Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vasaloppet kommer endast att genomföras för eliten. För motionärerna blir det "Vasaåket" vilket är samma sträcka men fördelat på startgrupper utspritt över tre veckors tid. Men som jag fattat det så bygger det på maxtak på 300 så hur det blir om taket på 8 pers är kvar i mars vet jag inte.

Jag kan ju tycka att de stora motionsloppen inte direkt är prio att lyckas genomföra. Viktigare är mindre lokala tävlingar hos deltagaridrotterna i typ orientering, löpning eller cykel.
Jag vet och hoppas det inte kommer att genomföras. Det är för mycket folk från olika platser som kommer samman.
 
Jag är fortfarande förvånad över att ingen tagit fram en app som visar hur trångt det är i (mat)butiker.
Ännu mer förvånad är jag över att de inte ser till att inte släppa in sällskap (som familjerna som diskuterats tidigare i tråden, tonårsgäng eller äldre par) eller begränsar antalet i butikerna. Men allra mest förvånad är jag över att det tydligen finns butiker som delar ut masker utanför för att det är trångt inne i butiken :banghead:.
Tycker att Tegnell svarade bra på en fråga om det på pressträffen igår. En journalist frågade om han inte tyckte det var bra att butikerna delar ut masker innan man går in. Han svarade att den personen borde se till att det inte kom in så många att det blev trångt istället (fritt citerat). Önskar att systembolaget sålde mat, de har vakter utanför som ser till så att det inte blir trångt.

PS. I vår familj kan "förvånad" betyda att man är arg.

Det här har jag funderat på. Systembolaget är föredömliga med sina vakter som håller koll och släpper in allt eftersom.
Men övriga affärer? Vår lokala ICA t.ex. begränsade antalet kunder till 50 i somras när turistsäsongen började vid midsommar. Men det fanns ingen vakt så ansvaret överlämnades helt till kunderna. Det är omöjligt att utifrån kunna se hur många som är inne i butiken, så hur gör man?
Samma sak nu på vårt högt älskade bibliotek som tacksamt nog håller öppet trots restriktioner. Där har man en lapp på dörren att max 8 personer får vara inne samtidigt. Men ingen vakt där heller. Hur ska man som kund göra? Knata in och gå runt bland bokhyllorna (tämligen stort bibliotek) och räkna för att sedan gå ut igen om man räknat till 8? När man då alltså redan befunnit sig inne i lokalen en stund?
Ha gärna begränsningar, men ställ då ut en vakt som har koll på hur många som befinner sig inne i lokalen, istället för att bara sätta upp lappar och sedan godtyckligt lämna ansvaret på kunder som omöjligt kan avgöra hur många som redan befinner sig därinne.
 
Eftersom det var en regional presskonferens så var det bara vad som gäller det länet för tillfället.

Här förutsätter självtestet att du har någon frisk som kan hämta ut det åt dig och sedan lämna tillbaka inom någon viss tidsram, på ganska begränsade vardagsdags-dag-tider tror jag. Så det är inte alla som kan använda det i praktiken.
Ok, då är jag med.
 
Ja, jag har jättesvårt att förstå att kontroll vid ingången till mataffärer inte är vanligare i Sverige än, just för att undvika att det blir för fullt. Det var typ den första åtgärden som togs här, varje enskild butik räknade ut hur många personer de kunde ha inne på en gång utan att det blev för trångt och resten fick köa utanför. Beror det på personalbrist, eller vad?
I sommras var det en hel del mataffärer på framförallt semesterorter som hade kösystem in i butiken, dvs en ut/en in. Men sen dess har jag inte sett det i matbutiker. Det är dock inte ovanligt att mindre butiker (i alla fall i Stockholm) har skyltar om antalet personer som får vara i butiken.
 
Heja Österrike! En sådan regel kommer ju säkert dessutom innebära att handlarna bara vill ha dem "med plånboken" inne i butiken vilket borde innebära att de ogärna släper in sällskap där inte alla ska handa.
Trist att det inte kan genomföras på frivillig väg.

Jag tycker det är bra, uppmaningar verkar ju inte fungera speciellt bra i ngt land.
Fast problemet med för mkt folk finns mest i köpcentrum och där tror jag inte att problemet uppstår med att handlarna väljer vilka som får komma in, hur ska dom veta vilka som ska handla och vilka som bara ska titta?
Där "folk med stora plånboken" handlar är det sällan problem med trängsel.

Jag tror att reglering till stor del kommer ske redan på parkeringen med begränsade parkeringsplatser.
 
I sommras var det en hel del mataffärer på framförallt semesterorter som hade kösystem in i butiken, dvs en ut/en in. Men sen dess har jag inte sett det i matbutiker. Det är dock inte ovanligt att mindre butiker (i alla fall i Stockholm) har skyltar om antalet personer som får vara i butiken.
När jag var tvungen att gå in på IKEA för ett par månader sedan var det kö utanför och en person som släppte in en i taget. Jag frågade om det var en ut en in som gällde. Personen tittade förvånat på mig - nej den hade bara koll på att det inte blev trängsel i svängdörren. Väl inne var det lätt att konstatera att de borde ha begränsat antalet besökare ...

För matbutiker har jag tyvärr inte stött på något som liknar systemets modell - bra att det förekommer.

Jag undrar om det skulle gå att idka lite konsumentmakt genom att dels hos lokala handlare, dels hos kedjorna centralt börja ställa frågor. Typ: Hur många personer kan det vara i butiken utan att det blir trångt (varför inte utgå från Österikes mått)? Hur vet jag att det inte är (eller blir!) fler personer i butiken? Om tillräckligt många frågar så kanske de gör något för att det ger bra cred åt varumärket. Fast de har förstås trumf på hand vi måste handla mat oavsett om vi vill eller inte. Och med lång tid till hemleverans kan det ibland bli tvunget att besöka butik.
Jag hade en del diskussioner med hotell och deras branschorganisation i våras, men de var extremt ointresserade av att deras kunder skulle känna sig trygga. Ett hotell skyllde på miljömärkning (alla tog ur samma byttor på frukostbuffén), kontakt med certifieringsorganet visade att det var fel. Hur noga man än läste om coronanpassning på hemsidan kunde man ändå när man kom fram få veta att de inte hade frukostpåsar längre eftersom det var så bökigt, men de hade fortfarande (detta var i början av sommaren) viss anpassning av buffén :banghead:
 
Jag tycker det är bra, uppmaningar verkar ju inte fungera speciellt bra i ngt land.
Fast problemet med för mkt folk finns mest i köpcentrum och där tror jag inte att problemet uppstår med att handlarna väljer vilka som får komma in, hur ska dom veta vilka som ska handla och vilka som bara ska titta?
Där "folk med stora plånboken" handlar är det sällan problem med trängsel.

Jag tror att reglering till stor del kommer ske redan på parkeringen med begränsade parkeringsplatser.
Jag menade mest att om de inte får släppa in mer än ett visst antal personer så blir de mer intresserade av att stoppa stora familjer eller grupper där det endast är en person somverkligen ska handla. Det behöver inte vara en så stor plånbok. Men om de får välja på att släppa in en familj med fyra personer eller fyra personer utan sällskap så tror jag de vill ha de senare.
 
Ha gärna begränsningar, men ställ då ut en vakt som har koll på hur många som befinner sig inne i lokalen, istället för att bara sätta upp lappar och sedan godtyckligt lämna ansvaret på kunder som omöjligt kan avgöra hur många som redan befinner sig därinne.
Eller kommer in efter det att man själv gått in.
 
Och vad jag antar är ganska små barn.

De jag träffar på är oftast barn i åldern 5-10 år som går med sina båda föräldrar för att handla och de går sällan i samlad trupp och när barnen nästan springer in i en (viker av mitt i språnget ca 20 cm från en) så säger inte föräldrarna till.

Jag skulle säga att det är så vanligt att det sker varje gång jag handlar. Det är inte frågan om någon storhandling heller.

Små barn vill jag ha till 1-3 år. Men de kan sitta i vagnen och bör i såfall göra det om de prompt måste in och handla med både föräldrarna.
 
Minst en gång om dagen ser jag i mina webflöden frågor riktade till FHM om hur vi ska tänka inför julen o s v.
Hur svårt är det att tänka själv?

Jag tror att det litegrann är ett utslag av att om jag inte gillar svaret jag får så frågar jag en gång till... Folk vill nog väldigt, väldigt gärna ha ett ANNAT besked än att bara fira med dem de bor med, inte resa och inte träffa äldre eller folk man inte träffar så ofta. Och då frågar man igen, i hopp om att det skall ha ändrats så att man FÅR träffa gamla mormor, kusinen från landet och brorsan från storstan, typ.
 
Jag tycker tvärtom att det stora majoriteten inte ska tänka själva eller lyssna på vad någon självutnämnd expert i någon tidning säger. Uppenbarligen tar folk för stora risker när de "tänker själva".

Jag tror iofs att @malumbub menar att det är onödigt att fråga igen och igen när svaret är enkelt och utefter det kan man tänka själv (eller egentligen är det väl frågan om att bara lyssna och göra än att tänka själv eftersom reglerna är enkla).
 
De jag träffar på är oftast barn i åldern 5-10 år som går med sina båda föräldrar för att handla och de går sällan i samlad trupp och när barnen nästan springer in i en (viker av mitt i språnget ca 20 cm från en) så säger inte föräldrarna till.

Jag skulle säga att det är så vanligt att det sker varje gång jag handlar. Det är inte frågan om någon storhandling heller.

Små barn vill jag ha till 1-3 år. Men de kan sitta i vagnen och bör i såfall göra det om de prompt måste in och handla med både föräldrarna.
Jag skrev ganska små barn, inte så barn. Så räknar du på samma vis som jag så har vi barn upp till 10-12. Barn är man till man är 18.

Här ser jag nästan aldrig sådant.
 
Jag skrev ganska små barn, inte så barn. Så räknar du på samma vis som jag så har vi barn upp till 10-12. Barn är man till man är 18.

Här ser jag nästan aldrig sådant.

Då ligger vi egentligen bara 2 år skillnad men det sker upp till 12 års ålder, absolut. Dock tycker jag det är ovanligare efter 10 år (om man nu förutsätter att jag mätt åldern rätt, vilket ju är svårt).

När barnen kommer upp i 13-16 verkar de mest dra runt i grupp om 3-5 stycken i affärerna utan någon som helst tanke på andra. Ganska vanligt att de vill gå kvar i grupp när de går från kassan och ut, istället för att gå på led så man kan ta ut avstånd.

Alltså, det är verkligen lika vanligt som att folk försöker hålla avstånd.
Jag vet inte riktigt varför det är så vanligt här. Det är vanligare i lokalaffärerna (där jag handlar oftast) där skolan ju ligger relativt nära och barnen går på rasterna och köper godis och/eller föräldrar hämtar barn och SEDAN åker och handlar, På vägen hem.
De stora varuhandlarna i stora staden är det inte lika vanligt och det tror jag beror på att man ska storhandla och då tar man ändå inte med barnen.

Men, detta är ju självklart en högst ovetenskaplig teori.
 
Jag tror iofs att @malumbub menar att det är onödigt att fråga igen och igen när svaret är enkelt och utefter det kan man tänka själv (eller egentligen är det väl frågan om att bara lyssna och göra än att tänka själv eftersom reglerna är enkla).

Jag fattade det som att det var olika personer som frågade och inte samma igen och igen men absolut! Sen är ju iofs inte svaret så enkelt eftersom FHM först nästa vecka ska komma med uppdaterade råd inför helgerna. Men det borde ju vara enkelt att förstå att man inte ska resa tvärs över landet och träffa stora tjocka släkten.
 
Jag menade mest att om de inte får släppa in mer än ett visst antal personer så blir de mer intresserade av att stoppa stora familjer eller grupper där det endast är en person somverkligen ska handla. Det behöver inte vara en så stor plånbok. Men om de får välja på att släppa in en familj med fyra personer eller fyra personer utan sällskap så tror jag de vill ha de senare.

Jag läste dit inlägg lite fel men jag tror att ert kan vara svårt att hindra "sällskap" från att komma in. Nu vet jag inte hur det kommer se ut men om det är en kö utanför blir det nog svårt att ta ngn annan före.
Men förhoppningsvis (men inte så troligt har jag känslan av), kommer folk att undvika köpcentrum.
 
Jag tycker tvärtom att det stora majoriteten inte ska tänka själva eller lyssna på vad någon självutnämnd expert i någon tidning säger. Uppenbarligen tar folk för stora risker när de "tänker själva".
Så då behöver man (media) fråga samma fråga flera gånger om dagen?
 
Bara för att det finns andra risker, ibland valbara för individen, så innebär inte det att vi inte ska göra vad vi kan för att minska dödsfallen i covid19. Vi får heller inte glömma att de 1,5 miljonerna har dött trots långtgående åtgärder i många länder. Hur det hade sett ut om vi hade struntat i dem vet vi inte. Hur många med andra potentiellt dödliga sjukdomar/skador hade då kunnat få vård?

Även om åtgärderna mot Covid påverkar/kommer att påverka människors hälsa och/eller dödlighet inom andra områden (negativt eller positivt - varierar också mellan länder) så är det nog inte så stor direkt korrelation mellan åtgärder mot Covid och dödligheten i/åtgärder mot andra sjukdomar? Tyvärr är det dock så att invånarna i flera av de länder som drabbas värst nu (direkt eller indirekt) även är mest drabbade av andra orsakerna till för tidig död.

Kanske kommer vi (dvs främst forskare, sjukvård och myndigheter) till och med att lära oss något som vi kan ha nytta av i bekämpningen av andra (förtida) dödsorsaker och ohälsa? Ta en sådan sak som att man låter covidpatienter ligga på mage på IVA. Det är kanske bra för andra med lungsjukdom också?

Den största skillnaden mellan Covid och flera av de andra vanliga dödsorsakerna är att vi varken på individ- eller populationsnivå har någon möjlighet att förebygga för tidig död - förutom de isoleringsåtgärder som nu görs. Möjligheten att bota är dessutom begränsad och mycket resurskrävande.

Mot TBC kan man vaccinera (även om det ""bara" lindrar förloppet) och man kan förebygga genom att pastörisera mjölk, vilket också görs. Det finns läkemedel som botar. TBC är inte så väldigt smittsamt (mellan människor) och man kan bära på det ett helt liv utan att insjukna. De som dör idag kan ha smittats för flera årtionden sedan (även om det inte är så vanligt). Så den jämförelsen haltar lite. TBC var 2016 den 10:e vanligaste dödsorsaken i världen. Det dog ungefär lika många i TBC som i trafikolyckor och diarré.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death

Jag önskar man gjorde mer för att hjälpa de fattiga länderna att få stopp på tbc. För det första hjälper pastörisering av mjölk bara om kon bär på smittan. Min pappas familj var drabbad. Först blev mamman smittad då hon gick och städade ett skolhus i en grannby. Hon själv och tre av barnen dog av sjukdomen. Ett fjärde klarade sig tills han blev 28 år, då fick han det i skelettet. Han blev tvungen att ligga gipsad hemskt länge. Då han fick sätta sig upp fick han en blodpropp och dog. Farfar o pappa måste ha varit immuna. En liten bebisflicka tog släktingar hand om så hon klarade sig. Smittan kan ligga latent väldigt länge i väntan på att individen ska försvagas av något, då blossar sjukdomen upp. Den är dessutom en av de mest plågsamma. Lung- tbc kväver offret långsamt. Mediciner finns för de som har tillgång till hälsovård men de måste tas i flera år och de har så svåra biverkningar att många slutar ta dom för tidigt.
 
Jag fattade det som att det var olika personer som frågade och inte samma igen och igen men absolut! Sen är ju iofs inte svaret så enkelt eftersom FHM först nästa vecka ska komma med uppdaterade råd inför helgerna. Men det borde ju vara enkelt att förstå att man inte ska resa tvärs över landet och träffa stora tjocka släkten.
Olika personer och mediabolag, men samma fråga. Varje gång.

Ja, jag tycker ju att det borde vara enkelt att förstå, men tydligen ska frågan tjatas om och om igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp