Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, fast de som ska till jobbet har ju kanske inget val? Sjuksköterskan som måste komma i tid till jobbet måste ju gå på bussen ändå och hoppas på det bästa.

Fast jag skrev ju det. Räknar jobb under livsviktigt. Syftade på semesterfirarna på utflykt.
Sätt dig i en park om kollektivtrafiken är full.
Just för att de som exempelvis måste jobba ska kunna resa med så lite risk som möjligt.
 
Fast jag skrev ju det. Räknar jobb under livsviktigt. Syftade på semesterfirarna på utflykt.
Sätt dig i en park om kollektivtrafiken är full.

Jag åker inte kollektivtrafik nu. Jag gör det ytterst sällan annars också. Bor i en liten stad där ajg kan cykla överallt och tar bilen till jobbet (skulle förlora alldeles för mycket tid annars) och till hästen (går ingen kollektivtrafik dit).

Jag tror att de flesta som åker kollektivt nu gör det till/från jobbet och andra viktiga ärenden faktiskt.
 
Jag åker inte kollektivtrafik nu. Jag gör det ytterst sällan annars också. Bor i en liten stad där ajg kan cykla överallt och tar bilen till jobbet (skulle förlora alldeles för mycket tid annars) och till hästen (går ingen kollektivtrafik dit).

Jag tror att de flesta som åker kollektivt nu gör det till/från jobbet och andra viktiga ärenden faktiskt.

Det låter ju bra att du kan göra så.

Nu handlade artikeln om att det är fullt och trängsel på kollektivtrafiken ut i skärgården.
Har svårt att tro att majoriteten av dessa människor är på väg till jobbet.
 
Jag åker inte kollektivtrafik nu. Jag gör det ytterst sällan annars också. Bor i en liten stad där ajg kan cykla överallt och tar bilen till jobbet (skulle förlora alldeles för mycket tid annars) och till hästen (går ingen kollektivtrafik dit).

Jag tror att de flesta som åker kollektivt nu gör det till/från jobbet och andra viktiga ärenden faktiskt.

Fast artikeln handlade just om det tryck som utflyktsfirande skapar och att man kanske ska tänka till lite innan man sätter sig på en överfull transport för att relaxa i skärgården.
 
Fast artikeln handlade just om det tryck som utflyktsfirande skapar och att man kanske ska tänka till lite innan man sätter sig på en överfull transport för att relaxa i skärgården.

Absolut. Man har iaf ingen som helst rätt att gnälla över det. Det är ju ingen överraskning att folk semestrar hemma i Sverige den här sommaren.
 
Fast jag tycker absolut att man kan ha synpunkter på det under en pandemi.
I vanliga fall hade jag inte brytt mig ett smack.

Jag tycker ju att samhället under den här pandemin har bättre saker att lägga pengarna på än att se till att det finns platser på kollektivtrafiken till alla som vill åka på utflykt.
 
Jag tycker ju att samhället under den här pandemin har bättre saker att lägga pengarna på än att se till att det finns platser på kollektivtrafiken till alla som vill åka på utflykt.

Det tycker jag också. Och då får ju alla ta sitt ansvar och inte åka på nöjesresor med kollektivtrafik när den är överbelastad/full.
Så att de som måste åka kan åka. Det är ingen livsviktig aktivitet att åka på utflykt. Och är det fullt på ett ställe så åk till ett annat. Personligt ansvar för att just hjälpa samhället.
 
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768767

The findings of this cross-sectional study suggest that mandatory mask-wearing policies were associated with increased mask wearing during the COVID-19 pandemic. Mask wearing was associated with reduced face-touching behavior, especially touching of the eyes, nose, and mouth, which may prevent contact transmission of COVID-19 among the general population in public areas.

Samtidigt står det så här i en faktaruta i Aftonbladet:

Skärmklipp.JPG


Där det mer avancerade och dyrare skyddet endast filtrerar bort de allra största av coronavirusarna.

Hela diskussionen om mask är förvirrande. Jag har svårt att skilja på vad som faktiskt är belagt av vetenskapen och vad som är "för säkerhets skull" och politiker som vill verka handlingskraftiga.
 
Lite på samma tema...:meh:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/besoksrekord-pa-tylosand-det-blir-fest-i-sanddynorna

Vad är det som gör att dessa människor inte själva tar ansvar? Tror dom att dom tar ansvar? Eller skiter dom bara i hela pandemin?

Jag är lite less idag känner jag. Men jag blir så förundrad.
Ja, och tydligen också i att vara uppmärksamma på sina barn på stranden..... :meh:

Jag är också less. Bland annat blir jag less när man ser rapporter om trängsel och, som här, besöksrekord men att det ändå inte avskräcker? Det kvittar hur många varningar som läggs ut om trängsel på Österlen, Öland och Gotland. Nog sjutton lägger folk ut sina semesterbilder på fb från dessa platser ändå...... O_o
 
Samtidigt står det så här i en faktaruta i Aftonbladet:

Visa bifogad fil 55108

Där det mer avancerade och dyrare skyddet endast filtrerar bort de allra största av coronavirusarna.

Hela diskussionen om mask är förvirrande. Jag har svårt att skilja på vad som faktiskt är belagt av vetenskapen och vad som är "för säkerhets skull" och politiker som vill verka handlingskraftiga.
Sitter inte virusen mestadels på partiklar av något slag, typ "dropparna" i aerosolen som vi andas/nyser ut? Så deras individuella storlek kanske inte är så viktig.
 
Ja, och tydligen också i att vara uppmärksamma på sina barn på stranden..... :meh:

Jag är också less. Bland annat blir jag less när man ser rapporter om trängsel och, som här, besöksrekord men att det ändå inte avskräcker? Det kvittar hur många varningar som läggs ut om trängsel på Österlen, Öland och Gotland. Nog sjutton lägger folk ut sina semesterbilder på fb från dessa platser ändå...... O_o

Ja, det att inte ens kunna lyfta ögonen från sin smartphone eller padda för att hålla koll på sina ungar övergår mitt förstånd. Två barn på samma dag som kom bort. Förstår inte!

Det är helt obegripligt att så många människor verkar ha så svårt att se i större perspektiv än sitt egna omedelbara nöje och rätt till en VANLIG SEMESTER. Det är inte vanligt nu och även om det är bättre i Sverige just nu kan det fortfarande skita sig igen. Då lär samma personer gnälla för att toapappret och jästen är slut spår jag :meh:
 
Ja, det att inte ens kunna lyfta ögonen från sin smartphone eller padda för att hålla koll på sina ungar övergår mitt förstånd. Två barn på samma dag som kom bort. Förstår inte!

Det är helt obegripligt att så många människor verkar ha så svårt att se i större perspektiv än sitt egna omedelbara nöje och rätt till en VANLIG SEMESTER. Det är inte vanligt nu och även om det är bättre i Sverige just nu kan det fortfarande skita sig igen. Då lär samma personer gnälla för att toapappret och jästen är slut spår jag :meh:

Jag, som är på sån där semester på annan ort, tycker att de flesta beter sig föredömligt. På Skansen idag var det hyfsat glest och nästan alla inomhusattraktioner avstängda, enkelriktade gångvägar osv. Handsprit o handtvätt överallt. Taxibilen hade specialinredning och extrema städrutiner. Samma på hotell och butik. Det är absolut inte som vanligt. Och ändå går det att göra många saker, även om det blir på lite annorlunda vis. Ser man att det börjar byggas trängsel får man avstå eller vänta.

Sen passerar ett och annat stolpskott emellanåt, men de får fortfarande ganska arga blickar av många, så medvetandet är högt.

(På kvällspromenaden igår noterade jag att vissa restauranger längs Strandvägen inte verkade tänkt till perfekt och viss trängsel fanns. Då fick det bli en vagns-glass i den fina sommarkvällen istället. Med påbud och tillgång till handsprit innan man fick den serverad av personal med nypåtagna handskar. )

Det är dessutom tur att de här coronaanpassade taxiapparna kom ett par år innan pandemin. Allt betalas utan att man behöver ha nära kontakt med föraren alls och ingen kontakt vid påstigning / avstigning - utom ett hej o tack såklart.
 
Jag, som är på sån där semester på annan ort, tycker att de flesta beter sig föredömligt. På Skansen idag var det hyfsat glest och nästan alla inomhusattraktioner avstängda, enkelriktade gångvägar osv. Handsprit o handtvätt överallt. Taxibilen hade specialinredning och extrema städrutiner. Samma på hotell och butik. Det är absolut inte som vanligt. Och ändå går det att göra många saker, även om det blir på lite annorlunda vis. Ser man att det börjar byggas trängsel får man avstå eller vänta.

Sen passerar ett och annat stolpskott emellanåt, men de får fortfarande ganska arga blickar av många, så medvetandet är högt.

(På kvällspromenaden igår noterade jag att vissa restauranger längs Strandvägen inte verkade tänkt till perfekt och viss trängsel fanns. Då fick det bli en vagns-glass i den fina sommarkvällen istället. Med påbud och tillgång till handsprit innan man fick den serverad av personal med nypåtagna handskar. )


Och det är ju super. Är också medveten om att medier kanske gärna skriver om det som sticker ut. Men faktum är ju som i artikeln att det var besöksrekord.

Och det är ju just att om alla avstår vid trängsel borde inte problemet än finnas.
Men absolut skall blickarna riktas mot "stolpskotten".

Vidare så tycker jag absolut att man kan semestra på annan ort. Men bara för att man är på semester får man inte släppa försiktighetsåtgärderna. Och det är väl det som verkar hända ibland.

Sen gillar jag alla åtgärder som gjorts, även om jag önskar att de inte behövts 😊
 
Samtidigt står det så här i en faktaruta i Aftonbladet:

Visa bifogad fil 55108

Där det mer avancerade och dyrare skyddet endast filtrerar bort de allra största av coronavirusarna.

Hela diskussionen om mask är förvirrande. Jag har svårt att skilja på vad som faktiskt är belagt av vetenskapen och vad som är "för säkerhets skull" och politiker som vill verka handlingskraftiga.
De vanligaste invändningarna när fördelar med munskydd diskuteras är att man säger sig tro att munskydd leder till att folk blir sämre på att hålla avstånd och att man säger sig tro att det leder till att folk petar sig mer i ansiktet.

Man behöver dock inte tro i frågan när det gjorts studier på båda faktorerna och dessa påvisar att folk inte håller mindre avstånd, tvärtom och något och nu att det leder till mindre inte mer petande i ansiktet.

Har väl iofs inga större förhoppningar om att det skulle få folk att sluta tro saker.
 
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768767

The findings of this cross-sectional study suggest that mandatory mask-wearing policies were associated with increased mask wearing during the COVID-19 pandemic. Mask wearing was associated with reduced face-touching behavior, especially touching of the eyes, nose, and mouth, which may prevent contact transmission of COVID-19 among the general population in public areas.
The results of the European and US populations were not significant, possibly owing to the limited sample sizes in the mask-wearing cohorts
 
The results of the European and US populations were not significant, possibly owing to the limited sample sizes in the mask-wearing cohorts
Vilket då betyder att det inte är det åt något håll så det blir med största sannolikhet inte negativt heller.

Som sagt man kan ju fortsätta tro vad man vill men det mesta, om än icke statistiskt säkerställt, pekar åt andra hållet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp