Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag såg jag en intressant användning av munskydd i mataffären. Ett tygmunskydd på en man som han bar som det låter, dvs bara över munnen. Det satt precis nedanför näsan. Men han andades kanske bara genom munnen..... :cautious:
Det är inget direkt ovanligt. Jag har sett flera som sätter på sig det så att det ska se ut som om det sitter över näsan men att de lämnar en glipa.
 
Åkte buss idag igen - behov av mat - och återigen var det relativt fullt. Men det var en äldre dam som var riktigt otrevlig och krävde att hon skulle få sitta helt ensam på fyra sätten och att alla skulle flytta på sig så ingen stod i närheten av henne bakom dvs resten av passagerarna behövde tränga ihop sig ännu mer.

Ok, det var en sak, men sedan börja hon gorma om alla utlänningar vars fel covid är när en ung kille som såg nyvensk ut satt sig ner snett emot henne. Och det var förbjudet att sitta så nära så han måste flytta på sig. Killen försökte förklara att det var ännu fullare i resten av bussen men hon fortsatte bråka. Man ger sig inte ut halv fem på 4:an i Stockholm om man är riktigt noggrann med distansering. Och nej, hon såg så pass gammal ut att hemresa efter jobbet inte var särskilt troligt om man säger så.
 
Många varianter av bärande av mask finns det. Här är problemet att det är maskkrav på vissa ställen men inte andra och mindre affärer kan bestämma själva. Går man mellan blir det lätt att masken bärs lite hursomhellst

Träffade en bekant idag som är husläkare, hon ser inte fram emot hösten. Dom måste testa alla som har minst symptom, hon mende att det kommer bli väldigt mkt tester och testresultat att hålla reda på i höst.
Eftersom man här behöver sjukintyg från första sjukdagen blir det många patienter även med väldigt lätta symptom som väljer att stanna hemma för säkerhetsskull.

Vår utbildningsminister har nu sagt att skolorna ska starta som vanligt i höst. Lärarförbundet har krävt maskkrav även i undervisningen men det är som t helt uteslutet enl. Utbildningsministern.
 
En sak jag tycker är ganska orimlig är att det kan sitta 100 personer på en restaurang och äta med korrekta avstånd mellan sällskapen. Men om det kommer in en artist som ska underhålla är det plötsligt en allmän sammankomst och då måste 50 personer lämna lokalen. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara. Nu ser ju lagen ut som den gör och att ändra den gör man ju inte i en handvändning det förstår jag men snett är det ju ändå kan jag tycka.

Sen har även jag råkat på stolpskott, jag stod i en kö till glasskiosk och försökte hålla tillräckligt avstånd till sällskapet framför. Då passerar flera personer i bredd förbi mig och går mellan mig och sällskapet framför. Det fanns väldigt gott om plats bakom mig då det var en bred gata. När jag ifrågasatte hur de tänkte så skrattade de bara åt mig och sa att jag skulle slappna av och att de gick var de ville och inte tänkte följa några fåniga restriktioner. Detta var vuxna människor i medelåldern. :banghead::banghead::banghead::mad:
 
Sen har även jag råkat på stolpskott, jag stod i en kö till glasskiosk och försökte hålla tillräckligt avstånd till sällskapet framför. Då passerar flera personer i bredd förbi mig och går mellan mig och sällskapet framför. Det fanns väldigt gott om plats bakom mig då det var en bred gata. När jag ifrågasatte hur de tänkte så skrattade de bara åt mig och sa att jag skulle slappna av och att de gick var de ville och inte tänkte följa några fåniga restriktioner. Detta var vuxna människor i medelåldern. :banghead::banghead::banghead::mad:
Jag vet. Jag möttes av himlande ögon när jag flyttade mig lite längre ifrån en (medelålders) man som jag tyckte kom och ställde sig lite väl nära när jag stod och väntade på att hämta ut paket. Jag upplever knappast som att någon är intresserad av att hålla avstånd här omkring längre.

Vad ÄR det förresten med det här "en armlängds avstånd" som man hör/läser ibland? Om det är det avståndet man ska hålla så kan folk komma väldigt nära inpå mig, för mina armar är verkligen inte särskilt långa.
 
Ja, ibland är jag vill jag ta på mig mina skitigaste ridkläder när jag åker och handlar. Då hade väl folk hållt avståndet iaf...
Ja jag funderade lite över det häromdagen. Gå och rulla mig på gödselstacken innan jag åker till stan nästa gång kanske? Svinskit hade ju varit det optimala! Eller hönsskit!

Det var nästan surrealistiskt när vi handlade senast. På skärmen ovanför kassan rullade information om corona och vikten av att hålla avstånd. Bakom oss stod folk packade som sillar men en blick från mig fick en gubbe att backa något steg samtidigt som hans partner tjatade om att han skulle gå framåt i kön.

När jag skulle hämta paket kom det två tjejer i övre tonåren och ställde sig precis bakom mig. Jag bad dem hålla avstånd och de frågar, varför då? Pga corona säger jag och funderar på om de är helt blåsta. Då svarar ena tjejen, jamen, vi har ju varit med varandra hela dagen! Jag menar till mig säger jag. De står kvar men följer iallafall inte med framåt när det är min tur.

Vad är det för fel på folk? Kan man inte hålla avstånd borde man banne mig bli omhändertagen då man utsätter både sig själv och andra för fara och det är grund nog i andra sammanhang för att bli omhändertagen. Fattar inte folk att det här viruset kan döda och i andra fall skapa svåra sjukdomar för resten av livet! Det om något borde räknas som att skada sig själv och andra.
 
Ja jag funderade lite över det häromdagen. Gå och rulla mig på gödselstacken innan jag åker till stan nästa gång kanske? Svinskit hade ju varit det optimala! Eller hönsskit!

Det var nästan surrealistiskt när vi handlade senast. På skärmen ovanför kassan rullade information om corona och vikten av att hålla avstånd. Bakom oss stod folk packade som sillar men en blick från mig fick en gubbe att backa något steg samtidigt som hans partner tjatade om att han skulle gå framåt i kön.

När jag skulle hämta paket kom det två tjejer i övre tonåren och ställde sig precis bakom mig. Jag bad dem hålla avstånd och de frågar, varför då? Pga corona säger jag och funderar på om de är helt blåsta. Då svarar ena tjejen, jamen, vi har ju varit med varandra hela dagen! Jag menar till mig säger jag. De står kvar men följer iallafall inte med framåt när det är min tur.

Vad är det för fel på folk? Kan man inte hålla avstånd borde man banne mig bli omhändertagen då man utsätter både sig själv och andra för fara och det är grund nog i andra sammanhang för att bli omhändertagen. Fattar inte folk att det här viruset kan döda och i andra fall skapa svåra sjukdomar för resten av livet! Det om något borde räknas som att skada sig själv och andra.
Sommaren har gjort att alla har glömt. Jag tror att folk kommer att komma ihåg igen nu när skolor och jobb drar igång. Då kommer det säkerligen bli ett himla liv på folk. Som det var i våras när man ville att skolorna skulle stänga.
 
Sommaren har gjort att alla har glömt. Jag tror att folk kommer att komma ihåg igen nu när skolor och jobb drar igång. Då kommer det säkerligen bli ett himla liv på folk. Som det var i våras när man ville att skolorna skulle stänga.

Trots att det sitter information ungefär var tionde meter uppsatt på väggar och golv så fort man närmar sig en verksamhet? Jag tycker ämnet varit mycket aktuellt även i sommar och att jag i de flesta miljöer tycker att , de flesta ,människor verkar förhålla sig till det på ett rimligt sätt.
 
En sak jag tycker är ganska orimlig är att det kan sitta 100 personer på en restaurang och äta med korrekta avstånd mellan sällskapen. Men om det kommer in en artist som ska underhålla är det plötsligt en allmän sammankomst och då måste 50 personer lämna lokalen. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara. Nu ser ju lagen ut som den gör och att ändra den gör man ju inte i en handvändning det förstår jag men snett är det ju ändå kan jag tycka.
Du svarar ju själv på din fråga - att lagen ser olika ut för de båda olika scenarierna.
Om du tycker det är snett är det bara att organisera sig politiskt, och på så sätt verka för att ändra lagarna.

Att Sveriges lagar inte är pandemianpassade torde gå under force majeure, och de som inte tycker så rekommenderar jag att resa tillbaks i tiden, organisera sig politiskt, och på så sätt verka för att ändra lagarna innan pandemin inträffar.
 
Trots att det sitter information ungefär var tionde meter uppsatt på väggar och golv så fort man närmar sig en verksamhet? Jag tycker ämnet varit mycket aktuellt även i sommar och att jag i de flesta miljöer tycker att , de flesta ,människor verkar förhålla sig till det på ett rimligt sätt.
Jag upplever det som att folk inte bryr sig ALLS på samma sätt som man gjorde i våras. Men det är mycket möjligt att det beror på var i landet man befinner sig. Här är det faktiskt rätt bedrövligt, tycker jag.
 
Trots att det sitter information ungefär var tionde meter uppsatt på väggar och golv så fort man närmar sig en verksamhet?
Just den här biten tror jag faktiskt bara flyter förbi de flesta. Ju mer det finns av någonting, desto mer normalt blir det, desto mindre ser vi det.

Jämför med att gå över en sandstrand.
Där finns det miljarders miljarders sandkorn, men de enda du lägger märke till är de fåtal som hamnar mellan stor- och pektå i din foppatoffel.
 
En sak jag tycker är ganska orimlig är att det kan sitta 100 personer på en restaurang och äta med korrekta avstånd mellan sällskapen. Men om det kommer in en artist som ska underhålla är det plötsligt en allmän sammankomst och då måste 50 personer lämna lokalen. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara. Nu ser ju lagen ut som den gör och att ändra den gör man ju inte i en handvändning det förstår jag men snett är det ju ändå kan jag tycka.
Det är ingen som påstått att det är någon skillnad - sett till smittskyddsaspekten.
Det är en konsekvens av att ordningslagen inte varit avsedd att användas i smittskyddssyfte.

När man bestämmer vad som ska omfattas av ordningslagen och inte, så är det en fullt rimlig utgångspunkt att täcka in allehanda framträdanden, men inte vanlig restaurangverksamhet.
Sett till behovet att reglera ordningsfrågor, vilket är den lagens syfte...
 
Just den här biten tror jag faktiskt bara flyter förbi de flesta. Ju mer det finns av någonting, desto mer normalt blir det, desto mindre ser vi det.

Jämför med att gå över en sandstrand.
Där finns det miljarders miljarders sandkorn, men de enda du lägger märke till är de fåtal som hamnar mellan stor- och pektå i din foppatoffel.

Jag har nog svårt att glömma att jag är på en sandstrand. Men jag har också svårt att förstå att jag fortfarande möter enstaka människor som stället sig helt frågande till att man vill hålla ett visst avstånd. Men de kanske varit begravda nere i sanden och då kan det vara lite svårt att se något alls.
 
Jag har nog svårt att glömma att jag är på en sandstrand.
Det har du säkert koll på. Ungefär som folk i ett köpcentrum förvånansvärt ofta har koll på att de befinner sig på ett köpcentrum.
Men det var sandkorn min (något överdrivna) jämförelse med coronaskyltar gällde.

Men jag har också svårt att förstå att jag fortfarande möter enstaka människor som stället sig helt frågande till att man vill hålla ett visst avstånd.
Såg du pressträffen om Covid-19 igår?
MSB ställde frågan "hur ser vi till att människor som varit ute och rest, eller de som kommer hit som turister får reda på vad som gäller här i Sverige?", och så visades det bilder på hur det skyltats upp på Arlanda och nån Färjeterminal.


Jag tänkte i mitt stilla sinne, var det där allt? Jag är tveksam till om jag skulle lagt märke till en skyltning som ser ut som all annan skyltning, om jag hade passerat. Möjligtvis om det köat till sig, och i väntan på bättre tider börjat läsa på allt som finns på väggarna.

Se'n är det en annan sak att i det världsläge vi befinner oss i så borde alla och envar vara uppmärksamma på vad som gäller just här, just nu.
Det är bara din (och MSB's) tro på skyltning som jag tror är lite överoptimistisk.
 
Läser på aftonblaskan att både Danmark och Norge måste bromsa och/eller backa återöppnandet av landet eftersom de ser ökat antal smittfall.
Det var väl ungefär det som FHM varnade för vid en lockdown.

Återstår bara att se hur det blir här i landet när skolor och jobb kör igång igen efter semestern.
Här har tonåringarna som går på gymnasiet precis hittat sina scheman inför hösten, men jag tror inte att de vet än hur mycket de kommer vara på plats i skolan respektive plugga hemma. Närvaron i skolan bekymrar mig inte särskilt mycket, men de åker en busslinje som brukar vara tämligen fullsatt i normala fall och det känns väl måttligt lockande. Jag får väl fundera på om jag kan skjutsa dem.... 🙄
 
Jag får av någon anledning ett oemotståndligt behov av att hosta och snörvla när jag är ute bland människor. Alltså inte när jag är ute som vanligt utan bara när jag är i affärer, på bussen, t-bana eller liknande. :idea: Och aldrig annars.
 
Läser på aftonblaskan att både Danmark och Norge måste bromsa och/eller backa återöppnandet av landet eftersom de ser ökat antal smittfall.
Det var väl ungefär det som FHM varnade för vid en lockdown.

Återstår bara att se hur det blir här i landet när skolor och jobb kör igång igen efter semestern.
Här har tonåringarna som går på gymnasiet precis hittat sina scheman inför hösten, men jag tror inte att de vet än hur mycket de kommer vara på plats i skolan respektive plugga hemma. Närvaron i skolan bekymrar mig inte särskilt mycket, men de åker en busslinje som brukar vara tämligen fullsatt i normala fall och det känns väl måttligt lockande. Jag får väl fundera på om jag kan skjutsa dem.... 🙄
Jag är inte förvånad över det.

Jag läste i dag på svt att Skåne har något ökade fall den senaste veckan. Inte fall på sjukhus utan efter testning tydligen. Inte bra, inte bra. Kunde vara pga ökad testning och mer spårning men också att människor är sämre på avstånd. Jag hoppas att folk skärper till sig nu igen, så det bara var sommartrötthet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp