Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menade mer hur många som dött oavsett orsak 2020 jämfört med tidigare år. Då kommer man ju få ett hum även om det inte blir exakt såklart.

Men ja absolut har du rätt. Och om då inte ens Sverige, Norge och Finland lyckas rapportera lika. Då lär det ju inte vara så lika mellan Sverige, Sudan och Uzbekistan liksom...
Det gäller att landet har förmågan att rapportera detta korrekt. I Sverige så har vi nästan 100% säkerhet men det har definitivt inte alla länder. Och det kvarstår även problemet om man vill rapportera det.
 
Suck.

Vi vet alltså egentligen inte alls hur många som dött av just Covid-19 i Sverige ens. Och kommer inte heller att veta.

Det enda vi kommer att veta så småningom, är hur stor överdödligheten i just Sverige har varit 2020...
De flesta länder har sämre koll på vem som dött när och av vad än vad vi har i Sverige. Det kommer dock aldrig att fungera att få fram en korrekt och exakt siffra. Det blir också en ganska filosofisk fråga om vem som dött MED Covid-19 och vem som dött AV Covid-19. Det finns säkerligen pat som burit på viruset med mycket diskret påverkan trots annan svår somatisk sjukdom och som avlidit (dvs av grundsjukdom). Det kommer säkerligen finnas pat med svår Covid-19 som fått stroke och kommer att dö i ett senare skede pga stroke komplikationer och därför väl utanför de 30 dagarna som används i nuläget. Pat med demenssjukdom verkar kunna bli mer förvirrade pga Covid-19, vilket leder till ökad fallrisk. När pat sedan för i sviterna av fallet vad var dödsorsaken? Demens, Covid-19, Fallet eller de efterföljande komplikationerna i vårdförloppet (multiorgansvikt exempelvis)?

I ett lugnare skede så kommer det inte vara några större problem att köra alla som testat positivt genom dödsorsaksregistret, patientregistret och eventuellt palliativa registret och kunna splitta upp avlidna i subgrupper baserat på samsjuklighet och loggad dödsorsak. Vidare tror jag att det vore möjligt att gå bakvägen via dödsorsaksregistret för avlidna inom äldreomsorgen och se om det fanns Covid-19 på den enheten i närtid (osäker på om den tekniska möjligheten finns men Socialstyrelsen har ganska stora möjligheter att samköra register).
 
Nej det är inte alls superenkelt att jämför olika länders strategier i nuläget mer än det ytliga, resultatet av strategierna kommer ta mycket längre tid. Om du inte visste det så rapporteras det extremt olika - Sverige rapporterar alla som dör och har Corona som döda av Covid-19 även om de dog av något annat, medan tex Norge och Finland inte rapporterar någon som död i Covid-19 om där finns en underliggande sjukdom.

Det som man kommer kunna göra en relevant jämförelse med är överdödligheten i de olika länderna och jag tror att där kommer man landa ganska lika.
Var kan man läsa om det? Enligt Finlands institut för hälsa och välfärd räknas det såhär:
Screenshot_20200605-165619_Chrome.jpg

Alltså dödsfall RELATERADE till corona. Jag får inte ihop det.
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...ruset-covid-19/lagesoversikt-om-coronaviruset
 
Var kan man läsa om det? Enligt Finlands institut för hälsa och välfärd räknas det såhär:
Visa bifogad fil 52052
Alltså dödsfall RELATERADE till corona. Jag får inte ihop det.
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...ruset-covid-19/lagesoversikt-om-coronaviruset
Det säger egentligen inte något om hur de räknar. Dvs vilka patienter som räknas som om de dött av Covid eller av något annat när det finns flera diagnoser. Helt klart har man haft färre döda dock.
 
Det säger egentligen inte något om hur de räknar. Dvs vilka patienter som räknas som om de dött av Covid eller av något annat när det finns flera diagnoser. Helt klart har man haft färre döda dock.
Ja men självklart har man. Jag vänder mig emot att det skrivs att Finland bara sätter in i övrigt friska som dött av covid. Men det är ju helt klart inte alls sant. Läste du min andra länk med bild? Om fler än 90% av de som enligt statistiken dött av covid hsr haft underliggande sjukdomar så är det ju tvärtemot vad @cirkus skriver.
 
Sen tillkommer ju även dom personer som dött pga coronan men inte av den, tex tagit sitt liv pga den psykiska belastningen, fått operationer inställda, inte sökt vård i tid pga rädsla.

Samtidigt så har man sett en rejäl nedgång av trafikoffer och arbetsplatsolyckor (iaf här i österrike).
 
Ja men självklart har man. Jag vänder mig emot att det skrivs att Finland bara sätter in i övrigt friska som dött av covid. Men det är ju helt klart inte alls sant. Läste du min andra länk med bild? Om fler än 90% av de som enligt statistiken dött av covid hsr haft underliggande sjukdomar så är det ju tvärtemot vad @cirkus skriver.
Jag vet inte, det framgår inte exakt hur man gör bedömningen, du kan ha rätt men så kan även Cirkus. Det står inte vad man har för policy när man avgör om personen dör v Corona eller något annat. Är Corona den diagnosen man använder primärt, eller är det diagnosen man väljer om det inte finns någon annan förklaring. Det framgår inte.
 
Ja men självklart har man. Jag vänder mig emot att det skrivs att Finland bara sätter in i övrigt friska som dött av covid. Men det är ju helt klart inte alls sant. Läste du min andra länk med bild? Om fler än 90% av de som enligt statistiken dött av covid hsr haft underliggande sjukdomar så är det ju tvärtemot vad @cirkus skriver.
Jag länkade till det i förra tråden tror jag, där stod det tydligt hur de räknade och det var på det sätt @cirkus skrev. De kan ju ändrat det tills nu dock.
https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-5.1490251/post-19250039
 
Men där stod ju inget alls om den saken?
”Den årliga statistiken över dödsorsaker framställs enligt statistikens underliggande dödsorsak. Övriga dödsorsaker används främst i separata undersökningar.”

Covid finns/fanns inte upptaget som dödsorsak i det finska registret. Du får gå in och kolla själv om du vill. Men som sagt de kan ju ändrat det nu, när jag skrev inlägget var det glasklart.

Edit: den stora skillnaden är alltså underliggande dödsorsak, mot Sveriges terminala dödsorsak.
 
Senast ändrad:
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?
Varför uttalar du dig ens om hur det är i sverige när du uppenbarligen inte har koll?
 
Enligt min italienska granne vägrar Italien ens att göra ngn statestik pa överdödligheten, det är hemliga dokument. Om det stämmer vet jag dock inte säkert, min granne läser ibland "fakta" fran inte helt seriösa sidor.
Detta är genuint fel.
Italien är med i Euromomo-projektet, där man vecka efter vecka redovisar just överdödlighet.
 
Suck.

Vi vet alltså egentligen inte alls hur många som dött av just Covid-19 i Sverige ens. Och kommer inte heller att veta.

Det enda vi kommer att veta så småningom, är hur stor överdödligheten i just Sverige har varit 2020...
Vilket råkar vara den vedertagna världsstandarden på hur dödligheten mäts på influensor, epidemier och pandemier, så att man kan jämföra dem sinsemellan över historien och över områden.
Så en suck behövs inte i det här fallet.
 
Jag skulle säga att det är helt omöjligt att jämföra olika länder och vilka som har gjort rätt/fel. Alla länder ser olika ut och har olika förutsättningar. Jag bor i Österrike, har en granne från Italien och en granne frān Tyskland och ju mer vi pratar med varandra om olika länder s Strategie ju mer blir jag övertygad om att det aldrig kommer kunna jämföras.
Det enda som går är att sen i efterhand utreda i varje land vad som gjordes och man göras bättre/annorlunda i framtiden.
Det är ju till och med så att det som är fel i Stockholm kan vara rätt i Västerbotten. Och tvärt om.
Och det som är fel i Umeå är rätt utanför Storuman.
 
Jag deltog precis i en undersökning från University of Maryland via Facebook. Fick svara på frågor om symptom senaste dygnet, munskydd, handtvätt, sociala kontakter och oro.
Valde att svara att jag bor tillsammans med två personer eftersom jag bor hos mina föräldrar minst en natt per vecka.
 
Fast det verkar finnas viss diskrepans... Nu kan jag tyvärr bara läsa ingressen av denna artikel, men den visar ju på att det ändå verkar vara problematiskt: https://www.dn.se/nyheter/sverige/h...dstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/

Vet inte om jag får kopiera artikeln. Men det beskrivs iaf att det skiljer mycket länder i mellan i skillnaden mellan överdödlighet och rapporterade covidavlidna.

I Sverige är ca 80 % av totala överdödligheten rapporterade covidfall. I Spanien är siffran 63 %, i Italien 59 % och New York ca 58 %.
 
Folk är galna. Bara för att antalet dödsfall har gått ner och man kan resa inom Sverige så verkar majoriteten tro att det är över. Bara att titta på Gotlandsfärjan 2 meters avstånd, hur många kommer att följa det eller ens kunna följa det. Men jag antar att ska man se positivt kommer det här kanske betyda att ekonomin för många företag inom hotell och restaurangbranschen får tillbaka en del av sitt kundunderlag innan de går i konkurs. Särskilt nu när svenskar inte är välkomna i Europa.

Jag förstår ärligt inte hur folk tänker, såg i någon undersökning att bara 13% eller något var oroliga över jobbet, alltså vi är på väg in i en riktig lågkonjunktur även om den förhoppningsvis inte är så allvarlig som det varnades för. Resten av världen är i liknande eller värre skick ekonomiskt, USA vår konsumtionsmotor som fått allt att rulla ändå är i kris, och pga deras system så tror jag de kommer ha fortsatta problem med corona och det som bubblade under ytan men nu har #blm kokat över och en del städer står inför svåra beslut.

Jag vet att jag låter som en kraxande korp/Kassandra men jag är ändå förvånad att många är så dumdristiga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp