Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en kollega vars för tillfället hemmavarande ena barn har testat positivt för Covid19, kollegan har inga symptom och är ej testad (än vad jag vet) han är isolerad till att börja med i 7 dagar. Om den smittade personen hemma blir symtomfri och han inte har symtom efter dessa 7 dagar så tror jag han kommer testas då och är han negativ får han komma tillbaka till jobbet
Så har vi blivit rådda att göra och hanterar det så på jobbet.
Trots att alla restriktioner har följts (visir och skydd, info och handsprit "överallt", begränsat antal i utrymmen osv), trots att det inte är ett sjukvårdsrelaterat företag, har över 10% av personalen haft covid. Dock verkar det bara vara en som har smittats på jobbet.
Alla vi som kan jobba hemifrån, har gjort så sedan mars.
 
Jag skulle tro att det finns olika rutiner beroende på vilka sjukdomar man har. Jag tillhör just nu en klinik som brukar erbjuda sina patienter influensavaccin där och jag misstänker att det kommer bli likadant med covidvaccinet.
Om jag vore du skulle jag nog vänta några veckor och sen kontakta kliniken du tillhör för att fråga hur deras vaccinationsrutin ser ut, om du ska gå till dem eller till vårdcentralen.
Och är det till vårdcentralen du ska, så får du väl helt enkelt tala om för dem när du bokar din tid att du tillhör prioriterad grupp.
Jag tror inte att de erbjuder vaccin där, hänvisats till VC för influensavaccination tidigare. Men utöver det så är det ungefär vad jag tänkt mig att göra, det jag känner hopplöshet inför är väl mer situationen överlag, vetskapen om att man har en bristande vårdkontakt sedan innan. Under julen så läste jag exempelvis lite i mina journaler för att försöka se hur mina b-cellnivåer varit tidigare (blev inte så mycket klokare där, haha, nackdelen med att inte ha medicinsk utbildning!) och råkade då se att redan inför mitt senaste läkarbesök 2019 så skrev läkaren på kliniken och stafettläkaren olika om min kommande medicinering, och den senare skulle egentligen ringt upp mig för som rutin som svar på blodprover etc. Och det är sådan information som kan vara av värde för vaccin nu, så det är lite tungt att veta att det är stort omöjligt att få en läkartid som inte är akut där nu.
 
Nu har jag läst en nyhet som gör mig ytterligt konfunderad, och jag undrar om inte "några" har haft rejält med otur när dessa tänkt:

'https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-kommer-ostgotarna-vaccineras

I länet ska alltså vaccinering ske på tre (3) ställen, de befolkningsmässigt största orterna, Linköping, Norrköping och Motala.

Man har valt ut några megastora anläggningar, där man anser att det finns goda förutsättningar för ordna vaccinationerna.

Men, stora delar av länets befolkning kommer att ha långt, mycket långt till dessa orter, uppåt 15 mil i många fall!
Hur har de tänkt att folk ska komma dit?

Hur kan man mena allvar med att "alla ska vaccineras", genom att erbjuda vaccin på ett så långt avstånd från folk?

I många fall på landsbygden, så är det inte endast avståndet i sig som stort, utan det handlar om mindre och slingriga vägar, och att det i princip inte existerar någon kollektivtrafik alls.

Det handlar om restider på 1,5-2 timmar om man har egen bil, enkel resa i värsta fall, och restider med egen bil på mer än en timme är vanligt!

Tänker dessa ljushuvuden att folk ska ta ledigt en hel dag för att vaccinera sig?
Ska de som inte har egen bil eller körkort, packa ihop sig med några halvbekanta som ändå ska åka, för att få vaccin?
Har de glömt bort allt vad social distansering heter?
Och folk som fått skjuts, t.ex. till Linköping, ska sedan åka kommunalt inom kommunen, för att nå vaccinationsplatsen?

Det här visar på hur infamt korkade en del personer i offentlig verksamhet är.

De säger sig noggrant ha tänkt igenom att "Logistiken är bra på vaccinationsplatserna, och att det finns gott om parkeringsplatser".

Det här var det mest avmotiverande förslag runt vaccination jag sett någon gång.

Det finns en term för det här: det kallas för att bjuda med armbågen.

Eller så tycker de styrande i regionen, helt enkelt att alla som inte bor i Linköping, Norrköping, eller Motala, lika gärna kan bli sjuka...
Eftersom de inte kommer att vaccinera sig i tillräckligt stor utsträckning p.g.a. logistikproblem, och för att de är korkade landsbygdsbor som har svårt att ta ledigt en hel dag.

Hade dessa ljushuvuden tänkt till lite mera, så hade det nog gått att hitta bättre lösningar, t.ex. varför inte ha en eller flera vaccinationsbussar, som kan åka på turné i länet?
Varför inte använda befintliga vårdcentraler i respektive kommuner eller t.ex. idrottshallar/idrottskomplex på olika orter, dit man vissa dagar eller veckor kör vaccin och och personal?

Det här visar på det som brukar kallas för suboptimering. Man skapar en superbra process, inne på vaccinationsplatsen, men glömmer att de som ska vaccineras måste fås att komma dit på ett bra sätt också.
Jag tycker att vi kan kopiera mammografibussarnas upplägg.
De har säkert mjukvaruprogram som kan hantera kallelser smidigt med? Med lite justeringar.
Istället för att uppfinna hjulet på nytt.
 
Jag tycker att vi kan kopiera mammografibussarnas upplägg.
De har säkert mjukvaruprogram som kan hantera kallelser smidigt med? Med lite justeringar.
Istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Men är det inte fråga om ett rätt känsligt vaccin att hantera, också? Tänker att om det är så att att vaccinet i sig kräver vissa förhållanden gällande temperatur, transportering etc. så kanske det också spelar in i vad man har för möjligheter att så smidigt som möjligt lägga upp det här på.
 
Men är det inte fråga om ett rätt känsligt vaccin att hantera, också? Tänker att om det är så att att vaccinet i sig kräver vissa förhållanden gällande temperatur, transportering etc. så kanske det också spelar in i vad man har för möjligheter att så smidigt som möjligt lägga upp det här på.
Jag tror inte ens Pfizer/Biontechs vaccin behöver annat än vad som finns i ett vanligt kök under de sista 8h innan användande.
 
Men är det inte fråga om ett rätt känsligt vaccin att hantera, också? Tänker att om det är så att att vaccinet i sig kräver vissa förhållanden gällande temperatur, transportering etc. så kanske det också spelar in i vad man har för möjligheter att så smidigt som möjligt lägga upp det här på.
Om våra seminstationer kan hantera fryst sperma, tänker/hoppas jag att det inte blir några problem med hanteringen av vaccinet i en mammobuss.
 
Jag upplever inte alls att det är många som umgås i stora sällskap på mina sociala medier, snarare ser jag mer uttryck av längtan att få träffas igen. Min egna lilla teori är att det är lite som med personer som precis fått barn, helt plötsligt ser man alla barnvagnar som man tidigare inte reagerat på. Tror vi i en annan tråd diskuterade det där med att ens definition av en "full buss" antagligen förändrats rejält den senaste tiden. Därmed kanske 1-2 inlägg som dyker upp i ens sociala medier helt plötsligt blir massor. Säger inte att det är så för alla, men så går mina funderingar just nu :)
 
Börjar allt mer känna mig som ett ufo när man ser på sociala medier hur andra lever, känns som att jag har gjort en väldigt konservativ tolkning av hur stor den här "sociala bubblan" som man ska hålla sig till är jämfört med många andra. Umgås bara inomhus med min man och barn. Vänner träffar jag bara utomhus.

Hur många vänner umgås ni med inomhus nu för tiden? Alltså inte samtidigt utan hur stor är er "lilla bubbla", dvs antalet personer totalt sett som ni umgås med/träffar inomhus (på fritiden)?
Bor med sambo och våra två ungar. Träffat barnens mormor inomhus, hon är i riskgrupp och träffar ingen annan inomhus (hon bor själv), hon går ju dock och handlar en gång i veckan.

Ute har vi pratat med grannarna på avstånd, våra barn har inte fått leka. Deras barn går på dagis och vår son hos dagmamma, så de leker på respektive ställe.

I stallet kan jag ibland prata med stallägaren, men utomhus och på avstånd.
 
Jag tror inte ens Pfizer/Biontechs vaccin behöver annat än vad som finns i ett vanligt kök under de sista 8h innan användande.

Om våra seminstationer kan hantera fryst sperma, tänker/hoppas jag att det inte blir några problem med hanteringen av vaccinet i en mammobuss.

Det var bara en tanke efter att ha snubblat över en del artiklar/information om att det verkar vara ett lite känsligt vaccin att hantera utifrån att det finns begränsningar hur länge det håller vid olika temperaturer, inte får skakas etc. Jag vet inte om det särskiljer sig stort jämfört med andra typer av vaccin, bara att jag har läst att det finns en del att förhålla sig till i hur det hanteras.
 
Fryst sperma till häst, förvaras i -196 grader.

Det kanske är för kallt för vaccinerna?

Men , å andra sidan så låter det ett uns enklare att höja temperatur, än att sänka temperatur, t.ex. för att transportera vaccin med något slags "vaccinbussar", som förses med "dagens antal doser"?

Det mest sannolika, är att de som ska organisera massvaccineringen, inte ens vet att det existerar ett fungerande nät för förvaring av fryst sperma (för ett flertal djurslag) och genomtänkta sätt att distribuera dylik.
 
Är det inte bara Pfizers som behöver vara sådär superkallt förvarad?
mRNA vaccinerna behöver minus 80, om jag inte blandar ihop något i hastigheten. AstarZenecas vaccin, behöver någon betydligt "beskedligare" temperatur.

Att utnyttja transportbehållare avsedda för seminverksamhet, har inte ens diskuterats någonstans. Inte heller att utnyttja lagringscentralerna för fryst sperma på något sätt har varit uppe.

Jag misstänker, att förutom enstaka individer, så är allt runt djurhållning (stora djur, lantbruksdjur), avel, och att det ens finns en rätt stor verksamhet runt semin med fryst sperma, förhållandevis okänt för "sjukvården".

Alltså i stort sett varenda produktionsgris, varenda mjölkko, massor med hästar, används det semin till, fryst eller ej. Och det finns anläggningar för att hantera och lagra fryst sperma, som kanske har plats/möjlighet för att lagra vaccin också.
 
mRNA vaccinerna behöver minus 80, om jag inte blandar ihop något i hastigheten. AstarZenecas vaccin, behöver någon betydligt "beskedligare" temperatur.

Att utnyttja transportbehållare avsedda för seminverksamhet, har inte ens diskuterats någonstans. Inte heller att utnyttja lagringscentralerna för fryst sperma på något sätt har varit uppe.

Jag misstänker, att förutom enstaka individer, så är allt runt djurhållning (stora djur, lantbruksdjur), avel, och att det ens finns en rätt stor verksamhet runt semin med fryst sperma, förhållandevis okänt för "sjukvården".

Alltså i stort sett varenda produktionsgris, varenda mjölkko, massor med hästar, används det semin till, fryst eller ej. Och det finns anläggningar för att hantera och lagra fryst sperma, som kanske har plats/möjlighet för att lagra vaccin också.
Jag uppfattade det som att åtminstone något av de andra som kom skulle klara sig med mer normal transportkyla. Eller om det var fler dagar de klarade sig från att man bröt superkylan. I alla fall inte lika komplicerade att hantera på mer avlägsna platser. (ska inte svära på detaljerna om varför de ställde mindre krav på logistiken)
 
Jag uppfattade det som att åtminstone något av de andra som kom skulle klara sig med mer normal transportkyla. Eller om det var fler dagar de klarade sig från att man bröt superkylan. I alla fall inte lika komplicerade att hantera på mer avlägsna platser. (ska inte svära på detaljerna om varför de ställde mindre krav på logistiken)
Ja, precis. Det vaser AstraZenecas typ av vaccin.

Det ska vara kallt, men mer "vanlig frys".
 
Det är Pfizer-BionTech som själva distribuerar vaccinet runt om till regionerna i Sverige. Jag tror de klarar sig utan lokal spermalagringskapacitet.

Se'n klarar sig vaccinet i kylskåp i fem dygn.

Så jag tror inte vi behöver lösa ett problem som inte finns i den här tråden.
 
Vi har fått direktiv från ledningen nu att det är 100% jobb hemmavid som gäller fram till sommarsemestern, åtminstone. Känns rätt skönt att kunna vänta på vaccinet hemifrån. Eventuellt får jag sällskap av högstadiebarnet på dagarna ibland, det diskuteras att skolan ska ha någon slags roterande distansundervisning så att inte alla ungdomar är i skollokalerna jämt.
 
Det är Pfizer-BionTech som själva distribuerar vaccinet runt om till regionerna i Sverige. Jag tror de klarar sig utan lokal spermalagringskapacitet.

Se'n klarar sig vaccinet i kylskåp i fem dygn.

Så jag tror inte vi behöver lösa ett problem som inte finns i den här tråden.
Problemet, eller vad det är, har ju tagits upp, av vaccinsamordnare m.fl, som något som man måste förhålla sig till.

Jag har inte hört att vaccinet, alltså mRNA varianterna klara sig i fem dagar?, Utan att det handlar mer om ett antal timmar.

Jag har uppfattat det som att tillverkaren distribuerar till en plats per region.

Det innebär ju att vaccinet måste vidaredistribueras inom regionen.

Många regioner är stora...
 
Jag har inte hört att vaccinet, alltså mRNA varianterna klara sig i fem dagar?, Utan att det handlar mer om ett antal timmar.

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by-product/pfizer/index.html

under "How to Store the Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine"

Before mixing, the vaccine may be stored in the refrigerator between 2⁰C and 8⁰C for up to 120 hours (5 days).

På fyra dagar bör även en region som Norrbotten kunna få ut vaccinet till sina ändhållplatser, för att vaccinera den femte dagen.

(Disclaimer: Samtidigt är jag en svensk lekman, och kanske har missuppfattat engelskan skriven för medicinsk personal.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 405
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp