Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vädret. Efter flera veckor med snö och kallt bestämde det sig för att börja regna. Kombinationen spårig vägbana och underkylt regn var ingen höjdare, jag räknade till tre bilar i dikena på mindre än en mil. Det var nära ögat för mig också, jag fick sladd i 30 km/h på rakt spår utan att vare sig bromsa eller svänga. Med dubbdäck och fyrhjulsdrift. :cautious:
 
På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?

Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.

Ärlig. Och i god tid. Vissa kanske har andra lösningar om de får veta tre hållplatser i förväg vad som är på väg att ske.

Men för jävligt är det. Idiot till arbetsgivare som inte ser problemet som är helt uppenbart och med 100% sannolikhet kommer att inträffa hyfsat ofta. Kanske kan du ta med dig färdiga klagomålsformulär att dela ut som resenärerna kan skicka in?
 
Ärlig. Och i god tid. Vissa kanske har andra lösningar om de får veta tre hållplatser i förväg vad som är på väg att ske.

Men för jävligt är det. Idiot till arbetsgivare som inte ser problemet som är helt uppenbart och med 100% sannolikhet kommer att inträffa hyfsat ofta. Kanske kan du ta med dig färdiga klagomålsformulär att dela ut som resenärerna kan skicka in?

Vi har inga sådana formulär, det är SL som sköter allt sånt. Det jag kan göra, är att be dom klaga till SL. Jag kommer troligen se det redan i början av turen, men kanske inte helt kunna säga vilken hållplats vi blir stående på eftersom det beror på trafikens rytm. Sen beror det också på huruvida man kommer kunna fixa avlösare som tar över och kör klart eller inte. Men ja, ärlighet är väl bäst. Det är ju också det som kommer generera mest klagomål på rätt instans så att säga.
 
Julskinka tar så låång tid i ugnen! Jag är ju sugen nu!!! :arghh: Varför började jag inte tidigare, jo eftersom jag inte var sugen tidigare... :cautious::meh::rolleyes:
 
Fast att hästens vikt skulle vara ett mått för att avgöra hur mycket vitaminer och mineraler hästen behöver är väl ändå inte helt uppåt väggarna? Så här skriver evidensia om e-vitamin och selen:

Mängden vitamin E som rekommenderas beror på flera faktorer som ålder, arbete och dräktighet men brukar hamna någonstans mellan 75 och 200 mg per 100 kg kroppsvikt och dag och bör inte överstiga 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. För selen gäller kring 0,2mg per 100 kg kroppsvikt och bör inte överstiga 5 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Eftersom det skiljer sig i upptag beroende på vilken form selen och vitamin E ges (till exempel naturligt jämfört med syntetiskt) är rekommendationerna bara generella riktlinjer.

Sedan kanske det är för lite i Pavos foder, det vet jag inte, men jag tänker att de fortfarande försöker lägga sig på en nivå där hästar inte förgiftas.
Vad hästen behöver i form av mineraler baseras på vad grovfodret innehåller och hur mycket hästen äter av det.

Just selen måste alltid ges utöver och detsamma gäller e-vitamin när hästen inte äter mestadels färskt gräs så just de två kan man basera på hästens vikt men inte alla övriga mineraler. Den mängd de rekommenderar innehåller precis som jag skrev inte heller tillräcklig mängd e-vitamin och selen utan hästen skulle få brister. Dvs. Deras rekomendationer är ren idioti.
 
"Jag har inte råd att vara hemma."
Nä, vem :devil: har det? :banghead:
Förvisso, men vi har jobb som man utan problem kan göra på hemmakontoret.
Vilket gör det ännu värre, vi har folk med extrakänsliga personer i sitt hushåll och som därmed inte visade sig på kontoret på flera veckor under covid eller nu i influensatider. Det handlar alltså inte om att personen förlorar inkomst eller inte kan sköta sitt jobb.
Alla andra stannar hemma vid minsta känning.
 
På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?

Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
Jag är inte busschaufför men jag kan svara ur en resenärs perspektiv. Det var liknande på "min" linje för några år sedan, en busslinje som kör mellan två städer (45 min) helt utan stopp. Så har man väl gått på så går det inte att hoppa av/byta.

När det hände att förarnas körtid tog slut någonstans på vägen ropade de flesta ut ett meddelande i stil med "på grund av den nya tidtabellen och förseningar är min körtid slut nu, jag måste ta rast och vi kommer att stå här i X minuter, sedan kör vi vidare mot Y".

Sen stod vi där i väggrenen på motorvägen och väntade. Verkligen inte optimalt med tanke på att andra fordon köde precis bredvid oss i 110, men de hade ju inte så mycket till val heller. Och jag vill minnas att typ alla tog det bra när de visste vad som pågick och att det låg utanför förarens makt.

Så jag skulle säga, var ärlig och säg precis som det är.
Är man vettig så fattar man att ni busschaufförer redan har pressade scheman och inte kan styra över körtid och vilotid.

Jag hoppas att dina resenärer också tar det bra och inte blir arga på dig :heart


Edit: Vi var faktiskt några som gick ihop och skrev varsitt klagomål riktat till Västtrafik och de som lagt tidtabellen varje gång det hände. Det tog några veckor tills det var fixat och sen dess har det inte hänt igen :)
 
Jag är inte busschaufför men jag kan svara ur en resenärs perspektiv. Det var liknande på "min" linje för några år sedan, en busslinje som kör mellan två städer (45 min) helt utan stopp. Så har man väl gått på så går det inte att hoppa av/byta.

När det hände att förarnas körtid tog slut någonstans på vägen ropade de flesta ut ett meddelande i stil med "på grund av den nya tidtabellen och förseningar är min körtid slut nu, jag måste ta rast och vi kommer att stå här i X minuter, sedan kör vi vidare mot Y".

Sen stod vi där i väggrenen på motorvägen och väntade. Verkligen inte optimalt med tanke på att andra fordon köde precis bredvid oss i 110, men de hade ju inte så mycket till val heller. Och jag vill minnas att typ alla tog det bra när de visste vad som pågick och att det låg utanför förarens makt.

Så jag skulle säga, var ärlig och säg precis som det är.
Är man vettig så fattar man att ni busschaufförer redan har pressade scheman och inte kan styra över körtid och vilotid.

Jag hoppas att dina resenärer också tar det bra och inte blir arga på dig :heart


Edit: Vi var faktiskt några som gick ihop och skrev varsitt klagomål riktat till Västtrafik och de som lagt tidtabellen varje gång det hände. Det tog några veckor tills det var fixat och sen dess har det inte hänt igen :)

Tack ❤️
Vårt avtal är väldigt mycket baserat på hur vi ligger i tid och när linjen räknas som inställd/delnställd, så detta kommer bli dyrt för bolaget. NKI, Nöjd Kund Index, brukar också kunna generera viten/bonusar så jag tror man kommer behöva förändra relativt fort. Förr hade man mer diskussion med förarna när man byggde tjänster, det är ju ändå vi som kan verkligheten. Men tyvärr har man sen ett bra tag konstaterat att det blir "billigare" att hoppa över det och då blir det så här. Samtidigt som man sitter och funderar på hur man ska få fler att vilja köra buss...

Men tack igen, jag ska tänka på ditt inlägg när det händer och hoppas att majoriteten av mina resenärer är lika förstående. Eller åtminstone tar till sig var ilskan bör riktas.
 
Jag stör mig på att det går så förbannat ont för mig med traktorn och saker runtomkring den just nu.

Skulle hämta hem höbalar:
*stödbenet smäller lös=får åka hem med Tom vagn och laga.
*tappar min nya LGF-skylt och innan jag hinner åka åt andra hållet igen har någon hittat den och tagit den.
*sambon kör fast med bilen när han skulle hämta balar.
*släpvagnen, som sambon kör för att vi ska få hem fler höbalar på en gång, tappar ena däcket och hela trumman på släpvagnen gick sönder.
*när jag skulle hämta höbalarna som sambon fick lämna i diket då släpvagnen gick sönder fick jag punktering på traktorvagnen varpå hela lasset med 6 st 800kgs balar tippar, tack och lov ner i diket och utan möte.

Rent löjligt otur... Lyckas hämta ett lass balar utan att något mer strul än att ett spännband bråkar så jag behöver låna ett an en snäll granne och tänker att "nu när det går bra så fortsätter jag med lite snöskottning!"

Hinner skotta 175 meter av skogsvägen, som vi använder för att komma av gården med alla djuren och som jag längtat efter att skotta sedan snön kom, innan en av dragarmarna går av (?!?!) De ska typ inte kunna gå av, det är så pass ovanligt att det är beställningsvara även hos största reservdelsfötetaget i Sverige!

När jag åker för att vända traktorn för att kunna lyfta hem snöslungan som jag fick koppla av mitt ute i skogen så slår en ynklig liten kvist sönder en av sidospeglarna på traktorn...

Idag får traktorn stå och skämmas...
 
På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?

Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
För mig som stressad har lite rättshaveristiska tendenser fungerar ärlighet bäst i kombination med att försöka få dit en avlösare. Och ge dem gärna hänvining till var de ska lämna sina klagomål.

Men det är rent utsagt förjävligt att ni står risken utan att kunna påverka schemat! (Efter din post lovar jag mer tålamod med chaufförer)
 
För mig som stressad har lite rättshaveristiska tendenser fungerar ärlighet bäst i kombination med att försöka få dit en avlösare. Och ge dem gärna hänvining till var de ska lämna sina klagomål.

Men det är rent utsagt förjävligt att ni står risken utan att kunna påverka schemat! (Efter din post lovar jag mer tålamod med chaufförer)

Det är inte jag som påverkar om avlösare kommer, jag kan bara fråga efter om det kommer nån. Resten är trafikledningens jobb.
Men ärlighet verkar vara bäst.

Tack ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 413
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 896
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 441
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 058
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp