Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bland de yngre, 18-59 år, så talas det en hel del om att det blir så besvärligt och långt att åka, och problem med att vara ifrån jobbet en hel dag. Så då tänker de strunta i vaccinering.
Fast då får man ju vara bra omotiverad redan från början, tänker jag? Det är klart att jag absolut helst inte vill ta en hel dag ledigt från jobbet, men jag gör det om jag måste för att få mitt vaccin. Tror också att det flesta arbetsplatser kommer att vara generösa med att bevilja ledighet för vaccinering.
 
Men alltså snälla nån... hur lite ansvar för sitt eget liv tycker du är ok att människor tar egentligen??

En 70+, utan bil, som bor flera mil från närmsta busshållsplats. Verkligen?! Personen måste ju ta sig nånstans på nåt sätt. Hen får väl åka till vaccinationen med samma färdmedel som hen gör när hen ska på vanliga läkarbesök och andra ärenden man inte kan leja ut till andra. Nåt eget ansvar får ju människor ändå ta när det gäller sitt eget liv! Nåt form av minimum-ansvar måste man ju förvänta sig att folk tar för sitt eget liv.
Måste man ta sig till så många platser?
Hemtjänsten kommer med mat, lantbrevbäraren med andra saker och till vården åker man sjukresa.
En sak som ställer till det för många är det att man inte får sjukresa för vaccinationen, alltså att man inte kan använda det färdmedel som man brukar.

Tror du underskattar nyttan -även för skattebetalarna- av att personen har kvar ett socialt nätverk. I praktiken är många personer (av typen bott i huset sedan urminnes tider) mer självständiga i den beskrivna situationen än om de skulle flytta till en ort där de inte känner någon och blir helt beroende av hemtjänst e.dyl. samhällsfinansierat stöd. Omsorgsbehovet ökar ofta inom kort tid efter en sådan flytt.
Sen är det på många håll rätt lång kö för att få små billiga lägenheter också.
Kan kort sagt finnas olika skäl till att det inte alls är så ensidigt ansvarslöst som du framställer det.
 
Hur stark lockdown har ni?

Här ska det ges besked om fortsättningen på måndag. Nu har vi en "lockdown light" men med ökande smittal ser det inte ut som att det blir ngr lättnader. Generellt satsar Österrike pa test, det krävs ett negativt test (eller intyg pa att man haft Covid senaste 6 manaderna) för mycket, tex frisör och det pratas om att det kommer krävas vid ev fler öppningssteg, tex resturangbesök, teater osv.

From mandag kommer alla över 16 (yngre testas iaf 1-2 ggr/v i skolan) fa 5 hemtester per manad sa man kan testa sig själv hemma en gang/v.

Jag bor i England, inte Skottland, men vi har total lockdown. Allt är stängt sedan i julas. Alla affärer (förutom de som säljer mat och apotekgrejer), frisörer, restauranger, caféer, gym osv osv. Det går att hämta upp mat från en del restauranger men det är allt. Man får bara träffa en person utomhus medan man motionerar, absolut inte sitta ner och fika. Och helst ska man bara lämna hemmet en gång om dagen max.
Nu ska barnen få gå tillbaka till skolan den 8 mars och de kommer att göra två Covidtest i veckan. Restriktionerna kommer att lättas successivt över våren. Det går ju framåt med stormsteg med vaccinationerna så Boris räknar med att vi är tillbaka till normalt i slutet av juni dvs inga restriktioner alls.
Min man ska vaccineras imorgon, han är bara 50 år men har epilepsi så räknas som vulnerable :up:
 
Hur stark lockdown har ni?

Här ska det ges besked om fortsättningen på måndag. Nu har vi en "lockdown light" men med ökande smittal ser det inte ut som att det blir ngr lättnader. Generellt satsar Österrike pa test, det krävs ett negativt test (eller intyg pa att man haft Covid senaste 6 manaderna) för mycket, tex frisör och det pratas om att det kommer krävas vid ev fler öppningssteg, tex resturangbesök, teater osv.

From mandag kommer alla över 16 (yngre testas iaf 1-2 ggr/v i skolan) fa 5 hemtester per manad sa man kan testa sig själv hemma en gang/v.
Ingen ändring sen 26 december, så ganska stark. Stanna hemma, gå endast ut för träning eller "essential reasons" (dock ingen gräns på hur mycket/ofta man får vara ute), inget utom mataffärer & apotek får ha öppet, matställen/caféer får bara ha öppet för takeaway, vi får bara träffa folk från andra hushåll för att motionera (och då max en person) och ska hålla oss inom en mils radie från kommunens gränser. Barer, restauranger, gym, salonger, hotell och allt annat är och förblir nedstängt.

De har börjat fasa in skolorna den här veckan, men det + lite ändringar i hur det funkar med vård i hemmet är det enda som kommer att hända under mars månad. Den 5 april kommer vi eventuellt att få börja umgås utomhus med ett annat hushåll och den 26 april räknar de preliminärt med att öppna upp mer (dvs gym, restauranger, frisörer och liknande).

Boris Johnson kör i vanlig ordning på en mer aggressiv strategi och har mer eller mindre lovat att livet ska vara som vanligt i England lagom till den 21 juni. Det känns för mig ungefär lika genomtänkt som att lova att det ska vara fint väder den 21 juni, men det blir ju bra PR av det eftersom att 21 juni är "first day of summer"...🙄 Som Skottlands Nicola Sturgeon sa: "My statements are based on data, not dates". :p
 
Fast då får man ju vara bra omotiverad redan från början, tänker jag? Det är klart att jag absolut helst inte vill ta en hel dag ledigt från jobbet, men jag gör det om jag måste för att få mitt vaccin. Tror också att det flesta arbetsplatser kommer att vara generösa med att bevilja ledighet för vaccinering.
Jag vet inte hur mycket semester du har men vanligen har man 25 dagar. Att då tvingas ta ut 2 av dessa dagar, som för mig alltid har känts som alldeles för få, för att stressa runt med en vaccinering är det verkligen rimligt krav från samhället? Det är nästan 10% av de semesterdagar en vanlig anställd har.
 
Men alltså snälla nån... hur lite ansvar för sitt eget liv tycker du är ok att människor tar egentligen??

En 70+, utan bil, som bor flera mil från närmsta busshållsplats. Verkligen?! Personen måste ju ta sig nånstans på nåt sätt. Hen får väl åka till vaccinationen med samma färdmedel som hen gör när hen ska på vanliga läkarbesök och andra ärenden man inte kan leja ut till andra. Nåt eget ansvar får ju människor ändå ta när det gäller sitt eget liv! Nåt form av minimum-ansvar måste man ju förvänta sig att folk tar för sitt eget liv.
Du har inte hört talas om att man bor kvar i sitt hus, sedan man blivit pensionär, och dessutom slutat att köra bil eller inte haft körkort, därför att mannen (det är påfallande ofta änkor det handlar om) var den som brukade köra.?

Vart menar du att den där friska 70+ måste åka? Man har sitt hus, sin trädgård, sina vänner och grannar där man bor. Oftast har man bort på samma plats hela livet, eller flyttat in som ung.

Det mesta utom mat (de där som säljer mat på nätet levererar typiskt inte i glesbygd), kan man köpa på nätet. Själv eller med hjälp, och få utkört av lantbrevbäraren eller annan hemleverans om man väntar några dagar extra.

Det är vanligt att man får hjälp med inköp av mat av grannar.
Det är vanligt, när det inte är pandemi på gång, att de där som inte kör själva, får skjuts lite då och då, för att åka till handelsträdgården, eller för att shoppa och fika, med grannar som kör bil.

Visst kan det finnas möjlighet att få åka med sjukresa, men dessa är faktiskt behovsprövade, och det är inte utsagt att vaccinering mot Covid-19 ger rätt till sjukresa.

Du menar att det är oansvarigt?
 
Du har inte hört talas om att man bor kvar i sitt hus, sedan man blivit pensionär, och dessutom slutat att köra bil eller inte haft körkort, därför att mannen (det är påfallande ofta änkor det handlar om) var den som brukade köra.?

Vart menar du att den där friska 70+ måste åka? Man har sitt hus, sin trädgård, sina vänner och grannar där man bor. Oftast har man bort på samma plats hela livet, eller flyttat in som ung.

Det mesta utom mat (de där som säljer mat på nätet levererar typiskt inte i glesbygd), kan man köpa på nätet. Själv eller med hjälp, och få utkört av lantbrevbäraren eller annan hemleverans om man väntar några dagar extra.

Det är vanligt att man får hjälp med inköp av mat av grannar.
Det är vanligt, när det inte är pandemi på gång, att de där som inte kör själva, får skjuts lite då och då, för att åka till handelsträdgården, eller för att shoppa och fika, med grannar som kör bil.

Visst kan det finnas möjlighet att få åka med sjukresa, men dessa är faktiskt behovsprövade, och det är inte utsagt att vaccinering mot Covid-19 ger rätt till sjukresa.

Du menar att det är oansvarigt?
Exakt! Och man får inte glömma hur kollektivtrafiken stadigt försämrat sitt utbud på landsbygd/glesbygd under åren de bott där. Min hemby gick från tre bussar om dagen på 90-talet till noll idag.
 
Jag vet inte hur mycket semester du har men vanligen har man 25 dagar. Att då tvingas ta ut 2 av dessa dagar, som för mig alltid har känts som alldeles för få, för att stressa runt med en vaccinering är det verkligen rimligt krav från samhället? Det är nästan 10% av de semesterdagar en vanlig anställd har.
Jag har inga semesterdagar alls. Jag är lärare och har alltså ferieanställning. Det är inte särskilt troligt att jag kommer att kunna pricka in vaccination under de dagar som jag är ledig. Troligtvis får jag alltså ta obetald ledighet, men det kommer jag att göra utan tvekan.
 
Du har inte hört talas om att man bor kvar i sitt hus, sedan man blivit pensionär, och dessutom slutat att köra bil eller inte haft körkort, därför att mannen (det är påfallande ofta änkor det handlar om) var den som brukade köra.?

Vart menar du att den där friska 70+ måste åka? Man har sitt hus, sin trädgård, sina vänner och grannar där man bor. Oftast har man bort på samma plats hela livet, eller flyttat in som ung.

Det mesta utom mat (de där som säljer mat på nätet levererar typiskt inte i glesbygd), kan man köpa på nätet. Själv eller med hjälp, och få utkört av lantbrevbäraren eller annan hemleverans om man väntar några dagar extra.

Det är vanligt att man får hjälp med inköp av mat av grannar.
Det är vanligt, när det inte är pandemi på gång, att de där som inte kör själva, får skjuts lite då och då, för att åka till handelsträdgården, eller för att shoppa och fika, med grannar som kör bil.

Visst kan det finnas möjlighet att få åka med sjukresa, men dessa är faktiskt behovsprövade, och det är inte utsagt att vaccinering mot Covid-19 ger rätt till sjukresa.

Du menar att det är oansvarigt?

Jag menar att folk måste ta visst ansvar för sig själva. Samhället kan inte hålla alla i handen in absurdum oavsett vad.
 
Jag vaccineras for att jag kor skolbuss och min stad's skoldistrict har bestamt att oppna skolorna i mitten pa Mars ... innan dess ska all skolpersonal vara vaccinerad ar det sagt. Jag far min andra vaccination pa Fredag. Hit kommer (mest) ambulans personal och nagra andra fran en annan forstad till Portland for att vaccinera oss. Jag tror de har varit har varje Fredag sedan jag fick min forsta spruta for 5 veckor sedan.
Vi som ar skolpersonal vaccineras i var gymnasieskola. Man har stallt upp sa att alla gar in i en dorr dar korkort och "personnummer" registreras och sedan slussas man genom matsalen och ut i stora ingangen med ett 10-tal vaccinations bord (mer an 2 meter mellan) pa vagen.

Jag tror att har i vastra Oregon ar de klara med alderdomshem, bade vardtagare och personal ... samt "first responders" (polis, ambulans, sjukvardspersonal, etc).

Det har dock dragit ut pa tiden nagot ... det planerades att jag skulle ha andra Moderna sprutan forra veckan (4 veckor mellan) men det gick inte riktigt, sa det blir 5 veckor mellan. VIlket ar helt okay da Moderna sager 4-6 veckor emellan.
 
Jag menar att folk måste ta visst ansvar för sig själva. Samhället kan inte hålla alla i handen in absurdum oavsett vad.
Vad menar du nu? Tycker det har varit väldigt mycket ”enskilt ansvar” under hela pandemien. Regering och FHM säger vad som den enskilde rekommenderas göra.
 
Jag har inga semesterdagar alls. Jag är lärare och har alltså ferieanställning. Det är inte särskilt troligt att jag kommer att kunna pricka in vaccination under de dagar som jag är ledig. Troligtvis får jag alltså ta obetald ledighet, men det kommer jag att göra utan tvekan.
Det låter för mig snarare som mycket hög motivation att vaccinera sig än att säga att de som inte vill använda närmare 10% av sin semester för nöjet har låg. För mig är att använda 10% av sin semester för en vaccination mycket hög motivering. Mina semesterdagar räcker aldrig riktigt till och vet många andra som känner likadant.
 
Det låter för mig snarare som mycket hög motivation att vaccinera sig än att säga att de som inte vill använda närmare 10% av sin semester för nöjet har låg. För mig är att använda 10% av sin semester för en vaccination mycket hög motivering. Mina semesterdagar räcker aldrig riktigt till och vet många andra som känner likadant.
Nä, semestern tycks väl aldrig lång nog.... ;)
För mig ÄR det självklart att vaccinera mig så fort som möjligt, även om det betyder förlorad inkomst. Så, ja, min motivation är kanske ovanligt hög?
 
under svininfluensan, då minns jag att jag tog vaccinet en vardagseftermiddag på den lokala vårdcentralen, visst var det ”drop-in” och inga tidsbokningar. Var inte tal om att hålla distans och vi satt helt öppna och fick sprutan inför den ringlande kön. Det kändes mycket mer effektivt än detta
 
Jag menar att folk måste ta visst ansvar för sig själva. Samhället kan inte hålla alla i handen in absurdum oavsett vad.
I vissa fall är det viktigt att hjälpa människor eftersom det lönar sig för alla att hålla folk i hand - nu handlar det om att göra det så enkelt som möjligt för folk att vaccinera sig för att minska smittspridningen. Vaccinet är inte till bara för individen utan för samhället som helhet. Det är bara om tillräckligt många vaccinerar sig som flockimmunitet uppstår. Därför ligger det i allmänintresset att göra det så enkelt för folk som möjligt att vaccinera sig. Därför kan det vara motiverat med uppsökande verksamhet och inte förlita sig på att folk kan ta sig till en kanske främmande stad på kort varsel.
 
under svininfluensan, då minns jag att jag tog vaccinet en vardagseftermiddag på den lokala vårdcentralen, visst var det ”drop-in” och inga tidsbokningar. Var inte tal om att hålla distans och vi satt helt öppna och fick sprutan inför den ringlande kön. Det kändes mycket mer effektivt än detta
Och ändå hann man inte vaccinera mer än 60% av befolkningen - det var tur att det viruset inte var mer smittsamt och att det försvann
 
Och ändå hann man inte vaccinera mer än 60% av befolkningen - det var tur att det viruset inte var mer smittsamt och att det försvann
Handlade det verkligen om hann? Handlade inte det om att folk helt enkelt valde att inte vaccinera sig. På det företag jag jobbade då så var de som vaccinerade sig i minoritet helt enkelt för att man inte såg nyttan med det iom att sjukdomen blåstes upp kraftigt innan och när det väl var dags så undrade man vad vitsen var. Jag tror intresset för vaccination är större nu än då, ja om man gör det möjligt för folk att verkligen vaccinera sig utan för mycket krångel.
 
Handlade det verkligen om hann? Handlade inte det om att folk helt enkelt valde att inte vaccinera sig. På det företag jag jobbade då så var de som vaccinerade sig i minoritet helt enkelt för att man inte såg nyttan med det iom att sjukdomen blåstes upp kraftigt innan och när det väl var dags så undrade man vad vitsen var. Jag tror intresset för vaccination är större nu än då, ja om man gör det möjligt för folk att verkligen vaccinera sig utan för mycket krångel.
Jag ville vaccinera mig mot svininfluensan - men det var under hela perioden vaccinationen pågick så hann de inte till min prioriteringsgrupp i Stockholm
 
Jag har inga semesterdagar alls. Jag är lärare och har alltså ferieanställning. Det är inte särskilt troligt att jag kommer att kunna pricka in vaccination under de dagar som jag är ledig. Troligtvis får jag alltså ta obetald ledighet, men det kommer jag att göra utan tvekan.

En del kommuner (Min bland annat) kommer att låta medarbetar åka på betald arbetstid.
 
under svininfluensan, då minns jag att jag tog vaccinet en vardagseftermiddag på den lokala vårdcentralen, visst var det ”drop-in” och inga tidsbokningar. Var inte tal om att hålla distans och vi satt helt öppna och fick sprutan inför den ringlande kön. Det kändes mycket mer effektivt än detta
Svårt att säga vi är ineffektiva när vi förbrukar vaccinet i princip bums det kommer in. Det som bromsar är ju tillgången på vaccin och det förändras inte av hur du organiserar det praktiskt på mottagningen.
Du menar väl inte att vi hade haft fler vaccinerade om vi bara hade trängts och köat mer på vaccinationsställena? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 658
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp