Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för mystisk världsdata som flutit upp till ytan nu?
Förmodligen att det just i torsdags rapporterades in 351 nya dödsfall. Att det var 167 dan innan och 138 i går samt att att det alla helger och dagar efter helger inte rapporteras in några alls är uppenbarligen inte intressant. Därmed inte sagt att jag inte är orolig över läget just nu. Men man kan inte titta enskilda dagars rapportering om man tror att man ska få en bra bild av läget. Men vill man svartmåla ett visst land är det ju ett bra sätt.
 
Kolla Worldometer - det är illa här, men det är lika illa på flera platser och jag kan inte se att våra politiker i stort varit varken bättre eller sämre än "medel-politikern i världen" därför reagerade jag på @Folri inlägg
Det finns inget på worldometer som är i närheten av att indikera att Sverige är på någon sjätte plats på nån lista. Så jag undrade vad för nån alternativ data hade flutit upp.

Att jag svarade dig, berodde enbart på att du svarat trådtrollet.
 
Det finns inget på worldometer som är i närheten av att indikera att Sverige är på någon sjätte plats på nån lista. Så jag undrade vad för nån alternativ data hade flutit upp.

Att jag svarade dig, berodde enbart på att du svarat trådtrollet.
Det hela kommer från en oseriös Click bait rubrik på AB skapad enbart för att folk som vår Spanienresenär ska få något att koka över
skräp.jpg
 
Det finns inget på worldometer som är i närheten av att indikera att Sverige är på någon sjätte plats på nån lista. Så jag undrade vad för nån alternativ data hade flutit upp.

Att jag svarade dig, berodde enbart på att du svarat trådtrollet.
Jag har inte skrivit att Sverige är på någon sjätte plats - bara att det finns flera länder bl.a. Spanien och USA som det går ännu sämre för räknat i t.ex. antal döda per miljon
 
Jag har inte skrivit att Sverige är på någon sjätte plats - bara att det finns flera länder bl.a. Spanien och USA som det går ännu sämre för räknat i t.ex. antal döda per miljon
Jag är fullt medveten om det, och var det också då jag svarade dig.
Däremot fanns det som citat i ditt inlägg.

Thus:
Att jag svarade dig, berodde enbart på att du svarat trådtrollet.
 
Nej, jag är rätt säker på att man inte kommer att kunna få välja.

De tre vacciner som är aktuella nu är Pfizer/Biontech, Moderna och Astra Zeneca. De två förstnämnda använder samma teknik - de är mRNA-vacciner, vilket betyder att man injicerar mRNA som får kroppens egna celler att producera en del av virusets ytprotein, som immunförsvaret då "tränas" att reagera mot.

Astra Zenecas vaccin är ett vektorvaccin, vilket innebär att man "levererar" en del av virusets arvsmassa (minns inte om det var RNA eller DNA) med hjälp av ett annat, helt ofarligt virus. I cellerna produceras på samma sätt som för mRNA-vaccinerna virusprotein, som immunförsvaret får träna sig på.

Fördelen med alla dessa vacciner är att man inte behöver odla fram något virus, dvs det finns noll risk för smitta i samband med framställning och hantering av viruset. Det är också mycket lättare att framställa mRNA-, RNA- och DNA-molekyler än att odla virus, och det är lättare att modifiera vaccinerna i takt med virusets (eventuella) mutationer. Det är bl.a. därför de kunnat tas fram så snabbt.

Nackdelen med mRNA-vaccinerna är att de är rätt instabila, därför behöver de förvaras och transporteras väldigt kallt, vilket kan vara ett problem när stora mängder skall distribueras till många ställen (inte så många frysar som håller -70). Så är inte fallet med vektorvacciner, så det är en fördel med dem. Nackdelen med vektorvacciner är dock att kroppen kan utveckla immunitet mot vektorn istället/också, vilket kan göra att andra dosen eller påföljande doser (om man t.ex. behöver vaccineras årligen) kanske inte får lika bra effekt (det ryska vaccinet, Sputnik V, som också är ett vektorvaccin, har löst detta genom att man använder olika vektorer för första och andra dosen, ryssarna säger sig även kunna använda Sputnik V i kombination med Astra Zenecas vaccin pga detta).

Tittar man på de studier som gjorts på de olika vaccinerna så ligger både Pfizer/Biontech och Moderna på mellan 90 och 95% (vilket är extremt bra), medan Astra Zenecas ligger på mellan 62% (större delen av studien) och 90% (den del av studien där försökspersonerna av misstag bara fick en halv dos vaccin i första sprutan).

Jag skulle säga att det råder något större tveksamhet kring Astra Zenecas vaccin, så skulle jag få välja idag hade jag valt något av de två andra. Tror dock att både effektivitet och eventuella biverkningar kommer att synas ganska fort i uppföljande studier - det är ju enorma mängder människor som vaccineras från och med nu!

I praktiken kan man välja vaccin genom att vägra vaccination med vissa preparat eftersom vaccinationen är frivillig. Då kan det ta väldigt lång tid innan man blir vaccinerad dock. Jag kan inte tänka mig att man blir ”utspärrad” från vaccination för att man vägrat ta emot vid ett eller flera tillfällen.

Däremot att man ska kunna välja på annat sätt verkar osannolikt.
 
Många har säkert redan tittat på denna men tänkte tipsa om att här kan man följa hur många som blivit vaccinerade

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
Den här statistiken visar INTE hur många som blivit vaccinerade, utan hur många doser som faktiskt levererats.

Vilket inte är riktigt samma sak.

Regionerna Dalarna och Värmland var ju extremt långsamma i vaccineringsstarten, eftersom det rådde oklarheter om ansvarsförhållandet vid eventuella biverkningar.
Men de fick vaccin levererat till sig, i samma takt som de andra regionerna.
 
Den här statistiken visar INTE hur många som blivit vaccinerade, utan hur många doser som faktiskt levererats.

Vilket inte är riktigt samma sak.

Regionerna Dalarna och Värmland var ju extremt långsamma i vaccineringsstarten, eftersom det rådde oklarheter om ansvarsförhållandet vid eventuella biverkningar.
Men de fick vaccin levererat till sig, i samma takt som de andra regionerna.
Vad är det som dröjer så?
 
Nej, det står tydligt att det är antal doser. I början är det ganska ekvivalent med påbörjat vaccinerade, efter en månad går det asymptotiskt mot 1/2 i förhållande mellan doser och helt vaccinerade.
Det står väl att den första siffran är vaccinerade (givna doser) och att det i tabellen är levererat vaccin till regionerna?
 
Det står väl att den första siffran är vaccinerade (givna doser) och att det i tabellen är levererat vaccin till regionerna?

Ja, givna doser, men faktorn 2 per person går inte att reda inte ut, vilket har olika innebörd vid start och efter ett tag. Jag läste en bra redogörelse för vad som rapporteras längst ned på sidan.
 
Fattar inte riktigt skillnaden. Man ska inte vaccinera då om man har det hemma?
En vaccination består av 2 doser per person. I början har alla fått 1 dos och antal doser är lika med antal påbörjat vaccinerade, efter tre veckor börjar andradoser ges och slutligen är antal vaccinerade nästan exakt hälften av antal doser som getts.

Faktorn antal vaccinerade / antal doser går från 1,0 till 0,5. Avstickaren från 1,0 ned mot 0,5 startar tre veckor efter första påbörjade vaccinationen. Matematiskt är det ett asymptotiskt gränsvärde så länge vaccinationsprogrammet pågår i första vändan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 391
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp