Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
"
Hur ska man annars tolka det citerade? "Lockdown" = ökning i smitta. Sanningen är nog närmare att samhället är så pass öppet att det börjar dyka upp större lokala utbrott, som hanteras på olika sätt beroende på situationen. Dem får vi nog vänja oss vid.
Jag frågade mest för det lät så tokigt att någon skulle tro att ökad smitta idag har ett direkt samband med med skolstängningar och takeaway några månader tillbaks, indirekt möjligen men inte direkt. Det var därför jag ubdrade var du fått idén ifrån men den biten verkar du ha missat.
 
Jag ber om ursäkt för att jag är trög.
Jag förstår inte. Om Danmark har öppnat upp mer nu i sommar än tidigare så att fler folk faktiskt träffas och samlas osv så är det väl inte konstigt om det ökar lite med smittan? Det är ju det man oroar sig för precis överallt i hela världen? Även här i Sverige. Eller missförstår jag hur du menar?
För att de flesta öppningar skedde efter påsk eller i början av maj och en ökning som effekt av nedstängningen hade blivit tydlig långt innan augusti. Det är alltså ingen korrelation mellan nedstängningen och ökningen. Ökningen beror på andra saker. Men eftersom smittan är så låg då den blev tryckt ner under nedstängningen och man har haft fri testning (bara att boka tid för den som har lust, behövs ingen remiss eller så) i flera månader, är det lättare att hantera de utbrott som poppar upp.
 
För att de flesta öppningar skedde efter påsk eller i början av maj och en ökning som effekt av nedstängningen hade blivit tydlig långt innan augusti. Det är alltså ingen korrelation mellan nedstängningen och ökningen. Ökningen beror på andra saker. Men eftersom smittan är så låg då den blev tryckt ner under nedstängningen och man har haft fri testning (bara att boka tid för den som har lust, behövs ingen remiss eller så) i flera månader, är det lättare att hantera de utbrott som poppar upp.
Men ökningen beror väl på att folk rör sig mer, träffas mer, det är nog få länder som inte riktigt slappnat av i sommar, och med tanke på antalet semestrande danskar i Skåne så verkar danskar inte vara något undantag där, även de har sommar och semester, badar och träffasr släkt och vänner nu, alldeles säkert mer än precis när de öppnade, och de har säkert slappnat av mer än tidigare, precis som svenskarna, så att restriktionerna kanske det slarvas lite grann med ändå. Det är trots allt naturligt.
 
Men ökningen beror väl på att folk rör sig mer, träffas mer, det är nog få länder som inte riktigt slappnat av i sommar, och med tanke på antalet semestrande danskar i Skåne så verkar danskar inte vara något undantag där, även de har sommar och semester, badar och träffasr släkt och vänner nu, alldeles säkert mer än precis när de öppnade, och de har säkert slappnat av mer än tidigare, precis som svenskarna, så att restriktionerna kanske det slarvas lite grann med ändå. Det är trots allt naturligt.
Ja, det är ju precis det jag säger ;) . Den nedstängning man hade för att få ner smittan i mars och april har inget sammanhang med ökningen av smitta som ses nu :) .
 
För att de flesta öppningar skedde efter påsk eller i början av maj och en ökning som effekt av nedstängningen hade blivit tydlig långt innan augusti. Det är alltså ingen korrelation mellan nedstängningen och ökningen. Ökningen beror på andra saker. Men eftersom smittan är så låg då den blev tryckt ner under nedstängningen och man har haft fri testning (bara att boka tid för den som har lust, behövs ingen remiss eller så) i flera månader, är det lättare att hantera de utbrott som poppar upp.
Inte nödvändigtvis, det kan ta ett tag innan den man märker effekten i synnerhet som det i mellantiden varit semestrar och sommarlov. Hur har vädret varit? Om det tvingar in folk istället för att mestadels umgås utomhus kan de påverka, och folks attityd till smittan och hur de beter sig kan förändras över tid.

Om lockdown fortfarande tillämpats på samma vis som tidigare har jag svårt att se att smittläget skulle försämras. Hur kunde det i så fall lockdown stoppa smittan?
 
Om lockdown fortfarande tillämpats på samma vis som tidigare har jag svårt att se att smittläget skulle försämras.
Jag tror inte jag förstår hur du menar? Det är ju ingen lockdown? Eller menar du restriktioner generellt? För i så fall är ju Sverige lika mycket, om inte mer, i lockdown?
 
Inte nödvändigtvis, det kan ta ett tag innan den man märker effekten i synnerhet som det i mellantiden varit semestrar och sommarlov. Hur har vädret varit? Om det tvingar in folk istället för att mestadels umgås utomhus kan de påverka, och folks attityd till smittan och hur de beter sig kan förändras över tid.

Om lockdown fortfarande tillämpats på samma vis som tidigare har jag svårt att se att smittläget skulle försämras.
Du skrev vad jag menar mycket bättre än vad jag själv gjorde! :D

Det är varmt, min hjärna orkar inte riktigt tyvärr! Lite Resorb med isbitar i kanske får den att piggna till och tänka igen! :d
 
Du skrev vad jag menar mycket bättre än vad jag själv gjorde! :D

Det är varmt, min hjärna orkar inte riktigt tyvärr! Lite Resorb med isbitar i kanske får den att piggna till och tänka igen! :d
Skål :D ! Jag tror jag tar ett iskallt glas cola i hettan :).
 
Jag tror inte jag förstår hur du menar? Det är ju ingen lockdown? Eller menar du restriktioner generellt? För i så fall är ju Sverige lika mycket, om inte mer, i lockdown?
Vi har haft ungefär samma regler sen i mars. Det är förändringar som troligen triggar och det verkar ta en hel del tid ibland.
 
Haha, nej de är visserligen goda men jag tror det är lite för tidigt på dagen för en sådan för min smak :D .

Men kanske lite saft?
13D2F1CA-7762-4C02-832B-9773BD11BB14.jpeg
 
Jag förstår inte heller. Man orkar inte hålla ut längre? Känner att man inte bryr sig? Det är ju inte så många sjuka och döda i Norge så man tänker "det drabbar nogi nte mig"? Borde man själv inte göra allt för att det ska gå så bra som möjligt för sitt land? Om man nu inte bryr sig om sig själv och andra så kanske man inte vill att andra länder ska rapportera negativt om ens land.... :angel:
 
Jag förstår inte heller. Man orkar inte hålla ut längre? Känner att man inte bryr sig? Det är ju inte så många sjuka och döda i Norge så man tänker "det drabbar nogi nte mig"? Borde man själv inte göra allt för att det ska gå så bra som möjligt för sitt land? Om man nu inte bryr sig om sig själv och andra så kanske man inte vill att andra länder ska rapportera negativt om ens land.... :angel:
Jag tror, överlag, att "det drabbar nog inte mig"-tänket är rätt dominerande på många ställen faktiskt. Annars skulle nog inte folk våga lägga sig på proppfulla stränder eller besöka överfulla loppisar? Och, rent krasst, så ÄR det väl i nuläget ändå rätt liten risk att man ska springa på någon smittad, eftersom det ändå är hyfsat låga nivåer i samhället. Men det kan ju ändra sig väldigt snabbt, om folk börjar strunta i rekommendationerna.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp