Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur menar du?
Jag tänkte på de verksamheternas egna förutsättningar. Vilket utgångsläge de hade dagen innan det fanns någon kris s.a.s. Typ skillnader mellan ländernas styrning, finansiering, personalhantering
Inte att det ställdes inför olika svåra krisbelastningar.

Det sista var ett tillägg för att förtydliga att jag höll med om vad @Breaktown sade, inte relaterat till krishanterings kapaciteten.
Vad jag menar är att det är lika stor skillnad mellan regionerna i Sverige som mellan de nordiska länderna. Jag har då svårt att se att förutsättningarna innan pandemin som är förklaringen om nu dessa inte skiljer sig på samma vis inom landet som mellan de nordiska länderna.
 
Från artikeln https://www.nytimes.com/2020/07/07/...8flS3L1WnrGQRuNf3qhBdF488PIlCKHuQR54awP5_3IxA

Är det någon mer än jag som tycker det är konstigt att ens jämföra de 3 första månaderna på året, med tanke på att lock down knappast påverkade 2 av dem, 19 dagar av den utpekade 90 dagars perioden påverkades medan vi har haft närmre 3,5 månader till av pandemin. Hela artikeln är starkt vinklad för att få det att se så illa ut som möjligt för Sverige verkar det som. Liksom att välja de 2 veckor där Sverige började en intensiv testning. Artikeln känns inte direkt seriös och ordentligt vinklad.
Den där artikeln har Emanuel Karlsten skrivit om ( https://emanuelkarlsten.se/darfor-ar-new-york-times-artikel-om-sverige-fel-i-nastan-allt/ ) och det har blivit stor uppståndelse kring detta internationellt på Twitter och NYT har fått ta emot hård kritik för att de ens låtit den publiceras. Författaren har motargumenterat på ett oerhört fult sätt på Twitter men har nu efter att ha blivit hårt ansatt delvis mjukat upp sina argument något.

Det som nog börjat uppenbara sig mer och mer är hur Sverige används internationellt (kanske ffa USA) som ett slagträ i den inhemska politiska debatten för att vinna poäng och att det egentligen inte alls har något med eller emot Sverige att göra.

Här är en lättsam reflektion av Karlsten kring synen av Sverige generellt, i dagens Göteborgs-Post. https://www.gp.se/nyheter/sverige-har-alltid-gått-sin-egen-väg-1.31121510
 
Vad jag menar är att det är lika stor skillnad mellan regionerna i Sverige som mellan de nordiska länderna. Jag har då svårt att se att förutsättningarna innan pandemin som är förklaringen om nu dessa inte skiljer sig på samma vis inom landet som mellan de nordiska länderna.
Inte "förklaringen".
En möjlig faktor -bland flera- som kan göra att det inte finns ett enkelt samband mellan "lockdownåtgärder" och dödstal.

(Om det nu är skillnad i t.ex. döda på SÄBO, trodde det fanns viss relevans i det även om det överdrivits? ska inte gå vidare i den diskussionen...)

Det var utifrån fokus på vad som kan skilja vid landjämförelsen av vad som gjorts för åtgärder och vad som anses "tillräckligt". Inte menat som någon vägning av hur stort utfall det kan ge, eller i motsättning till andra förklaringar av olika skillnader.
 
Inte "förklaringen".
En möjlig faktor -bland flera- som kan göra att det inte finns ett enkelt samband mellan "lockdownåtgärder" och dödstal.

(Om det nu är skillnad i t.ex. döda på SÄBO, trodde det fanns viss relevans i det även om det överdrivits? ska inte gå vidare i den diskussionen...)

Det var utifrån fokus på vad som kan skilja vid landjämförelsen av vad som gjorts för åtgärder och vad som anses "tillräckligt". Inte menat som någon vägning av hur stort utfall det kan ge, eller i motsättning till andra förklaringar av olika skillnader.
Och jag påtalar att det inte torde spela någon roll. Hade det varit något avgörande att Sverige hade ett generellt sämre utgångsläge så borde status vara ungefär den samma i hela landet och så är inte fallet. Jag tror det är andra grundorsak(er) som spelar en avgörande roll, exempelvis antalet initialt smittade och provtagningen i början av pandemin.
 
Det verkar som att folk gått över till att baka med bikarbonat?
Fullt i jästhyllan, tomt i bikarbonathyllan.
 
Om du klickar i (rutan måste vara i bockad) att visa per 100 000 invånare så får du mer ett jämförelsetal. Det bor fler människor i Sverige än övriga nordiska länder så även om vi procentuellt hade haft lika många smittade/döda som övriga länder hade våra absoluta tal varit högre, då använder man per 100000 eller per 1 miljon tex.

När det gäller bekräftade fall så ska dessa just vara bekräftade genom testning vad jag förstår, om de har något annat mätverktyg borde det stå på sidan.

Vad gäller dödstal har Sverige en betydligt mer inkluderande statistik än många andra länder, delvis därför vi har högre siffror och det är därför många tittar på överdödlighet istället. Av den överdödlighet vi har kan man härleda de allra flesta till covid-19.

Tycker det är lite missvisande att vi får att restauranger och dylikt inte stängt alls. Dels finns det restriktioner för restauranger och sen har restauranger som inte efterlever dessa fått stänga.
Den ibockade rutan gäller väl bara tabellen och inte grafen, grafen förändrades iallafall inte vad jag kunde se när jag bockade i den.
 
Och jag påtalar att det inte torde spela någon roll. Hade det varit något avgörande att Sverige hade ett generellt sämre utgångsläge så borde status vara ungefär den samma i hela landet och så är inte fallet. Jag tror det är andra grundorsak(er) som spelar en avgörande roll, exempelvis antalet initialt smittade och provtagningen i början av pandemin.
Fast det vet vi strängt taget inte utifrån den iakttagelsen eftersom de andra regionala skillnaderna är så mycket större.
Ja, de faktorerna tror jag också är större, jag har aldrig hävdat något annat. Tror du läser in någon viktning eller värdering mellan potentiellt påverkande faktorer som jag aldrig avsett?
 
Fast att inte alla yrkeskategorier inte kan jobba hemifrån är inte en delvis uppmaning till distansarbete. De har inte vårdat Covid-19-patienter hemifrån i Norge heller.
Jo men det är en lite friare tolkning av vad som är "nödvändiga yrken" (Om jag får låna det uttrycket) i Sverige tycker jag. Tex så innebär öppna butiker och frisörer att de som jobbar i dem finns på plats. Medan i de andra nordiska länderna, antar jag, innebar det bara arbetare i mataffärer?


Min personliga upplevelse: Jag arbetar som typ vaktmästare i ett kommunhus och till en början var det på tal om att vi skulle minska på antalet personer i vår lilla avdelning på plats, så att man turades om, sedan så blev det istället att det skulle finnas två personer på plats hela tiden och resten bara göra det som behövdes och sedan åka hem.
Men det rann ut i sanden det också, och det blev bara som vanligt 😅 Chefen brydde sig inte om att försöka få oss göra enligt den planeringen utan verkade mest tycka att det var bra att vi var på plats ändå. Där kändes det lite som mycket snack men lite verkstad.
 
Fast det vet vi strängt taget inte utifrån den iakttagelsen eftersom de andra regionala skillnaderna är så mycket större.
Ja, de faktorerna tror jag också är större, jag har aldrig hävdat något annat. Tror du läser in någon viktning eller värdering mellan potentiellt påverkande faktorer som jag aldrig avsett?
Nej jag gör inte det, jag tror inte på dessa faktorer, därför adresserar jag dessa. Hur mycket du än försöker få det till att jag läser in något annat så är det endast detta jag försöker framföra.
 
Fick provsvar: inga antikroppar.

Var ändå värt att ta ett test, skulle lika gärna kunnat vara positiv med tanke på att jag inte direkt kunnat isolera mig pga mitt jobb, bor i Stockholm samt hade varit ute och rest i Europa och träffat folk från andra europeiska länder och Asien på nära håll, 10-14 dagar innan jag fick feber och covid-symtom.
 
Jo men det är en lite friare tolkning av vad som är "nödvändiga yrken" (Om jag får låna det uttrycket) i Sverige tycker jag. Tex så innebär öppna butiker och frisörer att de som jobbar i dem finns på plats. Medan i de andra nordiska länderna, antar jag, innebar det bara arbetare i mataffärer?

Nej? Alla butiker och restauranger har ju inte varit stängda i Norge? Även om definitivt mer än i Sverige.

Men oavsett har det ju inget med uppmaning till distansarbete att göra? Tvingar man alla frisörer att stänga så uppmanar man dem ju inte till distansarbete?
 
Varit iväg och inte hunnit läsa ikapp hela tråden, men ang. hur nerstängning etc. skiljde sig mellan Norge och Sverige så blev det från den 12. mars införd tvingande karantän i 14 dagar för alla som varit utomlands (kommit hem) senare än 27. februari. Dvs tillbakaverkande restriktioner. Vad jag fått med mig så har det inte varit något sådant (karantänplikt alltså) i Sverige alls, eller hur?

Jag har hört att de som smittades i/från Norge i stort sett var unga och friska människor, och att det var anledningen att så få dog. Alltså att man lyckades undvika smittspridning in på åldershem. De flesta åldershem stängde för besökande i ett tidigt skede, vissa även innan 12. mars.


Ang distansarbete så sades det att alla som hade möjlighet att jobba hemifrån skulle göra så. Och på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum, handsprit och i vissa fall maskar, etc. Frisörer, hudvård, fysioterapeauter, pubbar (men inte restauranger), gym, alla fritidsaktiviteter/idrott, m.m. blev tvingad att stänga ner helt i minst en månad. Och innan det öppnades upp så fick alla göra egna konkreta smittoskyddsstrategier. T.ex. fick/får man inte hålla på med sin mobil inne hos frisören, då mobiler är "bakteriebombar".
 
Varit iväg och inte hunnit läsa ikapp hela tråden, men ang. hur nerstängning etc. skiljde sig mellan Norge och Sverige så blev det från den 12. mars införd tvingande karantän i 14 dagar för alla som varit utomlands (kommit hem) senare än 27. februari. Dvs tillbakaverkande restriktioner. Vad jag fått med mig så har det inte varit något sådant (karantänplikt alltså) i Sverige alls, eller hur?

Jag har hört att de som smittades i/från Norge i stort sett var unga och friska människor, och att det var anledningen att så få dog. Alltså att man lyckades undvika smittspridning in på åldershem. De flesta åldershem stängde för besökande i ett tidigt skede, vissa även innan 12. mars.


Ang distansarbete så sades det att alla som hade möjlighet att jobba hemifrån skulle göra så. Och på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum, handsprit och i vissa fall maskar, etc. Frisörer, hudvård, fysioterapeauter, pubbar (men inte restauranger), gym, alla fritidsaktiviteter/idrott, m.m. blev tvingad att stänga ner helt i minst en månad. Och innan det öppnades upp så fick alla göra egna konkreta smittoskyddsstrategier. T.ex. fick/får man inte hålla på med sin mobil inne hos frisören, då mobiler är "bakteriebombar".

Ungefär samma som för de flesta svenskar. Jag fick en hel del möten inställda i mars pga att mötesdeltagare satt i hemkarantän. Alla som har möjlighet ska jobba hemifrån från 1 april. Gäller fortfarande. I Sverige stängde vi inte vissa verksamheter, utan samma regler om fysisk distans gällde alla verksamheter. Vissa verksamheter blev därmed omöjliga (som idrott) och pausades därmed på obestämd tid. Samtliga med symtom hänvisades till att hålla sig utan kontakt med alla andra. På kontoren har varit en bråkdel av vanlig personalstyrka. Inge besök alls tas emot på de flesta företag där det är möjligt att ha en sådan regel. Inga affärsresor är tillåtna. Handsprit, handtvätt och distans har varit mantran.

Sådär ungefär som i de allra flesta länder sedan den här farsoten slog till.
 
Nej jag gör inte det, jag tror inte på dessa faktorer, därför adresserar jag dessa. Hur mycket du än försöker få det till att jag läser in något annat så är det endast detta jag försöker framföra.
Ok. Jag tyckte dina argument handlade om att andra faktorer hade ett bättre relativt förklaringsvärde. Inte om att själva faktorn i sig var fundamentalt felaktig som hypotes att kunna resonera kring. Men då är jag med på vad du avsåg.
 
Ok. Jag tyckte dina argument handlade om att andra faktorer hade ett bättre relativt förklaringsvärde. Inte om att själva faktorn i sig var fundamentalt felaktig som hypotes att kunna resonera kring. Men då är jag med på vad du avsåg.
Jag anser givetvis att andra faktorer har bättre förklaringsvärde än de jag inte alls tror på :).
 
Varit iväg och inte hunnit läsa ikapp hela tråden, men ang. hur nerstängning etc. skiljde sig mellan Norge och Sverige så blev det från den 12. mars införd tvingande karantän i 14 dagar för alla som varit utomlands (kommit hem) senare än 27. februari. Dvs tillbakaverkande restriktioner. Vad jag fått med mig så har det inte varit något sådant (karantänplikt alltså) i Sverige alls, eller hur?

Jag har hört att de som smittades i/från Norge i stort sett var unga och friska människor, och att det var anledningen att så få dog. Alltså att man lyckades undvika smittspridning in på åldershem. De flesta åldershem stängde för besökande i ett tidigt skede, vissa även innan 12. mars.


Ang distansarbete så sades det att alla som hade möjlighet att jobba hemifrån skulle göra så. Och på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum, handsprit och i vissa fall maskar, etc. Frisörer, hudvård, fysioterapeauter, pubbar (men inte restauranger), gym, alla fritidsaktiviteter/idrott, m.m. blev tvingad att stänga ner helt i minst en månad. Och innan det öppnades upp så fick alla göra egna konkreta smittoskyddsstrategier. T.ex. fick/får man inte hålla på med sin mobil inne hos frisören, då mobiler är "bakteriebombar".
Min fetning.
Det stämmer inte att det gällde alla. Sambon och alla hans kollegor har åkt fram och tillbaka till Norge (Norge-Sverige alltså) hela tiden utan någon form av karantän. Deras jobb räknas som samhällsviktigt.
 
Varit iväg och inte hunnit läsa ikapp hela tråden, men ang. hur nerstängning etc. skiljde sig mellan Norge och Sverige så blev det från den 12. mars införd tvingande karantän i 14 dagar för alla som varit utomlands (kommit hem) senare än 27. februari. Dvs tillbakaverkande restriktioner. Vad jag fått med mig så har det inte varit något sådant (karantänplikt alltså) i Sverige alls, eller hur?

Jag har hört att de som smittades i/från Norge i stort sett var unga och friska människor, och att det var anledningen att så få dog. Alltså att man lyckades undvika smittspridning in på åldershem. De flesta åldershem stängde för besökande i ett tidigt skede, vissa även innan 12. mars.


Ang distansarbete så sades det att alla som hade möjlighet att jobba hemifrån skulle göra så. Och på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum, handsprit och i vissa fall maskar, etc. Frisörer, hudvård, fysioterapeauter, pubbar (men inte restauranger), gym, alla fritidsaktiviteter/idrott, m.m. blev tvingad att stänga ner helt i minst en månad. Och innan det öppnades upp så fick alla göra egna konkreta smittoskyddsstrategier. T.ex. fick/får man inte hålla på med sin mobil inne hos frisören, då mobiler är "bakteriebombar".
I Sverige har mycket skett på frivillig basis men idén är den samma, verksamheterna har inte tvingats stänga ner men många gånger gjort det frivilligt och infört regler om avstånd, besöksförbud, avspritning, minskat antal deltagare i gruppass mm. Likheterna är större än skillnaderna, men ja Sverige har varit mer öppet men i de stora delar av landet (ytmässigt) har spridningen varit liten eller måttlig så där tycks rekommendationerna varit ungefär lika verksamma som de norska, det är mest i Stockholms och Göteborgsområdet som smittspridningen varit mer omfattande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp