Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ont gör det att ta test? På en väldigt smärtkänslig person? Jag ska ringa imorgonbitti o bli testad men är mest rädd för hur obehagligt hur det kommer att kännas...
Gjorde det idag. Det var inte skönt. Väldigt obehagligt. Känns fortfarande nu, klockan 23.00 fast jag tog det 11.50. Det gjorde faktiskt en hel del ont och var sjukt obehagligt. Ledsen.
 
Jag fick höra idag att vårdcentraler nekar till provtagning med hänvisning till att bara för att covid finns så försvinner inte vanliga förkylningar och menar att man trots covid -19 symptom (dvs. förkylningssymptom) kan åka och handla ändå "för mat måste man ju ha". Jag hoppas att det är en stor jäkla lögn för är det sant så lär det bli rejäl fart på smittspridningen om folk följer de råden istället för att isolera sig.
Det känns helt orimligt att sjukvården officiellt skulle säga så.
 
För att vara krass, förr eller senare så kommer vi gå ut med snuva till affären igen. Men nu är det inte läge för det.
 
Hur ont gör det att ta test? På en väldigt smärtkänslig person? Jag ska ringa imorgonbitti o bli testad men är mest rädd för hur obehagligt hur det kommer att kännas...
Jag tyckte inte heller att det gjorde ont, en speciell känsla när de rörde runt i näsan men ingen smärta och kände inte av det alls efteråt. Men jag var frisk vid provtagningen, är en sjuk blir det kanske känsligare.
 
Hur ont gör det att ta test? På en väldigt smärtkänslig person? Jag ska ringa imorgonbitti o bli testad men är mest rädd för hur obehagligt hur det kommer att kännas...
Min otroligt sprut och nål-fobiske sambo fixade det. Kändes mest när det tog ut nålen tyckte han.
Och ja han är väldigt rädd, när han skulle sy såret i hakan låg han och skakade och grät på britsen.
 
Min otroligt sprut och nål-fobiske sambo fixade det. Kändes mest när det tog ut nålen tyckte han.
Och ja han är väldigt rädd, när han skulle sy såret i hakan låg han och skakade och grät på britsen.
Tack! Det måste ju göras så jag får väl försöka lära mig helt enkelt.
 
Tack! Det måste ju göras så jag får väl försöka lära mig helt enkelt.
Det är inga nålar inblandade i näsa-halstestet, men man tar blodprov om det är antikroppstest som tas. (Det gjorde inte mer ont än vanliga blodprov, dvs väldigt snabbt övergående)

Jag var sjuk när jag tog näsa-halstestet (inte Corona) och hade inget obehag efteråt annat än att det kliade lite en kort stund efteråt. Och som sagt gjorde det absolut inte ont på mig.
Otrevligt att få en tops i näsan ja! Men i 5 sekunder, sen var det klart. Det är synd att du känner dig så orolig för det. Jag hoppas att du blir positivt överraskad av hur snabbt det är över och hur odramatiskt det var gentemot det du gruvade dig för.

Det är värre att halka på isen eller trilla av en häst. För att inte tala om mensvärk...
 
Senast ändrad:
Det är inga nålar inblandade i näsa-halstestet, men man tar blodprov om det är antikroppstest som tas. (Det gjorde inte mer ont än vanliga blodprov, dvs väldigt snabbt övergående)

Jag var sjuk när jag tog näsa-halstestet (inte Corona) och hade inget obehag efteråt annat än att det kliade lite en kort stund efteråt. Och som sagt gjorde det absolut inte ont på mig.
Otrevligt att få en tops i näsan ja! Men i 5 sekunder, sen var det klart. Det är synd att du känner dig så orolig för det. Jag hoppas att du blir positivt överraskad av hur snabbt det är över och hur odramatiskt det var gentemot det du gruvade dig för.

Det är värre att halka på isen eller trilla av en häst. För att inte tala om mensvärk...

Nja. Mig testade de inte med en tops. Mer som en mkt spetsig mascaraborste. Den var rejält spetsig och trycktes hårt mot väggen längst bak och hon gnodde runt en stund. Jag är bra på att uthärda smärta och stå ut, även om jag kan sjåpa mig strax innan, men det gjorde faktiskt gruvligt ont. Jag fick verkligen stålsätta mig för att inte rycka bort huvudet.

Kanske var min testare inte så lätt på handen? Tur hon inte var gynekolog, massör eller ansiktsbehandlare, haha. Men hon var mkt trevlig och så där.
 
Nja. Mig testade de inte med en tops. Mer som en mkt spetsig mascaraborste. Den var rejält spetsig och trycktes hårt mot väggen längst bak och hon gnodde runt en stund. Jag är bra på att uthärda smärta och stå ut, även om jag kan sjåpa mig strax innan, men det gjorde faktiskt gruvligt ont. Jag fick verkligen stålsätta mig för att inte rycka bort huvudet.

Kanske var min testare inte så lätt på handen? Tur hon inte var gynekolog, massör eller ansiktsbehandlare, haha. Men hon var mkt trevlig och så där.
Konstigt. Var det tidigare när de hade brist på testmaterial och därför fick använda sånt som är tänkt till andra tester?

När jag testade var det en (väldigt lång) tops. Trodde det var standard.
 
Det är inga nålar inblandade i näsa-halstestet, men man tar blodprov om det är antikroppstest som tas. (Det gjorde inte mer ont än vanliga blodprov, dvs väldigt snabbt övergående)

Jag var sjuk när jag tog näsa-halstestet (inte Corona) och hade inget obehag efteråt annat än att det kliade lite en kort stund efteråt. Och som sagt gjorde det absolut inte ont på mig.
Otrevligt att få en tops i näsan ja! Men i 5 sekunder, sen var det klart. Det är synd att du känner dig så orolig för det. Jag hoppas att du blir positivt överraskad av hur snabbt det är över och hur odramatiskt det var gentemot det du gruvade dig för.

Det är värre att halka på isen eller trilla av en häst. För att inte tala om mensvärk...
Jag håller med dig om att det är obehagligt men inte gör ont, men nog tog det längre än 5 sekunder? När jag tog så vred sjuksköterskan om topsen fyra gånger och tryckte den varje gång längre och längre in. Mellan varje omvridning så var det en liten andningspaus.
 
Tack alla! Jag har gjort det nu och det var verkligen obehagligt. Men det gick fort, jag satte mig ner, upp med huvudet, topsen in i näsan, gjorde faktiskt ont så jag grimaserade hela tiden...snurrade 5 sekunder, ut med topsen,sen gick jag hem. Jag fick tårar i ögonen under tiden och det var bra sa sköterskan för då hade hon kommit högt upp nog. Så hela testet tog nog 15 sekunder.
 
Detta har jag funderat lite på när det gäller självtest. Jag har ingen erfarenhet av testning alls, men som jag fattar det så en del vårdcentraler delar ju ut test man ska ta själv (för pågående infektion). Är det samma slags topsning det gäller, är det inte lätt att det blir otillräckligt i så fall om det är så obehagligt och ska gnuggas x antal sekunder och man dessutom ska genomföra det själv?

Alltså antar väl att testerna anses säkra eftersom det finns, men det låter ju inte sådär lätt.
 
Jag håller med dig om att det är obehagligt men inte gör ont, men nog tog det längre än 5 sekunder? När jag tog så vred sjuksköterskan om topsen fyra gånger och tryckte den varje gång längre och längre in. Mellan varje omvridning så var det en liten andningspaus.
Det kanske är olika i Norge och Sverige, men här i Norge var de väldigt effektiva, hon till och med räknade ned högt från 5 så jag inte skulle bli allt för stressad.
 
Tack alla! Jag har gjort det nu och det var verkligen obehagligt. Men det gick fort, jag satte mig ner, upp med huvudet, topsen in i näsan, gjorde faktiskt ont så jag grimaserade hela tiden...snurrade 5 sekunder, ut med topsen,sen gick jag hem. Jag fick tårar i ögonen under tiden och det var bra sa sköterskan för då hade hon kommit högt upp nog. Så hela testet tog nog 15 sekunder.
Det låter som om den som testade på dig hade en annan taktik. Jag skulle hålla huvudet ganska rakt och topsen gick inte så mycket upp i näsan som ”rakt in” (uäck!) Jag tyckte att det var betydligt mindre obehagligt när jag blundade och fokuserade på nedräkningen.
129F300F-0115-495B-BF96-1597EE3C11A8.png
 
Detta har jag funderat lite på när det gäller självtest. Jag har ingen erfarenhet av testning alls, men som jag fattar det så en del vårdcentraler delar ju ut test man ska ta själv (för pågående infektion). Är det samma slags topsning det gäller, är det inte lätt att det blir otillräckligt i så fall om det är så obehagligt och ska gnuggas x antal sekunder och man dessutom ska genomföra det själv?

Alltså antar väl att testerna anses säkra eftersom det finns, men det låter ju inte sådär lätt.
De ser ju på labbet om det är otillräckligt och då blir det inget svar. Efter idag så funderar jag på att det är därför självtesterna är både i hals och näsa, att man då kan samla mer material. Sköterskan idag på VC sa att de tar bara näsprov, och jag tolkar det som att de vet hur man gör och då "slipper" man halsprovet, men att hemma-testare tar båda för säkerhets skull.
 
Det låter som om den som testade på dig hade en annan taktik. Jag skulle hålla huvudet rakt och topsen gick inte så mycket upp i näsan som ”rakt in” (uäck!) Jag tyckte att det var betydligt mindre obehagligt när jag blundade och fokuserade på nedräkningen.
Visa bifogad fil 56390

Provet togs ju utomhus så de hade kommit på att man kan luta huvudet bakåt mot en staketpinne för att få huvudet "bra" och skulle man titta uppåt. Så det kanske inte blev mer än på din bild egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp