Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är verkligen så dumt alltsammans. Det finns åtskilliga videos ute som gör ett försök att 'förklara' det nya läget men ingen lyckas egentligen, sedan ska det under veckan komma ut en 50sidor lång beskrivning av de nya anvisningar om jag minns rätt.
Alltså, 50 sidor?!

Det finns inte heller några fortsatta regler eller datum för hur permitteringarna ska skötas efter första Juni, vare sig för de permitterade eller arbetsgivarna.
Jag tycker också att Bojo skötte sig helt okej i pressen i början och att allt var tydligt, men det här är ju ett skämt.
Ja, jag är också besviken på hur dåligt han hanterat det nu de senaste dagarna. Säga vad man säga vill om honom och hans politik rent generellt, men innan igår tycker jag ändå att han gjort ett rätt bra jobb under den här krisen så det var synd att det skulle falla så pladask nu.

Den här osäkerheten öppnar ju upp för så väldigt många risker - dels att folk börjar bete sig (ännu mer) som idioter men även vidare kriser i företag eftersom det inte finns några tydliga besked för arbetsgivare att gå efter.
 
Angående andra länder och vårt eget "stanna hemma om du känner dig minsta sjuk" .. det känns sorgligt att andra länder inte vill/kan ta efter det. Jag tror att det är pga de inte litar på att folk skulle fortsätta gå till jobbet? Eller att arbetsgivarna skulle klaga alltför högljutt över det.
Ni som bor i andra länder, tror ni att det skulle funka i det land ni bor i? Eller varför tror ni att man inte tar till det som policy?
 
Angående andra länder och vårt eget "stanna hemma om du känner dig minsta sjuk" .. det känns sorgligt att andra länder inte vill/kan ta efter det. Jag tror att det är pga de inte litar på att folk skulle fortsätta gå till jobbet? Eller att arbetsgivarna skulle klaga alltför högljutt över det.
Ni som bor i andra länder, tror ni att det skulle funka i det land ni bor i? Eller varför tror ni att man inte tar till det som policy?

Hur menar du? Dels har ju många andra länder haft helt utegångsförbud och dels finns det visst samma typ av formuleringar i andra länder, t.ex. Nederländerna där man säger ”stanna hemma så mycket som möjligt, och stanna alltid hemma vid minsta symptom på covid”.
 
Det blir lite oklart vem du tycker är korkad men du menar väl ändå torskarna?
Man säljer inte sex för att det är kul vilket de tar upp i inslaget.
Förlåt, jag borde ha varit tydligare. :) jag tycker att hela klippet är korkat.
Självklart jobbar sexarbetarna fortarande! Vad inbillar sig folk liksom, att de skulle sitta hemma och vänta på att få 80% av BoJo eller att det inte skulle finnas efterfrågan - och så journalisten som sitter i telefonen och beter sig en aning som en röv "Cut me off..." No shit Sherlock. Det enda som är vettigt är den lilla biten med Niki Adams.
Jag var nog lite lättretlig och frustrerad igår, men det är fortfarande ett riktigt dåligt klipp från BBC tycker jag.
 
Hur menar du? Dels har ju många andra länder haft helt utegångsförbud och dels finns det visst samma typ av formuleringar i andra länder, t.ex. Nederländerna där man säger ”stanna hemma så mycket som möjligt, och stanna alltid hemma vid minsta symptom på covid”.
Jag tänkte på US och UK, och att de tar till isolering istället för att lita på att folk sjukanmäler sig när de behöver det. Och att folk kan göra det.
Andra länder känner jag inte till lika väl och det var trevligt(?) att höra att de tänker ungefär likadant :up:
 
Förlåt, jag borde ha varit tydligare. :) jag tycker att hela klippet är korkat.
Självklart jobbar sexarbetarna fortarande! Vad inbillar sig folk liksom, att de skulle sitta hemma och vänta på att få 80% av BoJo eller att det inte skulle finnas efterfrågan - och så journalisten som sitter i telefonen och beter sig en aning som en röv "Cut me off..." No shit Sherlock. Det enda som är vettigt är den lilla biten med Niki Adams.
Jag var nog lite lättretlig och frustrerad igår, men det är fortfarande ett riktigt dåligt klipp från BBC tycker jag.
Om något så känns det som att de kanske skulle ha mer att göra nu, om folk bara vågar beställa deras tjänster.
 
Jag tänkte på US och UK, och att de tar till isolering istället för att lita på att folk sjukanmäler sig när de behöver det. Och att folk kan göra det.
Andra länder känner jag inte till lika väl och det var trevligt(?) att höra att de tänker ungefär likadant :up:
Problemet med framförallt USA är ju att det inte finns någon generell sjukförsäkring, folk har inte råd att stanna hemma från jobbet om de inte får någon ersättning utan blir tvungen att jobba även när de är sjuka om de inte har en sjukförsäkring genom jobbet.
 
Jag blir så ledsen för att Corona-pandemin påverkar verkligen min människosyn :arghh: Folk är verkligen idioter.

Typ professorn i statsvetenskap Bo Rothstein som säger till DN att vi borde kunna resa till sommaren. Och det är farligt i Sverige och därför borde det vara bra om folk reste till mindre farliga ställen. OK vid en smitta bör man inte resa från en plats med smitta till en plats utan smitta (om platsen inte är obebodd) om man inte vill sprida smitta :cautious: Sedan kan faktiskt inte Sverige ensidigt bestämma om svenskar får resa in i andra länder.

Sedan alla som ska mass-testa eller vaccinera. OK, bra plan - men man kanske ska vänta tills dess att det finns vaccin och lämpliga test (som då måste vara tillräckligt träff säkert på individ nivå)

BBC klippet med att folk fortfarande köper sex

Folk som tror att gränshandeln kommer att klara sig nu när norrmän som bevisligen redan varit sjuka får passera gränsen - det är 32 personer.
 
Jag blir så ledsen för att Corona-pandemin påverkar verkligen min människosyn :arghh: Folk är verkligen idioter.

Typ professorn i statsvetenskap Bo Rothstein som säger till DN att vi borde kunna resa till sommaren. Och det är farligt i Sverige och därför borde det vara bra om folk reste till mindre farliga ställen. OK vid en smitta bör man inte resa från en plats med smitta till en plats utan smitta (om platsen inte är obebodd) om man inte vill sprida smitta :cautious: Sedan kan faktiskt inte Sverige ensidigt bestämma om svenskar får resa in i andra länder.

Sedan alla som ska mass-testa eller vaccinera. OK, bra plan - men man kanske ska vänta tills dess att det finns vaccin och lämpliga test (som då måste vara tillräckligt träff säkert på individ nivå)

BBC klippet med att folk fortfarande köper sex

Folk som tror att gränshandeln kommer att klara sig nu när norrmän som bevisligen redan varit sjuka får passera gränsen - det är 32 personer.
Undrar om isoleringen har påverkat vissa människors förmåga att tänka :confused: Isolering kan ju göra "spännande" saker med hjärnan och ens mentala hälsa tänker jag.
 
Problemet med framförallt USA är ju att det inte finns någon generell sjukförsäkring, folk har inte råd att stanna hemma från jobbet om de inte får någon ersättning utan blir tvungen att jobba även när de är sjuka om de inte har en sjukförsäkring genom jobbet.
Exakt!!!
Därför "kan" de inte säga åt folk att stanna hemma när de är sjuka. Vilket är ju helt sjukt(ha). Men samtidigt har jag en liten svag förhoppning om att detta kanske innebär att man blir tvungen att ändra på detta system pga covid-19.
Man kan hoppas iallafall...
 
Jag tänkte på US och UK, och att de tar till isolering istället för att lita på att folk sjukanmäler sig när de behöver det. Och att folk kan göra det.
Andra länder känner jag inte till lika väl och det var trevligt(?) att höra att de tänker ungefär likadant :up:
Det går lite längre än att bara lita på att folk sjukanmäler sig om det behövs också, det handlar om att minimera rörelse ute i samhället. Att stänga ned innebär ju att det inte finns några affärer att gå till, inga biografer, restauranger, lekplatser eller andra samlingsplatser och att dessutom stoppa folk från att träffa någon ur andra hushåll ens.
Jag tycker ingalunda att det är rätt lösning, men det handlar om mer än att regeringen inte litar på att de som de fakto visar symptom kommer att välja att stanna hemma från jobbet.
 
Om något så känns det som att de kanske skulle ha mer att göra nu, om folk bara vågar beställa deras tjänster.

Det har de säkert, och det känns inte som om de som har det dåliga omdömet att köpa sex till att börja med kommer visa omdöme ur smittsynpunkt. Inte i någon större utsträckning i alla fall.
 
Exakt!!!
Därför "kan" de inte säga åt folk att stanna hemma när de är sjuka. Vilket är ju helt sjukt(ha). Men samtidigt har jag en liten svag förhoppning om att detta kanske innebär att man blir tvungen att ändra på detta system pga covid-19.
Man kan hoppas iallafall...
Till viss del lever ju även inhoppare/tim-vikarier i Sverige i samma verklighet - och de jobbar ofta inom vård och service.
 
Till viss del lever ju även inhoppare/tim-vikarier i Sverige i samma verklighet - och de jobbar ofta inom vård och service.
Det misstänker jag kan vara en av anledningarna (av flera) till att smittan har spridit sig såsom den har inom äldrevården. Det är en mkt svår sitts inhoppare/timanställda har hamnat i tyvärr. I kombination då också ibland/ofta(?) med chefer som inte vill höra att de är sjuka/har symptom :(
 
Det går lite längre än att bara lita på att folk sjukanmäler sig om det behövs också, det handlar om att minimera rörelse ute i samhället. Att stänga ned innebär ju att det inte finns några affärer att gå till, inga biografer, restauranger, lekplatser eller andra samlingsplatser och att dessutom stoppa folk från att träffa någon ur andra hushåll ens.
Jag tycker ingalunda att det är rätt lösning, men det handlar om mer än att regeringen inte litar på att de som de fakto visar symptom kommer att välja att stanna hemma från jobbet.
När jag skrev om tillit så menar jag att i Sverige så har regeringen inte stängt ned dessa saker som du nämner, pga de litar på att de sjuka verkligen stannar hemma. Medan i UK så stängde man dem utifall någon sjuk får för sig att gå till något av dem?
Kanske väldigt förenklat men det känns som att det i grund och botten handlar om det. Jag kan ju dock ha fel uppfattning såklart :p
 
Till viss del lever ju även inhoppare/tim-vikarier i Sverige i samma verklighet - och de jobbar ofta inom vård och service.
Kan de inte sjukanmäla sig? Jag erkänner att jag har dålig koll på hur det fungerar, får de inte betalt då eftersom arbetsgivaren då bara söker efter en annan person?

Edit: Nu när jag tänker på det så låter det självklart att de gör så. Men bedrövligt. Svårt att komma på en lösning dock. Ska man kanske anteckna vem man ringer till först och sjukanmäler de sig så måste man ändå betala dem för den tidsperiod man hade tänkt ha dem? Skulle det fungera?
 
Kan de inte sjukanmäla sig? Jag erkänner att jag har dålig koll på hur det fungerar, får de inte betalt då eftersom arbetsgivaren då bara söker efter en annan person?

Edit: Nu när jag tänker på det så låter det självklart att de gör så. Men bedrövligt. Svårt att komma på en lösning dock. Ska man kanske anteckna vem man ringer till först och sjukanmäler de sig så måste man ändå betala dem för den tidsperiod man hade tänkt ha dem? Skulle det fungera?
De är ju inte fast anställda utan inhoppare på timmar, inget jobb = ingen lön.
 
De är ju inte fast anställda utan inhoppare på timmar, inget jobb = ingen lön.
Ja jag förstod det. Därför föreslog jag det där systemet i andra halvan av inlägget. Dvs arbetsgivaren måste först bestämma för en person och sedan ringa denna person.
Dock så kan det ju innebära att man ringer flera personer innan man får tag i någon som kan arbeta om man har otur...
Hm. FK borde nästan gå in där tänker jag, om man kan visa att man vanligen jobbar så här mycket i genomsnitt men nu är sjuk och behöver ersättning för samma antal timmar. 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
340
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 984
Senast: bollen__
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp