Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på frågan om maskanvändning och ifall masker uppmuntrar till beteende man annars skulle ha undvikit, och bidrar till falsk trygghet.

Från brittiska Kronprinsparets instagram:
73 år gamla Hertiginnan av Cornwall besöker ett apotek (!) och inte för att handla. Till inlägget finns mängder av kommentarer om hur bra det är att hertiginnan är ute och arbetar, att hon föregår med gott exempel och att det är bra att hon har mask eftersom social distansering inte är tillräcklig.

Klart att social distansering inte är tillräcklig när man bryter mot de flesta rekommendationerna... :meh:

477B7890-ECA7-4429-B011-A290388EBEAD.jpeg
 
Med tanke på frågan om maskanvändning och ifall masker uppmuntrar till beteende man annars skulle ha undvikit, och bidrar till falsk trygghet.

Från brittiska Kronprinsparets instagram:
73 år gamla Hertiginnan av Cornwall besöker ett apotek (!) och inte för att handla. Till inlägget finns mängder av kommentarer om hur bra det är att hertiginnan är ute och arbetar, att hon föregår med gott exempel och att det är bra att hon har mask eftersom social distansering inte är tillräcklig.

Klart att social distansering inte är tillräcklig när man bryter mot de flesta rekommendationerna... :meh:

Visa bifogad fil 54921
Snyggt att en av dem har munskyddet så långt ner att det knappt täcker näsan också. Herregud, hur har de tänkt sig att gemene man ska sköta det här korrekt om inte ens officiella personer (eller apotekspersonal eller vad killen i grå kostym nu är) kan föregå med gott exempel?! :arghh:
 
Här i Skottland fick vi idag besked om att vi stannar kvar i Phase 3 i åtminstone tre veckor till, trots att läget just här uppe har varit mycket stabilt under en längre period nu. Detta istället för att börja öppna upp ännu mer som England gjorde och riskera att få samma oönskade resultat. Citat från Nicola Sturgeons uttalande idag:

"If we are not careful now, then in two or three weeks we could easily be facing some of the issues here in Scotland that we are currently seeing around the world. Caution remains essential. We want to open up society and the economy as soon as we safely can, but we do not want to have to re-impose restrictions. That start-stop pattern seen in other countries is potentially more harmful to the economy, and our health and wellbeing."

:bow:

Just det här att de vill slippa "re-impose restrictions" tycker jag är så himla skönt att höra henne säga, att vi förhoppningsvis kan slippa det här jojo-livet mellan lockdown och ett öppnare samhälle fram och tillbaka som många anti-lockdown personer varnat för. Det känns som att det ligger närmare den svenska strategin den här, att hålla det lite begränsat men stabilt under en längre tidsperiod.
 
Just det här att de vill slippa "re-impose restrictions" tycker jag är så himla skönt att höra henne säga, att vi förhoppningsvis kan slippa det här jojo-livet mellan lockdown och ett öppnare samhälle fram och tillbaka som många anti-lockdown personer varnat för.
Och ungefär samtidigt återinfördes lockdown i Greater Manchester.
 
Vi verkar ha en "antal smittade"-trend (300+ personer per dag) som inte kommer tillåta resor till en del länder på ett tag. Hoppas det är tillfälligt. Exempelvis kräver Estland att vi kommer ned under 115 personer per dag.
 
Vi verkar ha en "antal smittade"-trend (300+ personer per dag) som inte kommer tillåta resor till en del länder på ett tag. Hoppas det är tillfälligt. Exempelvis kräver Estland att vi kommer ned under 115 personer per dag.

Antal smittade per dag är en så märklig faktor att räkna med... det beror ju på hur många och vilka man testar.
 
Sådant här gör mig så fruktansvärt less...... :meh: Ja, det är ju svårt med den där kärleken..... :rage:


"Men fansen höll ingen distans mellan sig när de stod tätt packade och sjöng och firade. De bröt alldeles uppenbart mot Folkhälsomyndigheternas restriktioner, precis som Anders Tegnell & Co fruktat med att allsvenskan och cupen drog igång igen.

– De borde egentligen hålla avstånd. Men det är svårt när det är sådan här kärlek. Jag tror inte att Tegnell blir glad om han ser det här."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/70EJzV/tegnell-blir-inte-glad
 
Sådant här gör mig så fruktansvärt less...... :meh: Ja, det är ju svårt med den där kärleken..... :rage:


"Men fansen höll ingen distans mellan sig när de stod tätt packade och sjöng och firade. De bröt alldeles uppenbart mot Folkhälsomyndigheternas restriktioner, precis som Anders Tegnell & Co fruktat med att allsvenskan och cupen drog igång igen.

– De borde egentligen hålla avstånd. Men det är svårt när det är sådan här kärlek. Jag tror inte att Tegnell blir glad om han ser det här."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/70EJzV/tegnell-blir-inte-glad
De tycker att Tegnell ska ha förståelse... det hade inte jag haft alls! :D :angel:
 
Sådant här gör mig så fruktansvärt less...... :meh: Ja, det är ju svårt med den där kärleken..... :rage:


"Men fansen höll ingen distans mellan sig när de stod tätt packade och sjöng och firade. De bröt alldeles uppenbart mot Folkhälsomyndigheternas restriktioner, precis som Anders Tegnell & Co fruktat med att allsvenskan och cupen drog igång igen.

– De borde egentligen hålla avstånd. Men det är svårt när det är sådan här kärlek. Jag tror inte att Tegnell blir glad om han ser det här."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/70EJzV/tegnell-blir-inte-glad
Kärleken till fotbollspolarna är en heeelt annan sak än den till mormor på ålderdomshemmet. Den måste man bara få undantag och förståelse för... :meh:
 
Nu är de ju liksom inte ensamma om det ;) SL förlorar drygt 100 milj/vecka. Här pratas det inte om neddragen trafik i höst.
Sen är det kaxigt att dra ner trafiken hela hösten. Utan att egentligen alls veta hur resandemönstret ser ut då. Vad gör man om bussarna rullar proppfulla? Sätta in fler går ju inte eftersom man sett till att få personalen som ska köra bussarna sparkade.
Men vi får väl hålla tummarna för att så många som Skånetrafiken vill ska jobba/studera hemma, gör det också.

Har SL gett något svar alls på vad man ska göra då? Annars vet vi ju rent krasst inte än om det blir neddragning av trafik eller något annat alternativ här. Höjda biljettpriser brukar också väcka ramaskri, likaså höjd skatt. Jag gissar att några av de stora utbyggnadprojekten kan komma att senareläggas, men det kostar också pengar om man sitter fast med avtal och projektorganisationer...
 
Visserligen till viss del om kollektivtrafik..

Men jag förstår mig inte på dom som inte ser sin egen del i pandemin!
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/stor-trängsel-i-kollektivtrafiken-under-lördagen-1.32017042

Är det fullt på bussen, spårvagnen eller tåget och det inte handlar om livsviktiga ting så får man kanske inse att just denna dag blev det ingen utflykt.
Gillar det kvinnan i artikeln skriver att "Är det trångt ombord så är man sannolikt en del av problemet".
Faktiskt. Är det fullt på vagnen så gå inte på!!
Blir så frustrerad över sånt beteende.
 
Visserligen till viss del om kollektivtrafik..

Men jag förstår mig inte på dom som inte ser sin egen del i pandemin!
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/stor-trängsel-i-kollektivtrafiken-under-lördagen-1.32017042

Är det fullt på bussen, spårvagnen eller tåget och det inte handlar om livsviktiga ting så får man kanske inse att just denna dag blev det ingen utflykt.
Gillar det kvinnan i artikeln skriver att "Är det trångt ombord så är man sannolikt en del av problemet".
Faktiskt. Är det fullt på vagnen så gå inte på!!
Blir så frustrerad över sånt beteende.

Jo, fast de som ska till jobbet har ju kanske inget val? Sjuksköterskan som måste komma i tid till jobbet måste ju gå på bussen ändå och hoppas på det bästa.

Däremot förstår jag inte de som gnäller över hur mycket folk det är på ett utflyktsmål (köpcentrum, Ullared, naturutflyksmålet osv)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp