Det här låter rätt konstigt i mina öron.
Återigen: Vilket land bor du i?
Jag vet - jag vet - hon svarade just i en annan tråd. Fast ändå inte helt specifikt, fast jag vet ändå
Benelux var det svaret
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här låter rätt konstigt i mina öron.
Återigen: Vilket land bor du i?
Då preciserar jag till 'ne', baserat på inlägg i den här tråden.Jag vet - jag vet - hon svarade just i en annan tråd. Fast ändå inte helt specifikt, fast jag vet ändå
Benelux var det svaret
Bara att hoppas att vaccineringen kommer igång på allvar snart. Inget annat verkar ju få stopp på eländet.....Hmm, verkar som om tredje vågen precis börjat... https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen
Det blir en försiktig öppning här i Österrike fram 8 februari.
Viktigast för oss är att skolorna öppnar. 6-10 aringar kommer ha normal skola 5 dagar i veckan med kommer att testas med snabbtester 2 ggr/v, munsskyddskrav i skolan med dom far ta av sig det när dom sitter pa sin plats.
11-18 aringar kommer ha halvklasser, en grupp mandag-tisdag och andra gruppen onsdag-torsdag. Övriga dagar hemskola. Dom kommer testas mandag resp onsdag. Maskkrav hela tiden i skolan (14-18 aringar Fpp2 mask, övriga vanligt munskydd).
Här siktar man på att börja öppna upp skolorna efter lovet (alltså 22/2) och det har andats om test först för pedagogerna och senare - när det finns "hemtest" - även för barnen. Jag vägrar helt klart att utsätta mina barn för snabbtest två gånger i veckan. Undrar hur de kan vara tillförlitliga om barnen pillar runt lite själv, när vårdpersona måste borra hål i hjärnan under 20 sekunder i varje näsborre... Har själv gjort två snabbtest på jobbet den senaste veckan och det var vidrigt. Mycket värre än PCR-testet. Jag har inga problem om de inför masktvång på grundskolorna, men om de måste göra snabbtest i näsan stannar mina barn hemma. Om tårarna rinner av smärta på mig som vuxen känns det inte som ett alternativ för barn... Gurgeltest är inte tillåtna här ännu, men det vore ju ett bra alternativ.(när det gäller testerna räcker det med snabbtest. För skolbarnen handlar det om ett ännu enklare snabbtest.,"Pilla i näsan test" som barnen kan göra själv i skolan. )
Då gissar jag att dos nr 2 redan är bokade för de som fick dos nr 1 även för de som fick överblivna doser.Alltså det här med att folk har fått gå före i vaccinationskön är ju störande. Förväntat, men ändå störande. Det som jag funderar på är hur man ska hantera dos nummer två? Som t.ex. de 30 deltidsbrandmän (om jag minns alla detaljer rätt) som hade blivit tillfrågade om de ville vaccineras, eftersom någon tyckte att de hade en ytterst viktig samhällsfunktion, hur gör man med dem med dos nummer två? Nu måste det ju, om tre veckor, åter igen skapas 30 överblivna doser. Annars är ju den första omgången helt i onödan och förgäves, eller?
Så här stod det i DN (21-02-02):Då gissar jag att dos nr 2 redan är bokade för de som fick dos nr 1 även för de som fick överblivna doser.
Man måste ju få dos 2 av samma vaccin, annars är ju dos ett, som sagt var, bortkastad.
Vi vaccinerar på mitt jobb och då bokas dos 2 in när du erhåller dos 1.
Är det helt orimligt att de hade folk bokade för fem doser per flaska, påbörjade processen - och nånstans mitt i insåg att de hade betydligt fler doser än vad de hade patienter att vaccinera under dagen?Så här stod det i DN (21-02-02):
"Vaccinet var avsett för personer inom äldreomsorgen och vårdpersonal i Simrishamn, men vårdcentralen kontaktade räddningstjänsten och erbjöd trettio deltidsbrandmän förtur i vaccinationskön." Och: "Vårdcentralen bedömde räddningstjänsten som ”en nödvändig och viktig funktion i samhället”. Regionen hade också nyligen gett klartecken om att varje flaska vaccin ska räknas som sex i stället för fem doser. Vårdcentralen valde då att erbjuda deltidsbrandmännen vaccin."
Så tolkar jag det i alla fall. Vårt (min arbetsplats) värsta scenario är att behöva kassera doser. Det vore ju ett oerhört slöseri och ett misslyckande!Är det helt orimligt att de hade folk bokade för fem doser per flaska, påbörjade processen - och nånstans mitt i insåg att de hade betydligt fler doser än vad de hade patienter att vaccinera under dagen?
Och valde mellan att vaska 1/6, eller att faktiskt använda det på folk som de snabbt kunde få dit?
Tyvärr helt väntat. Även influensan går ner efter julhelgen när alla är hemma över jul. Så det är inget konstigt i sig, tyvärr. Förhoppningsvis hinner inte vågen bli så hög innan värmen kommer och drar ner smittan igen. Och så har vi såklart vaccineringen som är på G.Hmm, verkar som om tredje vågen precis börjat... https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen
Enligt artikeln är det utrett, och bedömt att de gjorde fel:Är det helt orimligt att de hade folk bokade för fem doser per flaska, påbörjade processen - och nånstans mitt i insåg att de hade betydligt fler doser än vad de hade patienter att vaccinera under dagen?
Och valde mellan att vaska 1/6, eller att faktiskt använda det på folk som de snabbt kunde få dit?
Pa medicinska universitetet i Wien har det gjort en större studie pa hur tillförlitliga de "djupa" snabbtesten är (alltsa de som görs djupare i näsan av sjukvardspersonal) jämfört med de "nasenbohren" tests som görs nu i bla skolan. Det visade ingen signifikant skillnad. Alltsa är de enklare snabbtesten precis lika användbara som dom som görs av sjukhuspersonal (men inte lika bra som pcr tests). Det diskuterades som man bara ska använda de testen i fortsättningen, eftersom det sparar väldigt mkt resurser när man kan göra det själv. Gurgeltesten verkar ha försvunnit helt här igen, problemet är väl att dom är enkla att göra men kräver lika mkt analysresurser som pcr-tests.Här siktar man på att börja öppna upp skolorna efter lovet (alltså 22/2) och det har andats om test först för pedagogerna och senare - när det finns "hemtest" - även för barnen. Jag vägrar helt klart att utsätta mina barn för snabbtest två gånger i veckan. Undrar hur de kan vara tillförlitliga om barnen pillar runt lite själv, när vårdpersona måste borra hål i hjärnan under 20 sekunder i varje näsborre... Har själv gjort två snabbtest på jobbet den senaste veckan och det var vidrigt. Mycket värre än PCR-testet. Jag har inga problem om de inför masktvång på grundskolorna, men om de måste göra snabbtest i näsan stannar mina barn hemma. Om tårarna rinner av smärta på mig som vuxen känns det inte som ett alternativ för barn... Gurgeltest är inte tillåtna här ännu, men det vore ju ett bra alternativ.
Tog första dosen i torsdags resultat anafylaktisk chock. Så jag kommer inte få ta dos nr2.