Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
De ser ju på labbet om det är otillräckligt och då blir det inget svar. Efter idag så funderar jag på att det är därför självtesterna är både i hals och näsa, att man då kan samla mer material. Sköterskan idag på VC sa att de tar bara näsprov, och jag tolkar det som att de vet hur man gör och då "slipper" man halsprovet, men att hemma-testare tar båda för säkerhets skull.

Ja, kan proverna analyseras måste de ju ändå vara tillräckliga liksom. Lät så trixigt bara, men visste inte att det var halsprov också vid självtest. Det kanske gör det hela lite enklare att lyckas med själv. :)
 
Fått svar på antikroppstestet
Mitt var positivt men inte sambons som var sjuk samtidigt
Känns ju kanska omöjligt att jag inte smittat honom då vi sov i samma säng?
 
Finns "gurgeltester" i Sverige? Här i österrike är dom självtester man kan köpa en lösning som man gurglar och spottar ut i burk som sen skickas på analys. Ska inte vara riktigt lika säkra som "nästest" men tillräckligt för att vara godkända.
 
Finns "gurgeltester" i Sverige? Här i österrike är dom självtester man kan köpa en lösning som man gurglar och spottar ut i burk som sen skickas på analys. Ska inte vara riktigt lika säkra som "nästest" men tillräckligt för att vara godkända.

Hemtestet jag gjorde skulle tas i hals och näsa. Lång tops. sen skulle man spotta i ett litet provrör och köra runt topsen (som varit i näsan och halsen) i spottet lite innan man packade in topsen i ett större provrör och skickade in.
 
Fått svar på antikroppstestet
Mitt var positivt men inte sambons som var sjuk samtidigt
Känns ju kanska omöjligt att jag inte smittat honom då vi sov i samma säng?

Min faster och hennes man var i Italien på sportlovet. Båda blev sjuka (dock inte särskilt allvarligt) och min faster insjuknade någon dag innan hennes man. Detta var ju så tidigt när alla testades. Mannen testade positivt på PCR och har senare även testat positivt för antikroppar. Min faster testade negativt på PCR och sedan även negativt för antikroppar. De har ju också bott i samma hus, sovit i samma säng osv. Deras vuxna dotter som bott i samma hus (men inte sovit i samma säng :p ) fick aldrig några symptom och har senare testat positivt för antikroppar.

Så uppenbarligen är lite vad som helst möjligt.
 
Vet inte om denna artikel går att läsa för alla:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-tecken-pa-normal-coronahost/

Resandet med Stockholms kollektivtrafik har minskat med 45 % jämfört med samma vecka förra året
Resandet med Västtrafik minskat med 33 % jämfört med förra året

Nedgång på besök på arbetsplatser var - 31 % jämfört med förra året (max - 46 % i april) totalt i landet. Lägre i storstäderna med Stockholm (-46 %) Göteborg (-37 %) och Malmö (-35 %)

Man har analyserat rörelser på Kungsgatan i Stockholm. Antalet rörelser är halverade jämfört med förra året och i nivå med innan sommaren.

Totala resandet mellan kommuner i Sverige nedgång med 19 % jämfört med förra året. Resor mellan Sthlm och Västra Götaland eller Skåne ned med 40 %


Så uppenbarligen är bilden av att ingen längre bryr sig inte helt rätt iaf! Men bakläxa framför allt till Sotenäs och Borgholm där rörelserna gått upp med 22 % resp 33 % jämfört med samma vecka förra året ;)
 
Vet inte om denna artikel går att läsa för alla:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-tecken-pa-normal-coronahost/

Resandet med Stockholms kollektivtrafik har minskat med 45 % jämfört med samma vecka förra året
Resandet med Västtrafik minskat med 33 % jämfört med förra året

Nedgång på besök på arbetsplatser var - 31 % jämfört med förra året (max - 46 % i april) totalt i landet. Lägre i storstäderna med Stockholm (-46 %) Göteborg (-37 %) och Malmö (-35 %)

Man har analyserat rörelser på Kungsgatan i Stockholm. Antalet rörelser är halverade jämfört med förra året och i nivå med innan sommaren.

Totala resandet mellan kommuner i Sverige nedgång med 19 % jämfört med förra året. Resor mellan Sthlm och Västra Götaland eller Skåne ned med 40 %


Så uppenbarligen är bilden av att ingen längre bryr sig inte helt rätt iaf! Men bakläxa framför allt till Sotenäs och Borgholm där rörelserna gått upp med 22 % resp 33 % jämfört med samma vecka förra året ;)
Nej, den går inta att läsa.

Min galghumor tyckte dock att länken var lite rolig..... Coronahost....... ;)
 
Jag är lite nyfiken på hur Norges omtalade regionindelning med rött, gult och grönt kommer lyckas hantera de här 3000+ felaktiga positiva testerna.

Om de har otur inte sprider ut siffrorna där de hör hemma kanske de kommer skicka busslaster norrmän till Stockholms-, Västerbotten- eller Västra Götalandregionerna, som plötsligt har -60 till -100 smittade per miljonen invånare,eftersom det är matematiskt mycket säkrare ur smittskyddssynpunkt än vad Norge har att erbjuda.
 
Jag är lite nyfiken på hur Norges omtalade regionindelning med rött, gult och grönt kommer lyckas hantera de här 3000+ felaktiga positiva testerna.

Om de har otur inte sprider ut siffrorna där de hör hemma kanske de kommer skicka busslaster norrmän till Stockholms-, Västerbotten- eller Västra Götalandregionerna, som plötsligt har -60 till -100 smittade per miljonen invånare,eftersom det är matematiskt mycket säkrare ur smittskyddssynpunkt än vad Norge har att erbjuda.
Jag tror inte de bryr sig så mycket, det är historiska siffror, men det är milt uttryckt ett knepigt sätt att hantera situationen och så omständligt. Ena veckan får man och nästa får man inte och då för att de varierar runt ett streck. Och så ska de ta sig till rätt region i Sverige, det är orimligt att kolla om folk åker till Jämtland, Stockholm eller Värmland om de inte kräver GPS-spårning.
 
Hur allvarligt tycker ni att man ska ta det här med riskgrupperna och att stanna hemma från jobbet? Fetma (BMI över 40) är ju med på listan, t ex. Bör man stanna hemma då, om man har ett arbete där man inte kan undvika nära kontakt med andra...?
Eller är det inte ens lönt att försöka få läkarintyg för det?
 
Jag tror inte de bryr sig så mycket, det är historiska siffror, men det är milt uttryckt ett knepigt sätt att hantera situationen och så omständligt. Ena veckan får man och nästa får man inte och då för att de varierar runt ett streck. Och så ska de ta sig till rätt region i Sverige, det är orimligt att kolla om folk åker till Jämtland, Stockholm eller Värmland om de inte kräver GPS-spårning.
Om de inte bryr sig utan bara matar in siffrorna i sin burk, så kommer deras system att få hicka.

I går var bara två svenska regioner gröna i deras system - samma dag som 3200 sjuka på morgonen mirakulöst hade gått upp i rök (i den regionstatistik som Sverige levererar).
Med följd att plötsligt endast tre regioner ligger märkbart över den där 20-gränsen. Och sju ståtar med negativt antal smittade, allt mellan ental till hundratal.
 
Hur allvarligt tycker ni att man ska ta det här med riskgrupperna och att stanna hemma från jobbet? Fetma (BMI över 40) är ju med på listan, t ex. Bör man stanna hemma då, om man har ett arbete där man inte kan undvika nära kontakt med andra...?
Eller är det inte ens lönt att försöka få läkarintyg för det?
Jag har BMI en bit över 50 och stannar inte hemma trots att jag åker kollektivt och måste vara på plats på jobbet. Hade det kanske rört sig om att vara hemma en månad så kanske, men den här pandemin kommer ju pågå länge, så jag tänker att inte kan hålla mig hemma från jobbet så pass länge som det i så fall skulle krävas. Jag förstår de som har allvarliga sjukdomar, och jag vet att fetma är en stor riskfaktor, men samtidigt känns det orimligt att vara hemma så länge när jag är frisk, bara för att jag är fet.

Och jag älskar att jobba, på riktigt. Skulle bli knäpp av att vara hemma!

Jag tror absolut att det är lönt att få läkarintyg. Det är ju med på listan och är ju "allmänt känt" nu, så det borde inte alls vara svårt.
 
En undersökning om hur människor upplevt corona ur en mängd perspektiv i 14 länder.
https://www.pewresearch.org/global/...esponse-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Den absolut mest intressanta punkten är hur mycket folk upplever att deras vardag ändrats. Märkligt nog ligger Sverige i topp, bara Sydkorea före, med att de anser att vardagen ändrats mycket. Vi som "inte gjort någonting" och vi svenskar som "levt som vanligt". :cautious:
Sen undrar jag ju hur personer från andra länder som suttit inlåsta i månader INTE tycker att deras liv ändrats särskilt mycket. :confused:
 
En undersökning om hur människor upplevt corona ur en mängd perspektiv i 14 länder.
https://www.pewresearch.org/global/...esponse-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Den absolut mest intressanta punkten är hur mycket folk upplever att deras vardag ändrats. Märkligt nog ligger Sverige i topp, bara Sydkorea före, med att de anser att vardagen ändrats mycket. Vi som "inte gjort någonting" och vi svenskar som "levt som vanligt". :cautious:
Sen undrar jag ju hur personer från andra länder som suttit inlåsta i månader INTE tycker att deras liv ändrats särskilt mycket. :confused:
De kanske lever på det viset i vanliga fall?
Det finns många kvinnor i Sverige som normalt jobbar utanför hemmet och som rör sig mycket i samhället och som kanske fått ställa om och jobba hemifrån eller i vart fall ställa in en mängd aktiviteter. Om man inte jobbar utanför hemmet i vanliga fall utan sköter barn och hem så blir förändringen förmodligen mindre märkbar, siffrorna kanske mer speglar hur många kvinnor som jobbar utanför hemmet och hur många som kunnat jobba hemifrån (oavsett kön)? Många länders lock-down har inte hindrat folk från att jobba i de flesta yrken.

Sen kan man fråga sig hur mycket folk verkligen respekterat lock-down utanför storstäderna. Om man bor i en mindre by på landet så har någon verkligen haft koll på om folk rört sig utanför bostäderna? Jag misstänker att Svenskar generellt "lyder" myndigheterna i hög grad, men gör man det i alla länder?
 
En undersökning om hur människor upplevt corona ur en mängd perspektiv i 14 länder.
https://www.pewresearch.org/global/...esponse-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Den absolut mest intressanta punkten är hur mycket folk upplever att deras vardag ändrats. Märkligt nog ligger Sverige i topp, bara Sydkorea före, med att de anser att vardagen ändrats mycket. Vi som "inte gjort någonting" och vi svenskar som "levt som vanligt". :cautious:
Sen undrar jag ju hur personer från andra länder som suttit inlåsta i månader INTE tycker att deras liv ändrats särskilt mycket. :confused:

Jag tror som @Lobelia och kanske i kombination med att den svenska coronadebatten har varit väldigt resfokuserad - om man ska få resa inom Sverige, resa utomlands, osv. Svenskar är ju bland de i världen som reser allra mest.
 
Tjorvigt för Spanien, att trots en extrem lockdown i lång tid - få tillbaka smittan i stor omfattning.

Från Estlands inreseregler, uppdaterade igår.

Norway 13,6
Poland 26,9
Portugal 30,4
Romania 85,1
San Marino 0
Slovakia 16,3 *
Slovenia 20,3
Spain 196,4
Sweden 31,9
Switzerland 42
United Kingdom 23,2
Vatican 0,0
*According to p 1 terts 3 of Government of the Republic Order No. 172, the restriction on the freedom of movement is not applied in case a country’s number of positive tests per 100,000 inhabitants remains between 16 to 17.6 during a period of two weeks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Honungsfällan
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp