Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om du läste texten men den handlar inte om råd till sjukhuspersonal. Jag tror de allra flesta som använder munskydd utanför sjukvården är väl medvetna om att de inte får ett hundraprocentigt skydd av sin mask utan det är en avvägning mellan skyddsnivå och risk. För någon som du som arbetar med svårt sjuka smittsamma personer ligger nivån för acceptabelt skydd långt högre än för någon som kanske tar på sig en mask när de handlar mat. På andra platser är den skyddsnivå du har på ditt arbete långt under vad som krävs.

Och jag tror att väldigt många utanför vården är kompletta idioter i detta avseende och inbillar sig att munskydd är ett vettigt skydd mot smitta. Det är det inte, det ökar bara risken för att man pillar i ansiktet ännu mer än vanligt.

En snuttefilt för vuxna helt enkelt och inte ett fungerande skydd.
 
Jag vet inte om du läste texten men den handlar inte om råd till sjukhuspersonal. Jag tror de allra flesta som använder munskydd utanför sjukvården är väl medvetna om att de inte får ett hundraprocentigt skydd av sin mask utan det är en avvägning mellan skyddsnivå och risk. För någon som du som arbetar med svårt sjuka smittsamma personer ligger nivån för acceptabelt skydd långt högre än för någon som kanske tar på sig en mask när de handlar mat. På andra platser är den skyddsnivå du har på ditt arbete långt under vad som krävs.
Jag förstår inte vad som är problemet faktiskt. Om masken ska göra någon nytta så är det ju när den används korrekt, annars kan du ju lika gärna strunta i den eftersom risken att du sprider skiten är större med en felaktigt använd än utan.
 
Jag vet inte om du läste texten men den handlar inte om råd till sjukhuspersonal. Jag tror de allra flesta som använder munskydd utanför sjukvården är väl medvetna om att de inte får ett hundraprocentigt skydd av sin mask utan det är en avvägning mellan skyddsnivå och risk. För någon som du som arbetar med svårt sjuka smittsamma personer ligger nivån för acceptabelt skydd långt högre än för någon som kanske tar på sig en mask när de handlar mat. På andra platser är den skyddsnivå du har på ditt arbete långt under vad som krävs.
Det spelar ingen roll var man använder den, ska den munskydd ge ett skydd måste de användas korrekt. Det är ett filter som samlar upp bakterier/virus (i viss utsträckning åtminstone). Använder man det inte korrekt så så har det ingen effekt eller i värsta fall så sprider det smitta.

Det största problemet är förmodligen det att det ger falsk säkerhet och man inte håller avstånd lika väl som annars.
 
Jag förstår inte vad som är problemet faktiskt. Om masken ska göra någon nytta så är det ju när den används korrekt, annars kan du ju lika gärna strunta i den eftersom risken att du sprider skiten är större med en felaktigt använd än utan.
Problemet är när man sprider felaktig och missvisande information presenterad som "fakta".
 
Fast det är precis så vi arbetar med just skyddsutrustning vid smittor. Jag jobbar just nu med smittade patienter i respirator... Det är allmänt känt inom smitthygien att skyddsutrustning kan öka spridningen om den används fel. Ett annat exempel är tex användandet av handskar vid patientkontakt.
Vid interna mätningar hos oss (och sannolikt hos andra) ser man att med handskar på kontamineras mer ytor eftersom en inte spritar emellan varje moment från smutsigt till rent. Vilket man gör i större utsträckning om man inte använder handskar.
Jag lyckades klara mig från vinterkräksjukan under alla år inom vården genom att vara helt besatt. Jag höll på att få tokspel på mina kolleger som envisades med att ta på saker med sina handskar och tex lägga in jobbkläder oskyddat i samma skåp de hade sina privata kläder osv
 
Det finns en väldigt specifik anledning (förutom stöld och materialbrist på sjukvårdsmaterial) som man inte inte velat rekommendera munskydd, och det är att folk, medvetet eller omedvetet, får en falsk trygghet och beter mer osäkert. Verkar som att Taiwan har fått erfara just detta nu tyvärr.

Såg från en jag följer som är boende i Taiwan att det sattes krav på munskydd på kollektivtrafiken under en högtid (länk för lite mer kött på benen https://international.thenewslens.com/article/133389), och att detta lett till att folk glatt satt på sig masker och sedan flockat sig vid tempel och andra allmänna platser. Tydligen tillräckligt mycket för att det skall ha skickats ut ett meddelande till folk att ta sig hem istället, och att de nu ser en ökning av Covid-19-fall...
 
Mitt jobb ska börja kolla oss för feber innan vi kommer in i byggnaderna. Vi får inte ta med oss mat, utan dom ger oss mat som vi får äta, vi har också scheman på när vi får äta för att det inte ska sitta för många i matsalen. Har vi någon hemma som är sjuk så får vi inte komma till jobbet på 7 dagar, och måste sedan bära munskydd i 7 dagar efter att vi kommit tillbaka för att minska risken för smittspridning. Nu bär vi redan en hel del skyddsutrustning dagligen, så det blir väl bara en till sak när vi ändå håller på.
 
Vi är delade i två lag som inte får träffas, jobbar varannan vecka hemifrån och även vi måste ta tempen innan vi får gå in. Så här vältempad har jag aldrig varit, det har bara varit hästen jag har haft koll på men idag hade jag 37 grader så det får väl ses som godkänt. :up:
 
Det finns en väldigt specifik anledning (förutom stöld och materialbrist på sjukvårdsmaterial) som man inte inte velat rekommendera munskydd, och det är att folk, medvetet eller omedvetet, får en falsk trygghet och beter mer osäkert. Verkar som att Taiwan har fått erfara just detta nu tyvärr.

Såg från en jag följer som är boende i Taiwan att det sattes krav på munskydd på kollektivtrafiken under en högtid (länk för lite mer kött på benen https://international.thenewslens.com/article/133389), och att detta lett till att folk glatt satt på sig masker och sedan flockat sig vid tempel och andra allmänna platser. Tydligen tillräckligt mycket för att det skall ha skickats ut ett meddelande till folk att ta sig hem istället, och att de nu ser en ökning av Covid-19-fall...
Hur vet du att det är pga kravet på munskydd/mask som folk flockade sig? I Sverige har vi inget krav på mask eller munskydd men det hindrade inte medborgarplatsen från att se ut såhär igår

gEYjFTF.jpg
 
Hur vet du att det är pga kravet på munskydd/mask som folk flockade sig? I Sverige har vi inget krav på mask eller munskydd men det hindrade inte medborgarplatsen från att se ut såhär igår

gEYjFTF.jpg
Känns som du som vanligt skjuter över målet. Munskydd ger en falsk trygghet, på bilden ser du tomma bord runt där folk sitter två och två utan att trängas, helt enligt rekommendationerna.
 
Känns som du som vanligt skjuter över målet. Munskydd ger en falsk trygghet, på bilden ser du tomma bord runt där folk sitter två och två utan att trängas, helt enligt rekommendationerna.
Jag tror kopplingen med mycket folk vid tempel inte är pga munskydden utan pga en stor högtid man tilläts gå ut för.

Den konstiga kopplingen är snarare munskydd = trängsel.
 
Jag tror kopplingen med mycket folk vid tempel inte är pga munskydden utan pga en stor högtid man tilläts gå ut för.

Den konstiga kopplingen är snarare munskydd = trängsel.
Koppling är snarare att iom högtiden och den falska tryggheten med munskydden så gick folk till templen och trängdes, om de inte hade rekommenderats att använda munskydd utan stannat hemma eller hålla ett avstånd på 2 meter hade inte lika många blivit smittade.
 
Hur vet du att det är pga kravet på munskydd/mask som folk flockade sig? I Sverige har vi inget krav på mask eller munskydd men det hindrade inte medborgarplatsen från att se ut såhär igår

gEYjFTF.jpg
Du bara måste få det till att Sveriges väg är helt fel i alla lägen?
Vad har den bilden överhuvudtaget att göra med att man i Taiwan trängdes vid tempel? Det där är rätt långt ifrån trängsel. Känns som om det hela mest går ut på att spy galla bara för sakens skull.
 
Du bara måste få det till att Sveriges väg är helt fel i alla lägen?
Vad har den bilden överhuvudtaget att göra med att man i Taiwan trängdes vid tempel? Det där är rätt långt ifrån trängsel. Känns som om det hela mest går ut på att spy galla bara för sakens skull.
Nej det jag främst ifrågasätter är självklarheten i att det är pga munskydd och falsk känsla av säkerhet som det blivit trängsel vid tempel.

Det är så lätt att säga "om de bara hade stannat hemma eller hållt 2m istället (som vi gör)". Problemet blir att det gör inte ens svenskarna i slutändan även om vi inte nödvändigtvis trängs. Folk åker/åkte fortfarande till fjäll och lantställen trots rekommendationer. Dvs folk gör dumma saker både i Sverige och Taiwan, oavsett vad man "borde" göra. Jag tror inte munskydden var den främsta anledningen till att man "inte höll avstånd eller stannade hemma".

Det blir bara alltid ett så bekvämt tolkande av andra länder och innevånares agerande ur det perspektiv man själv har och önskar stämmer. Precis på samma sätt som du tyckar att jag tolkar "allt som Sverige gör som fel", det gör jag inte. Jag tycker bara att många svenskar utsätter sig själva och andra för onödigt mycket risker men det är också för att jag prioriterar att få slut på det "konstiga livet" snabbare än att kunna leva ett pseudonormalt liv under tiden men jag är medveten om att det är ett högst personligt och egoistiskt perspektiv och att andra prioriterar annorlunda.
 
Hur vet du att det är pga kravet på munskydd/mask som folk flockade sig? I Sverige har vi inget krav på mask eller munskydd men det hindrade inte medborgarplatsen från att se ut såhär igår

gEYjFTF.jpg
För att något nytt tillfördes i riktlinjerna och folks beteende förändrades, helt i linje med vad folk gjort i liknande fall förr. Det är ju knappast en nyhet att folk kan bete sig vårdslöst, speciellt i grupp, om de har för stor tilltro till att de skyddad sig bra. Masker kan ge en känsla av avskildhet, och det är ju just därför man tvekar kring de och inte t.ex. handskar.

Taiwan har vad jag förstått en mycket striktare version av Sveriges stil, mer likt Sydkorea, och har även varit mycket nära SARS, så folk har definitivt tagit det här på allvar. Självklart skulle folk ta sig dit, det var ju pga det som man kom med mask-kravet, men det skulle varit ett extremt sammanträffande om de plötsligt ändrade sitt beteende så mycket att man fick skicka ut en nationell varning till folk.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
325
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 824
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp