Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by-product/pfizer/index.html

under "How to Store the Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine"

Before mixing, the vaccine may be stored in the refrigerator between 2⁰C and 8⁰C for up to 120 hours (5 days).

På fyra dagar bör även en region som Norrbotten kunna få ut vaccinet till sina ändhållplatser, för att vaccinera den femte dagen.

(Disclaimer: Samtidigt är jag en svensk lekman, och kanske har missuppfattat engelskan skriven för medicinsk personal.)
I så fall är problemen små, det gäller endast att ha någon plats per region, där man kan förvara vaccinet så där jättekallt.

Det innebär ju också, att om myndigheterna menar allvar med att erbjuda, och dessutom göra det enkelt för alla och anvar, att verkligen vaccinera sig, så skulle det där med "vaccinbussar" vara en framkomlig väg.

Så att säga, några vaccintillfällen, i varje by...
 
Jag tänker att skolor eventuellt kan vara ett alternativ till bussar på många ställen. Skolor (eller, skolsköterskor) har lång erfarenhet av att vaccinera ett gäng personer per dag, á la löpande band tekniken och har (I alla fall till viss del) möjlighet att och kunskapen att hantera vaccin.

Vår nuvarande skolsköterska vaccinerade ca 150 pers på en dag och det kan jag tycka är en ganska ok genomströmning.
 
I morse pratades det på TV 4 om munskydd och en man vid namn Johan Styrud visade hur dessa skall användas och vad man ska tänka på.

Mannen jag såg på ICA Maxi nån timme senare när jag var inne för att handla mjölk har nog inte sett inslaget. Munnskyddet täckte knappt näsborrarna. Och sen drar han ner det och snyter sig i en tygnäsduk innan han drar upp det igen. Därefter går han till kassan och lassar upp sina varor.
Som tur var öppnade dom en annan kassa så jag slapp använda samma...
Men jag tror tyvärr att ovan kommer vara ganska vanligt förekommande beteende nu när munskydd rekommenderas.. Jag förstår varför det väntats så länge.

Det jag inte förstår är varför det är så svårt att förstå för många andra...
 
Jag har också hört 5 dagar för Pfizers och Modenas vacciner, först var det 2 dagar men på nyheterna häromdagen så Österrikes högsta vaccinansvarige att det klarar sig 5 dagar utanför superfrysen men man kan inte stoppa ner det igenom man väl tagit upp det.
 
Jag har också hört 5 dagar för Pfizers och Modenas vacciner, först var det 2 dagar men på nyheterna häromdagen så Österrikes högsta vaccinansvarige att det klarar sig 5 dagar utanför superfrysen men man kan inte stoppa ner det igenom man väl tagit upp det.

Problemet är väl att man är så rädd om de doser vaccin man får att man vill ha god marginal så att man inte tvingas slänga några doser.
 
Problemet är väl att man är så rädd om de doser vaccin man får att man vill ha god marginal så att man inte tvingas slänga några doser.
Eller så är man inte så noga med prioritetsordningen bland folk, så där i slutet på dagen. Man vaccinerar helt enkelt klart sina doser, innan man stänger ned.
 
Här i UK diskuteras det att prioritera att ge så många som möjligt den första sprutan av vaccinet, och därmed låta folk vänta längre än de rekommenderade 21-28 dagarna innan de får sin andra dos. De vill fördröja förloppet med så mycket som 12 veckor. Detta för att kunna ge så många i riskgrupp som möjligt sin första spruta, som ju enligt forskningen kan ge så mycket som 90% skydd, nu när läget är så pass kritiskt som det är här.

Många, inklusive jag, tycker att det känns lite olustigt. WHO säger att det inte finns någon forskning på hur det här skulle påverka vaccinets effektivitet, och att de därför inte kan rekommendera att man gör så, och flera andra experter vänder sig emot förslaget.

Jag förstår att de är under enorm press och att det är lockande att göra såhär, men jag är orolig för hur det kommer att påverka slutresultatet och framförallt oroas jag över hur det påverkar de som redan är rädda för vaccinet. De som inte velat ta det innan lär inte vilja ta det mer nu, när landet dessutom bestämt sig för att göra vaccineringen på ett sätt som inte rekommenderas. :(

Den som vill läsa mer om saken kan göra det här:
https://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-55557208
https://www.theguardian.com/world/2...ort-uk-delay-of-vaccines-second-dose-says-who
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/covid-vaccine-doses-pfizer-fauci-b1781455.html)
 
Samtidigt diskuteras det att låta nuvarande lockdown vara fram till slutet av mars. Personligen känner jag att det nästan vore lika bra så, bättre att ställa in sig på det nu istället för att hoppas på att det ska lätta var tredje vecka. Enklare att få folk att hålla sig till reglerna också kanske, när det inte blir förändringar stup i kvarten och det är ett huvudsakligt budskap som skickas ut: Stay at home. Men så har jag också ett jobb och en livsstil som inte påverkas särskilt mycket av sådant, förutom att livet blir tråkigt och händelselöst, så det är ju lätt för mig att säga. För folk som har jobb/företag inom alla branscher det påverkar eller som har barn att rodda med samtidigt som de ska jobba hemifrån är det naturligtvis inte lika lätt.
 
Börjar allt mer känna mig som ett ufo när man ser på sociala medier hur andra lever, känns som att jag har gjort en väldigt konservativ tolkning av hur stor den här "sociala bubblan" som man ska hålla sig till är jämfört med många andra. Umgås bara inomhus med min man och barn. Vänner träffar jag bara utomhus.

Hur många vänner umgås ni med inomhus nu för tiden? Alltså inte samtidigt utan hur stor är er "lilla bubbla", dvs antalet personer totalt sett som ni umgås med/träffar inomhus (på fritiden)?
Umgås inte med någon, gjorde inte det innan covid heller iofs, orkar inte vara så social.
 
Eller så är man inte så noga med prioritetsordningen bland folk, så där i slutet på dagen. Man vaccinerar helt enkelt klart sina doser, innan man stänger ned.
Men de folk man har där är väl de som sedan innan är tidsbokade. Och då ska doserna gärna gå jämnt ut med hur många som är bokade varje dag.
 
En kamrat i UK blev sjuk i Covid i början på december.
Han har gjort en ganska målande beskrivning på de symptom han fick, och fortfarande har.

Mest notabelt är "det var som om elasticiteten i lungorna försvann, och har inte kommit tillbaka än..."
 
Nja. De runt mig som varit sjuka har fått info från sjukvården att de kan räkna med att ha antikroppar max 6 månader, men hantera livet som antikroppar inte finns efter 4 månader.

Många av de som får sjukdomen omgång II blir tydligen sjukare.
Blev aldrig testad för covid-19 när jag låg sjuk i 2 veckor, med hosta, värk i muskler, andnings svårigheter samt huvudvärk och feber som pendlade mellan låg temp 34-35 till 38-39. Helt enkelt för att de lät oss inte testa oss i mitt län. Mitt län fick det första fallet av covid-19

Jag tänker inte testa mig för antikroppar, helt enkelt för att det knappast hjälper mig eller resten av samhället. Jag handlar på tider mindre handlar och försöker hålla efterleva fhm rek.

Blev sjuk i september igen och fick milda symptom, hosta, trötthet och lite ledvärk.

Nu frisk men har en jobbig hosta samt efter andra vågen inte känner smaker och luktar lika som innan

Jag hade influensa ofta som barn men detta var jobbigt, var något helt annat.
 
Här i UK diskuteras det att prioritera att ge så många som möjligt den första sprutan av vaccinet, och därmed låta folk vänta längre än de rekommenderade 21-28 dagarna innan de får sin andra dos. De vill fördröja förloppet med så mycket som 12 veckor. Detta för att kunna ge så många i riskgrupp som möjligt sin första spruta, som ju enligt forskningen kan ge så mycket som 90% skydd, nu när läget är så pass kritiskt som det är här.

Många, inklusive jag, tycker att det känns lite olustigt. WHO säger att det inte finns någon forskning på hur det här skulle påverka vaccinets effektivitet, och att de därför inte kan rekommendera att man gör så, och flera andra experter vänder sig emot förslaget.

Jag förstår att de är under enorm press och att det är lockande att göra såhär, men jag är orolig för hur det kommer att påverka slutresultatet och framförallt oroas jag över hur det påverkar de som redan är rädda för vaccinet. De som inte velat ta det innan lär inte vilja ta det mer nu, när landet dessutom bestämt sig för att göra vaccineringen på ett sätt som inte rekommenderas. :(

Den som vill läsa mer om saken kan göra det här:
https://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-55557208
https://www.theguardian.com/world/2...ort-uk-delay-of-vaccines-second-dose-says-who
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/covid-vaccine-doses-pfizer-fauci-b1781455.html)
En till artikel: https://www.dn.se/vetenskap/amina-m...e-om-hur-vaccinet-ska-anvandas-pa-basta-satt/
 
Jag skulle behöva lite input på att ett lättförklarat sätt förklara varför Sverige gjort som de har gjort. Detta för någon som bor i annat land och kanske inte helt insatt.
Jag tycker det är tråkigt att det ska vara en tävling mellan nordiska länder i minst antal dödsfall osv.

Har ni något tips?
 
Jag skulle behöva lite input på att ett lättförklarat sätt förklara varför Sverige gjort som de har gjort. Detta för någon som bor i annat land och kanske inte helt insatt.
Jag tycker det är tråkigt att det ska vara en tävling mellan nordiska länder i minst antal dödsfall osv.

Har ni något tips?
I mångt och mycket: Sverige har gjort som de gjort, för att det inte funnits så många andra vägar att bli diktatur på, och låsa in medborgarna på än vad de har gjort.
 
I mångt och mycket: Sverige har gjort som de gjort, för att det inte funnits så många andra vägar att bli diktatur på, och låsa in medborgarna på än vad de har gjort.
Tveksamt om detta går hem? Men kanske försöka få fram detta med hur grundlagen har gjort det svårt att få till en nedstängning lagligt? Och framföra varför det tagit tid? Som just detta med att vara ett öppet, demokratiskt land.

Edit: jag tycker att utländska medier gärna skriver lite väl mycket ur en synvinkel hela tiden. Inte konstigt att släktingar fått en väldigt negativ bild av den svenska Corona strategin.
 
Blir så irriterad och frustrerad över idrotten. Idag var det ett inslag på radion om en SHL-klubb som nu har bekräftad smittspridning i laget och därför inte kan spela veckans matcher. En representant för laget sa att det ju inte är så konstigt, med tanke på hur de flänger omkring och möter andra lag, som också har smitta. "Det var väntat" klämmer han ur sig.
:banghead:
NÄR stänger vi ligorna för att sluta sprida smitta?
 
Blir så irriterad och frustrerad över idrotten. Idag var det ett inslag på radion om en SHL-klubb som nu har bekräftad smittspridning i laget och därför inte kan spela veckans matcher. En representant för laget sa att det ju inte är så konstigt, med tanke på hur de flänger omkring och möter andra lag, som också har smitta. "Det var väntat" klämmer han ur sig.
:banghead:
NÄR stänger vi ligorna för att sluta sprida smitta?
Jag tvivlar på att dessa idrottare, bidrar till samhällsspridning i någon större utsträckning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp