Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ska onekligen bli intressant (ursäkta uttrycket) att jämföra överdödlighet i olika länder med hur de rapporterat så småningom.

Kom upp På DNs liverapportering att Ryssland rapporterat en överdödlighet på 18 375 personer enbart för maj. Att jämföra med totalt 11 000 rapporterade dödsfall i Corona under hela året. Nu lär ju Ryssland definitivt vara extremfall, men ändock.
 
Det ska onekligen bli intressant (ursäkta uttrycket) att jämföra överdödlighet i olika länder med hur de rapporterat så småningom.

Kom upp På DNs liverapportering att Ryssland rapporterat en överdödlighet på 18 375 personer enbart för maj. Att jämföra med totalt 11 000 rapporterade dödsfall i Corona under hela året. Nu lär ju Ryssland definitivt vara extremfall, men ändock.
Hur många personer dör normalt i maj varje år i Ryssland? Dvs hur måna % högre är dödligheten jämfört med normalt?
Överdödligheten innehåller ju även de som indirekt dör av Coronan eller åtgärderna mot den. T ex självmord, misshandel, andra sjukdomar som inte behandlas (märks kanske mer längre fram), trafikolyckor etc ... Så även om det är ett bättre mått så innehåller även det flera förklaringar.
Det är ett sedan länge välkänt faktum att olika register över dödsorsaker inte stämmer överens och att olika länder är olika bra på att rapportera ...
 
Hur många personer dör normalt i maj varje år i Ryssland? Dvs hur måna % högre är dödligheten jämfört med normalt?
Överdödligheten innehåller ju även de som indirekt dör av Coronan eller åtgärderna mot den. T ex självmord, misshandel, andra sjukdomar som inte behandlas (märks kanske mer längre fram), trafikolyckor etc ... Så även om det är ett bättre mått så innehåller även det flera förklaringar.
Det är ett sedan länge välkänt faktum att olika register över dödsorsaker inte stämmer överens och att olika länder är olika bra på att rapportera ...

Vet inte det framgick inte. När jag googlade hittade jag att det dött 32 % fler i St Petersburg jämfört med föregående år. Men vet inte hur representativt det är.

Absolut är det så! Jag menade mest att det det blir intressant att se hur välvilliga länders rapportering har stämt (så väl man nu kommer att se det).
 
Vet inte det framgick inte. När jag googlade hittade jag att det dött 32 % fler i St Petersburg jämfört med föregående år. Men vet inte hur representativt det är.

Absolut är det så! Jag menade mest att det det blir intressant att se hur välvilliga länders rapportering har stämt (så väl man nu kommer att se det).
Jag menade inte att säga emot ditt inlägg (hoppas du inte uppfattade det så), mer att spinna vidare i funderingar i liknande banor ...

Jämförelser över tid brukar man göra i jämförelse med femåårsperioder för att få något så när statistisk säkerhet. I Sverige dog ovanligt många i influensa våren 2018, 2019 dog färre än vanligt samma period (kanske bl a beroende på att så många dog 2018).
 
Yup norrmän har karantän vid hemkomst, 2v, som många företag menar du behöver ta ut som semester + att man inte har någon gällande försäkring. Hoppas på lite lättade reserestrikoner idag 🤞

Mja, 10 dagar är karantänen, och vissa f-bolag ersätter "inte Covid-relaterade" händelser vid utlandsresor även om man åker till länder som det inte rekommenderas att åka till (jag gjorde en extra reseförsäkring innan jag åkte till Sverige pga det).

Nu öppnades ju dock upp till nästan hela Europa, inkl Skåne där jag befinner mig, yay! :D Håller tummarna att det inte ändras innan jag ska tillbaka till Norge i Augusti...

564b974f-79ba-4494-91cd-0f0194c7231f
 
Mja, 10 dagar är karantänen, och vissa f-bolag ersätter "inte Covid-relaterade" händelser vid utlandsresor även om man åker till länder som det inte rekommenderas att åka till (jag gjorde en extra reseförsäkring innan jag åkte till Sverige pga det).

Nu öppnades ju dock upp till nästan hela Europa, inkl Skåne där jag befinner mig, yay! :D Håller tummarna att det inte ändras innan jag ska tillbaka till Norge i Augusti...

564b974f-79ba-4494-91cd-0f0194c7231f

Ja, just det, det var väl 14 dgr så ändrades det till 10 :) Jag har inte hört om någon extra försäkring på corona relaterat. Vet bara att ett försäkringsbolag som börjar på F täcker resa men inte corona relaterat "alla" andra täcker inget alls? Det hade inte funkat för oss att resa när det var rött pga jobb ändå, men nu ska vi också till Skåne ^^ hoppas också d håller i sig🤞
 
Mja, 10 dagar är karantänen, och vissa f-bolag ersätter "inte Covid-relaterade" händelser vid utlandsresor även om man åker till länder som det inte rekommenderas att åka till (jag gjorde en extra reseförsäkring innan jag åkte till Sverige pga det).

Nu öppnades ju dock upp till nästan hela Europa, inkl Skåne där jag befinner mig, yay! :D Håller tummarna att det inte ändras innan jag ska tillbaka till Norge i Augusti...

564b974f-79ba-4494-91cd-0f0194c7231f
Vad är det för speciellt med Luxemburg som gör att de "förtjänar" den röda färgen? Jag menar, det är ett litet land som sitter mitt i fastlandet bland andra tydligen godkända länder. Det är inte så stora avstånd i landet till Tyskland eller Frankrike gissar jag, och jag tror inte att det är så stor skillnad på sjukhusvården..? Sjukdomar håller ju sig inte pliktskyldigt inom landsgränser.
Det får mig att känna att det ligger lite politik bakom också, inte bara för folkhälsans bästa.
 
Jag blev lite nyfiken på hur läget ligger till idag i norden och hittade en svenskspråkig finsk sida där denna statistik fanns:
Screenshot_20200712-030036_Samsung Internet.jpg

Detta ovan är antalet bekräftade fall. Och jag fann Islands siffror riktigt intressanta.
Om jag inte tolkar saken fel så visar grafen konkret antalet personer som bekräftat smittade. Jag har för mig att Island genomförde en mycket kraftigare testning av sina invånare etc vilket förklarar den högre siffran, men det jag tycker är intressant är vad det kan betyda om de mörka siffrorna i de andra nordiska länderna. Dvs obekräftade fall som egentligen har varit smittade.
Island är ju dessutom en ö som haft det lättare att isolera sig. Så de andra nordiska länderna som isolerat sig borde ju rimligen ha högre siffror än en önation som isolerat sig på samma sätt?
Eller vad tror ni?

Källa: https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden
 
Angående tabellen ovan från samma sida som ovan, jag skulle vilja höra era tankar om siffrorna och skillnaderna.
Screenshot_20200712-030810_Samsung Internet.jpg

Vad tänker ni om skillnaderna? Beror det på att svenskar reste mera än de övriga nordiska länderna när det bröt ut?

Antalet döda antar jag kan bero på sämre äldreomsorg och att man räknar dödsorsaker annorlunda i olika länder etc.

Men jag blev lite undrande över de bekräftade fallen, är det så solklart resultat som i att antingen är man smittad eller inte? Eller räknar man bekräftade fall annorlunda mellan olika länder också? Typ att man inte testat sig men beskriver symptom som tyder på det och därmed förs in i statistiken som bekräftat fall? 🤔
 
Jag blev lite nyfiken på hur läget ligger till idag i norden och hittade en svenskspråkig finsk sida där denna statistik fanns:
Visa bifogad fil 54051
Detta ovan är antalet bekräftade fall. Och jag fann Islands siffror riktigt intressanta.
Om jag inte tolkar saken fel så visar grafen konkret antalet personer som bekräftat smittade. Jag har för mig att Island genomförde en mycket kraftigare testning av sina invånare etc vilket förklarar den högre siffran, men det jag tycker är intressant är vad det kan betyda om de mörka siffrorna i de andra nordiska länderna. Dvs obekräftade fall som egentligen har varit smittade.
Island är ju dessutom en ö som haft det lättare att isolera sig. Så de andra nordiska länderna som isolerat sig borde ju rimligen ha högre siffror än en önation som isolerat sig på samma sätt?
Eller vad tror ni?

Källa: https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden
edit: Jag såg just att det står per 100 000 invånare för grafen också, om någon ville förklara skillnaden det innebär så skulle jag uppskatta det!
 
Angående tabellen ovan från samma sida som ovan, jag skulle vilja höra era tankar om siffrorna och skillnaderna.
Visa bifogad fil 54052
Vad tänker ni om skillnaderna? Beror det på att svenskar reste mera än de övriga nordiska länderna när det bröt ut?

Antalet döda antar jag kan bero på sämre äldreomsorg och att man räknar dödsorsaker annorlunda i olika länder etc.

Men jag blev lite undrande över de bekräftade fallen, är det så solklart resultat som i att antingen är man smittad eller inte? Eller räknar man bekräftade fall annorlunda mellan olika länder också? Typ att man inte testat sig men beskriver symptom som tyder på det och därmed förs in i statistiken som bekräftat fall? 🤔

Min tolkning är att Sverige hade många smittade 13:e mars, vilket gav många döda de följande 24 dagarna. Då Sverige inte gjorde tillräckliga åtgärder har smittan fått fortsätta och Sverige har fortfarande relativt många dödsfall per dag jämfört med de andra nordiska länderna. Om ett land gör tillräckligt börjar det synas i statistiken efter ca en månad, efter två är det uppenbara skillnader. (Med tillräckligt menar jag begränsa död och sjukdom, vilket också ger mindre effekt på ekonomin https://www.nytimes.com/2020/07/07/...8flS3L1WnrGQRuNf3qhBdF488PIlCKHuQR54awP5_3IxA)

(Den tabellen över åtgärder är inte uppdaterad, många fler av åtgärderna är upphävda)

Här är en bra karta över Europa:
COVID-19-subnational-eu-eea-14-day-notification-rate-2020-07-08.png
 
edit: Jag såg just att det står per 100 000 invånare för grafen också, om någon ville förklara skillnaden det innebär så skulle jag uppskatta det!
Om du klickar i (rutan måste vara i bockad) att visa per 100 000 invånare så får du mer ett jämförelsetal. Det bor fler människor i Sverige än övriga nordiska länder så även om vi procentuellt hade haft lika många smittade/döda som övriga länder hade våra absoluta tal varit högre, då använder man per 100000 eller per 1 miljon tex.

När det gäller bekräftade fall så ska dessa just vara bekräftade genom testning vad jag förstår, om de har något annat mätverktyg borde det stå på sidan.

Vad gäller dödstal har Sverige en betydligt mer inkluderande statistik än många andra länder, delvis därför vi har högre siffror och det är därför många tittar på överdödlighet istället. Av den överdödlighet vi har kan man härleda de allra flesta till covid-19.

Tycker det är lite missvisande att vi får att restauranger och dylikt inte stängt alls. Dels finns det restriktioner för restauranger och sen har restauranger som inte efterlever dessa fått stänga.
 
Min tolkning är att Sverige hade många smittade 13:e mars, vilket gav många döda de följande 24 dagarna. Då Sverige inte gjorde tillräckliga åtgärder har smittan fått fortsätta och Sverige har fortfarande relativt många dödsfall per dag jämfört med de andra nordiska länderna. Om ett land gör tillräckligt börjar det synas i statistiken efter ca en månad, efter två är det uppenbara skillnader. (Med tillräckligt menar jag begränsa död och sjukdom, vilket också ger mindre effekt på ekonomin https://www.nytimes.com/2020/07/07/...8flS3L1WnrGQRuNf3qhBdF488PIlCKHuQR54awP5_3IxA)

(Den tabellen över åtgärder är inte uppdaterad, många fler av åtgärderna är upphävda)

Här är en bra karta över Europa:
COVID-19-subnational-eu-eea-14-day-notification-rate-2020-07-08.png
Jag tror snarare att på grund av att Sverige importerade så många smittfall från olika delar av världen under sportlovsveckorna, att oavsett vad som gjorts, hade kurvan inte sett bättre ut.
 
Vad tänker ni om skillnaderna? Beror det på att svenskar reste mera än de övriga nordiska länderna när det bröt ut?
Hur stor andel av de testade som är smittade beror ju (delvis) på urvalet som man testar. Eftersom det tills helt nyligen inte funnits kapacitet att testa andra än de som söker sjukhusvård och i viss mån personal i sjukvården så blir ju andelen högre än om man hade testat brett.
Att antalet bekräftade (lindriga) fall ökar nu beror ju på att alla som tror att de kan ha covid 19 testas, dvs även de som inte behöver vård kommer med i statistiken.
Det var oyckligt att Sverige inte kunde testa alla/fler i början, men jag förstår att man var tvungen att prioritera resurserna till dem som var sjuka när smittan snabbt tog fart. Det är också lättare att smittspåra aktivt i en liten befolkning (som Islands) än en stor.
 
Jag tror snarare att på grund av att Sverige importerade så många smittfall från olika delar av världen under sportlovsveckorna, att oavsett vad som gjorts, hade kurvan inte sett bättre ut.
Under några veckor kom en miljon svenskar hem från utlandet (helt otroligt - var tionde svensk var utomlands på semester eller i tjänsten). Många av dessa kom från länder som då inte visste/erkände att de hade en allmän smittspridning i landet (t ex UK, Holland, Österrike, även Iran tror jag) medan smittspårningen var koncentrerad på dem som kom från Italien. Jag har kollegor som kom hem från alperna i Frankrike och Österrike. Helt safe trodde alla, även den som kom från Österrike med förkylning ...

Vore intressant att veta hur resandet i de övriga nordiska länderna såg ut? Åker norrmännen mest till sina hytter kanske? I det här tidiga läget så tror jag att den som hann få lite förvarning (genom att andra länder, t ex Sverige, drabbades snabbt) hade mycket bättre förutsättningar att hinna mobilisera. Sannolikt var varje dags extra möjlighet att planera värdefull, förutom andra skillnader som t ex Finlands krislager.

Själv var jag på en WHO-konferens i slutet av februari med nästan 2000 delegater (och säkert lika många i kringarrangemang etc) från bokstavligt talat hela världen. Dock kom ingen direkt från fastlands-Kina. (Kinabaserade personer som varit på nyår i någon annan del av världen som inte tilläts komma tillbaka till Kina var dock där). Italienare var förstås där. Kändes helt overkligt när hela världen stängdes bara ett par veckor senare.
 
Men jag blev lite undrande över de bekräftade fallen, är det så solklart resultat som i att antingen är man smittad eller inte? Eller räknar man bekräftade fall annorlunda mellan olika länder också? Typ att man inte testat sig men beskriver symptom som tyder på det och därmed förs in i statistiken som bekräftat fall? 🤔
I Sverige så räknas (räknades?) alla som dött med bekräftad covid-19 som att de dött av covid-19. Även om de i teorin kan ha drunknat (det kan förstås finnas fall som inte dött av själva covid-19 utan skulle dött ändå av andra orsaker). Det innebär att personer som dött av covid-19 men inte har testats inte har kommit med i den första statistiken. I flera andra länder så har det inte krävts bekräftad smitta utan läkare har angett dödsorsaken utifrån symptom. I flera länder så angav man åtminstone i början enbart de dödsfall som skett på sjukhus. Det gällde bl a för Italien, men var också en anledning till den stora skillnaden i rapporterade dödsfall mellan Holland och Belgien om jag förstod det hela rätt.
Det är väl först nu efter några månader som man kan börja jämföra överdödligheten och på så sätt få något som närmar sig jämförbara siffror. Men jag vet från mitt arbete att det fortfarande finns osäkerheter. Förutom helt olika byråkrati (ex hur självständiga olika administrationer och regioner är) så påverkar t ex allmän koll på befolkningen, grad av "trixande med siffror så att det ser bra ut", befolkningens storlek (dvs statistiskt underlag) och hur stor "skuggbefolkning" ett land har.
 
Jag tror snarare att på grund av att Sverige importerade så många smittfall från olika delar av världen under sportlovsveckorna, att oavsett vad som gjorts, hade kurvan inte sett bättre ut.

Varför låg då Norge helt i toppen av statistiken vad gäller fall per invånare direkt efter sportlovet? Jag tror norrmän reste minst lika mkt som svenskar, men landet stängdes ner fullkomligt så tidigt att man lyckades stoppa smittspridningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp