Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet ju att jag inte borde ta åt mig, men ändå blir jag ledsen varje gång. Älde ensam släkting som har ångest och dricker. Vill inte ha vård. Ringer mig, sluddrar, och mellan sluddrandet bland annat ojar sig över hur tokiga julklappar jag brukar ge, och skrattar åt hur löjligt jag var klädd på en viktig fest då jag var i tioårsåldern.
Och är ledsen över att jag tar kontakt så sällan. Vi har pratat tre gånger den här veckan.
Säg åt personen att hen får ringa endast nykter. Och lägg på om du märker att personen har druckit.
Man ska inte lasta sin egen skit på andra.
 
Jahapp, slitagehål i skrevet på ett par byxor till jag har. Avskyr att köpa kläder och tycker det är så jobbigt! Men dessa får nog tvättas en sista gång och sedan läggas i lådan där de andra likadana ligger, som har en reva i- jag kan ju när jag får ork och lust använda dessa att laga de andra med... på något vis, samma tyg och färg och allt.

Men GAH, orka köpa nytt?! Rea är det väl fortfarande efter jul kanske? Får kanske kika då om det finns några billiga någonstans. Har flera som är på gång nu tyvärr :(
 
Ja du har fel. Hästar äter en extremt ensidig kost jämfört med människan. Det går därför inte att jämföra. Att tillsätta vitaminer och mineraler utan att ha koll kan (är) vara dumt hälsomässigt även för människor men är människan vuxen gör hen som hen vill. Det här handlar om djur som är helt utelämnade till att människan bryr sig tillräckligt för att ge hen det hen behöver. Den här innehåller inte ens i närheten av tillräcklig mängd av den väldigt viktiga vitaminen e och inte av den viktiga mineralen selen heller förren du ger den dubbla rekommenderade mängden. Går hästen i mer än lätt arbete får du höja än mer.
Fast att hästens vikt skulle vara ett mått för att avgöra hur mycket vitaminer och mineraler hästen behöver är väl ändå inte helt uppåt väggarna? Så här skriver evidensia om e-vitamin och selen:

Mängden vitamin E som rekommenderas beror på flera faktorer som ålder, arbete och dräktighet men brukar hamna någonstans mellan 75 och 200 mg per 100 kg kroppsvikt och dag och bör inte överstiga 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. För selen gäller kring 0,2mg per 100 kg kroppsvikt och bör inte överstiga 5 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Eftersom det skiljer sig i upptag beroende på vilken form selen och vitamin E ges (till exempel naturligt jämfört med syntetiskt) är rekommendationerna bara generella riktlinjer.

Sedan kanske det är för lite i Pavos foder, det vet jag inte, men jag tänker att de fortfarande försöker lägga sig på en nivå där hästar inte förgiftas.
 
Trodde min avgång med X2000 skulle klara sig ifrån akut inspektion av hjulpar (pga annat X2 (X2000) tåg haft hjulskada under färd) , men nope. 🙃
FIck vackert boka om, tur i oturen blev en tur en timma tidigare.
 
Jahapp, slitagehål i skrevet på ett par byxor till jag har. Avskyr att köpa kläder och tycker det är så jobbigt! Men dessa får nog tvättas en sista gång och sedan läggas i lådan där de andra likadana ligger, som har en reva i- jag kan ju när jag får ork och lust använda dessa att laga de andra med... på något vis, samma tyg och färg och allt.

Men GAH, orka köpa nytt?! Rea är det väl fortfarande efter jul kanske? Får kanske kika då om det finns några billiga någonstans. Har flera som är på gång nu tyvärr :(
En till som avskyr att köpa kläder. Jag hittar aldrig något men måste ha något som är helt och skyler kroppen.Jag köper mest på Bonprix, det brukar vara ok.
 
En till som avskyr att köpa kläder. Jag hittar aldrig något men måste ha något som är helt och skyler kroppen.Jag köper mest på Bonprix, det brukar vara ok.
Ja har köpt lite därifrån ibland faktiskt. Avskyr att köpa kläder. Det är dyrt och trist. Är man tjock är det inte så roliga kläder heller man kan hitta till bra priser.
 
Rådj....ävlarna
Gräsmattan uppgrävd mer och mer. Detta skulle varit snö, sisådär 20 cm vit täcke.
1702818384188.png
 
På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?

Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
 
Jag stör mig på att jag är så orkeslös och trött att jag inte orkar göra något vettigt i dag. Eller i går. Har massor att göra egentligen. Laga mat, dammsuga, städa lite, baka pepparkakor osv. Orka. Har tittat på en dansk film i stället. Och tvättat en maskin tvätt. Kan jag få tillbaka orken snart?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 426
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 912
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 449
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 071
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp