Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ica här i byn är ovanligt stor sätt till hur många invånare vi har, de har också generösa öppettider och har i mitt tycke verkligen försökt sitt yttersta för att underlätta med utlämning, utkörning, info om när det är minst folk och nu även fixat så att det ska gå att hämta ut paket utan att gå in i butiken.

Trots det är det precis knökfullt med folk 16.15 varje vardag. När jag handlar efter 20 på kvällen är det inte en jävel där.
 
Jag trodde det var viktigt för dig då du frågade i minst två inlägg om just det. Antagligen är det det du menar med att analysera men det var så att jag trodde, snarare.
Jag menade inte att ditt inlägg var oviktigt, jag frågade varför du tyckte att just om de skriker och ropar till varandra var viktigt.

Inte heller har jag sagt att jag ogillar ditt inlägg så varför ska jag hoppa över det? Kanske är det en analys från din sida? ;)
Du kanske ska fråga om något är viktigt för en person istället för att förutsätta det?Det blir lite fel ingång när du förutsätter något som inte stämmer, jag har då aldrig sagt att det var viktigt.
 
Jag försöker handla tidigt på morgonen eller sent på kvällen, väljer hellre lilla Ica en stora osv. Var och snabb handlade idag och knappt något folk alls i butiken vid 17 tiden, inga problem att hålla avstånd!
 
Ica här i byn är ovanligt stor sätt till hur många invånare vi har, de har också generösa öppettider och har i mitt tycke verkligen försökt sitt yttersta för att underlätta med utlämning, utkörning, info om när det är minst folk och nu även fixat så att det ska gå att hämta ut paket utan att gå in i butiken.

Trots det är det precis knökfullt med folk 16.15 varje vardag. När jag handlar efter 20 på kvällen är det inte en jävel där.

Det handlar förmodligen om att folk har en tendens att handla på vägen hem och inte köra en extra tur. Det funkar inte i allas liv att välja andra tider, jag som bor 5 minuter från närmsta stormarknad och bor ensam har lätt att välja tider. Hade jag haft långt dit, kanske åkt kommunalt och dessutom ska passa in att hämta barn, fixa mat osv. Då är det mindre lätt att välja tid att handla.
 
Det är mycket på Buke som knappast är viktigt, många av dina poster är helt oviktiga liksom mina, ditt inlägg jag citerar är högst oviktigt det också . Om du inte giller något inlägg så hoppa över det istället för att försöka analysera ;)

Jag frågade för jag undrade då det kändes som en mycket udda händelse som beskrevs som vardagsmat, men viktigt för mig, knappast.

Eftersom jag är den som skrev inlägget. Ja, det hojtas en hel del om oliver och annat, och sedan springs det fram och tillbaka och visas upp och får tillsägelse att gå och hämta något annat. Men ffa så är det hela familjen som är på plats i affären, fyra, fem, sex personer från samma familj som går omkring och vad gäller barnen springer, istället för att en vuxen person handlar och den andra vuxna väntar utanför med barnen.
 
Eftersom jag är den som skrev inlägget. Ja, det hojtas en hel del om oliver och annat, och sedan springs det fram och tillbaka och visas upp och får tillsägelse att gå och hämta något annat. Men ffa så är det hela familjen som är på plats i affären, fyra, fem, sex personer från samma familj som går omkring och vad gäller barnen springer, istället för att en vuxen person handlar och den andra vuxna väntar utanför med barnen.
Så du har problem med en familj, eller är det vanligt att det hojtas om oliver?

Eller finns det verkligen så många fyrbarnsfamiljer att du stöter på dem för jämnan? Och vad jag antar är ganska små barn.
 
Google har den funktionen.
jag vet att det finns en funktion som visar när det brukar vara mer/mindre folk i butikerna. men har de en som visar i realtid? Dvs när jag står utanför butiken och funderar på om jag ska gå in eller inte?
Den här funktionen känner jag till, men den säger ju inget om trängseln egentligen (även om den är mindre när det är mindre folk där:
1606948016420.png

Jag skulle vilja ha ha något liknande det de har för trafik med färger som visar hur trångt det är. För trafik visar google maps både den aktuella situationen och man kan också få "typisk" trafik som visar genomsnitt för några veckor.
 
Här har de lokala större Ica-butikerna börjat publicera på facebook (veckovis) hur kundflödet ser ut i butikerna, för att åtminstone visa hur det brukar se ut. Och bara de senaste veckorna så ser man skillnad, en viss utsmetning av kundflödet. Jag kan bara tolka det som att kunderna åtminstone i någon mån fattar vinken.
Här är ett exempel (andra veckan det publicerades)
Visa bifogad fil 60964
En bit på vägen, om man har facebook. Men om tillräckligt många ändrar sig så riskerar det att vara trångt på en "grön" tid som man kan ha planerat in. Vidtar de några faktiska åtgärder de tider som det är rött? Typ ber folk vänta utanför?
 
Så du har problem med en familj, eller är det vanligt att det hojtas om oliver?

Eller finns det verkligen så många fyrbarnsfamiljer att du stöter på dem för jämnan? Och vad jag antar är ganska små barn.

Nej det är olika, nu råkar jag ta exemplet från en familj, men visst pesto och spaghetti och grevéost istället? Och medan fyra barn är sällsynta är inte två det. Tja, från 4,5 upp till kanske 11 eller 12 (även om de äldre är i minoritet). Poängen är att när det är en tvåföräldrakonstellation + barn så varför kan inte en vuxen och samtliga barn vänta utanför? Varför måste alla tre, fyra, fem, sex, vara inne i affären?
 
Riksidrottförbundet vill ha lättnader så att 15-17 åringar ska kunna träna i grupp utomhus.
Sedan vill de också att motionslopp tillåts.

Det första, att 15-17 åringar får träna med varandra utomhus tycker jag borde vara tillåtet. Både ur hälsosynpunkt och att ledarna kan styra upp till mer coronasäker umgänge.

Men motionsloppen tycker jag inte att man ska tillåta. Förbundet tänker ju på de stora loppen som är i behov av att loppen genomförs ex Vasaloppet, Lindingöloppet, Göteborgsvarvet, Vätternrundan.
Visst att det är utomhus och deltagarna är utspridda. Men smittorisken vid logistik, mat, nummerlappsutdelningar och den ökade rörligheten för att delta tycker jag är för stor. De små lokala motionsloppen där var och en kan bo, äta och byta om hemma kan jag däremot förstå argumentet. Men det är ju inte dem förbundet tänker på i första hand.
 
Riksidrottförbundet vill ha lättnader så att 15-17 åringar ska kunna träna i grupp utomhus.
Sedan vill de också att motionslopp tillåts.

Det första, att 15-17 åringar får träna med varandra utomhus tycker jag borde vara tillåtet. Både ur hälsosynpunkt och att ledarna kan styra upp till mer coronasäker umgänge.

Men motionsloppen tycker jag inte att man ska tillåta. Förbundet tänker ju på de stora loppen som är i behov av att loppen genomförs ex Vasaloppet, Lindingöloppet, Göteborgsvarvet, Vätternrundan.
Visst att det är utomhus och deltagarna är utspridda. Men smittorisken vid logistik, mat, nummerlappsutdelningar och den ökade rörligheten för att delta tycker jag är för stor. De små lokala motionsloppen där var och en kan bo, äta och byta om hemma kan jag däremot förstå argumentet. Men det är ju inte dem förbundet tänker på i första hand.
Det låter helt galet att genomföra Vasaloppet, Utomhus träning i grupp kan vara ok så länge man har lite avstånd. Det känns dock som vi har råd att vara mycket försiktiga om ett par månader är förhoppningsvis riskgrupperna på god väg att vara vaccinerade och vi kan börja ana slutet av coronan.
 
Det låter helt galet att genomföra Vasaloppet, Utomhus träning i grupp kan vara ok så länge man har lite avstånd. Det känns dock som vi har råd att vara mycket försiktiga om ett par månader är förhoppningsvis riskgrupperna på god väg att vara vaccinerade och vi kan börja ana slutet av coronan.

Vasaloppet kommer endast att genomföras för eliten. För motionärerna blir det "Vasaåket" vilket är samma sträcka men fördelat på startgrupper utspritt över tre veckors tid. Men som jag fattat det så bygger det på maxtak på 300 så hur det blir om taket på 8 pers är kvar i mars vet jag inte.

Jag kan ju tycka att de stora motionsloppen inte direkt är prio att lyckas genomföra. Viktigare är mindre lokala tävlingar hos deltagaridrotterna i typ orientering, löpning eller cykel.
 
Jag fattar inte varför det är så viktigt att sporten utövas just nu. Tänker då främst på ishockey, fotboll, handboll, skidåkning o s v. Träna kan ju var och en göra på hemmaplan, men matcherna och loppen, som innebär så mycket logistik, resor, funktionärer, domare m m - hur kan det vara viktigt just nu?
Jag ser i denna fråga ingen skillnad på ålder, tävlingsnivå, inkomst m m.
De som spelar hockey som huvudinkomstkälla borde kunna få andra inkomstbringande uppgifter under pandemin. Finns ju brancher som skriker efter folk, som ett exempel.
 
En webkamerabild från stormarknadens parkeringsplats hade varit rätt pandemivänligt praktiskt, för den som undrar om man ska åka och handla nu - eller se'n.

En sån har Ullared, sedan långt innan pandemin. Vet att vi kikade på den när en kompis drog med mig dit för ett par år sedan. Borde ju inte alls vara så svårt att sätta upp (möjligtvis att det hänger på tillstånd, men Ullared har ju uppenbarligen fått ett i alla fall)
 
De flesta butiker här där jag bor skyltar om att hålla avstånd. Nu har en dessutom börjat be ungdomar och andra, som själva inte ska handla, att stanna utanför och vänta. Det finns en stor högstadieskola i närheten, så det är många elever som handlar i butiken.
 
En sån har Ullared, sedan långt innan pandemin. Vet att vi kikade på den när en kompis drog med mig dit för ett par år sedan. Borde ju inte alls vara så svårt att sätta upp (möjligtvis att det hänger på tillstånd, men Ullared har ju uppenbarligen fått ett i alla fall)
Om den är placerad så långt bort att man bara kan se antalet bilar, men inte identifiera människor tror jag inte det är så tillståndskomplicerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp