Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?

Nej det är inte alls superenkelt att jämför olika länders strategier i nuläget mer än det ytliga, resultatet av strategierna kommer ta mycket längre tid. Om du inte visste det så rapporteras det extremt olika - Sverige rapporterar alla som dör och har Corona som döda av Covid-19 även om de dog av något annat, medan tex Norge och Finland inte rapporterar någon som död i Covid-19 om där finns en underliggande sjukdom.

Det som man kommer kunna göra en relevant jämförelse med är överdödligheten i de olika länderna och jag tror att där kommer man landa ganska lika.
 
Tror du verkligen att det är en hysteri?

Hysteri som att alla kastar sig på telefonen och orsakar krash, ja. Jag tror ju inte att det bara är de som äger stuga på Gotland, om jag säger så.
De flesta kommer nog trängas på båten och även trängas i Visby. I de andra stora turiststäderna tror jag det blir samma sak.

Men, som hysteri som i masshysteri, nej.
 
Ok, med tanke på att gotlands bokningsystem helt krashade efter "släppet" så tolkade nog de allra flesta det som att det är fritt att semestra hur som helst i Sverige. Det var det jag hann se igår på nyheterna på kvällen.

Det första jag tänkte var.....jaha, då tänker JAG minsann inte ska åka någonstans iallfall med tanke på reshysterin som uppkommit.
Hur kom du till du till den slutsatsen?

Vet du att flertalet som försöker boka inte tänker hålla på social distansering, tänker åka när det är sjuka, inte tvätta händerna mm? Det är bara fritt fram och semestra om man kan hålla på rekommendationerna som gällt hela tiden.
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.

De stora folksamlingarna samt restauranger, pubar som valt att hålla öppet.
Folk har uppmanats att stanna hemma men uppenbarligen gör inte folk det eftersom smittan sprids. Fortfarande.

Allt är uppmaningar men folk gör ju som dom vill ändå, eller hur?
Skulle du ta det seriöst och jag beskriver hur det fungerar i Australien efter att ha läst skandalrubriker i internationell media? Jag har inte sett en enda stor folksamling i Sverige den senaste tiden. Tyvärr är det väl trångt på en del uteserveringar även om de flesta sköter sig, och vill jag vinkla det (eller bilden) så väljer jag rätt objektiv och vinkel så sitter folk i knäet på varandra även om de är 10 meter i från varandra.

Nej folk gör inte som de vill, eller rättare sagt det gör folk nog och de flesta vill följa riktlinjerna.
 
Nej det är inte alls superenkelt att jämför olika länders strategier i nuläget mer än det ytliga, resultatet av strategierna kommer ta mycket längre tid. Om du inte visste det så rapporteras det extremt olika - Sverige rapporterar alla som dör och har Corona som döda av Covid-19 även om de dog av något annat, medan tex Norge och Finland inte rapporterar någon som död i Covid-19 om där finns en underliggande sjukdom.

Det som man kommer kunna göra en relevant jämförelse med är överdödligheten i de olika länderna och jag tror att där kommer man landa ganska lika.

Vet du vad de räknar som underliggande sjukdom? Tänker att det måste ju vara väldigt få 90+ som inte har någon som helst underliggande sjukdom som kan vara riskfaktor?
 
Hur kom du till du till den slutsatsen?

Vet du att flertalet som försöker boka inte tänker hålla på social distansering, tänker åka när det är sjuka, inte tvätta händerna mm? Det är bara fritt fram och semestra om man kan hålla på rekommendationerna som gällt hela tiden.

Det är ingen slutsats i dess egentliga mening. I sanning har jag inga svar alls och vet inte mycket om hur det kommer att bli.
Det är funderingar och vad jag kan killgissa och erfarenheter av hur folk runt mig börjar släppa på sina egna, förut så strikta regler.

Jag bor mellan två stora städer och jag märker stor skillnad på folktätheten och avstånd jämfört hur det var bara för en månad sedan.
 
Funderar lite på det där med dödstalen. Hur räknar man egentligen på tex äldreboende. Är och har alla som dött där testats eller går man på symptom när man skriver dödsorsak?
 
Funderar lite på det där med dödstalen. Hur räknar man egentligen på tex äldreboende. Är och har alla som dött där testats eller går man på symptom när man skriver dödsorsak?

Som jag förstår det är det fortfarande så att du måste blivit testad för att det ska skrivas som dödsorsak. Ibland verkar det som att folk testas efter de dött och att det är en av orsakerna till att vi har eftersläpning i statistiken. Nu verkar det som att man kommer testa mer på äldreboenden även bland de som inte har symptom och även att alla som tex varit på sjukhus och sedan åker återvänder till boendet ska testas osv.
 
Jag skulle säga att det är helt omöjligt att jämföra olika länder och vilka som har gjort rätt/fel. Alla länder ser olika ut och har olika förutsättningar. Jag bor i Österrike, har en granne från Italien och en granne frān Tyskland och ju mer vi pratar med varandra om olika länder s Strategie ju mer blir jag övertygad om att det aldrig kommer kunna jämföras.
Det enda som går är att sen i efterhand utreda i varje land vad som gjordes och man göras bättre/annorlunda i framtiden.
 
Jag skulle säga att det är helt omöjligt att jämföra olika länder och vilka som har gjort rätt/fel. Alla länder ser olika ut och har olika förutsättningar. Jag bor i Österrike, har en granne från Italien och en granne frān Tyskland och ju mer vi pratar med varandra om olika länder s Strategie ju mer blir jag övertygad om att det aldrig kommer kunna jämföras.
Det enda som går är att sen i efterhand utreda i varje land vad som gjordes och man göras bättre/annorlunda i framtiden.

Exakt. Och på samma sätt kommer man nog aldrig kunna jämföra dödstal på ett rättvisande sätt mer än överdödlighet i efterhand.
 
Exakt. Och på samma sätt kommer man nog aldrig kunna jämföra dödstal på ett rättvisande sätt mer än överdödlighet i efterhand.
Enligt min italienska granne vägrar Italien ens att göra ngn statestik pa överdödligheten, det är hemliga dokument. Om det stämmer vet jag dock inte säkert, min granne läser ibland "fakta" fran inte helt seriösa sidor.
 
Enligt min italienska granne vägrar Italien ens att göra ngn statestik pa överdödligheten, det är hemliga dokument. Om det stämmer vet jag dock inte säkert, min granne läser ibland "fakta" fran inte helt seriösa sidor.

Men förutsatt att deras rapporterade siffror stämmer borde väl "vem som helst" kunna beräkna
den i efterhand? Jämfört med tidigare år alltså.
 
Men förutsatt att deras rapporterade siffror stämmer borde väl "vem som helst" kunna beräkna
den i efterhand? Jämfört med tidigare år alltså.
Och när ena landet rapporterar päron och det andra äpplen, hur ska man då kunna jämföra? Alltså ett land rapportera alla döda som ha testats för Corona, ett annat alla döda som har testats eller kliniskt bedömts ha Corona och ett 3:e rapportera endast institutionsvårdade osv.

Sverige gör så gott de kan med att redovisa absolut alla, det gör säkert många andra länder också, men inte alla. Jag tvivlar starkt på att ett land som exempelvis Indien ens har förmågan. Det förvånar mig inte alls om vissa länder vill frisera siffrorna, just i Italien har många rapporterat om stora skillnader mellan rapporterade och verkliga dödstal. Vad som stämmer här vet jag givetvis inte.
 
Och när ena landet rapporterar päron och det andra äpplen, hur ska man då kunna jämföra? Alltså ett land rapportera alla döda som ha testats för Corona, ett annat alla döda som har testats eller kliniskt bedömts ha Corona och ett 3:e rapportera endast institutionsvårdade osv.

Sverige gör så gott de kan med att redovisa absolut alla, det gör säkert många andra länder också, men inte alla. Jag tvivlar starkt på att ett land som exempelvis Indien ens har förmågan. Det förvånar mig inte alls om vissa länder vill frisera siffrorna, just i Italien har många rapporterat om stora skillnader mellan rapporterade och verkliga dödstal. Vad som stämmer här vet jag givetvis inte.

Jag menade mer hur många som dött oavsett orsak 2020 jämfört med tidigare år. Då kommer man ju få ett hum även om det inte blir exakt såklart.

Men ja absolut har du rätt. Och om då inte ens Sverige, Norge och Finland lyckas rapportera lika. Då lär det ju inte vara så lika mellan Sverige, Sudan och Uzbekistan liksom...
 
Inte ens inom Sverige räknas antal döda på samma sätt.
FHM räknar alla med laboratoriebekräftad covid som avlider inom 30 dagar efter diagnos, oavsett dödsorsak. Socialstyrelsen räknar alla med covid som dödsorsak, oavsett om diagnosen är laboratoriebekräftad eller inte.
 
Inte ens inom Sverige räknas antal döda på samma sätt.
FHM räknar alla med laboratoriebekräftad covid som avlider inom 30 dagar efter diagnos, oavsett dödsorsak. Socialstyrelsen räknar alla med covid som dödsorsak, oavsett om diagnosen är laboratoriebekräftad eller inte.
Suck.

Vi vet alltså egentligen inte alls hur många som dött av just Covid-19 i Sverige ens. Och kommer inte heller att veta.

Det enda vi kommer att veta så småningom, är hur stor överdödligheten i just Sverige har varit 2020...
 
Vad jag menar med en googletryckning bort så är det just det. superenkelt att jämföra olika länders strategier nu med all denna forskning av proffs som uppdateras varje dag.
I sverige har vi en hel myndighet bestående av experter - utbildade och kunniga - som ägnar hela dagarna åt att analysera fakta och utifrån alla tillgängliga fakta, inkluderat hur andra länder gör, komma med rekommendationer om hur vi ska agera i Sverige.
Problemet är att det finns alldeles för många amatörepidemiologer som tycker att deras egna slutsatser stämmer bättre än Folkhälsomyndighetens.

Folk dör ju som flugor fortfarande i Sverige.
Knycker den här bilden som jag hittade på Facebook häromdagen.
1591361196775.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp