Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att FK anser att berörda instanser (vårdcentral, FK) nu (då) hade tillräckligt med resurser för att ta sig an alla med behov av läkarintyg.
Det kan kännas lite som att man kanske har överskattat sig själv lite grann där, just inför vintern..... Tex vab krävs intyg från dag 8. Och med tanke på hur känsliga vissa är och inte släppa in barn på förskolorna trots att FHM anser att det är ok med restsymptom kan det bli lite mycket spring dit i onöda i en period vi inte bör träffa folk.
 
Men VC måste fortfarande hantera testning av alla som inte kan göra självtesten. Tyckte det lät på dig som att VC inte borde hantera några test alls, var det jag reagerade på.

Hörde om regioner som gått ut med uppmaning att symptomfria ska sluta testa sig för att kapaciteten ska räcka till de med symptom. Så inte omöjligt att det kan finnas skäl att ha en tröskel av något slag i samband med anmälan.
Jag tycker inte att symptomfria ska testa sig, det är ett helt galet sätt att använda testerna. Men jag tycker att människor med symptom ska kunna testa sig på det viset utan att behöva bli bedömvda av vårdpersonal.

Jag minns inte exakt vad jag skrev men i min region testas barn och de utan bank-id på vc och det är ju bra, precis som de ska vara, och jag har för mig att jag skrev något om att alla har rätt till vård. Man ska inte behöva ha bank-id för att kunna testa sig.

Däremot är självtesterna en stor avlastning för vc. Vilket jag tycker är rätt. Vc har mycket att ta igen som det är utan att punga ut alla tider till personer som är krassliga i vad som kan vara covid.
 
I min region finns det särskilda provtagningsenheter, man bokar tid via 1177. Det har varierat hur ”kriterierna” för att testa ser ut, framförallt beroende på hur hårt tryck det är.
Har man allvarligare symptom går man via VC.
 
En nära anhörig testade sig i går, fick positivt provsvar i dag. Hen fick symtom och var hemma från sitt jobb (som verkar ha blivit rena smitthärden med nu ett antal bekräftat smittade och fler sjuka som gått hem/väntar provsvar) i torsdags p.g.a. huvudvärk och illamående. Hen har mått bättre redan sedan i går, säger sig nu inte känna typ någonting. Men jag känner ändå oro nu med tanke på så oförutsägbart den här sjukdomen verkar kunna bete sig. Hoppas att det inte blir värre. :(

Lite nojig för egen del också efter att ha träffat personen några dagar tidigare. Hen var hemma hos mig och tog en fika. Hade inga symtom då och vi klängde ju liksom såklart inte på varandra, men ändå ... Vet inte hur långt innan symtomdebut man beräknas kunna vara smittsam?

Lite anmärkningsvärt i sammanhanget också att min anhöriga är hemma för samma symtom jag var hemma för, för ett par veckor sedan, men nekades testning för. Ringde vårdcentralen då för att höra mig för, även om jag själv egentligen inte heller trodde covid då p.g.a att jag hade uppenbara andra anledningar till att må som jag gjorde vid tillfället, men ändå. Så mycket mer behöver det inte vara uppenbarligen.
Hur menade du att du nekades testning? Åtminstone i sthlm bokar man hemtest eller "drive through" test med bil och det bokas via 1177. Hemtest är det ju ingen kö till men tar någon dag att få levererat.

Blev ordentligt förkyld för ngn vecka sen och då beställde jag hem testet. Var supersmidigt.
 
Hur menade du att du nekades testning? Åtminstone i sthlm bokar man hemtest eller "drive through" test med bil och det bokas via 1177. Hemtest är det ju ingen kö till men tar någon dag att få levererat.

Blev ordentligt förkyld för ngn vecka sen och då beställde jag hem testet. Var supersmidigt.
Förlåt @aiquen, ser nu att ovan redan har diskuterats. Vad knäppt att det ser så olika ut i regionerna. Här i sthlm, åtminstone i stan, levereras hemtestet dessutom hem till dörren och hämtas sedan några timmar senare. Jag vet faktiskt inte om min VC alls var involverad när det gäller mitt hemtest. När jag tog antikroppstestet, vilket är ju blodprov, så verkar karolinska sjukhuset ha fått provet och genomfört själva testet, så åtminstone då var min VC inte inblandad.
 
Förlåt @aiquen, ser nu att ovan redan har diskuterats. Vad knäppt att det ser så olika ut i regionerna. Här i sthlm, åtminstone i stan, levereras hemtestet dessutom hem till dörren och hämtas sedan några timmar senare. Jag vet faktiskt inte om min VC alls var involverad när det gäller mitt hemtest. När jag tog antikroppstestet, vilket är ju blodprov, så verkar karolinska sjukhuset ha fått provet och genomfört själva testet, så åtminstone då var min VC inte inblandad.
All vård ser olika ut i olika regioner.
För att de har olika ekonomi, olika mycket brist på olika personalkategorier, olika förutsättningar med logistik, geografi, infrastruktur, olika befolkningsprofiler... osv...
Vore mer förvånande om just detta skulle utföras på precis samma sätt när det är organisationer som redan är uppbyggda och arbetar på olika sätt som ska samordna det med allt annat de gör, tänker jag.
 
Kan vårdpersonal bli "straffade" av att ha visat positivt på antikroppstesten om de har jobbat hela tiden och inte visat symptom om de de tagit hand om blivit sjuka?
 
Jag brukar ibland konstatera att jag bor i ett bortglömt hörn av landet - bor i Kalmartrakten, med usla kommunikationer via såväl vägnät som järnväg och flyg.
Men just nu, när turister och sommarölänningar lämnat sitt sommarparadis, så känns det ändå bra att bo i detta isolerade hörn!
1604226890779.png
 
Kan vårdpersonal bli "straffade" av att ha visat positivt på antikroppstesten om de har jobbat hela tiden och inte visat symptom om de de tagit hand om blivit sjuka?
Nej. Inte om vårdpersonalen följt arbetsplatsens rutiner gällande provtagning, skyddsutrustning osv.
På min arbetsplats tempar vi oss t ex i dörren varje morgon. Vid temp över 37, 5 får man gå hem.
Har man mörkat symtom eller att man varit i kontakt med smittade/misstänkt smittade personer på fritiden, är det inte så bra, förstås, men jag är osäker på om det skulle vara skäl till avsked.
 
Apropå hemtester. Publicerat idag för en knapp timme sedan på aftonbladet.se.


"Nu kan man inte beställa hem corona-hemtest i Stockholm, skriver region Stockholm.


Antalet personer som beställt hemtest har ökat så kraftigt att det bildats en kö på 16 000 prover som nu behöver betas av utav Karolinska universitetslaboratoriet.


- Jag vet att Karolinska Universitetslaboratoriet arbetar mycket intensivt med att öka kapaciteten. Mitt viktiga råd är att stanna hemma om du har symtom även om du just nu inte kan provta dig. När möjligheten öppnar igen är det viktigt att bara beställa prov om du har symtom eller uppmanas till provtagning av vården, säger Elda Sparrelid, chefläkare för Region Stockholm.


Beställningen av hemtest beräknas öppna om fyra dagar, alltså på torsdag."
 
Nej. Inte om vårdpersonalen följt arbetsplatsens rutiner gällande provtagning, skyddsutrustning osv.
På min arbetsplats tempar vi oss t ex i dörren varje morgon. Vid temp över 37, 5 får man gå hem.
Har man mörkat symtom eller att man varit i kontakt med smittade/misstänkt smittade personer på fritiden, är det inte så bra, förstås, men jag är osäker på om det skulle vara skäl till avsked.

Om man slarvat med utrustningen då?
 
Apropå hemtester. Publicerat idag för en knapp timme sedan på aftonbladet.se.


"Nu kan man inte beställa hem corona-hemtest i Stockholm, skriver region Stockholm.


Antalet personer som beställt hemtest har ökat så kraftigt att det bildats en kö på 16 000 prover som nu behöver betas av utav Karolinska universitetslaboratoriet.


- Jag vet att Karolinska Universitetslaboratoriet arbetar mycket intensivt med att öka kapaciteten. Mitt viktiga råd är att stanna hemma om du har symtom även om du just nu inte kan provta dig. När möjligheten öppnar igen är det viktigt att bara beställa prov om du har symtom eller uppmanas till provtagning av vården, säger Elda Sparrelid, chefläkare för Region Stockholm.


Beställningen av hemtest beräknas öppna om fyra dagar, alltså på torsdag."
Jag gissar att detta beror på att det går en vanlig förkylning omkring just nu som gör att folk behöver testa sig för säkerhets skull.
 
Är det skrivet i sten? Jag har inte sett nyheterna idag. Jag trodde at det bara var "på tapeten"?

Och jisses ja, jag hoppas att Sturgeon står på sig och inte hakar på. Det vore otroligt bedrövligt och onödigt!
Du har säkert redan insett det vid det här laget, men ja det blev ju så. Jag fick nyhetsnotisen typ 10 minuter innan jag skrev det där. Hoppas verkligen verkligen att vi lyckas hålla oss ifrån det här uppe, det vore så väldigt hopplöst.
 
Om det kan anses bevisat att en personal slarvat med skyddsutrustning och därmed utsatt patienter/kunder för fara borde det kunna leda till repressalier, ja.
...fast alltså oavsett om personalen som slarvat har antikroppar eller ej. De är ju därför vi har skyddsutrustning; för att inte smitta patienten OM UTIFALL vi har en symtomfri infektion (och för att skydda oss själva). Har man symtom är man ju inte på jobbet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 934
Senast: farin
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 990
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
606
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp