Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ifrågasatte framförallt att det skulle finnas massor av familjer som kommer in en fem personer och sen ropar över hela affären och där barnen dessutom springer runt.

Inte att enstaka stora familjer kommer in ( på vissa ställen kanske fler) och barnen dessutom springer runt i flertalet av dessa och inte endast enstaka barn. Plus skrikandet. Det känns mest som ett udda undantag och inte regler att man stöter på alltsomoftast.
Jag svarade bara på din fråga.
Vi har inte sett enstaka barnfamiljer utan flertalet. Men nu har vi börjat handla ännu senare på kvällen för att slippa dom.
 
Tyvärr så gör mening två att mening ett inte behöver betyda så mycket.
Jag antar att smittskyddsläkaren har vägt in den aspekten i bedömningen.
Begränsningen är att man inte får göra flera prov inom en tidsram och att oprioriterade bara har tillgång till självtesterna. Det borde inte utestänga fler än att man kan utläsa tendenser ifall man väger in vetskapen om vad begränsningarna är?
 
Jag antar att smittskyddsläkaren har vägt in den aspekten i bedömningen.
Begränsningen är att man inte får göra flera prov inom en tidsram och att oprioriterade bara har tillgång till självtesterna. Det borde inte utestänga fler än att man kan utläsa tendenser ifall man väger in vetskapen om vad begränsningarna är?
Fast ovan, dvs att oprioriterade har tillgång till självtest, stämmer inte för hela sverige. Eller menar du en särskild region? Min lillebror bor i Östergötland och trots att både han och hans fru mådde dåligt, hade flera symtom i mer än en vecka, så fick de inte testa sig när de kontaktade sin vårdcentral och på 1177 kunde de inte beställa hemtest. De blev informerade att endast personer i riskgrupperna testades.

För att ändå bli testade beställde de själva test via någon sida, tror det var doktor24, men min svägerska test försvann och min brors test blev "oklart" (troligen då det tog för lång tid med posten).
 
Som skriker åt varandra över hela affären? Och springer i gångarna?

Varför är det viktigt att veta om de skriker till varandra? Man beskriver efter frågan om man verkligen vet att de är samma familj att de just skriker till varandra. Det behöver inte vara vanligt och inte speciellt intressant.

Men, Även om de inte skriker så fattar man väl att de är en och samma familj om de sammanstrålar i gångarna, sprider ut sig (springer i gångarna) och sedan sammanstrålar igen. Det är ju inte så himla svårt att förstå.

Det är inte den stora delen av personerna i affären men minst 1-2 familjer varje gång man är och handlar så är det båda föräldrarna och 1-3 barn inne i affären.
 
Fast ovan, dvs att oprioriterade har tillgång till självtest, stämmer inte för hela sverige. Eller menar du en särskild region? Min lillebror bor i Östergötland och trots att både han och hans fru mådde dåligt, hade flera symtom i mer än en vecka, så fick de inte testa sig när de kontaktade sin vårdcentral och på 1177 kunde de inte beställa hemtest. De blev informerade att endast personer i riskgrupperna testades.

För att ändå bli testade beställde de själva test via någon sida, tror det var doktor24, men min svägerska test försvann och min brors test blev "oklart" (troligen då det tog för lång tid med posten).
Eftersom det var en regional presskonferens så var det bara vad som gäller det länet för tillfället.

Här förutsätter självtestet att du har någon frisk som kan hämta ut det åt dig och sedan lämna tillbaka inom någon viss tidsram, på ganska begränsade vardagsdags-dag-tider tror jag. Så det är inte alla som kan använda det i praktiken.
 
Senast ändrad:
Jag antar att smittskyddsläkaren har vägt in den aspekten i bedömningen.
Begränsningen är att man inte får göra flera prov inom en tidsram och att oprioriterade bara har tillgång till självtesterna. Det borde inte utestänga fler än att man kan utläsa tendenser ifall man väger in vetskapen om vad begränsningarna är?

Jag tror absolut att de väger in det i sina bedömningar. Andelen positiva svar säger sen också en del om smittspridningstakten.
 
Fast ovan, dvs att oprioriterade har tillgång till självtest, stämmer inte för hela sverige. Eller menar du en särskild region? Min lillebror bor i Östergötland och trots att både han och hans fru mådde dåligt, hade flera symtom i mer än en vecka, så fick de inte testa sig när de kontaktade sin vårdcentral och på 1177 kunde de inte beställa hemtest. De blev informerade att endast personer i riskgrupperna testades.

För att ändå bli testade beställde de själva test via någon sida, tror det var doktor24, men min svägerska test försvann och min brors test blev "oklart" (troligen då det tog för lång tid med posten).

Eftersom testerna sköts av regionerna så är det ju påregionnivå det gäller. Det skiljer rätt mycket i olika delar av landet i många aspekter.
 
Varför är det viktigt att veta om de skriker till varandra? Man beskriver efter frågan om man verkligen vet att de är samma familj att de just skriker till varandra. Det behöver inte vara vanligt och inte speciellt intressant.

Men, Även om de inte skriker så fattar man väl att de är en och samma familj om de sammanstrålar i gångarna, sprider ut sig (springer i gångarna) och sedan sammanstrålar igen. Det är ju inte så himla svårt att förstå.

Det är inte den stora delen av personerna i affären men minst 1-2 familjer varje gång man är och handlar så är det båda föräldrarna och 1-3 barn inne i affären.
Det är mycket på Buke som knappast är viktigt, många av dina poster är helt oviktiga liksom mina, ditt inlägg jag citerar är högst oviktigt det också . Om du inte giller något inlägg så hoppa över det istället för att försöka analysera ;)

Jag frågade för jag undrade då det kändes som en mycket udda händelse som beskrevs som vardagsmat, men viktigt för mig, knappast.
 
Besked fran regeringen idag, smittalen sjunker men för langsamt för att det ska vara helt optimalt.
Men lockdownen är över pa söndag men starka restriktioner kommer finnas kvar.
Pa mandag öppnar iaf skolorna för klass 1-8 och för de som gar sista aret pa gymnasiet, övriga far fortsätta med hemundervisning. Fran klass 5 maste eleverna bära mask hela tiden.
Handel öppnar med restriktion pa max 1 person/10 kvm, det kommer kontrolleras stark av polis.
Museum och bibliotek far öppna med restriktioner pa antal besökare.
Det är ok att träffa en ett annat hushall
Utegangsförbud mellan 20-06 med fa undantag.
Gränserna stängs.

Fortsätter talen att sjunka och situationen lättar pa sjukhusen hoppas dom att det ska vara möjligt att träffa max 10 nära familjemedlemmar vid jul.

Skidliftar far öppna 24 december men alla hotell och resturanger far öppna tidigast 7 januari sa det blir nog ganska lugnt i backarna.

Jag är mest glad över att skolorna öppnar igen.
 
Det är mycket på Buke som knappast är viktigt, många av dina poster är helt oviktiga liksom mina, ditt inlägg jag citerar är högst oviktigt det också . Om du inte giller något inlägg så hoppa över det istället för att försöka analysera ;)

Jag frågade för jag undrade då det kändes som en mycket udda händelse som beskrevs som vardagsmat, men viktigt för mig, knappast.

Jag trodde det var viktigt för dig då du frågade i minst två inlägg om just det. Antagligen är det det du menar med att analysera men det var så att jag trodde, snarare.
Jag menade inte att ditt inlägg var oviktigt, jag frågade varför du tyckte att just om de skriker och ropar till varandra var viktigt.

Inte heller har jag sagt att jag ogillar ditt inlägg så varför ska jag hoppa över det? Kanske är det en analys från din sida? ;)
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande förvånad över att ingen tagit fram en app som visar hur trångt det är i (mat)butiker.
Ännu mer förvånad är jag över att de inte ser till att inte släppa in sällskap (som familjerna som diskuterats tidigare i tråden, tonårsgäng eller äldre par) eller begränsar antalet i butikerna. Men allra mest förvånad är jag över att det tydligen finns butiker som delar ut masker utanför för att det är trångt inne i butiken :banghead:.
Tycker att Tegnell svarade bra på en fråga om det på pressträffen igår. En journalist frågade om han inte tyckte det var bra att butikerna delar ut masker innan man går in. Han svarade att den personen borde se till att det inte kom in så många att det blev trångt istället (fritt citerat). Önskar att systembolaget sålde mat, de har vakter utanför som ser till så att det inte blir trångt.

PS. I vår familj kan "förvånad" betyda att man är arg.
 
Handel öppnar med restriktion pa max 1 person/10 kvm, det kommer kontrolleras stark av polis.
Heja Österrike! En sådan regel kommer ju säkert dessutom innebära att handlarna bara vill ha dem "med plånboken" inne i butiken vilket borde innebära att de ogärna släper in sällskap där inte alla ska handa.
Trist att det inte kan genomföras på frivillig väg.
 
Jag är fortfarande förvånad över att ingen tagit fram en app som visar hur trångt det är i (mat)butiker.
Ännu mer förvånad är jag över att de inte ser till att inte släppa in sällskap (som familjerna som diskuterats tidigare i tråden, tonårsgäng eller äldre par) eller begränsar antalet i butikerna. Men allra mest förvånad är jag över att det tydligen finns butiker som delar ut masker utanför för att det är trångt inne i butiken :banghead:.
Tycker att Tegnell svarade bra på en fråga om det på pressträffen igår. En journalist frågade om han inte tyckte det var bra att butikerna delar ut masker innan man går in. Han svarade att den personen borde se till att det inte kom in så många att det blev trångt istället (fritt citerat). Önskar att systembolaget sålde mat, de har vakter utanför som ser till så att det inte blir trångt.

PS. I vår familj kan "förvånad" betyda att man är arg.
Ja, jag har jättesvårt att förstå att kontroll vid ingången till mataffärer inte är vanligare i Sverige än, just för att undvika att det blir för fullt. Det var typ den första åtgärden som togs här, varje enskild butik räknade ut hur många personer de kunde ha inne på en gång utan att det blev för trångt och resten fick köa utanför. Beror det på personalbrist, eller vad?
 
Jag är fortfarande förvånad över att ingen tagit fram en app som visar hur trångt det är i (mat)butiker.
Här har de lokala större Ica-butikerna börjat publicera på facebook (veckovis) hur kundflödet ser ut i butikerna, för att åtminstone visa hur det brukar se ut. Och bara de senaste veckorna så ser man skillnad, en viss utsmetning av kundflödet. Jag kan bara tolka det som att kunderna åtminstone i någon mån fattar vinken.
Här är ett exempel (andra veckan det publicerades)
1606945839385.png
 
Jag är fortfarande förvånad över att ingen tagit fram en app som visar hur trångt det är i (mat)butiker.
Ännu mer förvånad är jag över att de inte ser till att inte släppa in sällskap (som familjerna som diskuterats tidigare i tråden, tonårsgäng eller äldre par) eller begränsar antalet i butikerna. Men allra mest förvånad är jag över att det tydligen finns butiker som delar ut masker utanför för att det är trångt inne i butiken :banghead:.
Tycker att Tegnell svarade bra på en fråga om det på pressträffen igår. En journalist frågade om han inte tyckte det var bra att butikerna delar ut masker innan man går in. Han svarade att den personen borde se till att det inte kom in så många att det blev trångt istället (fritt citerat). Önskar att systembolaget sålde mat, de har vakter utanför som ser till så att det inte blir trångt.

PS. I vår familj kan "förvånad" betyda att man är arg.
Google har den funktionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp