen av delvis felaktiga och delvis vilseledande råd och information från "läkare".
Fast det är precis så vi arbetar med just skyddsutrustning vid smittor. Jag jobbar just nu med smittade patienter i respirator... Det är allmänt känt inom smitthygien att skyddsutrustning kan öka spridningen om den används fel. Ett annat exempel är tex användandet av handskar vid patientkontakt.
Vid interna mätningar hos oss (och sannolikt hos andra) ser man att med handskar på kontamineras mer ytor eftersom en inte spritar emellan varje moment från smutsigt till rent. Vilket man gör i större utsträckning om man inte använder handskar.
 
Fast det är precis så vi arbetar med just skyddsutrustning vid smittor. Jag jobbar just nu med smittade patienter i respirator... Det är allmänt känt inom smitthygien att skyddsutrustning kan öka spridningen om den används fel. Ett annat exempel är tex användandet av handskar vid patientkontakt.
Vid interna mätningar hos oss (och sannolikt hos andra) ser man att med handskar på kontamineras mer ytor eftersom en inte spritar emellan varje moment från smutsigt till rent. Vilket man gör i större utsträckning om man inte använder handskar.
Jag vet inte om du läste texten men den handlar inte om råd till sjukhuspersonal. Jag tror de allra flesta som använder munskydd utanför sjukvården är väl medvetna om att de inte får ett hundraprocentigt skydd av sin mask utan det är en avvägning mellan skyddsnivå och risk. För någon som du som arbetar med svårt sjuka smittsamma personer ligger nivån för acceptabelt skydd långt högre än för någon som kanske tar på sig en mask när de handlar mat. På andra platser är den skyddsnivå du har på ditt arbete långt under vad som krävs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
325
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 826
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 566
· Visningar
51 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp