Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
1611212075905.png



Ska åka kollektivtrafik i rusningstid denna vecka - och har mitt nyinköpta ansiktsskydd här.

Jag har jobbat hemifrån ca fyra dagar i veckan sedan mars, och den enda dagen på arbetsplatsen sett till att inte åka just kring 7-8 eller kring 16-17. Ni som åker: hur sköts det med maskerna? Fungerar det?
 
Visa bifogad fil 63609


Ska åka kollektivtrafik i rusningstid denna vecka - och har mitt nyinköpta ansiktsskydd här.

Jag har jobbat hemifrån ca fyra dagar i veckan sedan mars, och den enda dagen på arbetsplatsen sett till att inte åka just kring 7-8 eller kring 16-17. Ni som åker: hur sköts det med maskerna? Fungerar det?

Jag har åkt en gång strax innan rusningstiden slutar (dvs strax innan kl 9) och då skulle jag hävda att 8/10 bar mask. Igår blev jag tvungen att åka kollektivt mitt på dagen dvs inte vid rusning och då var det kanske 2/10 som bar mask, men då är det ju inget ”måste” heller.
Vet inte hur de som åker varje dag upplever det, men så har min upplevelse varit de två dagar jag åkt med kollektivtrafiken. Jag håller mig undan den så gått det går.
 
Visa bifogad fil 63609


Ska åka kollektivtrafik i rusningstid denna vecka - och har mitt nyinköpta ansiktsskydd här.

Jag har jobbat hemifrån ca fyra dagar i veckan sedan mars, och den enda dagen på arbetsplatsen sett till att inte åka just kring 7-8 eller kring 16-17. Ni som åker: hur sköts det med maskerna? Fungerar det?
Tycker det är rätt sporadisk användning när det gäller mask även under rusningstrafik. På morgonen åker jag innan rusningstrafik och det är fler som åker den tiden nu än det gjorde i våras och innan pandemin så tror att folk aktivt väljer att resa utanför rusningstrafik nu
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Kan ju ha att göra med att samhällsstabiliserande publikationer som fria tider och liknande visst publicerar antivax propaganda. Hittade något inlägg på fb där en dåre trodde på sagda publikations uppgift om att 13 (?) pers i Sverige dött av vaccinet :crazy:
Jag är som jag sagt tidigare skeptisk till att vaccinera mig just nu (jag är inte erbjuden utan tillhör sista gruppen) men inte pga den typen av direkt lögner
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Jag kan tänka mig att en delmängd i det här, är att de människor med utländsk bakgrund som skaffar sitt nyhetsflöde från hemlandet är mer märkta av det flödet än ett svenskt flöde som aldrig når fram till dem.

Det finns en handfull länder som har en mycket stark rörelse mot vaccin.
 
Kan ju ha att göra med att samhällsstabiliserande publikationer som fria tider och liknande visst publicerar antivax propaganda. Hittade något inlägg på fb där en dåre trodde på sagda publikations uppgift om att 13 (?) pers i Sverige dött av vaccinet :crazy:
Jag är som jag sagt tidigare skeptisk till att vaccinera mig just nu (jag är inte erbjuden utan tillhör sista gruppen) men inte pga den typen av direkt lögner
Jag har för mig att jag sett det (har bekanta som tar sin dagliga dos nyheter från Fria Tider, svårt) påståendet. Jag tror det är rätt såtillvida att 13 personer som tagit vaccinet har avlidit. Det är ju trots allt inte otroligt, med tanke på att multisjuka och sköra, redan kraftigt nedsatta är i den främsta gruppen tillsammans med vårdpersonalen. Det kan ju vara så att personen som avled gjorde det i åldersrelaterad sjukdom - bara slumpen som gjorde att personen vid tillfället då döden inträffade var vaccinerad.
 
Jag har för mig att jag sett det (har bekanta som tar sin dagliga dos nyheter från Fria Tider, svårt) påståendet. Jag tror det är rätt såtillvida att 13 personer som tagit vaccinet har avlidit. Det är ju trots allt inte otroligt, med tanke på att multisjuka och sköra, redan kraftigt nedsatta är i den främsta gruppen tillsammans med vårdpersonalen. Det kan ju vara så att personen som avled gjorde det i åldersrelaterad sjukdom - bara slumpen som gjorde att personen vid tillfället då döden inträffade var vaccinerad.

Sedan är ju inte vaccin ett placebo, så slumpen kanske inte är helt rätt "take" på det. Att aktivera immunförsvaret kan påverka människor som är på sitt yttersta - utan att det behöver finnas minsta risk för någon som inte är det.
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Just det funderade jag lite på igår. Hur stor andel som är emot och inte tänker ta vaccinet som jobbar inom hemtjänst/äldreboende respektive läkare inom sjukvården. Jag misstänker att det är fler personal på hemtjänst/äldreboende som inte vill vaccinera sig i jämförelse med sjukvården.
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Man vill vänta med vaccinering och se vilka biverkningar som dyker upp först. Man tycker att ”man inte kan vaccinera sig mot allt”. Man har åkommor/medicinska tillstånd som gör att man inte bör vaccinera sig. Har någon enstaka kollega som tror att vaccinet består av döda foster (oh yes), men annars så är de flesta resonemang inte alls konstiga egentligen.
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Fattar inte heller. Den främsta anledningen till att jag verkligen längtar efter vaccin för egen del är för att slippa använda munskydd på jobbet.
 
Man vill vänta med vaccinering och se vilka biverkningar som dyker upp först. Man tycker att ”man inte kan vaccinera sig mot allt”. Man har åkommor/medicinska tillstånd som gör att man inte bör vaccinera sig. Har någon enstaka kollega som tror att vaccinet består av döda foster (oh yes), men annars så är de flesta resonemang inte alls konstiga egentligen.
Döda foster?:crazy:O_o
 
Visa bifogad fil 63609


Ska åka kollektivtrafik i rusningstid denna vecka - och har mitt nyinköpta ansiktsskydd här.

Jag har jobbat hemifrån ca fyra dagar i veckan sedan mars, och den enda dagen på arbetsplatsen sett till att inte åka just kring 7-8 eller kring 16-17. Ni som åker: hur sköts det med maskerna? Fungerar det?
När "kravet" på munskydd kom kände jag att alla var duktiga där jag åker. Nu har fler börjat åka och jag har märkt en antydan till ett mönster:

*gymnasieungdomar är oftare utan än med
*män mellan 20 och 30 är oftare utan än med
*lågutbildade män är oftare utan än med

Ett annat mönster jag märkt en antydan till är

*gymnasieungdomar håller inte avstånd som sig bör och de rör sig i klungor
*män håller inte avstånd som sig bör

Detta har jag bara noterat på min sträcka under den tiden under rusningstiden på morgonen när jag åker. Precis som någon annan här upplever jag att det åker lite fler på andra tider, tex runt lunch, än vad det gjorde tidigare, ser fler ungdomar ute.

Själv har jag munskydd när jag åker mellan 7 och 9 (och om jag skulle åka 16-18), men inte övrig tid.

Nu ska ju gymnasieskolorna delvis öppna upp för närundersvisning igen, ett helvete med ungdomar som trängs och inte respekterar avstånd, som innan skolorna stängde, och jag antar att munskydd inte kommer att användas i någon större utsträckning av dem.
 
Apropå vaccination finns idag i Sydsvenskan:

" ...
Men nu visar uppföljningar av nästan 190 000 personer att det inte går att pusta ut helt och hållet vare sig efter den första eller andra sprutan, rapporterar landets hälsoministerium enligt tidningen Haaretz.

En vecka efter första sprutan testade 5,4 procent av personerna positivt för covid-19, och i den grupp som testades två till tre veckor efter den första sprutan fick 7,2 procent positiva provsvar. Uppföljningen visar även att 69 personer som fått sin andra spruta infekterats av viruset.

Men den här typen av rapporter är väntade, menar Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid institutionen för laboratoriemedicin på Karolinska institutet:
– Det är inget konstigt. Man har inte fullgott skydd förrän efter den andra sprutan. Dessutom är det viktigt att skilja mellan att bli infekterad och att bli sjuk. Det här vaccinet skyddar mot sjukdom.

Finns det alltså en risk att vaccinerade personer kan bära på viruset och fungera som asymtomatiska smittspridare?
– Ja, risken finns. Men den är sannolikt mycket mindre efter vaccination, säger Matti Sällberg."


Det ger ju (tyvärr i min åsikt) antivaxxers vatten på delar av kvarnen, att en inte skyddar andra genom att vaccinera sig själv.
 
Jag är lite förundrad över att det verkar vara så pass många av personalen på äldreboenden som inte vill vaccinera sig. Jag har inte alls fått känslan av att det är samma vaccinmotstånd hos exempelvis sjukhuspersonal?

Vad kan det bero på (om det stämmer)? Lägre utbildning, mer okunskap? Man får ju hoppas att alla boende kan vaccinera sig i alla fall.. Läste något citat från en personal "vi har ju skyddsutrustning, vår arbetsgivare säger att det är tillräckligt". Har dom tänkt jobba med visir och full skyddsutrustning resten av livet, jag fattar inte riktigt.
Kan inte svara för alla men min kusins sambo jobbar i äldreomsorgen och avstod vaccin nu och väntar tills längre fram. Anledningen är att hen var sjuk i slutet av december och har ju då antikroppar så hen låter sina doser gå till andra och själv tar vaccinet lägre fram, enlighet hen är det på den arbetsplatsen den vanligaste orsaken till att tacka nej nu.
 
Jag har för mig att jag sett det (har bekanta som tar sin dagliga dos nyheter från Fria Tider, svårt) påståendet. Jag tror det är rätt såtillvida att 13 personer som tagit vaccinet har avlidit. Det är ju trots allt inte otroligt, med tanke på att multisjuka och sköra, redan kraftigt nedsatta är i den främsta gruppen tillsammans med vårdpersonalen. Det kan ju vara så att personen som avled gjorde det i åldersrelaterad sjukdom - bara slumpen som gjorde att personen vid tillfället då döden inträffade var vaccinerad.
Idag lär vi inte veta om de dött av vaccinet eller efter vaccinationen. Det är ju två helt skilda saker. Det jag läste var att man påstod att de dött av vaccinet vilket med dagens kunskap alltså är ren lögn man kan ju få vaccin och sedan bli överkörd av en lastbil.
 
Idag lär vi inte veta om de dött av vaccinet eller efter vaccinationen. Det är ju två helt skilda saker. Det jag läste var att man påstod att de dött av vaccinet vilket med dagens kunskap alltså är ren lögn man kan ju få vaccin och sedan bli överkörd av en lastbil.

Det finns ju "mellantinget" som Sjöberga beskrev, d v s även mycket små biverkningar av vaccinet kan slå hårt mot den som är starkt nedsatt när den vaccineras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 391
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp