Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det jag främst ifrågasätter är självklarheten i att det är pga munskydd och falsk känsla av säkerhet som det blivit trängsel vid tempel.

Det är så lätt att säga "om de bara hade stannat hemma eller hållt 2m istället (som vi gör)". Problemet blir att det gör inte ens svenskarna i slutändan även om vi inte nödvändigtvis trängs. Folk åker/åkte fortfarande till fjäll och lantställen trots rekommendationer. Dvs folk gör dumma saker både i Sverige och Taiwan, oavsett vad man "borde" göra. Jag tror inte munskydden var den främsta anledningen till att man "inte höll avstånd eller stannade hemma".
De flesta på bilden håller rätt rejält avstånd till andra så vad finns att klaga på där?
Angående rekommendationerna så undrar jag om du lyssnat på vad Anders Tegnell säger. JAg hörde vad som sas i måndags och blev förvånad för det sägs inget om att inte åka till stugan annat än att "åk inte om du är sjuk". Ja jag tycker formuleringarna är underliga vad gäller den saken.

Det blir bara alltid ett så bekvämt tolkande av andra länder och innevånares agerande ur det perspektiv man själv har och önskar stämmer. Precis på samma sätt som du tyckar att jag tolkar "allt som Sverige gör som fel", det gör jag inte. Jag tycker bara att många svenskar utsätter sig själva och andra för onödigt mycket risker men det är också för att jag prioriterar att få slut på det "konstiga livet" snabbare än att kunna leva ett pseudonormalt liv under tiden men jag är medveten om att det är ett högst personligt och egoistiskt perspektiv och att andra prioriterar annorlunda.
Ja det är lätt att göra och det tycker jag att vi alla är bra på. Det här hyllandet av andra länders metoder som görs helt okritiskt är samma sak och enligt mig ett större problem än att någon berättar vidare en historia om ett problem som uppstått i ett annat land
 
För att något nytt tillfördes i riktlinjerna och folks beteende förändrades, helt i linje med vad folk gjort i liknande fall förr. Det är ju knappast en nyhet att folk kan bete sig vårdslöst, speciellt i grupp, om de har för stor tilltro till att de skyddad sig bra.

Självklart skulle folk ta sig dit, det var ju pga det som man kom med mask-kravet, men jag tvivlar starkt på att det skulle bli så mycket att man fick skicka ut en nationell varning till folk. Masker kan ge en känsla avskildhet, och det är ju just därför man tvekar kring de och inte t.ex. handskar.

Taiwan har vad jag förstått en mycket striktare variant version av Sveriges stil, mer likt Sydkorea, och har även varit mycket nära SARS, så folk har definitivt tagit det här på allvar. Det skulle varit ett extremt sammanträffande om de plötsligt ändrade sitt beteende utan att något ändrats.

Mask är definitivt inget nytt inslag i Taiwan och om din logik är sådan att det var pga att det var maskkrav i kollektivtrafiken som gjorde att det blev trängsel vid templen så får vi väl bara agree to disagree.
 
De flesta på bilden håller rätt rejält avstånd till andra så vad finns att klaga på där?
Angående rekommendationerna så undrar jag om du lyssnat på vad Anders Tegnell säger. JAg hörde vad som sas i måndags och blev förvånad för det sägs inget om att inte åka till stugan annat än att "åk inte om du är sjuk". Ja jag tycker formuleringarna är underliga vad gäller den saken.


Ja det är lätt att göra och det tycker jag att vi alla är bra på. Det här hyllandet av andra länders metoder som görs helt okritiskt är samma sak och enligt mig ett större problem än att någon berättar vidare en historia om ett problem som uppstått i ett annat land
Absolut! Alla länder skiljer sig i kultur och förutsättningar (och hur stor spridningen är) och därmed kommer även lösningarna och försöken till lösningar att skilja sig åt. Det enda man kan kontrollera är i slutändan sitt egna agerande och hur man förhåller sig till situationen och sedan såklart hur man kommunicerar och "informerar" om sådant till andra.
 
De flesta på bilden håller rätt rejält avstånd till andra så vad finns att klaga på där?
Angående rekommendationerna så undrar jag om du lyssnat på vad Anders Tegnell säger. JAg hörde vad som sas i måndags och blev förvånad för det sägs inget om att inte åka till stugan annat än att "åk inte om du är sjuk". Ja jag tycker formuleringarna är underliga vad gäller den saken.


Ja det är lätt att göra och det tycker jag att vi alla är bra på. Det här hyllandet av andra länders metoder som görs helt okritiskt är samma sak och enligt mig ett större problem än att någon berättar vidare en historia om ett problem som uppstått i ett annat land

Har det verkligen inte sagts mer än att man inte ska åka om man är sjuk? Löfvén har ju i allafall gått ut och bett folk stanna hemma överlag, och tänka efter om resan man ska göra verkligen är nödvändig?
 
Känns som du som vanligt skjuter över målet. Munskydd ger en falsk trygghet, på bilden ser du tomma bord runt där folk sitter två och två utan att trängas, helt enligt rekommendationerna.

Har har vi reccommendation att ha ansiktsmask, och vi ar betydligt langre fran varandra an bilden @durachiny visade fran medborgar platsen. Det ar mer som att ansikts masken paminner folk att halla avstandet.
 
Har det verkligen inte sagts mer än att man inte ska åka om man är sjuk? Löfvén har ju i allafall gått ut och bett folk stanna hemma överlag, och tänka efter om resan man ska göra verkligen är nödvändig?
Det jag hörde i måndags, jag hörde inte hela presskonferensen, så sas inte "stanna hemma" utan stanna hemma om du är sjuk. Jag tyckte som sagt det var märkligt och hoppas jag tolkade fel.
 
Mask är definitivt inget nytt inslag i Taiwan och om din logik är sådan att det var pga att det var maskkrav i kollektivtrafiken som gjorde att det blev trängsel vid templen så får vi väl bara agree to disagree.
Jo jag vet att det är mycket vanligare där, både nu och i vanliga fall, men jag skulle nog säga att det snarare betyder att fler både äger och känner sig bekväma att bära det än vi skulle vara här.

Sen är det inte "min logik", jag återberättade bara vad en boende där upplevt då det var en aktuell händelse som var relevant för diskussionen.

+ vill jag lägga till att jag även skrev "allmänna platser", för folk flockades även på platser som köpcentrum och parker, för att förtydliga.


Har har vi reccommendation att ha ansiktsmask, och vi ar betydligt langre fran varandra an bilden @durachiny visade fran medborgar platsen. Det ar mer som att ansikts masken paminner folk att halla avstandet.
Ja i USA, Sverige och andra ställen är ju inte ansiktsmask något vanligt, så folk håller sig undan för att det är något annorlunda och läskigt med specifika associationer. I andra länder är det vardag så folk reagerar varken nämnvärt eller bemöter bäraren annorlunda än annars.
 
Senast ändrad:
Har det verkligen inte sagts mer än att man inte ska åka om man är sjuk? Löfvén har ju i allafall gått ut och bett folk stanna hemma överlag, och tänka efter om resan man ska göra verkligen är nödvändig?
Jo, man ska undvika att resa överhuvudtaget. Om resan är sådan att den innebär liten risk för smittspridning (kontakt med folk, ressätt osv.) så kan den i vissa fall göras om det sker med aktsamhet. Men längre resor mellan olika landsdelar, och speciellt från Sthlm+närliggande regioner med spridd smitta ska särskilt undvikas.
Är man sjuk så ska man under inga som helst omständigheter resa, dvs inget bedömningsutrymme alls.
Det jag hörde i måndags, jag hörde inte hela presskonferensen, så sas inte "stanna hemma" utan stanna hemma om du är sjuk. Jag tyckte som sagt det var märkligt och hoppas jag tolkade fel.
Tänk efter väldigt noga innan du gör något, och tänk speciellt på riskerna med x, y..., men är du minsta sjuk så tänk inte ens tanken. -skulle jag nog säga att budskapet som helhet var.
 
Nån som vill gissa hur många förfrågningar som kommer på vårt airBnB inför påskveckan?

Många.

Samtliga från storstadsområdena, som tydligt avråds från att resa ut i påsk.

🙄

Edit: Också kul: Postnord strular så jag kan inte ens få ut min bankdosa via ombud, och imorgon skickas den tillbaka. Jag måste alltså bryta min isolering trots en massa hosta. Deras kundservice kunde inte hjälpa mig.
 
Nån som vill gissa hur många förfrågningar som kommer på vårt airBnB inför påskveckan?

Många.

Samtliga från storstadsområdena, som tydligt avråds från att resa ut i påsk.

🙄

Edit: Också kul: Postnord strular så jag kan inte ens få ut min bankdosa via ombud, och imorgon skickas den tillbaka. Jag måste alltså bryta min isolering trots en massa hosta. Deras kundservice kunde inte hjälpa mig.
Säkert folk som tycker de är JÄTTEDUKTIGA som låter bli att åka till fjällen och gå på pub varje kväll. :meh:
 
Funderar lite på OM Boris Johnson skulle dö, skulle bli något av en politisk kris. Det kommer inte att utlysas nyval (cf Churchill) men kan nog bli ganska kaotiskt och skapa ytterligare press på ekonomin.
 
Funderar lite på OM Boris Johnson skulle dö, skulle bli något av en politisk kris. Det kommer inte att utlysas nyval (cf Churchill) men kan nog bli ganska kaotiskt och skapa ytterligare press på ekonomin.

Jag är lååångt ifrån någon expert, men undrar om det verkligen skulle bli så kaotiskt - Dominic Raab forsätter som deputy tills Conservatives utser en ny partiledare, vilket jag skulle gissa inte skulle bli förrän efter krisen är över. Raab styr antingen som i nuläget, eller i någon slags samlingsregering med partiledare från Labour och LibDem.

Boris är ju ganska kaotisk som premiärminister redan..
 
Apropå munskydd. Text skriven av läkare.

Ok vet inte vem som behöver höra det men om du använder dig av någon form av skyddsmask/mun-och andningsskydd för att undvika smittspridning så behöver du även göra följande:

• Tvätta/sprita händerna innan du tar på dig masken.

• När masken väl är på ska du inte röra den. Tvätta/sprita händerna igen eftersom du nu pillat dig i ansiktet.

• Rör inte masken. Råkar du ändå göra det så måste du tvätta/sprita händerna igen. På masken hamnar nämligen allt du inte vill andas in och våra händer är förträffliga på att kontaminera vår omgivning. Du kan alltså inte fälla upp masken för att dricka din latte och sedan sätta på dig den igen. När masken är på är den på och inget annat.

• När masken blir blöt av din andedräkt måste du byta den för skyddet fungerar endast så länge produkten är torr. Slänger du den i en soptunna så är det bra om du har en plastpåse runt din mask för att ingen ska råka komma i kontakt med den. Och nu måste du tvätta/sprita händerna igen.

• Även om masken är torr när du kommer in från ditt ärende ut så måste du slänga den. Den är nu kontaminerad och om du tar i den och sätter på dig den igen så får du allt härligt du försökt skydda dig från rätt in i ansiktet.

• Använder du en egentillverkad tygmask måste du tvätta den i minst 60 grader (gärna högre) för att avdöda de mikroorganismer som landat på den. Även detta efter varje gång du använt den. Kom ihåg att om du tar på masken och sedan direkt på tvättmaskinen utan att tvätta/sprita händerna så behöver du städa av maskinen med, gärna med ytdesinfektion. Och sedan tvätta/sprita händerna.

Detta är ett exempel på sk aseptiskt arbetssätt - räkna med att allt du tar på har pest/kolera/dysenteri/covid-19 och agera därefter. Jag orkar inte gå in på var/när/hur olika masker skyddar, men om du tar på dig ett andningsskydd är det viktigt att förstå att det är skyddsutrustning och ingen magisk sköld. Din mask kommer bli kontaminerad - även om du köpt den i Japan och den är jättesöt. Och är din mask kontaminerad måste du slänga den om det är ett engångsskydd, eller sanera den i hög temperatur om du har en mask i tyg. Annars riskerar du sprida smitta och att själv bli sjuk. Det är lite samma sak som att byta underkläder. Inte så komplicerat men ack så äckligt om du inte gör det.
Citerade detta bara för att det var bra så kanske mer en fortsättning. :)

Förutom då allt detta som är väldigt vettigt skrivet så är den absolut viktigaste poängen som Anders Tegnell svarade väldigt tydligt på på presskonferensen i måndags när han fick frågan om det, flera ggr tom; Känner du dig det minsta sjuk så ska du stanna hemma. Inte ett munskydd i världen är säkrare mot att sprida smitta än det.

Så OAVSETT om munskydd eventuellt skulle kunna hjälpa mot att sprida smitta, korrekt använt, så är ju ändå linjen att stanna hemma säkrare och därför det man ska göra. Att börja säga att man kan bära munskydd när man är ute är som att säga att det är ok att gå ut, även om man har symtom, bara man har munskydd. Något som pga felaktigt användande kan bli en enorm backlash.
 
Citerade detta bara för att det var bra så kanske mer en fortsättning. :)

Förutom då allt detta som är väldigt vettigt skrivet så är den absolut viktigaste poängen som Anders Tegnell svarade väldigt tydligt på på presskonferensen i måndags när han fick frågan om det, flera ggr tom; Känner du dig det minsta sjuk så ska du stanna hemma. Inte ett munskydd i världen är säkrare mot att sprida smitta än det.

Så OAVSETT om munskydd eventuellt skulle kunna hjälpa mot att sprida smitta, korrekt använt, så är ju ändå linjen att stanna hemma säkrare och därför det man ska göra. Att börja säga att man kan bära munskydd när man är ute är som att säga att det är ok att gå ut, även om man har symtom, bara man har munskydd. Något som pga felaktigt användande kan bli en enorm backlash.
varför måste det komma med att man även går ut mer varför kan det inte bara vara ett extra skydd ovanpå att samtidigt gå ut så lite som möjligt?
 
varför måste det komma med att man även går ut mer varför kan det inte bara vara ett extra skydd ovanpå att samtidigt gå ut så lite som möjligt?
Därför att hör folk att munskydd hjälper mot att smitta andra samtidigt som de själva tröttnat på att sitta inne så tänker de att men åh vad bra, tar jag på mig munskydd så kan jag ju gå ut, då sprider jag ju ingen smitta. Men de sprider ändå mer än om de är kvar hemma.

Dessutom behövs de munskydd som finns bättre inom vården.

Bara att det är en utdragen diskussion här visar ju på vikten av att hålla en linje, den säkraste i det här läget, stanna hemma om du har minsta symtom.
 
varför måste det komma med att man även går ut mer varför kan det inte bara vara ett extra skydd ovanpå att samtidigt gå ut så lite som möjligt?
Tyckte han förklarade det bra också.
Få åtgärder som har stor effekt och är lätta att göra rätt är det bästa för att nå mesta möjliga resultat på samhällsnivå.

Munskydd tillför lite om man redan har följt reglerna att vara hemma. Den lilla andel som ev. smittar före symptom sprider väldigt lite smitta eftersom de inte hostar/nyser då så effekten av att tillföra råd om munskydd blir marginell. Samtidigt tillkommer risken att de hanteras fel och därför bli meningslösa alt. kan tillföra smittrisk. Plus att ett direktiv till kan göra att de andra två följs sämre.
Som helhet på befolkningsnivå kommer det inte vara så enkelt som att det bara är ett tillskott av "extra skydd", utan att det även tillkommer negativa effekter samtidigt. Och som smittskyddsåtgärd är den sett i helhet med de andra åtgärderna marginellt lönsam.
 
Det här får bli mitt enda inlagg i munskyddsdebatten.

InteMunskydd.gif
 
Jag vet inte om du läste texten men den handlar inte om råd till sjukhuspersonal. Jag tror de allra flesta som använder munskydd utanför sjukvården är väl medvetna om att de inte får ett hundraprocentigt skydd av sin mask utan det är en avvägning mellan skyddsnivå och risk. För någon som du som arbetar med svårt sjuka smittsamma personer ligger nivån för acceptabelt skydd långt högre än för någon som kanske tar på sig en mask när de handlar mat. På andra platser är den skyddsnivå du har på ditt arbete långt under vad som krävs.
Jodå det gjorde jag. Jag håller bara inte med dig i att det är inte är verifierad fakta. Allmänheten OCH många inom sjukvården har fortfarande dåliga kunskaper om hur smitta sprids och vilka fallgropar det finns med olika skydd. Munskydd är inget undantag. Det räcker tex med att man går till affären, tar en gång på ngn yta som en smittad nyligen tagit på, sen rättar till sitt munskydd och råkar röra en hårslinga som sedan letar sig in innanför munskyddet så är du exponerad. Eller om du är sjuk och går ut med munskydd, rättar till munskyddet (Som förmodligen har ansamlat en högre koncentration virus) tar på en allmän yta. Vips har du spridit din egen smitta vidare på ett värre sätt än om du stannat hemma, eller för den delen hostat i armen och spritat/tvättat dina händer efteråt.
Jag tycker absolut att munskydd kan ha sin plats på andra personer än sjukvårdspersonal. Till exempel på personer med symptom på luftburen/droppsmitta som behöver vårdas. för att minska smittrisk på personal. Men dessa personer ligger i sin säng och får tydliga instruktioner om att inte röra något.

Jag kan även tänka mig att det kan fungera om man tar på sitt munskydd inför en specifik grej, tex en bussresa. Har munskyddet på hela tiden, utan att rätta till det och sen tar av och kastar när man klivit av bussen. (för att förhindra egen smittspridning)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
325
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 826
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 570
· Visningar
51 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp