Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta! Tycker jag ofta missas helt i debatten (i den mån jag ens orkar följa den). Att troligen ALLA restriktioner OCKSÅ har konsekvenser, vissa som rentav riskerar att leda till andra allvarliga hälsoproblem (inte minst isoleringen/ensamheten många vittnar om, eller ökat våld i hemmet när kvinnor blir i praktiken nästan inlåsta med sina våldsamma partners ...).

Det är så lätt att sitta i sin priviligierade bubbla (min tolkning av många högljudda röster) och kräva både det ena och det andra. Stäng alla skolor, inför krav och förbud för ditt och datt - och vad låta polisen bötfälla, fängsla alla som bryter mot ett förbud? Är det bara helt acceptabelt och inget att över huvud taget ifrågasätta i ett öppet samhälle?

Missförstå mig rätt: Jag säger inte på något sätt emot att vi har en global enorm jävla kris, ett virus som i sig drar med sig enorma massor av lidande i sitt kölvatten, och att åtgärder givetvis måste införas (och att vi alla måste hjälpas åt) för att bekämpa smittspridningen, men så jävla ENKELT som många får det att låta - är det verkligen det?

Det är lätt när man bor i ett land med en absolut inkompetent regering - det tar sig naturligt att ens första reaktion blir att ifrågasätta alla regeringens uttalanden :p
 
Problemet med mask är inte masken i sig, det är hur den används. 🙄

1595997725622.png
 
Börjar funderar på hur det blir när jobbet drar igång igen.
Finns en hel del unga och odödliga i fabriken men även folk som har släktingar i andra länder (England, Polen, Iran, Irak, mm) som jag gissar på har åkt utomlands. Även folk i riskgrupper finns på jobbet.

Ska villigt erkänna att det för första gången i livet som jag har funderat på hur bra det hade varit att ha ett jobb som går att sköta hemifrån.

De som varit i Polen behöver du nog inte oroa dig för. De har inte mycket smitta. Polen är av nån anledning klarat sig väldigt bra än så länge.
 
Det är lätt när man bor i ett land med en absolut inkompetent regering - det tar sig naturligt att ens första reaktion blir att ifrågasätta alla regeringens uttalanden :p

Det är en skillnad mellan Sverige och en del andra länder. Här i Sverige har vi generellt en större tilltro till myndigheter och regering. Ta andelen vaccinerade som ett exempel. Vaccination är frivilligt i Sverige men ändå vaccineras nästan alla barn. Jag tror att det är 97-98% som vaccineras. För att myndigheterna rekommenderar det.
 
Men alltså, är det någon som kan presentera något slags bevis för att masker 1) innebär att folk i större utsträckning går ut när de är sjuka, 2) innebär att folk i större utsträckning skiter i att hålla avstånd eller 3) innebär att viruset sprids fortare?
Man kanske bör börja med att presentera bevis för att masker ens fungerar och i vilken utsträckning. Fungerar det inte alls eller har mycket liten effekt så krävs det nästan ingen avvikelse alls för att det ska motverka syftet.
 
Det är en skillnad mellan Sverige och en del andra länder. Här i Sverige har vi generellt en större tilltro till myndigheter och regering. Ta andelen vaccinerade som ett exempel. Vaccination är frivilligt i Sverige men ändå vaccineras nästan alla barn. Jag tror att det är 97-98% som vaccineras. För att myndigheterna rekommenderar det.
Och tilliten är ömsesiding, inte att förglömma. Myndigheterna har stor tilltro till medborgarna.
 
Det här med distansarbete är ju bra men jag är ändå lite orolig för hur det ska bli med VFU:n i höst. Basen är ju kontakter med människor även om det är vanligt att använda telefonen också när man följer upp anmälningar (ska vara på barn och ungdom på en socialtjänst).
 
Det här med distansarbete är ju bra men jag är ändå lite orolig för hur det ska bli med VFU:n i höst. Basen är ju kontakter med människor även om det är vanligt att använda telefonen också när man följer upp anmälningar (ska vara på barn och ungdom på en socialtjänst).

Jag hoppas att det ordnar sig för dig!

För min del är jag glad. Jag trivs så bra med att jobba hemma och bara åka in till kontoret när jag behöver. För det mesta räcker det med en halvdag i veckan som mest. Jag har mer energi och jag får min sociala dos från familjen. Dessutom träffar jag min dotter mer. Det är underbart att vara hemma när hon kommer hem från skolan och jag hoppas verkligen jag får göra det även i höst!
 
Det här med distansarbete är ju bra men jag är ändå lite orolig för hur det ska bli med VFU:n i höst. Basen är ju kontakter med människor även om det är vanligt att använda telefonen också när man följer upp anmälningar (ska vara på barn och ungdom på en socialtjänst).

Jag skulle tro att socialtjänsten i alla kommuner gör som vi och har det ungefär som vanligt. Vissa jobbar hemifrån i skift men utredningar och anmälningar måste ju hanteras som vanligt så det är inga större förändringar i hur dagarna ser ut. Lite mindre resor till SIS-institutioner och familjehem som man kan Skypea med istället bara.
 
Jag och mamma har pratat om detta lite grann. Hon är delvis för skolstägning, men när jag påtalade ifall det här viruset hade skett på 80-talet när hon bodde med pappa som var alkoholist och misshandlade henne, och hade fyra barn under 10 år, hur hade det påverkat henne, så var hon mer överens om att det var en god idé att hålla skolorna öppna ändå. Mamma jobbade halvtid som städerska, inte ett jobb hon hade fått fortsätta med eftersom det inte är samhällsviktigt och då hade hon inte behövt barnomsorg till de yngsta barnen, och skolorna stängda innebar i så fall att vi äldre hade varit hemma. Hon genomlevda åren med pappa med att försöka mildra och minska allt som kunde störa honom, tex ljud från oss barn. Det hade inte varit lätt att tillbringa typ ett halvår hemma med 4 barn ihop med en våldsam alkoholist som såg varje chans till att bråka och slåss. Hur hade det påverkat henne? Hur hade det påverkat oss barn? Men också, hur hade det påverkat pappa? Ingen hade mått bra av det. Medan många tycker "Gud, så långtråkigt och enformigt det här livet är" så hade min familj och många andra i liknande situationer känt "Gud, jag vill inte vakna i morgon till ännu en hemsk dag".

Och på tal om det där om funktionsnedsatta, att masker tystar folk och att hörselskadade och döva inte kan kommunicera så har jag vid i alla fall två gånger läst om två olika separata händelser i Storbritannien där någon som är hörselskadad har blivit misstrodd och förnedrad. Senast läste jag om en händelse i går där en kvinna tog bort masken från munnen en kort stund för att hennes dövblinda syster skulle kunna se vad hon sa och båda blev hårt utsatta för misstro osv av självutnämnda poliser som missade hennes ledarhund och betedde sig som rövar.
Sådant här gör mig så förbaskat arg liksom! Och ändå är funktionsnedsatta och deras ledsagare, som jag förstår det, fråntagna maskkravet.
Min hörselskadade vän i England har skaffat masker med genomskinlig plast vid munnen för sig och sina nära för att underlätta. Blir det maskkrav här hemma för får jag nog göra det samma om min partner ska kunna"höra" mig, han läser på läpparna en hel del om det är andra ljud i närheten.
 
Jag skulle tro att socialtjänsten i alla kommuner gör som vi och har det ungefär som vanligt. Vissa jobbar hemifrån i skift men utredningar och anmälningar måste ju hanteras som vanligt så det är inga större förändringar i hur dagarna ser ut. Lite mindre resor till SIS-institutioner och familjehem som man kan Skypea med istället bara.
Vi i en liten kommun jobbar på nästan som vanligt, vi har skurit ned på "mindre viktiga" möten och gör fler saker på Skype, lite mer hemarbete men träffar ändå en hel del klienter. Jag vet en del kommuner som jobbar hemifrån i skift varannan vecka men det blir svårt när vi är såpass få. Och jag tror helt ärligt det är svårt att få till något vettigt arbete på distans. Så mycket bygger på mötet.
 
Min hörselskadade vän i England har skaffat masker med genomskinlig plast vid munnen för sig och sina nära för att underlätta. Blir det maskkrav här hemma för får jag nog göra det samma om min partner ska kunna"höra" mig, han läser på läpparna en hel del om det är andra ljud i närheten.

Här är det manga som använder sana visir, framförallt dom som jobbar pa ställen där de maste ha mask/visir hela arbetsdagen. Jag funderade att skaffa ett visir för jag blev sa trött pa att glasögonen alltid immade igen men nu verkar jag ha lärt mig att andas rätt med masken och glasögonen immar inte igen sa ofta. Fast det stör mig att inte kunna använda mig/läsa av ansiktsuttryck sa bra när man har mask.
 
Min hörselskadade vän i England har skaffat masker med genomskinlig plast vid munnen för sig och sina nära för att underlätta. Blir det maskkrav här hemma för får jag nog göra det samma om min partner ska kunna"höra" mig, han läser på läpparna en hel del om det är andra ljud i närheten.
Det är en bra lösning! Smart att det finns faktiskt.
Sedan, hoppas att det inte är en ekonomisk fråga i UK till varför vissa har sådana och andra inte. De borde ju inte vara dyrare.
Jag kan inte läsa på läpparna så jag berörs inte, hör jag inte, trots hörapparat, så är jag "strandad".
 
Här är det manga som använder sana visir, framförallt dom som jobbar pa ställen där de maste ha mask/visir hela arbetsdagen. Jag funderade att skaffa ett visir för jag blev sa trött pa att glasögonen alltid immade igen men nu verkar jag ha lärt mig att andas rätt med masken och glasögonen immar inte igen sa ofta. Fast det stör mig att inte kunna använda mig/läsa av ansiktsuttryck sa bra när man har mask.
Jag som syn- och hörselskadad tycker att det är jobbigt att mycket ska ske via videomöte. Jag läser av mycket med känsla i ett rum och känner av personerna när jag sitter där med dem. Det går inte på videomöten. Det är oerhört mycket man känner av när man inte har andra sinnen som fungerar fullt ut, så då blir det extra jobbigt att det också tas bort.

Jag är glad så länge maskkravet inte når hit. Även om jag inte kan läsa på läppar så ser man ju inte uttruck, vi människor har så mycket uttryck i våra ansikten och det är viktigt för att kunna kommunicera.
 
Jag som syn- och hörselskadad tycker att det är jobbigt att mycket ska ske via videomöte. Jag läser av mycket med känsla i ett rum och känner av personerna när jag sitter där med dem. Det går inte på videomöten. Det är oerhört mycket man känner av när man inte har andra sinnen som fungerar fullt ut, så då blir det extra jobbigt att det också tas bort.

Jag är glad så länge maskkravet inte når hit. Även om jag inte kan läsa på läppar så ser man ju inte uttruck, vi människor har så mycket uttryck i våra ansikten och det är viktigt för att kunna kommunicera.

Videomöten funkar bra för mycket, men vissa typer av möten är verkligen svåra att få effektivitet i och vissa saker får man helt enkelt inte fram på ett bra sätt. Det här med att vi bara har videomöten hoppas jag snart är över.

Även jag som är fullt hörande har stor nytta av att se en persons hela ansikte i ett samtal. Det är så många missförstånd som undviks och nyanser som kan uppfattas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp