Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en fundering...
Vad kommer ske för de som inte vill ta vaccinet? Jag menar kommer dom då få leva kvar i allmäna råd o restriktioner? Dom är fullt vaccinerade sprider ju till viss del smitta också... verkar som det är ganska många som vill tacka nej till vaccin (vilket dom självklsrt har rätt till) men vad blir det sen då menar jag? Flygningar osv? Nån dom har nån tanke?

Vill tillägga att jag tycker alla ska få välja själva.
 
Har en fundering...
Vad kommer ske för de som inte vill ta vaccinet? Jag menar kommer dom då få leva kvar i allmäna råd o restriktioner? Dom är fullt vaccinerade sprider ju till viss del smitta också... verkar som det är ganska många som vill tacka nej till vaccin (vilket dom självklsrt har rätt till) men vad blir det sen då menar jag? Flygningar osv? Nån dom har nån tanke?

Vill tillägga att jag tycker alla ska få välja själva.
Jag tror att om vi har för låg andel personer som vaccineras så kommer vi få svårt att få ordning på viruset, och då blir det restriktioner för alla gissar jag. Det känns svårt att liksom bara välja ut några för att de inte tagit vaccinet när det är frivilligt att ta det, så om det inte fungerar med att tillräckligt många vaccineras, så får alla fortsätta leva på något vis som påminner om hur vi har det nu.

Nu tror jag vi kan få tillräckligt många som vaccinerar sig, vilket jag hoppas hjälper till att dämpa samhällsspridningen rejält så att alla kan slippa restriktioner tids nog.
 
Fast man kan ju göra det lätt för varandra och man kan ju göra det svårt.... Danmark väljer det senare. Hade inte varit mitt val oavsett krigslagstiftning.


Å andra sidan, som tack för detta beteendet så hade jag kanske förlängt inreseförbudet för danskar i 30 år till. :angel: Men så är jag ju halvdansk, så det beror kanske på det! :angel:

Skämt åsido är det väl en fördel att samarbeta under perioder som kan tolkas som tuffare än vanligt, tycker jag.
Finns väl bara en kommentar som räcker till:
 
Jag tror att om vi har för låg andel personer som vaccineras så kommer vi få svårt att få ordning på viruset, och då blir det restriktioner för alla gissar jag. Det känns svårt att liksom bara välja ut några för att de inte tagit vaccinet när det är frivilligt att ta det, så om det inte fungerar med att tillräckligt många vaccineras, så får alla fortsätta leva på något vis som påminner om hur vi har det nu.

Nu tror jag vi kan få tillräckligt många som vaccinerar sig, vilket jag hoppas hjälper till att dämpa samhällsspridningen rejält så att alla kan slippa restriktioner tids nog.
Jag tror att om vi har för låg andel personer som vaccineras så kommer vi få svårt att få ordning på viruset, och då blir det restriktioner för alla gissar jag. Det känns svårt att liksom bara välja ut några för att de inte tagit vaccinet när det är frivilligt att ta det, så om det inte fungerar med att tillräckligt många vaccineras, så får alla fortsätta leva på något vis som påminner om hur vi har det nu.

Nu tror jag vi kan få tillräckligt många som vaccinerar sig, vilket jag hoppas hjälper till att dämpa samhällsspridningen rejält så att alla kan slippa restriktioner tids nog.
Ja det är lite så jag tänker också.
Vi kommer nog inte ifrån restriktionerna. Men om man har tagit vaccinet så kan jag ju känna att man kan leva lite friare(när vaccinationerna är klsra) men så slår det mig att det verkar som många kommer tacka nej. Dom ska man ju visa hänsyn till. Så antar ju att vi kommer vara kvar i den bubbla vi är i... tills ja... ?
Hur kan det bli med resor då? Alla måste ju ha samma rätt att resa menar jag... 🤔
 
Ja det är lite så jag tänker också.
Vi kommer nog inte ifrån restriktionerna. Men om man har tagit vaccinet så kan jag ju känna att man kan leva lite friare(när vaccinationerna är klsra) men så slår det mig att det verkar som många kommer tacka nej. Dom ska man ju visa hänsyn till. Så antar ju att vi kommer vara kvar i den bubbla vi är i... tills ja... ?
Hur kan det bli med resor då? Alla måste ju ha samma rätt att resa menar jag... 🤔
Resor beror nog mer på det landet man vill resa till, vad det har för regler angående vaccination (vaccinationsintyg talas det väl lite om, och är tanken helt fel? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker där, att resa är ju något man väljer frivilligt. Det finns ju länder som är rejält hårt drabbade, jag kan förstå att de talar om det här nu)-

Tror också vi kommer vara kvar i den här bubblan hela detta året och delar av nästa i alla fall. Minst. Att tro något annat är att lura sig själv, tror jag.
 
De samarbeten jag haft med danska företag genom åren har väl rätt ofta inte varit till full belåtenhet om jag skriver med största försiktighet.
Men Danmark är annars ett trevligt land.
 
Resor beror nog mer på det landet man vill resa till, vad det har för regler angående vaccination (vaccinationsintyg talas det väl lite om, och är tanken helt fel? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker där, att resa är ju något man väljer frivilligt. Det finns ju länder som är rejält hårt drabbade, jag kan förstå att de talar om det här nu)-

Tror också vi kommer vara kvar i den här bubblan hela detta året och delar av nästa i alla fall. Minst. Att tro något annat är att lura sig själv, tror jag.
Du har nog rätt. Bara att bita ihop... hoppas det inte blir alltför många som inte vill ta vaccin. Men jag förstår rädslan också i detta.

Ibland känns det som om man är med i en dååålig amerikansk virus film som är liiite för lång för sitt eget bästa 🙈
 
Du har nog rätt. Bara att bita ihop... hoppas det inte blir alltför många som inte vill ta vaccin. Men jag förstår rädslan också i detta.

Ibland känns det som om man är med i en dååålig amerikansk virus film som är liiite för lång för sitt eget bästa 🙈
Jag hoppas också för jag avskyr tex att bära munskydd! :D

Äsch då, vi har inte ens kommit igenom första säsongen av The Walking Dead ännu, det är 10 säsonger till vi får ta oss igenom de närmaste åren innan vi är ute ur detta! :angel:
 
Jag hoppas också för jag avskyr tex att bära munskydd! :D

Äsch då, vi har inte ens kommit igenom första säsongen av The Walking Dead ännu, det är 10 säsonger till vi får ta oss igenom de närmaste åren innan vi är ute ur detta! :angel:
Så himla obehagligt och konstigt allt är. Och i den bästa av världar hade vaccinet varit 100 % tryggt att ta och alla på hela jorden fick det på en dag och så lever vi lyckliga i alla våra dagar...
He he... men samtidigt går det ju alltid att ha det värre... 😷🥳
 
Resor beror nog mer på det landet man vill resa till, vad det har för regler angående vaccination (vaccinationsintyg talas det väl lite om, och är tanken helt fel? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker där, att resa är ju något man väljer frivilligt. Det finns ju länder som är rejält hårt drabbade, jag kan förstå att de talar om det här nu)-
@Hannah199

Det finns sedan tidigare länder som kräver att en inresande kan visa upp intyg på giltig vaccination för Gula Febern. För att certifikatet ska vara giltigt måste vaccinationen ha utförts minst tio dagar innan ankomst.

Jag har aldrig någonsin hört nån som upprört ropat "Alla måste ju ha samma rätt att resa!" vad gäller dessa länders helt orimliga och integritetskränkande krav på resenärer.
Vad är det som plötsligt ändrat sig nu?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/gula-febern/
 
@Hannah199

Det finns sedan tidigare länder som kräver att en inresande kan visa upp intyg på giltig vaccination för Gula Febern. För att certifikatet ska vara giltigt måste vaccinationen ha utförts minst tio dagar innan ankomst.

Jag har aldrig någonsin hört nån som upprört ropat "Alla måste ju ha samma rätt att resa!" vad gäller dessa länders helt orimliga och integritetskränkande krav på resenärer.
Vad är det som plötsligt ändrat sig nu?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/gula-febern/
Fast en resa då från skåne till luleå...
Det är nog mer så tankarna gick. Sitta i ett flygplan. Jag har heller aldrig hört någon stå och ropa så...
 
Fast en resa då från skåne till luleå...
Det är nog mer så tankarna gick. Sitta i ett flygplan. Jag har heller aldrig hört någon stå och ropa så...
Vi har fortfarande en grundlag som förbjuder inskränkningar i rörelsefriheten och tvångsvård, annat än i väldigt begränsad omfattning och för väldigt specifika syften. Och då med formkrav såsom ett individuellt och överklagbart beslut.
Helt osannolikt att det skulle gå att konstruera en lag som förbjöd personer att flyga inrikes eller åka tåg enbart baserat på att de inte tagit en specifik vaccinspruta, och få denna att i tillämpning accepteras av domstolarna.
 
Idag på fm fick jag vaccinet... 👍

Jag har för mig att M vill lagstifta vaccinet för personal inom vården? Eller har jag drömt? Frågan är ju då hur de tänkt lösa situationen om halva kåren blir uppsagda?
Det förslaget skulle få mig att absolut inte vaccinera mig. Har haft mardrömmar om att jag behöver ta ett jobb inom sjukvården eller äldreomsorgen om jag blir arbetslös och behöver söka även sånt jag inte vill jobba med. Tar jag inte vaccinet med en sådan lag så kommer min mardröm aldrig bli sann.
 
Har en fundering...
Vad kommer ske för de som inte vill ta vaccinet? Jag menar kommer dom då få leva kvar i allmäna råd o restriktioner? Dom är fullt vaccinerade sprider ju till viss del smitta också... verkar som det är ganska många som vill tacka nej till vaccin (vilket dom självklsrt har rätt till) men vad blir det sen då menar jag? Flygningar osv? Nån dom har nån tanke?

Vill tillägga att jag tycker alla ska få välja själva.

Jag tror att det kommer vara länder som kräver vaccin för inresa. Inte alla. Men jag är rätt säker på att det kommer vara några länder som kommer ha det kravet.

Sen är ju problemet att om inte tillräckligt många vaccinerar sig så kommer vi alla tvingas leva så här framöver för då kommer vi inte få bukt med viruset och det normala kommer aldrig åter. Så jag är mer än lite irriterad på de som väljer att inte ta det! De som inte kan är en annan sak. kan man inte så kan man inte. Men de som väljer att inte ta det.... morr! Jag vill ha tillbaka allt det som vi hade innan! Jag vill träffa vänner, släkt, gå på konsert, resa osv!!

Jag hoppas att bara de som valt att inte ta det får restriktioner men i Sverige tvivlar jag på att det kommer bli så...
 
Kan inte låta bli att förundras över tajmingen i händelsernas utveckling....
"Köer uppstod vid Kastrup under några timmar på torsdagen då lastbilar vägrades köra vidare till Norge och Finland. Orsaken var att gränspolisen plötsligt ändrat sin tolkning av inreseförbudet från Danmark. Några timmar senare släpptes lastbilarna igenom igen."
https://www.hd.se/2021-01-22/transittransporter-genom-sverige-stoppades
 
Sen är ju problemet att om inte tillräckligt många vaccinerar sig så kommer vi alla tvingas leva så här framöver för då kommer vi inte få bukt med viruset och det normala kommer aldrig åter. Så jag är mer än lite irriterad på de som väljer att inte ta det! De som inte kan är en annan sak. kan man inte så kan man inte. Men de som väljer att inte ta det.... morr! Jag vill ha tillbaka allt det som vi hade innan! Jag vill träffa vänner, släkt, gå på konsert, resa osv!!

Jag hoppas att bara de som valt att inte ta det får restriktioner men i Sverige tvivlar jag på att det kommer bli så...

Jag håller med. Hoppas på att få ta första sprutan inom två veckor, och för mig är det inte en fråga om den egna hälsan utan ett sätt att försöka utrota viruset. Och att slippa riskera att ligga den hårt ansträngda sjukvården till last genom att bli sjuk, i alla fall i en sjukdom jag kan vaccinera mig mot.
 
Har en fundering...
Vad kommer ske för de som inte vill ta vaccinet? Jag menar kommer dom då få leva kvar i allmäna råd o restriktioner? Dom är fullt vaccinerade sprider ju till viss del smitta också... verkar som det är ganska många som vill tacka nej till vaccin (vilket dom självklsrt har rätt till) men vad blir det sen då menar jag? Flygningar osv? Nån dom har nån tanke?

Vill tillägga att jag tycker alla ska få välja själva.

Det är nog många som nöter på den tankestenen. Jag misstänker att det finns rätt många länder som vill se ett inreseförbud om en inte är vaccinerad.

"Ett framtida vaccin mot covid-19 kan bli obligatoriskt för att få resa in i vissa länder. Frågan är just nu högt på dagordningen bland världens beslutfattare.

– Vill man göra vissa saker kan man behöva vaccinera sig även om man inte tänkt det, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgLJ9v/covidvaccin-kan-bli-obligatoriskt-vid-resor

Sedan tror jag Sverige med sitt spår har svårt att begränsa ovaccinerade i någon större utsträckning, men jag undrar om det inte på sikt kan bli en anställningsfråga.
 
Vi har fortfarande en grundlag som förbjuder inskränkningar i rörelsefriheten och tvångsvård, annat än i väldigt begränsad omfattning och för väldigt specifika syften. Och då med formkrav såsom ett individuellt och överklagbart beslut.
Helt osannolikt att det skulle gå att konstruera en lag som förbjöd personer att flyga inrikes eller åka tåg enbart baserat på att de inte tagit en specifik vaccinspruta, och få denna att i tillämpning accepteras av domstolarna.
Nej jag tror inte heller det kommer bli förbjudet att resa inrikes. Men just biten med avstånd osv. Och rekommendationer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 449
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp