Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iaf Region Stockholm rapporterar kommunvis (och stadsdelsvis för Stockholms stad). I stora drag stämmer det föga förvånande ganska väl att tätbefolkade och socioekonomiskt sämre ställda områden är hårdare drabbade. Faktorer som trångboddhet och arbeten där man inte kan jobba hemifrån, och fler som har kollektivtrafik som enda alternativ lär ju påverka utöver att det är tätbefolkat.

Sett till antalet befkräftade fall är ju Örebro län ”värst” och Jämtland, Uppsala och Sörmland rätt jämna med Stockholm. Jämtland är ju lite intressant. Är de mycket hårdare drabbade än sina grannregioner i norr eller bara mycket mer frekventa med testandet?
Det är väl bra att Stockholm redovisar på det sättet. Jag har inte hittat något liknande i mitt län (som INTE är Sörmland).
 
I Norrland vet jag att man medvetet undvikit att presentera detaljerad information om bostadsplatser för fall då det kränker den personliga integriteten. Kan vara liknande värderingar som ligger bakom att det inte går att drilla ned till Covid-19-fall på Enbärsvägen 11-14 i Katrineholm.
Fast just nu går det inte att se på annat än kommunnivå.

Är det liksom i Katrineholms "stad", eller i Valla eller Bie som det varit många fall?

Är det i Vingåker "stad" som det varit många fall , eller hur var det nu med byn Högsjö?

Men att gå ner på gatunivå, är förstås för djupt.
 
Det är väl bra att Stockholm redovisar på det sättet. Jag har inte hittat något liknande i mitt län (som INTE är Sörmland).

Jag tolkade dig som att du var ute efter fakta om hur fördelningen stad/by/land osv såg ut generellt och inte för ditt specifika län. Det var därför jag kom med ett exempel :)
 
Fast just nu går det inte att se på annat än kommunnivå.

Är det liksom i Katrineholms "stad", eller i Valla eller Bie som det varit många fall?

Är det i Vingåker "stad" som det varit många fall , eller hur var det nu med byn Högsjö?

Men att gå ner på gatunivå, är förstås för djupt.
Med tanke på att regionen länge nekade att ge kommunsiffror för att de inte kunde garantera patientsekretessen, så lär du ha infekterat minst halva befolkningen innan du kan börja diskutera på den detaljnivån.
I de där Blekingesiffrorna står det 5 på vissa kommuner. Givetvis kan du inte separera ner det mer då.
 
DN skriver nu att de "erfar" att reserestriktionerna inom Sverige ska hävas. Presskonferens i em 15:20.
Så blev det ju också. För de som är symtomfria.


Föe mig känns det dock helkonstigt. Vi är fortfarande på uppgång här. Kom inte hit!
aaf61ad3-2f0a-4e33-a4cf-743f09dab9a7_400.jpg
 
Så blev det ju också. För de som är symtomfria.


Föe mig känns det dock helkonstigt. Vi är fortfarande på uppgång här. Kom inte hit!
aaf61ad3-2f0a-4e33-a4cf-743f09dab9a7_400.jpg

Det var det jag också blev lite konfunderad över. Samtidigt som de säger att man fortfarande ska vara väldigt försiktig och inte tro att detta "är över" så släpper man resandet fritt?

Jag vet att det troligen är som med andra virus att det mer eller mindre försvinner över sommaren men tänker samtidigt att det är svårt med de motsägande synvinklarna.

Någon som vet hur de tänker? Jag missade de senaste två dagarnas presskonferens och har inte hunnit uppdatera mig.
 
Det var det jag också blev lite konfunderad över. Samtidigt som de säger att man fortfarande ska vara väldigt försiktig och inte tro att detta "är över" så släpper man resandet fritt?

Jag vet att det troligen är som med andra virus att det mer eller mindre försvinner över sommaren men tänker samtidigt att det är svårt med de motsägande synvinklarna.

Någon som vet hur de tänker? Jag missade de senaste två dagarnas presskonferens och har inte hunnit uppdatera mig.

Man släpper inte resandet fritt. Resandet ska ske under strikta former med stort personligt ansvar, men kan nu företas inom hela landet . Alla andra rekommendationer ligger kvar, endast restidslängdens begränsning upphör. Jag tycker inte att förändringen av rekommendationerna är särskilt stor, risken är att överdrifter kring den mediala rapporteringen om det gör att effekten blir det dock.
 
Så blev det ju också. För de som är symtomfria.


Föe mig känns det dock helkonstigt. Vi är fortfarande på uppgång här. Kom inte hit!
aaf61ad3-2f0a-4e33-a4cf-743f09dab9a7_400.jpg

Det här med att statistik kan förvilla är onekligen sant! När jag först såg bilden trodde jag att det var kanten på hustaket som var grafen och tänkte "oj vad det går spikrakt uppåt"!

Bara vad jag tror så var det nog svårt att fatta ett annat beslut så länge gränserna är öppna. Det hade nog varit omöjligt att hålla svenskarna hemma från sommarstugorna samtidigt som landet fylls av utländska turister.

Det skulle väl komma mer detaljerade riktlinjer för tex campingar? Vi får hoppas att dessa är tillräckligt skarpa och det finns kontroll på att de efterlevs. Och att folk inte tolkar detta som något fritt fram...
 
Det här med att statistik kan förvilla är onekligen sant! När jag först såg bilden trodde jag att det var kanten på hustaket som var grafen och tänkte "oj vad det går spikrakt uppåt"!

Bara vad jag tror så var det nog svårt att fatta ett annat beslut så länge gränserna är öppna. Det hade nog varit omöjligt att hålla svenskarna hemma från sommarstugorna samtidigt som landet fylls av utländska turister.

Det skulle väl komma mer detaljerade riktlinjer för tex campingar? Vi får hoppas att dessa är tillräckligt skarpa och det finns kontroll på att de efterlevs. Och att folk inte tolkar detta som något fritt fram...

Det är därför jag tycker det är olyckligt med rubriksättningar som i den här nyheten
https://www.bukefalos.se/threads/fritt-fram-foer-resor-inom-sverige.1491983/

FHM valde ett helt annat signalvärde i sin rubrik i pressmeddelandet. Trots att innehållet är ”samma”.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...s-for-dampad-smittspridning-vid-okat-resande/
 
Man släpper inte resandet fritt. Resandet ska ske under strikta former med stort personligt ansvar, men kan nu företas inom hela landet . Alla andra rekommendationer ligger kvar, endast restidslängdens begränsning upphör. Jag tycker inte att förändringen av rekommendationerna är särskilt stor, risken är att överdrifter kring den mediala rapporteringen om det gör att effekten blir det dock.

Ja precis. Vi är väldigt glada över att kunna åka till vår sommarstuga som ligger ca 3 timmar bort. Men när vi väl är där kommer vi självklart vara om möjligt vara ännu mer försiktiga än hemma. Vara vid vår stuga och träffa så lite folk som möjligt.
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?

Fast det finns inga mer verktyg i lådan som skulle kunna förhindra människor att vistas utomhus.

Jag har inte sett folksamlingar i verkligheten sedan i april när rekommendationerna började gälla. På restauranger och pubar hålls avstånd. I affärer hålls avstånd. På gatan hålls avstånd. På arbetsplatser jobbar många hemifrån och i övrigt hålls det avstånd. Mindre sjukfrånvaro än någonsin.

Folk dör inte som flugor i något land, även om det denna vår i många länder varit en rejäl överdödlighet.

Och för femtielfte gången, rekommendationer i svenskt juridiskt myndighetssspråk är inte ”uppmaningar”
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?

Och du vet hur det faktiskt är i Sverige nu? Om jag inte minns helt fel är du på andra sidan jordklotet. Man ska inte tro på allt som media säger.
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?

Tycker du verkligen att det är så superenkelt att jämföra olika länders strategier och resultat? Jag tycker det är svårt att jämföra bara olika regioner i Sverige. Eftersom olika regioner har olika strategier gäller t.ex. testning så måste man ha ganska mycket detaljkunskap och bakgrundsinfo för att kunna göra en korrekt bedömning och jämförelse. Det har inte jag om alla Sveriges regioner och verkligen inte om alla världens länder.

Men det är ju fortfarande ingen som vet vilken som är den bästa strategin? Vad kommer hända i länder som nu öppnar upp osv. Jag säger inte att Sveriges strategi var bäst, utan att ingen ännu vet vilken strategi som var bäst. Ingen vet ju resultatet.

Folk dör inte som flugor i Sverige. Och väldigt olyckligt att folk på andra sidan jordklotet sprider den bilden.
 
Senast ändrad:
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?

Hur ser du på de länder som haft lockdown länge och drabbats stenhårt? Eller de länder som haft lite mildare restriktioner och klarat sig utmärkt?

Du har helt fel i att det finns superenkel information en googling bort. Än så länge finns den ingenstans, och superenkel kommer den aldrig att bli.
 
Man släpper inte resandet fritt. Resandet ska ske under strikta former med stort personligt ansvar, men kan nu företas inom hela landet . Alla andra rekommendationer ligger kvar, endast restidslängdens begränsning upphör. Jag tycker inte att förändringen av rekommendationerna är särskilt stor, risken är att överdrifter kring den mediala rapporteringen om det gör att effekten blir det dock.

Ok, med tanke på att gotlands bokningsystem helt krashade efter "släppet" så tolkade nog de allra flesta det som att det är fritt att semestra hur som helst i Sverige. Det var det jag hann se igår på nyheterna på kvällen.

Det första jag tänkte var.....jaha, då tänker JAG minsann inte ska åka någonstans iallfall med tanke på reshysterin som uppkommit.
 
Hur ser du på de länder som haft lockdown länge och drabbats stenhårt? Eller de länder som haft lite mildare restriktioner och klarat sig utmärkt?

Du har helt fel i att det finns superenkel information en googling bort. Än så länge finns den ingenstans, och superenkel kommer den aldrig att bli.

Lägg då också in parametern hur väl kan man lita på respektive lands rapporter. Och parametern att alla länder rapporterar olika. Exempevis: en svårt cancersjuk person som beräknas ha en vecka kvar att leva får Covid och dör tre dagar senare. Vissa länder kommer då rapportera Covid som dödsorsak och andra cancer.
 
Ok, med tanke på att gotlands bokningsystem helt krashade efter "släppet" så tolkade nog de allra flesta det som att det är fritt att semestra hur som helst i Sverige. Det var det jag hann se igår på nyheterna på kvällen.

Det första jag tänkte var.....jaha, då tänker JAG minsann inte ska åka någonstans iallfall med tanke på reshysterin som uppkommit.

Tror du verkligen att det är en hysteri? Jag tänker att även om bara en tiondel av alla som vanligtvis under årets första halva bokat en gotlandsresa och väntat gör det under samma dag, så blir belastningen på bokningssystemet enorm.

Men absolut finns det en stor risk att folk tolkar det som fritt fram! Och att folks "behov" av att åka bort på semester känns större om man haft en vår hemma. Det kommer krävas massor för att uppehålla rekommendationerna i sommar känns det som.
 
Det var det jag också blev lite konfunderad över. Samtidigt som de säger att man fortfarande ska vara väldigt försiktig och inte tro att detta "är över" så släpper man resandet fritt?

Jag vet att det troligen är som med andra virus att det mer eller mindre försvinner över sommaren men tänker samtidigt att det är svårt med de motsägande synvinklarna.

Någon som vet hur de tänker? Jag missade de senaste två dagarnas presskonferens och har inte hunnit uppdatera mig.
Det handlar väl framför allt om sjukvårdskapaciteten i olika regioner. När man förberedde med fältsjukhus och extra IVA-platser och så, räknade man ju med vilken kapacitet som skulle krävas för den egna regionen. Då ville man inte ha en massa ”turister” som belastade sjukvården i en annan region än sin egen.

Nu ser det väl ut att vara under kontroll på de flesta håll, men man rekommenderas fortfarande att se till att kunna ta sig hem på ett säkert sätt om man blir sjuk av samma anledning.

Att man får resa gör ju dock inte att restriktionerna upphör. De är samma som tidigare, enda skillnaden är att du får efterleva dem på annat håll i landet än ditt hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp