Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir en försiktig öppning här i Österrike fram 8 februari.
Viktigast för oss är att skolorna öppnar. 6-10 aringar kommer ha normal skola 5 dagar i veckan med kommer att testas med snabbtester 2 ggr/v, munsskyddskrav i skolan med dom far ta av sig det när dom sitter pa sin plats.
11-18 aringar kommer ha halvklasser, en grupp mandag-tisdag och andra gruppen onsdag-torsdag. Övriga dagar hemskola. Dom kommer testas mandag resp onsdag. Maskkrav hela tiden i skolan (14-18 aringar Fpp2 mask, övriga vanligt munskydd).

(när det gäller testerna räcker det med snabbtest. För skolbarnen handlar det om ett ännu enklare snabbtest.,"Pilla i näsan test" som barnen kan göra själv i skolan. )
Här siktar man på att börja öppna upp skolorna efter lovet (alltså 22/2) och det har andats om test först för pedagogerna och senare - när det finns "hemtest" - även för barnen. Jag vägrar helt klart att utsätta mina barn för snabbtest två gånger i veckan. Undrar hur de kan vara tillförlitliga om barnen pillar runt lite själv, när vårdpersona måste borra hål i hjärnan under 20 sekunder i varje näsborre... Har själv gjort två snabbtest på jobbet den senaste veckan och det var vidrigt. Mycket värre än PCR-testet. Jag har inga problem om de inför masktvång på grundskolorna, men om de måste göra snabbtest i näsan stannar mina barn hemma. Om tårarna rinner av smärta på mig som vuxen känns det inte som ett alternativ för barn... Gurgeltest är inte tillåtna här ännu, men det vore ju ett bra alternativ.

Alltså det här med att folk har fått gå före i vaccinationskön är ju störande. Förväntat, men ändå störande. Det som jag funderar på är hur man ska hantera dos nummer två? Som t.ex. de 30 deltidsbrandmän (om jag minns alla detaljer rätt) som hade blivit tillfrågade om de ville vaccineras, eftersom någon tyckte att de hade en ytterst viktig samhällsfunktion, hur gör man med dem med dos nummer två? Nu måste det ju, om tre veckor, åter igen skapas 30 överblivna doser. Annars är ju den första omgången helt i onödan och förgäves, eller?
Då gissar jag att dos nr 2 redan är bokade för de som fick dos nr 1 även för de som fick överblivna doser.
Man måste ju få dos 2 av samma vaccin, annars är ju dos ett, som sagt var, bortkastad.
Vi vaccinerar på mitt jobb och då bokas dos 2 in när du erhåller dos 1.

Jag blir lite nyfiken här på var @Tualma sagt - är det helt uteslutet att få första dosen av ett vaccin och andra av ett annat? Jag vet att en del fungerar på ett vis och andra på ett annat, men bland de som fungerar på samma vis tänker jag.

Då gissar jag att dos nr 2 redan är bokade för de som fick dos nr 1 även för de som fick överblivna doser.
Man måste ju få dos 2 av samma vaccin, annars är ju dos ett, som sagt var, bortkastad.
Vi vaccinerar på mitt jobb och då bokas dos 2 in när du erhåller dos 1.
Så här stod det i DN (21-02-02):
"Vaccinet var avsett för personer inom äldreomsorgen och vårdpersonal i Simrishamn, men vårdcentralen kontaktade räddningstjänsten och erbjöd trettio deltidsbrandmän förtur i vaccinationskön." Och: "Vårdcentralen bedömde räddningstjänsten som ”en nödvändig och viktig funktion i samhället”. Regionen hade också nyligen gett klartecken om att varje flaska vaccin ska räknas som sex i stället för fem doser. Vårdcentralen valde då att erbjuda deltidsbrandmännen vaccin."

Så här stod det i DN (21-02-02):
"Vaccinet var avsett för personer inom äldreomsorgen och vårdpersonal i Simrishamn, men vårdcentralen kontaktade räddningstjänsten och erbjöd trettio deltidsbrandmän förtur i vaccinationskön." Och: "Vårdcentralen bedömde räddningstjänsten som ”en nödvändig och viktig funktion i samhället”. Regionen hade också nyligen gett klartecken om att varje flaska vaccin ska räknas som sex i stället för fem doser. Vårdcentralen valde då att erbjuda deltidsbrandmännen vaccin."
Är det helt orimligt att de hade folk bokade för fem doser per flaska, påbörjade processen - och nånstans mitt i insåg att de hade betydligt fler doser än vad de hade patienter att vaccinera under dagen?

Och valde mellan att vaska 1/6, eller att faktiskt använda det på folk som de snabbt kunde få dit?

Jag drömde i natt att jag blev vaccinerad för att nån hade två doser över i slutet på dagen och ingen att vaccinera... helskumt! Varför drömde jag det? Jag står nog så sist i kön man bara kan. Och det är ok.

Är det helt orimligt att de hade folk bokade för fem doser per flaska, påbörjade processen - och nånstans mitt i insåg att de hade betydligt fler doser än vad de hade patienter att vaccinera under dagen?

Och valde mellan att vaska 1/6, eller att faktiskt använda det på folk som de snabbt kunde få dit?
Så tolkar jag det i alla fall. Vårt (min arbetsplats) värsta scenario är att behöva kassera doser. Det vore ju ett oerhört slöseri och ett misslyckande!
Därför är det ytterst noga med bokning.
När en extra dos per ampull "trollades fram" behövde vårdpersonalen säkert snabbt säkerställa att de kunde använda dessa med kort varsel. En öppnad ampull måste användas inom sex timmar.
Om det var rätt eller fel i det aktuella fallet kan jag inte uttala mig om. Kanske hade det varit möjligt att vaccinera personer ur rätt priogrupp istället.

Enligt artikeln är det utrett, och bedömt att de gjorde fel:
"Regionen kom fram till att vaccineringen av chefen inom primärvården inte var ett avsteg från prioritetsordningen – medan ärendet om deltidsbrandmännen var det."

Här siktar man på att börja öppna upp skolorna efter lovet (alltså 22/2) och det har andats om test först för pedagogerna och senare - när det finns "hemtest" - även för barnen. Jag vägrar helt klart att utsätta mina barn för snabbtest två gånger i veckan. Undrar hur de kan vara tillförlitliga om barnen pillar runt lite själv, när vårdpersona måste borra hål i hjärnan under 20 sekunder i varje näsborre... Har själv gjort två snabbtest på jobbet den senaste veckan och det var vidrigt. Mycket värre än PCR-testet. Jag har inga problem om de inför masktvång på grundskolorna, men om de måste göra snabbtest i näsan stannar mina barn hemma. Om tårarna rinner av smärta på mig som vuxen känns det inte som ett alternativ för barn... Gurgeltest är inte tillåtna här ännu, men det vore ju ett bra alternativ.
Pa medicinska universitetet i Wien har det gjort en större studie pa hur tillförlitliga de "djupa" snabbtesten är (alltsa de som görs djupare i näsan av sjukvardspersonal) jämfört med de "nasenbohren" tests som görs nu i bla skolan. Det visade ingen signifikant skillnad. Alltsa är de enklare snabbtesten precis lika användbara som dom som görs av sjukhuspersonal (men inte lika bra som pcr tests). Det diskuterades som man bara ska använda de testen i fortsättningen, eftersom det sparar väldigt mkt resurser när man kan göra det själv. Gurgeltesten verkar ha försvunnit helt här igen, problemet är väl att dom är enkla att göra men kräver lika mkt analysresurser som pcr-tests.

Jag har gjort det "djupare" nästestet en gang och upplevde det inte sa faligt, lite obehagligt men inte att det gjorde ont. Samma sak sa mina barn som gjorde det samtidigt (dom är 6, 10 och 11 ar). Men vad jag har hört av sjukvardspersonal som maste ta detta test 1-2ggr/v blir nästan efter ett tag väldigt känslig och det gör ont och flera blöder näsblod ofta.

Här i Österrike är det ocksa ett problem med personer som tränger sig i vaccinationsköer, framförallt verkar det vara borgmästare som anser att dom kan ga före. Det bästa var en som blev utfragad varför han hade gjort det.
- Det blev en dos över pa ett äldreboende och jag fick förfragan om jag ville ha den, annars hade den slängts
* Om det hade varit 3 doser över, vilka hade fatt dom da?
- Da hade man nog tittat ngr äldre/riskgrupper som kunde fa
* Sa det gar att hitta 3 personer som är i stort behov av vaccinet, men inte en person? (alltsa för den dosen som borgmästaren fick)
- *knäpptyst*

Älskar när en reporter lyckas med sina fragor

Här i Tirol (Tyrolen) sprids den sydafrikanska mutationen, nu börjar oron för att den ska fa fäste ordentligt (det är tydligen lite osäkert om vaccinet är sa effektivt pa den varianten). Idag har regeringen därför pratat om att Tirol (eller delar av Tirol) ska ställas under karatän. Man är livrädda för ett "nytt Ischgl". Idag bestämdes iaf att det inte sker omedelbart men att situationen maste övervakas ordentligt.

Nu har den första personen i min närhet, nämligen svärmor, fått sin första dos. Pfizer, i onsdags, noll biverkningar eller problem.

Hon är "bara" 67 och det var inte alls hennes tur egentligen, statistiskt sett, men nu föll det sig så att de jobbade på ovanligt snabbt på vårt lokala vaccincenter så det blev hennes tur typ en månad tidigare än väntat. Hon är den person jag känner som lidit allra mest av den här pandemin, framförallt psykiskt, så det känns fantastiskt att hon redan har blivit vaccinerad och så smått kan börja tillåta sig själv att leva lite igen. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka