Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum,
Det där måste vara omöjligt om man inte bygger om hela hus eller stänger ner verksamheter som samhället inte kan vara utan? Helt utan hänsyn till hur stort rummet är så verkar det orimligt. Vet t.ex. folk som jobbar i arkivlokaler på 200+ kvm och en del ställen har stora lunchrum som inte går att hålla arbetstidslagen om man skulle schemalägga så bara fem åt gången får äta. Men det skulle vara förbud för AG att driva verksamheten då, eller vad är det som blir effekten?
 
Det som är intressant är att när andra europeiska länder nu börjar släppa på restriktionerna och lock-down så går sjukdomsfallen upp, vilket var väntat medan Sverige tuffar på (naturligtvis tragiskt att vi inte får ner döds och antal smittade talen mer) och nu verkar fokusera mer på testning och smittspridning och försöka återgå till att börja beta av övrig vård som lågprioriterats. Dvs, Sverige har lyckats med vad de satsade på, att vården inte skulle överväldigas av covid.

Däremot är det enorma misslyckandet på äldreboenden och det är bra att det görs en ordentlig utredning om orsakerna till varför, särskilt om vi antar att det kommer en andra våg i höst så samma situation kan undvikas då.

USA är naturligtvis en saga för sig och vad som händer där är en sann tragedi.
 
Det som är intressant är att när andra europeiska länder nu börjar släppa på restriktionerna och lock-down så går sjukdomsfallen upp, vilket var väntat medan Sverige tuffar på (naturligtvis tragiskt att vi inte får ner döds och antal smittade talen mer) och nu verkar fokusera mer på testning och smittspridning och försöka återgå till att börja beta av övrig vård som lågprioriterats. Dvs, Sverige har lyckats med vad de satsade på, att vården inte skulle överväldigas av covid.

Däremot är det enorma misslyckandet på äldreboenden och det är bra att det görs en ordentlig utredning om orsakerna till varför, särskilt om vi antar att det kommer en andra våg i höst så samma situation kan undvikas då.

USA är naturligtvis en saga för sig och vad som händer där är en sann tragedi.
Orsaken är ju ganska enkel att hitta, även skillnaden mellan Norge och Sverige i det fallet. Arbetsförhållanden och andelen fast personal. Trots att kronkursen nu är nästan i nivå så är arbetsförhållandena mer lockande i Norge och i Sverige tror jag att inom äldreboenden och hemtjänst så är det större omsättning på personal.
 
Det som är intressant är att när andra europeiska länder nu börjar släppa på restriktionerna och lock-down så går sjukdomsfallen upp, vilket var väntat medan Sverige tuffar på (naturligtvis tragiskt att vi inte får ner döds och antal smittade talen mer) och nu verkar fokusera mer på testning och smittspridning och försöka återgå till att börja beta av övrig vård som lågprioriterats. Dvs, Sverige har lyckats med vad de satsade på, att vården inte skulle överväldigas av covid.

De flesta europeiska länder där sjukdomsfallen går upp igen så har det väl handlat om utbrott med ganska lokal koncentration, tex den där fabriken i Tyskland? Eller är det också länder som har en mer allmän uppåtgående trend igen?
 
De flesta europeiska länder där sjukdomsfallen går upp igen så har det väl handlat om utbrott med ganska lokal koncentration, tex den där fabriken i Tyskland? Eller är det också länder som har en mer allmän uppåtgående trend igen?

Det är lokala utbrott vilket gör att regionerna stängs ner igen som Katalonien. Jag önskar bara att man slutade prata om herd immunity vilket aldrig varit Sveriges strategi men vilket tydligen ingen lyssnar på. Det har alltid handlat om att platta till kurvan och där har Sverige lyckats, men till ett pris av betydligt högre dödlighet än det globala genomsnittet. Jag tycker att dödssiffrorna jmf med antalet intensivvårdade visar ganska tydligt var misslyckandet varit, dvs de äldre som ofta även i icke-covid tider inte bedöms vara kandidater för IVA/respirator.
 
Det där måste vara omöjligt om man inte bygger om hela hus eller stänger ner verksamheter som samhället inte kan vara utan? Helt utan hänsyn till hur stort rummet är så verkar det orimligt. Vet t.ex. folk som jobbar i arkivlokaler på 200+ kvm och en del ställen har stora lunchrum som inte går att hålla arbetstidslagen om man skulle schemalägga så bara fem åt gången får äta. Men det skulle vara förbud för AG att driva verksamheten då, eller vad är det som blir effekten?

Äta i gemensamt lunchrum har inte fått förekomma alls på någon arbetsplats jag känner till. Man har med sig egen mat och äter på sin plats eller utomhus.

Ang storleken på rummet vad gäller 5 pers så tror jag att det har varit en öppning för att använda ett visst mått av förnuft.... Men många verksamheter har permitterat folk eller ändrat på deras arbetstider.
 
Äta i gemensamt lunchrum har inte fått förekomma alls på någon arbetsplats jag känner till. Man har med sig egen mat och äter på sin plats eller utomhus.

Ang storleken på rummet vad gäller 5 pers så tror jag att det har varit en öppning för att använda ett visst mått av förnuft.... Men många verksamheter har permitterat folk eller ändrat på deras arbetstider.

Vi har sedan 1 april regler om max 1 eller 2 i varje kontorsrum beroende på storlek (normalt 2-4 arbetsplatser), max 5 i stort konferensrum (stol mellan varje använd) och samma vid lunchbordet. Eftersom vi kör med mer än halva styrkan i distansarbete funkar det bra. Inga besök. Inga resor. Daglig närvarouppföljning för att se till att reglerna kan hållas. Daglig koncernrapportering om status. Samtliga möten körs på distans. Inga symtom tillåtna vid närvaro. Handsprit överallt. Extra städning 3 gånger om dagen med rengöring av alla ytor man kan tänkas sätta fingrarna på.

Så det är allt annat än "som vanligt" och "laissez-faire" som nämndes ovan.
 
Äta i gemensamt lunchrum har inte fått förekomma alls på någon arbetsplats jag känner till. Man har med sig egen mat och äter på sin plats eller utomhus.

Ang storleken på rummet vad gäller 5 pers så tror jag att det har varit en öppning för att använda ett visst mått av förnuft.... Men många verksamheter har permitterat folk eller ändrat på deras arbetstider.
Men alla har inte en egen arbetsplats, och vissa arbetsmiljöer tillåter inte mat vid arbetsplatsen för att det kan skada det man arbetar med. Och utomhus skulle på vissa ställen betyda stå på trottoaren och trängas.

Menar du verkligen att det var de restriktioner som staten införde som ser ut så? (=skillnad Sverige/Norge) Inte att det är exempel på olika tillämpningar som olika AG har gjort i sin smittskyddsanpassning? (=individuella regler oavsett land)
 
Äta i gemensamt lunchrum har inte fått förekomma alls på någon arbetsplats jag känner till. Man har med sig egen mat och äter på sin plats eller utomhus.

Ang storleken på rummet vad gäller 5 pers så tror jag att det har varit en öppning för att använda ett visst mått av förnuft.... Men många verksamheter har permitterat folk eller ändrat på deras arbetstider.
Det spelar väl mindre roll om man äter i ett lunchrum, det är rimligen avstånden till kollegorna som spelar roll, inte vad man kallar rummet. Vårt är dessutom en del av samma rum som flertalet sitter i (öppna landskap utan dörrar). Som det är nu kan alla som är på kontoret förmodligen få ett bord var i lunchrummet om de skulle råka luncha samtidigt även om jag antar att de hellre delar bord.

Är det inte bättre med rekommendationer att hålla avstånd och sen använda sunt förnuft? Blir det för joxigt går folk ut och äter och det lär inte bli mindre smittrisk då.
 
Jag tror det enklaste för vår omvärld hade varit att vi bara kallat vår metod för "lockdown".
Du glömmer att det inte är vi som får namnge vår metod. Den har genom konsensus i omvärlden döpts till "flockimmunitet". :cautious:

Hur definieras egentligen en "lockdown" när det numera har funnits olika grader av hårda och mjuka, och olika stadier av lättade och återskärpta?
När övergår de lockdownade länderna till att bara ha ett antal vanliga restriktioner och smittskyddsåtgärder?
 
Ungefär samma som för de flesta svenskar. Jag fick en hel del möten inställda i mars pga att mötesdeltagare satt i hemkarantän. Alla som har möjlighet ska jobba hemifrån från 1 april. Gäller fortfarande. I Sverige stängde vi inte vissa verksamheter, utan samma regler om fysisk distans gällde alla verksamheter. Vissa verksamheter blev därmed omöjliga (som idrott) och pausades därmed på obestämd tid. Samtliga med symtom hänvisades till att hålla sig utan kontakt med alla andra. På kontoren har varit en bråkdel av vanlig personalstyrka. Inge besök alls tas emot på de flesta företag där det är möjligt att ha en sådan regel. Inga affärsresor är tillåtna. Handsprit, handtvätt och distans har varit mantran.

Sådär ungefär som i de allra flesta länder sedan den här farsoten slog till.
På mitt jobb är det omöjligt att jobba på linan med 2 m mellan montörerna men linan rullar på efter sina 6 veckors permentering och förra eller var det förrförra veckan som takten höjdes och ännu fler på varje station.
Skulle det krävs 2m mellan folk för att få dra igång en verksamhet så hade linan inte fått sättas igång.
Ska bli intressant när det dras igång igen efter semestern då det är en hel del som kommer resa och inga krav på hemisolering efter för att få komma tillbaka till jobbet.
 
Du glömmer att det inte är vi som får namnge vår metod. Den har genom konsensus i omvärlden döpts till "flockimmunitet". :cautious:

Hur definieras egentligen en "lockdown" när det numera har funnits olika grader av hårda och mjuka, och olika stadier av lättade och återskärpta?
När övergår de lockdownade länderna till att bara ha ett antal vanliga restriktioner och smittskyddsåtgärder?
Hade vi givit den namnet 'lockdown' redan från början, så hade vi varit som alla andra.
Men i och med vår metod inte hade ett namn, blev omvärlden tvungen att ge oss ett.

Och det kunde ju inte då bli 'lockdown' eftersom alla andras hette så.
 
På mitt jobb är det omöjligt att jobba på linan med 2 m mellan montörerna men linan rullar på efter sina 6 veckors permentering och förra eller var det förrförra veckan som takten höjdes och ännu fler på varje station.
Skulle det krävs 2m mellan folk för att få dra igång en verksamhet så hade linan inte fått sättas igång.
Ska bli intressant när det dras igång igen efter semestern då det är en hel del som kommer resa och inga krav på hemisolering efter för att få komma tillbaka till jobbet.

Likväl är även din arbetsgivare tvungen att följa rekommendationerna för verksamheter från 1 april. Lösningarna kan dock behöva vara annorlunda än beskrivna.

Alla verksamheter i Sverige
§ Alla verksamheter i Sverige såsom statliga myndigheter, företag, kommuner, kommunala verksamheter, regioner, föreningar och religiösa samfund ska utifrån rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare säkerställa att de vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19.
Allmänna råd
Åtgärder för att förhindra smittspridning kan t.ex. vara att verksamheten
1. sätter upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare,
2. markerar avstånd på golvet,
3. möblerar om eller på annat sätt skapar utrymme för att undvika trängsel,
4. håller digitala möten,
5. erbjuder möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjuder handsprit, samt
6. undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler.
 
De flesta europeiska länder där sjukdomsfallen går upp igen så har det väl handlat om utbrott med ganska lokal koncentration, tex den där fabriken i Tyskland? Eller är det också länder som har en mer allmän uppåtgående trend igen?

Så är det här i österrike iaf, stigade tal men de allra flesta i "cluster". Men oron är stor nu när sommarlovet har börjat och resandet ökat. De fall som inte varit i cluster här nästan alla varit hos hemresande från balkan. Vissa regioner har nu återinfört maskkrav.
Men även om fallen ökar så har inte antal allvarigt sjuka stigit i ngn större takt.

Senaste dagarna har jag upplevt att folk håller mer avstånd och stog och tänkte hur bra det var. Sen kom ett gäng ungdomar in och där var det ingen tanke på avstånd.
 
Läste precis en notis om en studie i England där man tittat på hur antikropparna förändras över tid, studien visade snabbt minskade antikroppar.
 
Äta i gemensamt lunchrum har inte fått förekomma alls på någon arbetsplats jag känner till. Man har med sig egen mat och äter på sin plats eller utomhus.

Ang storleken på rummet vad gäller 5 pers så tror jag att det har varit en öppning för att använda ett visst mått av förnuft.... Men många verksamheter har permitterat folk eller ändrat på deras arbetstider.

Jodå vet om kantiner som är öppna i Norge, men dom serverar inte den vanliga maten och tomma stolar mellan alla, osäker på faktiska avstånd. När man ätit upp finns personal som tvättar av platsen till nästa person.
 
Jodå vet om kantiner som är öppna i Norge, men dom serverar inte den vanliga maten och tomma stolar mellan alla, osäker på faktiska avstånd. När man ätit upp finns personal som tvättar av platsen till nästa person.

Okej, ja nu har ju de flesta restriktioner lättats ganska mycket sedan i början, de jag känner till stängde iaf direkt i mars.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp