Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från dagens SDS. Jag blir ledsen å sjukvårdens vägnar. Hur ska de orka julen om detta brakar loss hos dem om c a 14 dagar?

"Planerade operationer i Skåne dras ner kraftigt – trycket på vården för hårt
Inget totalstopp som i våras. Men akutsjukhusen i Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad drar nu ner rejält på planerade operationer i två veckor för att klara covid-vården. Och det kan bli värre – rapporterna om Black Friday-trängseln oroar Region Skåne."
SnDg8KUKZ0WIwBM6X8ulG0swGbI.jpg
Det gör vi inte... Det kommer att resultera i ett antal utbrända medarbetare och de som klarar sig bättre har redan sagt upp sig från akutsjukvården :(:cry: hälsningar chefen från en av nämnda opavdelningar som fått tvinga in sina medarbetare i covidvården. Det här kommer att ta år att bygga upp igen.
 
Det gör vi inte... Det kommer att resultera i ett antal utbrända medarbetare och de som klarar sig bättre har redan sagt upp sig från akutsjukvården :(:cry: hälsningar chefen från en av nämnda opavdelningar som fått tvinga in sina medarbetare i covidvården. Det här kommer att ta år att bygga upp igen.

Jag hann få min karpaltunneloperation veckan innan folk började omplaceras för covid-vård, jag är så himla tacksam att jag kunde ta en avbokningstid med kort varsel. Nu är jag opererad, tacksam och fick meddelande att VC fick ta stygn för det finns inga tider på opererande mottagning.

En överbelastning på så många håll, dessutom tvivlar jag på att alla vill bli omplacerade.
 
Jag pratade med min syster idag, hon är apotekare pa ett sjukhusapotek (i Sverige) och är nu omplacerad med att göra iordning mediciner pa intensivvardsavd, arbete som sjuksköterskorna annars gör själva men nu inte hinner med. Min syster sa att hon far en flaschback till varen när personalen kom ut gratande och helt slutkörda, det upprepar sig nu.
 
Jag hann få min karpaltunneloperation veckan innan folk började omplaceras för covid-vård, jag är så himla tacksam att jag kunde ta en avbokningstid med kort varsel. Nu är jag opererad, tacksam och fick meddelande att VC fick ta stygn för det finns inga tider på opererande mottagning.

En överbelastning på så många håll, dessutom tvivlar jag på att alla vill bli omplacerade.
När jag i våras pratade med en sköterska när jag var på sjukhuset för medicin så sa hon att vissa blivit omplacerade för en kortare tid, men att det sen förlängdes vare sig de ville eller ej.
 
jag bor i Stockholm och har ingen bil så att röra sig utan att använda lokaltrafiken är i princip omöjligt. Ja, jag försöker vara så försiktig jag kan när jag åker buss/tunnelbana osv men när antalet passagerare överstiger ett visst nummer så är det omöjligt för alla att hålla sig på avstånd. Att folk fortsätter med att trängas i sista och första vagnen istället för att sprida ut sig är ett kapitel för sig. Jag har gjort en liten, högst ovetenskaplig undersökning om beteende i lokaltrafiken och noterade att medan folk är relativt ok med att hålla sig på avstånd under färden så är det när man går av och på som det trängs. Vet inte hur många gånger jag väntar på att personen framför mig ska gå av och flera tränger sig förbi mig, och folk som väntar raskt kliver på och andas rakt på varandra.

Att vissa behöver ha med sig barnen i mataffären är en sak, men när det är mamma, pappa och tre barn så förstår jag inte varför alla ska vara där. Särskilt inte när barnet vrålar över halva affären och föräldern vrålar tillbaka om vilken burk oliver de vill ha. Ungen springer genom affären och visar upp oliverna och föräldern säger åt dem att det är fel så ungen springer igenom affären igen. Varför kan inte en av föräldrarna och barnen vänta utanför och använda mobilen för att påminna om något.
 
Men fortfarande så är det inte flera vuxna med då. Det diskuterades just när hela familjer, med två vuxna, handlar.

För övrigt slutar du att skuldbelägga ensamstående/skilda föräldrar NU. De behöver inte mötas av din attityd.
Nu var ju frågan: Varför kan inte en av föräldrarna och barnen vänta utanför och använda mobilen för att påminna om något.

Och jag svarade på den. Sen ska du inte tala om för mig vad jag ska skriva och inte skriva. Jag skriver vad jag vill så länge jag inte bryter mot lagar i samhället och regler här
 
Nu var ju frågan: Varför kan inte en av föräldrarna och barnen vänta utanför och använda mobilen för att påminna om något.

Och jag svarade på den. Sen ska du inte tala om för mig vad jag ska skriva och inte skriva. Jag skriver vad jag vill så länge jag inte bryter mot lagar i samhället och regler här
Nej, du har uppenbarligen problem med att förstå skriven text så jag ska förtydliga.
  • Att föräldrar skiljer sig betyder inte att en förälder dör, ungen har fortfarande två föräldrar även om de inte är gifta.
  • Om två föräldrar, i exemplet som du svarade på, åker och handlar med ungen/ungarna, så behöver inte alla gå in samtidigt och bidra till en ökad trängsel. Två föräldrar. Dos, om du har varit borta så länge att du har svårt för svenska. Dos = två. Comprende?
 
Dom har inte med sina ex varje gång dom handlar

Men varför börjar du prata om ex? Jag gav exemplet, vilket är vanligt där det är TVÅ föräldrar och TRE barn i samma nuvarande familjekonstellation, dvs FEM personer från samma familj som är inne i mataffären på samma gång. Istället för att EN person i familjen handlar mat och FYRA personer väntar utanför för att hjälpa till och bära hem det. Och jo, jag är tämligen säker på att de tillhör samma familj när de skriker åt varandra över brödet och tomaterna om sina oliver eller creme fraiche.
 
Nu var ju frågan: Varför kan inte en av föräldrarna och barnen vänta utanför och använda mobilen för att påminna om något.

Och jag svarade på den. Sen ska du inte tala om för mig vad jag ska skriva och inte skriva. Jag skriver vad jag vill så länge jag inte bryter mot lagar i samhället och regler här
I den första delen skriver du emot dig själv. Det diskuterades om att hela familjer handlar tillsammans, inte själva grejen att man måste ta med barnen när man handlar.

I den andra har jag bara skrivit att du ska sluta skuldbelägga föräldrar som gått isär.
 
Men varför börjar du prata om ex? Jag gav exemplet, vilket är vanligt där det är TVÅ föräldrar och TRE barn i samma nuvarande familjekonstellation, dvs FEM personer från samma familj som är inne i mataffären på samma gång. Istället för att EN person i familjen handlar mat och FYRA personer väntar utanför för att hjälpa till och bära hem det. Och jo, jag är tämligen säker på att de tillhör samma familj när de skriker åt varandra över brödet och tomaterna om sina oliver eller creme fraiche.
De flesta jag ser är ensamma. Visst finns det hela familjer med flera barn, men här är det en mycket liten minoritet. Och ingen har skrikit i affären överhuvudtaget på senare tid, det var nog flera år sen sist eller många år sedan, vill minnas att jag vid några tillfällen sett trotsiga småbarn som skrikit för att de inte får som de vill och några vuxna som höjt rösten när de klagat på något.


Hör det till vanligheterna där du bor? Alltså jag tror säkert det kan förekomma här, men är så ovanligt att jag missat det.
 
De flesta jag ser är ensamma. Visst finns det hela familjer med flera barn, men här är det en mycket liten minoritet. Och ingen har skrikit i affären överhuvudtaget på senare tid, det var nog flera år sen sist eller många år sedan, vill minnas att jag vid några tillfällen sett trotsiga småbarn som skrikit för att de inte får som de vill och några vuxna som höjt rösten när de klagat på något.


Hör det till vanligheterna där du bor? Alltså jag tror säkert det kan förekomma här, men är så ovanligt att jag missat det.
Här ser vi väldigt många barnfamiljer när vi handlar, med två föräldrar och ett eller flera barn.
 
Skriker nej, springer runt ja.
Jag ifrågasatte framförallt att det skulle finnas massor av familjer som kommer in en fem personer och sen ropar över hela affären och där barnen dessutom springer runt.

Inte att enstaka stora familjer kommer in ( på vissa ställen kanske fler) och barnen dessutom springer runt i flertalet av dessa och inte endast enstaka barn. Plus skrikandet. Det känns mest som ett udda undantag och inte regler att man stöter på alltsomoftast.
 
Hörde en regional presskonferens. Smittspridningstakten är något lägre.
Alltså fortfarande för hög, sjukvården är högt på sina skalor för nivåer av omställning osv. men - inte stigande (just nu, just här).
Kapacitetsbristen gör att tester för allmänheten fortfarande är ransonerade, men inte lika hårt ransonerade som sista veckorna...
Ljus i mörkret. :)
Med tillägget... om alla fortsätter följa rekommendationerna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp